• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

BMW: M3 Touring was origineel niet de bedoeling

Auteur: Loek, gepost 4 november 2021 om 19:05 – 19 Reacties

BMW geeft toe dat de M3 Touring ook voor deze generatie eigenlijk direct afgeschreven werd. Hij komt dus wel, maar de keuze wordt niet reuze.

Een BMW M Touring, dan moet je goed zoeken. Eigenlijk zijn de enige die niet bij een enkel prototype zijn gebleven twee generaties M5: die van de E34- en E61-generatie. Het was een soort ongeschreven regel dat er geen Touring-variant komt van de M3 en M5, wat vreemd is als je kijkt naar rivalen Audi en Mercedes. Audi levert hun RS-modellen vrijwel alleen maar als Avant en bij Mercedes kun je uit alle carrosserievormen kiezen. Dus waarom blijft BMW zo verknocht aan de sedan en coupé?

BMW M3 Touring

Dat weten we niet, maar we weten wel dat BMW het nogmaals gaat proberen. Van de nieuwe BMW M3 (G80) komt een Touring in 2022! Goed, dat weten we al sinds vorig jaar, maar er komt inmiddels steeds meer informatie vrij. Waaronder een aantal dingetjes die CEO Markus Flasch heeft onthuld in gesprek met AMS.

“Uitzondering”

Ten eerste dat we blij mogen zijn met de auto. Het was namelijk standaardprocedure om het idee van een M Touring direct in de prullenbak te gooien. Dit keer niet. Bij het R&D centrum in Garching is men aan de slag gegaan met de M3 Touring en het idee eindigde eens niet direct in de prullenbak. Sterker nog: het idee was zo overtuigend dat hij vrij snel goedgekeurd werd voor serieproductie.

Video: BMW M3 Touring op bewegend beeld vastgelegd

Waarom nu ineens wel overtuigd? Omdat het idee simpeler is dan ooit. De gehele structuur van de BMW G20 3 Serie komt nu volledig overeen met die van de G21 3 Serie Touring, dus dat zal ook gelden voor de G80 en G81 M3. Ook vond men het essentieel om te wachten tot de M3 geleverd kon worden met xDrive, wat sinds de G80 kan. Er wordt niet gezegd waarom, wellicht om een directe concurrent te bieden voor de Audi RS4.

Exclusief xDrive

Daar zit wel een andere hint in verstopt. Aangezien er met een BMW M3 Touring gewacht werd op xDrive, is het aannemelijk dat er geen achterwielaangedreven M3 Touring komt. xDrive is je enige optie. Ook werd eerder al bekend dat de M3 Touring er waarschijnlijk alleen als Competition komt, waarmee de optie voor een handgeschakelde versie ook afvalt. Je hebt dus niet erg veel te kiezen.

2022 dus en dan mag de wereld genieten van de eerste BMW M3 Touring die er ooit is geweest. Beter laat dan nooit, toch?

Ook interessant!

  • Video: BMW M3 Touring op de 'Ring
  • Video: BMW M3 Touring op bewegend beeld vastgelegd
    Video: BMW M3 Touring op bewegend beeld vastgelegd
  • Ander interieur voor BMW M3 Touring
    Ander interieur voor BMW M3 Touring
  • M3 Touring bestaat uit bij elkaar gejat spul, wordt geplet

Nieuwste artikelen

  • Fiat doet het enige juiste met de nieuwe Grande Panda
    Fiat doet het enige juiste met de nieuwe Grande Panda
  • Koop deze onbegrepen V8-beuker voor een mooie prijs
    Koop deze onbegrepen V8-beuker voor een mooie prijs
  • Remmen AMG GT weigeren bij 230 km/u [video]
  • Ze bestaan nog: de powersedan waar we jaloers op zijn
FacebookTweetPinLinkedIn

3-serie, BMW, BMW-M3, Markus-Flasch, touring

Vorig bericht: « Deze Porsche 928 cabriolet kun jij gewoon kopen
Volgend bericht: Hier, de meest bizarre motorfiets van de dag »

Lees Interacties

Reacties

  1. werf76 zegt

    4 november 2021 om 19:10

    De auto komt in Mei 2288 zie ik :)

    Login om te reageren
  2. mashell zegt

    4 november 2021 om 19:14

    Achterwielaandrijving, bescheiden front, dubbele koplampen, iDrive controller, sportieve modellen en verhuiswagens niet mengen… BMW gooit al haar USP’s 1 voor 1 overboord.

    Login om te reageren
  3. Dieseltor zegt

    4 november 2021 om 19:23

    Potentiële investering. Dat maak je jezelf wijs tot je hem gekocht hebt en het wel heel moeilijk wordt om hem te laten staan.

    Login om te reageren
  4. ouwedibbes83 zegt

    4 november 2021 om 19:26

    @Loek: volgens mij is er van de M5 van de E34 generatie ook een Touring geleverd naast de sedan variant. Dat was de eerste M5 Touring, al in ‘91 gepresenteerd.

    Login om te reageren
    • vaakbenjetebang zegt

      4 november 2021 om 19:29

      @ouwedibbes: Zeker weten dat die er geweest is. Was geen heel groot succes overigens, maar goed – hij was er wel degelijk.

      Login om te reageren
      • jaapiyo zegt

        4 november 2021 om 22:36

        En kost nu 2,5 keer zoveel als een sedan…

        Login om te reageren
    • Loek zegt

      4 november 2021 om 19:55

      @ouwedibbes83: ik herinner me die alleen als prototype, zo weinig zijn er dus van verkocht. Thanks voor de toevoeging!

      Login om te reageren
  5. rfocus zegt

    4 november 2021 om 19:54

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  6. jmeverts zegt

    4 november 2021 om 20:40

    Eerst schrijf je dat de m3 touring “eigenlijk direct afgeschreven” werd en verderop schrijf je dat de m3 touring “bijna direct goedgekeurd” werd.

    Login om te reageren
    • rikus zegt

      4 november 2021 om 21:37

      @jmeverts: Ach het is toch een verhaal van niks. Niet door de schrijver in kwestie, maar door het gebrabbel van BMW. Alsof er een procedure bestaat dat zegt: we denken even snel over een Touring na, en dan gooien we dat in de prullenbak. En nog meer van dit geneuzel. Alsof er nu enorm veel bij kwam kijken om die M3 touring te bouwen. Nee. Het is net zo veel werk als een M3 sedan bouwen. Het is hetzelfde recept.

      Login om te reageren
  7. VeniVidiVici zegt

    4 november 2021 om 20:49

    Dan kan het niet de bedoeling zijn geweest van BMW, maar ik denk dat dit weleens een hele grote verkoophit gaat worden.

    Login om te reageren
  8. tysson zegt

    4 november 2021 om 21:04

    Leuke opvolger voor mij huidige M340i Touring

    Login om te reageren
    • VeniVidiVici zegt

      4 november 2021 om 22:23

      @tysson: Voor mij? Doet de N het niet?

      Login om te reageren
    • mpgc zegt

      4 november 2021 om 23:19

      @tysson: ik zou die m340i lekker houden. Denk dat dat als daily de fijnere auto is 😄

      Login om te reageren
      • petroldrinker zegt

        5 november 2021 om 08:03

        @mpgc: je bent gek BMW M’s zijn betere dailys dan meeste andere autos

        Login om te reageren
  9. str8six zegt

    4 november 2021 om 21:26

    Dit moet toch de opvolger van m’n huidige auto worden😍

    Login om te reageren
  10. Roskampies zegt

    5 november 2021 om 00:16

    Vreemd als concurrent Audi en Meecedes dit gewoon standaard leveren. Maar goed Alpina is er ook nog. ( wellicht onder de tafel bedongen? Door Alpina) ? Of idd station is geen M product. Vertroebelt de M waarden. De golden retriever tegen de achteruit meer voor Audi en Merc… puur sturen voor bmw sedan/coupe cabrio. Alpina voor snel en sleeper doeleind op autobahn. M voor circuit.

    Login om te reageren
  11. flyerbunch zegt

    5 november 2021 om 07:45

    Dat ze nu pas het licht hebben gezien bij BMW lijkt me sterk.. Het sudderde al langer, maar buiten het xdrive systeem was men er gewoon niet meer 100% van overtuigd dat een stationwagon nog wel werkte sinds het stoppen van de M5 station. Zeker in het huidige SUV klimaat, maar uiteraard laat Audi zien dat er nog zeker een markt voor is!

    Login om te reageren
  12. audirs3 zegt

    5 november 2021 om 08:35

    Ik vond het altijd al raar. De keuze van Audi (om juist alleen een stationwagon te leveren) is veel logischer. Zeker in Nederland zit bijna niemand te wachten op een sedan.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North