• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Avions Voisin C25 Aérodyne is een flamboyant veilingitem

Auteur: CasperH, gepost 30 juli 2013 om 11:21 – 16 Reacties

Afbeelding Avions Voisin C25 Aérodyne is een flamboyant veilingitemAfbeelding Avions Voisin C25 Aérodyne is een flamboyant veilingitemAfbeelding Avions Voisin C25 Aérodyne is een flamboyant veilingitemAfbeelding Avions Voisin C25 Aérodyne is een flamboyant veilingitemAfbeelding Avions Voisin C25 Aérodyne is een flamboyant veilingitemAfbeelding Avions Voisin C25 Aérodyne is een flamboyant veilingitemAfbeelding Avions Voisin C25 Aérodyne is een flamboyant veilingitemAfbeelding Avions Voisin C25 Aérodyne is een flamboyant veilingitem

Voisin C25 Aerodyne
Op 18 augustus gaat in Pebble Beach deze prachtige Avions Voisin C25 Aérodyne onder de hamer. En ja, dat is een stalen schuifdak.

Het bizarre ontwerp van deze auto is te danken aan Gabriel Voisin die -het zal je niet verrassen- een achtergrond had in het ontwerpen van vliegtuigen. Indertijd werd deze auto verkocht voor 88.000 Franse francs, 18.000 meer dan een Bugatti Type 57 moest opbrengen. Een auto voor de allerrijksten dus, er werden er dan ook niet meer dan 28 Avions Voisin C25’s gebouwd tussen 1934 en 1937 en van die 28 auto’s waren er slechts 8 uitgevoerd als Aérodyne. De auto heeft een 3 liter 90 pk sterke zes-in-lijn gekoppeld aan een versnellingsbak met twee versnellingen met elektromagnetische overdrive. Hightech in je gezicht in 1935.

Waarschijnlijk is het chassis van deze auto (nummer 50023) het chassis dat werd gebruikt voor de auto die Voisin op de beursvloer van Parijs presenteerde in 1934, hoe de auto de oorlog overleefde is echter een raadsel. Een hoop van de vroege historie is onduidelijk, wel weten we dat de auto in het Circuit de la Sarthe museum is tentoongesteld van 1963 tot 2008, de auto was in die tijd in bezit van de verzamelaar Henry Browne de Kilmaine.

De auto was tijdens de tentoonstelling in het museum zwart, maar nadat De Kilmaine in 2008 overleed werd de auto gekocht door een verzamelaar in Engeland. Die besloot de auto terug te brengen in de oorspronkelijke staat. De huidige kleurstelling is geïnspireerd op die van de showauto uit Parijs. De auto is bijna gelijk aan de Voisin die we zagen in Pebble Beach in 2011, toen eigenaar Peter Mullin er de titel Best of Show mee wist te veroveren.

De geschatte opbrengst op de veiling ligt tussen de $2.000.000 en $3.000.000 dollar.

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
  • LANDO NORRIS IS DE F1 WERELDKAMPIOEN VAN 2025
  • De enige Bugatti EB110 op Nederlands kenteken is gespot!
FacebookTweetPinLinkedIn

c25, Cabrio, Klassiekers, pebble-beach-2013, veiling, voisin

Vorig bericht: « Zijn HRE Wheels op een McLaren P1 sexy of niet?
Volgend bericht: Aan deze Murcielago Roa(d)ster valt weinig meer te redden »

Lees Interacties

Reacties

  1. norge zegt

    30 juli 2013 om 11:29

    Omdat 1 woord reactie’s niet mogen……Prachtig.

    Login om te reageren
    • ijsneger zegt

      30 juli 2013 om 23:02

      @norge: sinds wanneer mag dat niet

      Login om te reageren
      • jrk68 zegt

        30 juli 2013 om 23:05

        @ijsneger:
        Dat is al jaren zo.

        Staat in de huisregels, de link kan je onderaan de pagina vinden bij “geef reactie”….

        Login om te reageren
  2. fctwente zegt

    30 juli 2013 om 11:30

    Mooie wagen.
    Maar dat interieur??

    Login om te reageren
  3. Pallas zegt

    30 juli 2013 om 11:32

    Mooi of apart…ik weet het niet. Ze heeft niet de natuurlijke schoonheid van bijvoorbeeld
    een Hispano-Suiza.

    Login om te reageren
    • guusboum zegt

      30 juli 2013 om 12:01

      @Pallas: vind ik ook, van boven wel bloedmooi maar die zijkant is wel heel hoekig…

      Login om te reageren
  4. levivdw97 zegt

    30 juli 2013 om 11:37

    Afgezien van het interieur staat hij bij mij zeker wel in de top 10 van mooiste auto’s ooit gemaakt!

    Login om te reageren
  5. nickmercedes zegt

    30 juli 2013 om 11:38

    Prachtige auto van buiten!
    Maar dat interieur heeft nog niet echt mijn smaak…

    Login om te reageren
  6. darkpluisje zegt

    30 juli 2013 om 11:44

    Beetje een sjieke versie van een eend ist niet?

    Login om te reageren
    • nestas zegt

      30 juli 2013 om 12:45

      @darkpluisje: precies. Duurste 2CV ever.

      Login om te reageren
  7. fristie zegt

    30 juli 2013 om 11:45

    @fristie: http://www.youtube.com/watch?v=5wHPTltWAtE

    Login om te reageren
  8. kapiteinaudi zegt

    30 juli 2013 om 11:51

    Heel mooi ding, alleen dat interieur…

    Login om te reageren
  9. Alfarobert zegt

    30 juli 2013 om 12:06

    Toen al min of meer een panoramadak.Van buiten is hij prachtig maar inderdaad,de bekleding…

    Login om te reageren
  10. adyton zegt

    30 juli 2013 om 14:10

    Wauw. Knappe wagen. Deze kende ik niet. Dat schuifdak is wel een mooi extraatje. Leuk om te zien hoe ze toen iets aanpakten dat nu zo alledaags geworden is.
    En de kleuren nu zijn inderdaad beter dan gewoon zwart.

    Login om te reageren
  11. poppetje zegt

    30 juli 2013 om 17:48

    Net een uitgerekte 2cv

    Login om te reageren
  12. Hupke zegt

    30 juli 2013 om 18:04

    Hele mooie dingen, doet me oneindig veel meer dan de hotwheels die lambo en dergelijke tegenwoordig bouwen.

    Zat ook een hele interessante motor in. Sowieso dat die stiller en trillingsvrijer was dan wat er vandaag ge dag gebouwd wordt.

    Op een dag ga ik er zo wel eens eentje restaureren.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North