• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Auto’s worden zwaarder, maar zuiniger

Auteur: Dennis, gepost 18 oktober 2006 om 21:45 – 6 Reacties

Weegpunt

Schreef ik gisteren nog over de Range Rover die 500 kilo lichter moet kunnen, in de praktijk zien we dat onze auto’s gemiddeld steeds zwaarder worden. Dit komt doordat de auto’s standaard met steeds meer actieve en passieve veiligheidsvoorzieningen worden uitgerust. Verdienste van de techniek is dat desondanks het verbruik juist is afgenomen.

Woog een benzineauto in 2000 nog gemiddeld 1.000 kilo, in 2005 is dit opgelopen naar ruim 1.100 kilo. De auto-industrie heeft het brandstofverbruik terug weten te dringen van zo’n 7 liter per 100 kilometer naar ongeveer 6,7 liter per 100 kilometer. Dit blijkt uit cijfers van de jaarlijkse uitgave van “Mobiliteit in Cijfers Auto’s” van de BOVAG en RAI Vereniging. Nu nog even zorgen dat de auto’s ook daadwerkelijk lichter worden en dan gaat het helemaal goed komen met ons milieu (via: bovagkrant.nl).

Ook interessant!

  • Video: auto wordt aangereden door onverzekerde auto
  • Mijn Auto: Lamborghini Urus van Elias
    Mijn Auto: Lamborghini Urus van Elias
  • Mijn Auto: BMW i8 van Ruben
    Mijn Auto: BMW i8 van Ruben
  • Mijn Auto: Suzuki Ignis Sport van Indra
    Mijn Auto: Suzuki Ignis Sport van Indra

Nieuwste artikelen

  • Koop de Nederlandse voorloper van de Porsche 911 Dakar [video]
  • Kerstspecial: de geschiedenis van de Pausmobiel
  • Dit waren de dikste spots van 2025!
  • Video: Zijn Golf-rijders over de hele wereld hetzelfde?
FacebookTweetPinLinkedIn

Techniek

Vorig bericht: « Budget MPV: Kia Carens
Volgend bericht: Upgrade uitlaatsysteem Bugatti Veyron? »

Lees Interacties

Reacties

  1. Mr. R zegt

    18 oktober 2006 om 23:49

    Auto’s worden inderdaad steeds maar zwaarder! Jammer dat de wegenbelasting nog steeds op gewicht berekend wordt en niet op verbruik, uitstoot of veiligheid bijvoorbeeld.

    Het is erg apart met die alsmaar zwaarder en groter wordende auto’s. Peugeot bijvoorbeeld: de 207 is veel zwaarder dan de 206. Maar is de 207 een opvolger van de 206? Qua naam wel, qua grootte en gewicht niet. De 207 is even lang, breder en hoger dan de oude 306. Maar waar is dan de opvolger van de 206?! De 107 is dat toch echt niet.

    Willen we allemaal grotere auto’s in dezelfde klasse of lijden de autofabrikanten aan obesitas?

    Login om te reageren
  2. Mark zegt

    19 oktober 2006 om 00:38

    Ja ik snap die grootheidswaanzin ook niet. Zo haal je het model uit een klasse uiteindelijk en moet/kan er weer een tussenmodel komen. Maarja begrijpelijk ook wel, als de een een model iets groter maakt….dan wilt de ander niet “krap” als – punt te horen krijgen in de media.

    En doordat ze zwaarder zijn moet er vaak grotere motor in. Kijk naar de 207 1.4 Niet vooruit te branden, maar in een 206 prima!. Dus ja meer gas geven, hoger verbruik…

    Login om te reageren
  3. Baas zegt

    19 oktober 2006 om 08:28

    Audi heeft al jaren aluminium koetswerken voor verschillende modellen en is dus ook met het gewicht bezig.

    Ik weet van BMW dat alle nieuwe modellen die ze uitbrengen wel groter (langer, beder en vaak ook hoger) maar niet zwaarder zijn. Ze bereiken dit door leichtbau een uitgekiende keus van materialen. Daar komt bij dat alle nieuwe motoren sterker én zuiniger zijn. Dus door steeds weer innovatiever hele nieuwe auto’s te ontwikkelen.

    Komt nog wel eens goed met auto’s en de natuur.

    Login om te reageren
  4. ZeRoo zegt

    19 oktober 2006 om 08:48

    voor al die grote bakken is toch helemaal geen plaats in NL :X

    Login om te reageren
  5. Topi zegt

    19 oktober 2006 om 12:56

    Zo heb ik zelfs gehoord dat de huidige VW polo zelfs zwaarder en groter is dan de oorspronkelijke VW golf.

    Login om te reageren
  6. Travelagent zegt

    5 januari 2007 om 13:15

    Een Mazda 121 was veel lichter en zuiniger dan een Mazda 2 op dit moment.
    Laten de auto fabrikanten zich eens te rade gaan en zich meer op nieuwe techniek en materialen storten want ik word niet goed van al die grote bakken.
    En de Concument doet rustig mee.
    En U stuk over dat brandstof gebruik is leuk gevonden maar gaat bij mij niet op.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North