Gisteravond toonden we jullie al de nieuwe S3 sedan, maar de Audi A3 met bips wordt natuurlijk in meer smaken leverbaar.
Eind dit jaar komt de A3 Limousine op de markt. De nieuwe A3 Limousine is 9 mm lager dan de A3 Sportback en door de grotere wielbasis (2,64 in plaats van 2,60 meter) zijn de overhangen klein gehouden. De wielkasten zijn daarnaast breder, de bumpers, de grille en de luchtinlaten zijn anders ontworpen, kortom: geen paneel is hetzelfde als dat van de hatchback of sportback. De Limousine is ook 1,1 cm breder dan de Sportback.
Audi heeft weer veel gebruik gemaakt van de Ultra lichtgewicht technieken, bijvoorbeeld door de motorkap van aluminium te maken. Een Audi A3 Limousine 1.4 TFSI schijnt straks 1.205 kg te wegen en dat is maar 30 kilo meer dan de Audi A3 hatchback. In eerste instantie komen er drie motoren op de markt (de S3 niet meegerekend): De 2.0 TDI met 150 pk en 320 Nm is goed voor 0-100 in 8,4 seconden en een topsnelheid van 213 km/h. Het gemiddelde verbruik: 4,2 l/100 km (CO2: 104 g/km). De 1.4 TFSI-benzinemotor levert 140 pk en 250 Nm. Deze is uitgerust met Cylinder on Demand (uitschakeling van twee cilinders bij lage belasting) en daardoor komt het gemiddelde verbruik op 4,7 l/100 km (CO2: 107 g/km). De 0-100 km/h gaat in 8,4 seconden en de topsnelheid bedraagt 213 km/h. Tot slot is er de 1.8 TFSI met 180 pk en 250 Nm. Topsnelheid: 232 km/h, sprintje in 7,3 seconden en een gemiddeld verbruik van 5,7 l/100 km (CO2: 135 g/km) moet daarmee haalbaar zijn. Afhankelijk van de motor is een zesbak of de S tronic-transmissie met dubbele koppeling standaard gemonteerd. Later zullen er extra motoren bij komen. Alles over de S3 Limousine kan je hier lezen overigens.
Vóór is een McPherson-ophanging gebruikt en achter een multilink-as. Vink je de Ambition- of S line-pakketten aan dan krijg je standaard een sportonderstel dat de auto 25 mm lager legt. Elektromechanische besturing is standaard, in het stabiliteitsysteem ESC is een elektronisch sperdifferentieel ingebouwd. Dit vermindert de neiging tot onderstuur en zorgt zo voor meer grip.
Door de grotere wielbasis is er meer ruimte voor de inzittenden gerealiseerd en een bagageruimte met een inhoud van 425 liter. Uiteraard kan je (mits je op het juiste moment aandelen Apple hebt gekocht en dus zeer vermogend bent) een groot aantal opties voor je interieur aanvinken. Het hoogst haalbare is MMI Navigatie plus met 64 GB harde schijf, DVD-speler, spraakbediening, Bluetooth, een 7-inch display met 3D-weergave en MMI touch. Eventueel kan je daar nog digitale radio-ontvangst, de Audi Phone box en Bang & Olufsen sound system aan toevoegen. Audi connect werkt voortaan via een LTE-module die de tot nu toe gebuikte UMTS-module vervangt. Geen idee wat dat betekent, maar het is vast prachtig. Ook nieuw en als eerste in de A3 Limousine: de parkeerplaatsinformatie-functie. Deze geeft informatie over de dichtstbijzijnde parkeerplaatsen en -garages in de buurt van het reisdoel. Daarbij kunnen zelfs vrije plaatsen worden weergegeven.
Voor de geïnteresseerden hebben we ook een video van de Audi A3 Limousine. De Audi A3 Limousine is vanaf juni te bestellen bij de Audi-dealers; de levering start dit najaar. Prijzen zijn nog niet bekend.
Audi, doe toch eens wat aan het design! Het is gewoon niet spannend,jullie kunnen veel beter, jullie willen of kunnen het niet.
@rufctr01: Omdat de klanten dit niet willen?
@rufctr01: De meeste klanten willen dit blijkbaar, jou opinie telt duidelijk niet mee.
OT; Leuke auto, maar wss te duur voor dit segment..
@chuck12: De meeste klanten willen dat graag betalen. Jouw opinie over de prijs telt niet mee.
OT: De mijne ook niet. Dit is wel ongeveer de laatste auto waar ik mijn geld in zou steken.
@mout:
1 puntje van aandacht. Je perceptie dat Audi klanten betalen klopt niet helemaal.
Hun baas huurt die, dus feitelijk betaald de klant niet maar het verhuurbedrijf….
@jrk68: Dus? Afgunst?
@audifreak:
Nope, ervaring. Ik zou die rommel nog niet gratis willen hebben.
@jrk68: jammer… iemand anders interesse in mijn gratis R8 V10?
@jrk68: Rommel? Jaja… ik vraag me af in wat voor wereld jij leeft..
@audifreak:
In de echte wereld waar echte mannen hun auto’s zelf kopen…, ipv van jouw virtuele folder wereld….
@jrk68: ik snap de hele discussie niet helemaal over het zelf kopen of leasen van een auto. Kun je geen autoliefhebber zijn wanneer je een auto ‘moet’ leasen van je werkgever?
Ik kan prima een auto betalen, maar mijn werkgever least er een voor mij die ik zelf heb uitgekozen. Tja, ik zou misschien ook liever een net iets andere auto rijden, maar dat maakt mij niet tot een ‘niet-autoliefhebber’.
@kicknl: of een ‘echte man’ for that matter…
@jrk68:
Wat een verschrikkelijke kul.
Stel; je hebt een commercieel beroep, bijv. salesmanager, je krijgt zo’n € 1.200,- per maand aan leasebudget, zoekt zelf iets leuks uit; BMW 3-serie, Mercedes C, Audi A4, of whatever, betaalt hiervoor netjes de fiscale bijdrage aan de staat, etc. Wat is daar mis mee? Ik houd liever die centen in m’n zak en zet er voor de weekenden een leuk klassiekertje naast. Heb ik zowel bij de baas fatsoenlijke wielen tot mijn beschikking, en eigen speelgoed in het weekend.
@bmwleasebak:
Precies, zo doe ik dat ook, al koop ik mijn zakelijke auto’s zelf. Vandaar mijn “speelgoed” auto’s.
-edit: nutteloze bijdrage-
-edit: nutteloze bijdrage-
-edit: nutteloze bijdrage-
@jrk68:
Jammer dat ik deze dialoog even niet heb kunnen volgen, je grossiert de laatste dagen nogal in “nutteloze reacties”, ook in andere topics. Misschien handig om je toon een beetje vriendelijker te maken en niet steeds tussen de regels door te willen provoceren. Volgens mij bent je best een aardig kereltje om een gesprek mee aan te gaan, echter; C’est le ton qui fait la musique.
@audifreak: voorlopig staat Audi niet echt bekend om hun goeie motoren. Tegen de tijd als je op de eerste plaats staat omdat je technisch veel ellende hebt dan is het inderdaad dure rommel.
Ziet er goed uit hoor!
Het eerste wat in mij opkwam: Volkswagen Jetta :-)
De A3 voor oude mannen met hoedje voor de zondagse rit naar de kerk :-D
Tsja, een beetje ‘run of the mill’, ‘dertien in een dozijn’ modelletje. Dan doen bijvoorbeeld Mazda of Mercedes het beter, qua vormgeving.
Ik heb de fotos meermals bekeken en ik weet nog steeds niet of ik de A3 sedan nou mooi, saai of lelijk vind; misschien is ‘ie mooier in het echt… wie weet
Haha die foto met een zee aan beenruimte. Een A4 is achterin al om te janken laat staan dit. Zal wel meer voor de Zuid-Europese markt zijn (mochten ze daar nog held hebben) aangezien ze daar meer van sedans houden. Zo op de persfoto’s ziet het er leuk uit maar zonder al die leuke opties en grote velgen wordt hij al snel truttig denk ik.
Mooier in balans dan de toch nog altijd wat halfbakken Sportback.
@mashell: Maar die Sportsback snap ik nog: voor de eigenaar die alleen bij uitzondering meer dan 2 personen meeneemt, maar wel de mogelijkheid wil om het eea in z’n auto te proppen (achterbank neer en hoppa).
Deze snap ik totaal niet!
Ehmm, als je een Audi A3 maar dan wat langer wilt, neem je toch gewoon een A4
@rsvbf1: Ja ik snap het ook niet helemaal wat hier nou het voordeel bij is in vergelijking met een a4…
@rsvbf1: Een A4 is niet “iets” langer, die is een halve meter langer en een stuk duurder.
@driftkicker:
Nu haal je de A4 en de A8 door elkaar, blijft lastig hè, het lijkt immers helemaal niet op elkaar.
@jrk68: Oh ja? A3: 424cm, A4: 472cm = 48cm langer! Cijfers komen van de Audi website.
Hee, een audi rapid! Zal mij benieuwen wanneer seat met de ibiza sedan komt.
Concurrent voor de CLA is ook weer gevonden.. Leuk bakkie, maar t design heeft zn tijd wel gehad..
Mooi hoor, die nieuwe Seat Toledo. Of ehh wacht, ik bedoelde natuurlijk de Skoda Octavia!
Knappe wagen vind ik. Als dit geen bestaansrecht zou hebben, wat dan met de CLA?
Best netjes! Vooral de achterkant.
Die beenruimte achter kan nooit, in een gemiddelde a4 kan je amper achterin zitten, als je beetje lang ben. Laat staan dit
@mightymike: De presentator is 1.90 zegt de man van Audi in het fimpje. Past dus in een Skoda Rapid en daarmee ook wel hierin, al houdt het niet over. Verder zit er nu een rare (en bij reparatie dure) extra vouw in de portieren en er is geen openklappende achterkant zoals bij de Rapid en de Toledo. Maar het zal vast wel weer verkopen onder Audi-fans.
Is dit niet een A6?
@umadbrah: baby A6
Ok, en wát is precies het verschil met een reguliere Audi A4?
http://bit.ly/YHJW2C
Wat een kleine achterdeuren
Limousine?? S-Class learn from this!
lol, ik had het kunnen zien aankomen: Pas na een poosje kreeg ik in de gaten dat die beide posts over A3 / S3 niet over actiemodelletje of facelift gingen, maar over een volgende carrosserie-variant. Ik las A3, maar zag een A4.
Toch is ie voor Audi-begrippen best onderscheidend: het kofferdeksel is korter en lager dan bij de A4, zodat er best een sportieve lijn is.
Nu had de A4 al de kleinste kofferruimte die je krijgen kunt in zijn segment, en ben ik benieuwd wat hier nog inpast. Zowel wat liters als wat laadopening betreft.
@mout: Ah. 425 liter dus. Beter lezen…
Iemand een kleinere kofferruimte in dit segment?
(OK, heel veel C-segment sedans ken ik niet…)
Duitse humor, een auto zonder beenruimte achter een limousine noemen….
Ik durf ongezien te beweren dat je achterin een Panda meer ruimte hebt.
Topie, voor wie een kleinere sportieve wagen wil. Ziet er strak en mooie uit.
@speedie: Ja, want als je van sportief rijden houdt, kom je vanzelf bij Audi terecht.
Oh, wacht…
@mout:
Als je bingo topsport vindt schijnbaar wel….
”Dit vermindert de neiging tot onderstuur en zorgt zo voor meer grip. ”
Audi , er zijn fabrikanten die FWD en geen onderstuur ( van betekenis) kennen en dus verstand van onderstellen.
Of achterwielaandrijving , ook een idee !
ps. op feestjes hoor ik daar nooit iemand over , u heeft gelijk Audi , gewoon doorgaan op dezelfde weg. ( maar wel betere motoren bouwen , die gaan vaak stuk ..)
@tweede_woning: In tegendeel is allang bewezen dat het betrouwbare motoren zijn, je gaat zeker uit van de onbetrouwbare test die pas op AW stond ;)
@dahlback:
Je doelt op dat onderzoek dat ze van Pon hebben moeten verweideren…?
Slaap kindje slaap daar buiten loopt…….
@dahlback: automotive en Autobild praten onzin dus? VAG…….
Mooi klein modelletje. Goed van Audi om meer modellen aan te bieden. Het is iig een actieve, winstgevende, banen creërende fabrikant.
Anders koop je een Panda hahahaha. Nee een PSA product, nog beter.
@gearhead:
Dan kan je idd beter voor het PSA product gaan, Dan betaal je in elkgeval een normaal bedrag voor het PSA interieur….
Wat zou een kale 1.8 kosten denken jullie? 25/30k?
@workhardplayhard: Met opties ga je zo over de 40k heen.
@berlinetta: Dat is flink wat geld voor zo’n auto, kun je ook heel wat ander moois van kopen..Vind de auto wel lekker strak trouwens.
@workhardplayhard:
Voor de bedragen die jij noemt krijg je misschien een kale 1.2 TSI. De 3 deurs begint al bij 27K.
aha WTF alles onder 1m60 zal achteraan niet kunnen zitten zo krap dat het daar is!
Eerder een Bompa auto die een A4 toch wat te groot/duur vind, maar toch altijd een sedan rijd..
die vinden dat design ook mooi want dat is nog van de “goei’n oude tijd”
Het straalt er zo hard vanaf dat het een Jetta is. Dat filmpje kan ik vnv voor het slapen gaan mooi kijken. Doezel ik binnen 5 minuutjes in.
What’s next? 1 serie sedan?
@zender: Ja letterlijk. Die komt er aan. 2015. En er komt ook een M1 van. Bron: AutoVisie enkele weken geleden.
@Freewarefreak: m1 of 1m?
Graag weer elke maand een nieuw led-licht pakketje voor de leasemannetjes. Hebben ze iets om over op te scheppen!
Limousine begodt. Grote naam voor kleine vierdeurs…
@Esprit_de_Flandre: Eigenlijk zou hij stretch limousine gaan heten, vanwege de 4 cm extra wielbasis.
Wow. Een auto die me he-le-maal NIKS doet. Niet als adrie, niet als esdrie. Helaas wel weer een linksrijdende bumperplakbak erbij op ’s lands wegen.
Ziet er leuk uit vind ik, vooral van de zijkant. Voor en achterkant is typisch Audi. Zoals iemand al zei lijkt het veel op de rapid en jetta. Zie dit model toch wel slagen, denk dat vooral het vrouwelijk volk hier gecharmeerd van zal zijn.
Oké, nice.. Maar toch liever die CLA. Nu nog wachten op antwoord van BMW :)
Je ziet die presentator in de filmpje gewoon lullen over hoe goed die wagen is, terwijl wanneer hij op de achterbank plaats neemt je echt gewoon kan zien dat hij het daar geen kwartier kan uithouden.
Op zich wel een fijne bak, maar zelfde problemen als de CLA: Zal allemaal wel te crap zitten. Is goed voor het zuid europese volk dat graag sedans heeft en ook maar gemiddeld 1.65 meter meet (ofzo). Maar voor de Benelux zie ik weinig redenen om zoiets in plaats van een A4 te nemen, misschien als bedrijfswagen wanneer je naar klanten moet, en je de achterbank/deuren enkel gebruikt om je kostuumvest aan het raam op te hangen, en je de hatchbak teveel voor jonge 20 en 30’ers aanschouwd.
@jensoffbutton: “Hey it’s pretty good in here” en hij kan niet eens recht zitten zonder tegen het dak te stoten :)
Leg de maten eens naast die van de Skoda Octavia: lengte A3 4.31m, Oct 4.65m; breedte A3 1.80m, Oct 1.81m; hoogte A3 1.33m, Oct 1.46m; wielbasis A3 2.64m, Oct 2.68m. Dan kom je uit op een auto met grotendeels de lijn van de Octavia, maar dan 13 cm lager en 34 cm korter. Mag ik passen?
Ben ik de enige die onpasselijk werd van dat overdreven promotiefilmpje?
Jammer van de voorkant voor de rest een gaaf bakkie!
iedereen hierboven vergelijkt deze A3 limo met de huidige A4 limo maar dat is fout. Deze A3 limousine is al voorbereid om zich te onderscheiden van de nieuwe geneartie Audi A4 .. welke dus ook een stap zal groeien en over 1.5jr bekend wordt gemaakt
leuk maar dan met een L tussen de E en de U
Mooi, maar duur voor een A3.