• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Bijzondere BMW E30: Luchjenbroers Sport Touring

Auteur: robbie, gepost 11 augustus 2012 om 19:00 – 57 Reacties

Luchjenbroers BMW Sport Combi


Een 2-deurs BMW E30 Touring? Bestaat dat? Jazeker! En het is nog een puur Nederlands project ook! Voordat BMW ook maar op het idee gekomen was om een 3 Serie Touring te bouwen besloten 2 broers uit Emmen om het gewoon te doen, maar dan wel eentje met 2 deuren. Een zeer bijzondere auto met een zeer bijzonder verhaal kan je wel stellen.

Toen BMW in 1982 de 2e generatie 3 Serie presenteerde kwamen de broers Henk en Henny Luchjenbroers op het idee om hier een station van te maken. Een beetje zoals de (geflopte) BMW 2002 Touring uit de jaren ’70. Ze liepen al langer rond met het idee en dachten eerst aan een 5 Serie, maar uiteindelijk werd besloten om de nieuwe E30 als basis te nemen.

Eind ’82 kregen ze een gloednieuwe E30 320i tot hun beschikking en daar werd meteen de schaar ingezet. Begin 1983 was de eerste Luchjenbroers Sport Touring gereed. Je zou het een shooting brake kunnen noemen of een Touring Coupe, maar het ziet er in elk geval verdraaid leuk uit.

Uiteraard moest de auto nog wel gekeurd worden de RDW, maar dat was geen enkel probleem. Er waren namelijk de nodige verstevigingen aangebracht om problemen te voorkomen. De ombouw was zelfs zo goed dat de Nederlandse BMW importeur haar goedkeuring aan het project gaf en er voor zorgde dat de originele fabrieksgarantie behouden bleef.

Luchjenbroers Sport Combi duo

De achterklep is afkomstig van een Volkswagen Golf en de lange zijruiten zijn speciaal op maat gemaakt. Ook kreeg Luchjenbroers voor hun eerste auto een bodykit en velgen cadeau van BBS. Het allereerste exemplaar staat nog steeds in de showroom van het schadebedrijf van de broers. Op de teller staat iets minder dan 5.400 kilometer.

In totaal heeft Luchjenbroers 4 exemplaren gebouwd voor verschillende liefhebbers. De vraag was vele malen groter, maar voor de broers had dit project nou eenmaal niet de hoogste prioriteit. Ze hadden al een eigen schade- en carrosseriebedrijf en auto’s op “grote” schaal gaan ombouwen is dan wel eventjes andere koek. De prijs voor zo’n ombouw? Dat was destijds 15.000 gulden, maar dan moest je nog wel zelf een E30 aanleveren.

Het feit dat BMW in 1987 zelf met een (4-deurs) E30 Touring kwam zal er ongetwijfeld ook voor gezorgd hebben dat de aandacht voor dit model wat verslapte.

We hebben ook nog de originele folder voor jullie kunnen achterhalen: deel 1 & deel 2. Tot slot hieronder nog wat informatie over de 4 verschillende exemplaren die destijds gebouwd zijn.

#001 – 320i (Zilver)
Staat nog steeds bij de firma Luchjenbroers in de showroom.
Luchjenbroers Sport Combi 001

#002 – 316i (blauw)
Reed rond in Nederland (kenteken NT-18-PT), maar bevind zich nu in Duitsland als het goed is.
Luchjenbroers Sport Combi

#003 – 316i (wit)
Schijnt zich nog in Nederland te bevinden en heeft als kenteken (KT-10-TN) en is als enige voorzien van dakrails.
Luchjenbroers Sport Combi 003

#004 – ??? (wit)
Dit is het enige rechtsgestuurde exemplaar dat gebouwd is.
Luchjenbroers Sport Combi RHD

Wie weet komt BMW ooit zelf nog eens met een 2-deurs Touring variant van de 3 Serie. We weten immers allemaal dat de shooting brake momenteel bezig is met een revival. En geruchten over een M3 Shooting Brake doken enkele jaren geleden nog op. Het zou dus zomaar kunnen. (bronnen: e30-talk.com, hosteurope.de, bmwdriversdays.nl & collaverglas.net)

Ook interessant!

  • Video: BMW M3 Touring op bewegend beeld vastgelegd
    Video: BMW M3 Touring op bewegend beeld vastgelegd
  • Video: BMW M3 Touring op de 'Ring
  • Gespot: een überzeldzame BMW M3 op verse platen
  • BMW: M3 Touring was origineel niet de bedoeling

Nieuwste artikelen

  • UPDATE! Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Dit moet wel de debielste optie ooit zijn in een auto
  • Van deze occasion moet je óf braken, óf je wordt er juist heel er blij van
  • De overheid juicht voor vervuilende dieselbusjes
FacebookTweetPinLinkedIn

3-serie, BMW, coachbuilding, Coupe, e30, Klassiekers, Retro, touring

Vorig bericht: « Top 10: Gouden auto’s [Londen 2012]
Volgend bericht: Video: Lamborghini Gallardo crasht met Shelby GT500 »

Lees Interacties

Reacties

  1. dennisr zegt

    11 augustus 2012 om 19:05

    Mooi ding die #001

    Wel jammer van de golf achterklep, er was toch al wel eerder een BMW touring gemaakt? gebruik die klep dan..

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      11 augustus 2012 om 19:07

      @dennisr:
      Die hadden we vroeger bij de OCA, dat waren meer fastbacks.
      Met die klep kan je geen shooting-break maken.

      Login om te reageren
    • robbie zegt

      11 augustus 2012 om 19:09

      @dennisr: duik jij de geschiedenisboekjes nog maar even in.

      Van de 3 en 5 Serie sowieso niet.
      Alleen de 2002 Touring.

      Login om te reageren
      • dennisr zegt

        11 augustus 2012 om 19:13

        @robbie: blijkt idd een 7 serie te zijn die ik in gedachten had..

        Login om te reageren
        • robbie zegt

          11 augustus 2012 om 19:33

          @dennisr: een officiële 7 Serie Touring? Die heeft nooit bestaan.

          Login om te reageren
          • dennisr zegt

            11 augustus 2012 om 19:38

            @robbie: ooh zullen wel nepperds zijn dan, ik heb niks gezegd! :)

            Login om te reageren
          • eklasse zegt

            11 augustus 2012 om 19:57

            @robbie: Die 3 is toch ook niet “officieel”



            Login om te reageren
            • dennisr zegt

              11 augustus 2012 om 19:58

              @eklasse: die had ik ook idd..

              Login om te reageren
            • robbie zegt

              11 augustus 2012 om 20:04

              @eklasse: je maakt een grapje hoop ik? BMW heeft in 1987 de 3 Serie E30 Touring geïntroduceerd.

              Er is dus wel degelijke een officiële E30 Touring.

              Login om te reageren
              • eklasse zegt

                11 augustus 2012 om 20:07

                @robbie: Ik bedoelde de 3 door Luchjenbroers.

              • eklasse zegt

                11 augustus 2012 om 20:10

                @robbie: Oja, en check de staat van #003. Mocht die er nog staan.. Het BMW gedeelte is nog redelijk goed; het Golf gedeelte iets minder.

    • rufctr01 zegt

      12 augustus 2012 om 08:29

      @dennisr: ja idd jammer van de achterklep. Valt wel op bij de witte BMW dat er op de auto geen roest zit en de achterklep behoorlijk weg aan het rotten is.

      Login om te reageren
  2. jrk68 zegt

    11 augustus 2012 om 19:05

    Leuk verhaal over leuke auto’s. chapeau.
    Mercedes letten jullie ff op, dit is nou een shooting- break.

    Login om te reageren
    • bbroek zegt

      11 augustus 2012 om 19:09

      @jrk68: hoezo? vindt je dit niet mooi?

      Login om te reageren
      • jrk68 zegt

        11 augustus 2012 om 19:16

        @bbroek:
        Dat is een combi/ stationcar geen shooting-break zoals de marketingboys van Mercedes je willen doen geloven.
        Als lifestyle combi (ook z’n marketing kreet) vind ik hem zeker mooi.

        Login om te reageren
        • dennisr zegt

          11 augustus 2012 om 19:18

          @jrk68: wij hebben thuis een shooting break magnetron..

          of was het nou een combi magnetron?.. hmm..

          Login om te reageren
          • jrk68 zegt

            11 augustus 2012 om 19:26

            @dennisr:
            Is het een duitse magnetron?

            Login om te reageren
            • dennisr zegt

              11 augustus 2012 om 19:28

              @jrk68: ja volgens mij zelfs een merk dat al tijdens de wereld oorlog is op gebouwd, namelijk een Bau-knecht..

              Login om te reageren
              • jrk68 zegt

                11 augustus 2012 om 19:38

                @dennisr:
                Het kan dan ook nog een variant, T-model, touring of caravan zijn.
                Geef het beestje maar een naam joh.

              • Anoniem zegt

                12 augustus 2012 om 18:26

                @dennisr: Rofl dennisr, dit doe ik met je bau-knecht: http://www.youtube.com/watch?v=iF8OTtChJn8

          • E34M5Touring zegt

            11 augustus 2012 om 19:29

            @dennisr: Een shooting break magnetron! Handig als je vlees nog spartelt.

            Login om te reageren
        • mashell zegt

          12 augustus 2012 om 00:41

          @jrk68: Als je een 4 deurs sedan als 4 deurs coupe kunt verkopen is 4 deurs shooting brake voor een krappe stationwagen echt geen probleem.

          Login om te reageren
          • jrk68 zegt

            12 augustus 2012 om 00:53

            @mashell:
            Dat is inderdaad de wondere wereld van marketing.
            Ik ben nog van het oude stempel en doe niet mee met die onzin.
            Nu heb ik de ruimte niet meer nodig maar ik vind die cls sb wel een hele mooie auto.
            Het staat een ieder gelukkig vrij om zijn eigen opvatting te hebben.
            Zo heb ik niks met suv’s en die verkopen ook goed.

            Login om te reageren
    • eklasse zegt

      11 augustus 2012 om 19:43

      @jrk68: Gelukkig noemden ze hem toen gewoon een sport combi in de folder. Toch raar dat je vorige week nog een felle discussie had met iemand dat de 2 deurs 3-serie destijds gewoon een sedan was en absoluut geen coupe, maar dat je een afgeleide 3-deurs wel met alle gemak een shooting brake kunt noemen. Puur om de CLS weer even te kunnen noemen. Het door jou gehate fanboy gedrag begint bij jezelf behoorlijk op hate-boy gedrag te lijken. Word een volwassen ouwe!

      Oja, hier de grondlegger aller shooting brakes. Speciaal voor jou:

      De Lotus Kadett:

      Login om te reageren
      • dennisr zegt

        11 augustus 2012 om 19:45

        @eklasse: Opel logo.. is het dan wel Lotus?

        Login om te reageren
        • eklasse zegt

          11 augustus 2012 om 20:03

          @dennisr: Nee, het is geeneens een Lotus. Ben alleen Shootingbrake discussies beu.

          Login om te reageren
      • jrk68 zegt

        11 augustus 2012 om 19:55

        @eklasse:
        Als er Lotus op het kenteken staat zoals bij de Omega wel.
        Voor die discussie over de 2 deur E30 verwijs ik je graag naar de literatuur uit die tijd, of check ff regel 3 over de E30 op wiki.
        Die rode is trouwens een D Kadett caravan.
        Ga ik nu door voor de magnetron?

        Login om te reageren
        • eklasse zegt

          11 augustus 2012 om 20:06

          @jrk68: 2 deurs sedan toch? Verder kom ik niet.

          Login om te reageren
          • jrk68 zegt

            11 augustus 2012 om 20:19

            @eklasse:
            Klopt dat beweerde ik ook, of zoals @hupke toen zij een coach.
            Ik heb even geen zin om op te zoeken wie het een coupé noemde.

            Login om te reageren
            • robbie zegt

              11 augustus 2012 om 23:36

              @jrk68 & @eklasse hier hebben we nog een moderne shooting brake ;)

              Login om te reageren
      • henrie zegt

        12 augustus 2012 om 02:55

        @eklasse: Een oom van mij heeft nog zo’n Kadett D gehad. In donker bruin. En een oud-oom van mij had ooit zo een, in beige:

        Van de Kadett E is ook nog zo’n 3-deurs station gemaakt:

        Die BMW deed me overigens meteen denken aan deze, met net zo’n langwerpige achterste zijruit als de BMW:

        Login om te reageren
      • camber24 zegt

        12 augustus 2012 om 10:02

        @eklasse: Volledig mee eens; dat hate-boy gedrag kots ik ook uit.

        Login om te reageren
  3. E34M5Touring zegt

    11 augustus 2012 om 19:20

    Heb bij zijn dochter in de klas gezeten op het IVA. Leuke meid! Gave auto’s ook, ze vertelde er wel eens over. Die BBS ed. is wel erg cool.

    Login om te reageren
    • smoked zegt

      11 augustus 2012 om 20:37

      @E34M5Touring: zowiezo zijn bijna alle meiden die het IVA doen wel leuk… Ik spreek uit ervaring :lol:

      Login om te reageren
  4. ML320G3 zegt

    11 augustus 2012 om 19:28

    de 003 heeft jaren rond gereden in Lelystad. Foto is genomen op het gildenhof nadat hij daar een helepoos heeft staan weg rotten na een slecht gerepareerd schade gevalletje.

    Login om te reageren
    • eklasse zegt

      11 augustus 2012 om 20:01

      @ML320G3:


      Login om te reageren
      • jelmer zegt

        11 augustus 2012 om 22:12

        CA@eklasse: Wat zonde! Ik zou meteen een briefje met m’n nummer achter laten en het uitdrukkelijke verzoek een prijs door te bellen…

        Login om te reageren
      • wanker zegt

        11 augustus 2012 om 22:46

        @eklasse: Laatste berichten die ik kon vinden was dat hij gerestaureerd wordt/is http://forums.bimmerforums.com/forum/showthread.php?t=911067&page=4

        Hi e30 freaks, yeah next year he’s gone get paint and make him ready for the road.

        Best regards Dennesshi

        Alleen gepost op 26-08-2009 :(

        Login om te reageren
        • wanker zegt

          11 augustus 2012 om 23:00

          @wanker:


          Login om te reageren
  5. norge zegt

    11 augustus 2012 om 19:33

    Leuke manier om van je schade auto’s af te komen…

    Login om te reageren
  6. spidermann zegt

    11 augustus 2012 om 19:38

    Shooting break op basis van het huidige model zou idd niet verkeerd zijn.

    Login om te reageren
  7. RobinM zegt

    11 augustus 2012 om 20:17

    Toch is de E28 Schulz mooier :D Maar is ook geen 3 deurs…

    Login om te reageren
    • eklasse zegt

      11 augustus 2012 om 20:24

      @RobinM: Of Oldenhof:

      Login om te reageren
      • robbie zegt

        11 augustus 2012 om 21:13

        @eklasse: Op die witte (#003) zat ook een sticker van Oldenhof.

        Blijkbaar via hun verkocht.

        Login om te reageren
        • eklasse zegt

          11 augustus 2012 om 21:25

          @robbie: http://www.cs-zone.com/model/E28-Schulz-Kombi.htm

          Login om te reageren
          • robbie zegt

            11 augustus 2012 om 22:59

            @eklasse: thnx! Zal het hele verhaal eens een keertje op mijn gemak doorlezen ;)

            Login om te reageren
  8. smoked zegt

    11 augustus 2012 om 20:59

    Meer van zulke onderwerpen! Super dit!

    Login om te reageren
  9. Hupke zegt

    11 augustus 2012 om 23:30

    Waarschijnlijk dat je dit bij baur ook nog wel had kunnen krijgen als je ze eens lief aankeek of het juiste bedrag noemde.
    Die waren ook handig met bmw’s.

    Login om te reageren
  10. loloo zegt

    12 augustus 2012 om 09:50

    Das toch een 3-deurs? Geen 2-deurs

    Login om te reageren
  11. lincoln zegt

    12 augustus 2012 om 10:15

    whahahahaha .. 15.000 gulden ..
    daar kocht je toen een dik aangeklede Mini voor ..

    “de vraag was veel groter dan de 4 gebouwde exemplaren” ..
    yeah right ..
    geloof je het zelf ??

    Login om te reageren
  12. desjonnies zegt

    12 augustus 2012 om 10:15

    Leuke wagens waar ik het bestaan niet vanaf wist. De hele shooting brake discussie, och op hetzelfde niveau als “premium” zo ongeveer.
    Who cares?
    Als voorganger kunnen we de MGB Berlinetta nog een keer de revue laten passeren; een MGB GT (shooting brake?????) avant-la-lettre, gebouwd op geheel eigen intiatief door de Brusselaar Jacques Coune.

    Min of meer hetzelfde lot beschoren als deze BMW’s, de fabrikant kwam zelf met een model op de markt, in het geval van Coune kan het nog zelfs zo zijn dat de Britten het kunstje van hem afgekeken hebben.

    Hier de link naar Jacques Coene :
    http://www.amazoncoune.be/

    Login om te reageren
  13. CasperH zegt

    12 augustus 2012 om 10:18

    This is relevant to my interests.

    Login om te reageren
  14. Pallas zegt

    12 augustus 2012 om 15:34

    Nog een vergeten shooting break:

    Login om te reageren
    • betonstaal zegt

      12 augustus 2012 om 20:44

      @Pallas: wow wat een lang raam

      Login om te reageren
  15. vla zegt

    13 augustus 2012 om 17:59

    Het is lang geleden dat ik zomaar schreef “Ik wil er ééntje!”, maar hierop kàn je toch moeilijk anders?! :’D

    Login om te reageren
  16. dennesshi zegt

    30 oktober 2012 om 14:37

    Is er alweer drie jaar voorbij gevlogen…
    Ach hij staat lekker in de loods.

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      8 mei 2013 om 23:28

      @dennesshi: je hebt hem dus nog wel? Nog plannen om er iets mee te gaan doen op (korte) termijn?

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North