• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

BMW 7-serie E23, oldtimer in beeld

Auteur: Alwood, gepost 10 maart 2011 om 20:00 – 38 Reacties

BMW 7-serie E23 Bruin
Kijk, heb je weer zo’n patser in een 7-serie. Een 7 is mij toch wat groot. In een BMW 7-serie word je gereden, in een 5 rij je zelf. De meeste luxe en nieuwste gadgets stopt BMW in haar 7-serie. Hoe begon dat model eigenlijk? Inmiddels heeft de eerste lichting (E23) de respectabele leeftijd van klassieker/youngtimer bereikt. Of je er nog een beetje mee weg kan komen?

De BMW 7-serie E23 stamt uit 1977, toen de melkboer het nog met paard en wagen deed. Niet het eerste luxe slagschip van BMW, wel de eerste echte 7-serie. Gesierd door een driecijferige typering achterop, beginnend met een “7” (joh). Een model dat een aantal andere model-generaties overspant en daarmee een brug vormt tussen de seventies en eighties. Het was gebruikelijk juist begin jaren ’80 met een nieuwe auto te komen.

Die overspanning tussen de jaren ’70 en ’80 ziet er technisch heel vreemd uit. Verschillen tussen de jaartientallen qua autotechniek en ontwikkeling zijn immens. In de jaren ’70 werd voor het eerst brandstofinjectie toegepast, in de jaren ’80 werd deze techniek pas ontwikkeld tot een werkelijk goed functionerend en betrouwbaar systeem. In de jaren ’70 was de gemiddelde leeftijd van een auto laag, alles roestte weg. In de loop van de jaren ’80 gingen fabrikanten op grote schaal carrosserieën en chassis verzinken en werd lasapparatuur pas op veel latere leeftijd toegepast.

Vele ontwikkelingen vertalen zich grof gezegd naar de BMW E23 in: roestgevoelige, zeldzame en beduidend langzamer 1977 modellen en oerdegelijke kilometervretende 1986-ers.

De eerste lichting E23’s is naar huidige maatstaven echt oud. Leverbaar met vier verschillende zescilinders (2,5-3,2 liter) en een 4-versnellings handbak of 3-traps automaat. De BMW 733i was in 1977 de enige met brandstof-injectie en met 194 pk en 279 Nm de snelste van de vier. De eenvoudigste 725 was er alleen voor overheden en gebruikte net als de 728 en 730 gewoon carburateurs.

BMW 7-serie E23 733i

Vanaf 1980 krijgt de E23 standaard opties die we tegenwoordig op (luxe) auto’s gewend zijn. Centrale deurvergrendeling, elektrische ramen, en een koplamp-wasinstallatie. Vanaf dat moment volgde de grote verbeteringen elkaar snel op. Een 5-versnellings handbak in 1981, een grof jaar later ook een 4-traps ‘overdrive’ automaat. ABS was vrijwel vanaf het begin leverbaar, maar werd toen standaard. Door aanpassing van de koelkanalen in de kop werd zelfs de toch al sterke 12-kleps M30 (oer) zescilinder een stukje betrouwbaarder en degelijker. Als je dus wel van oude auto’s houdt maar minder van nachten doorhalen om hem rijdend te houden dien je de auto zorgvuldig uit te kiezen.

Op zoek naar een lekkere E23 blijft het belangrijkste punt om op te letten: roest. De spatborden, deuren, onder de stoelen, middenconsole en het open dak zijn er allemaal tamelijk gevoelig voor. Bij modellen van voor 1980 is de koppakking gevoeliger voor lekkage. Ook kan vooral bij de oude zescilinders de nokkenas droog komen te liggen na wat langere stilstand. Dat zorgt voor een pak extra slijtage. Zoals bij zoveel oude auto’s vergaan met de jaren de rubbers van het onderstel. Dit kan een meer zweverig weggedrag veroorzaken, geen drama. Vervangen is wel sterk aan te raden. Als het achterdifferentieel of subframe ‘los’ hangen kunnen reparaties flink op het banksaldo inwerken. Tot zover de bijzonderheden, als de auto van ABS voorzien is kan je deze ook het beste gewoon testen, controlelampjes willen regelmatig ‘zomaar’ niet werken.

Heb je uiteindelijk een goed exemplaar te pakken dan is de E23 een juweel. Stuurhuis, rubbers en schokdempers vervangen wil altijd veel goed doen bij een auto. Van de E23 maakt het zelfs een knap inspirerend sturende wagen. Er loopt enkel ‘harde’ bekabeling en leidingen tussen jou, de motor en de wielen, geen elektrische draadjes. Op de autobahn is het heerlijk cruisen met een gangetje van 140km/u.

Tot slot voor de cijfer-freaks: de snelsten. BMW leverde de 7-serie ook met 221 pk / 310 Nm “735i” zescilinder, goed voor een 0-100km/u sprint van 7,8 seconden en een top van 217km/u. Er was zelfs een zescilinder met turbo, in Europa de 745i. In Zuid-Afrika had de 745i een N/A 3,5 liter 286pk zescilinder. De oude turbo had een 3,2 zescilinder met 252pk/360Nm en een 0-100 sprint van 7,5s. De ‘update’ had 3,4 liter cilinderinhoud, 255pk/380Nm en deed de 100km/u sprint in 0,1s minder.

BMW 7-serie Sharknose

Occasionprijzen lopen zoals zo vaak bij oude auto’s sterk uiteen. Zeker voor een goed verzorgde 735(i) wordt al snel 7500 euro gevraagd. In Duitsland liggen de prijzen grofweg 1000 euro lager dan in Nederland. Knutselaars kunnen, zeker in Duitsland, ook wel 728’s van onder de €3000,- vinden.

Ook interessant!

  • Video: nieuwe BMW 7 Serie gesnapt
    Video: nieuwe BMW 7 Serie gesnapt
  • Video: dikke BMW ontmoet dikke BMW
  • Video: vernieuwde BMW 7 Serie doet rondje circuit
    Video: vernieuwde BMW 7 Serie doet rondje circuit
  • Video: BMW 3 Serie maakt onfortuinlijk rondje

Nieuwste artikelen

  • UPDATE! Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Dit moet wel de debielste optie ooit zijn in een auto
  • Van deze occasion moet je óf braken, óf je wordt er juist heel er blij van
  • De overheid juicht voor vervuilende dieselbusjes
FacebookTweetPinLinkedIn

7-serie, BMW, e23, oldtimer, youngtimer

Vorig bericht: « Donderdagavond caption contest: Ondertussen bij Kia
Volgend bericht: Deze Ferrari 430 Scuderia is $1 miljoen waard »

Lees Interacties

Reacties

  1. skinnybmw zegt

    10 maart 2011 om 20:16

    Een hele fijne klassieker…een 745i is toch wel een must maar in goede staat erg zeldzaam!

    Login om te reageren
  2. E34M5Touring zegt

    10 maart 2011 om 20:20

    Jaaaa die turbo blokken zijn heerlijk volgens mij paste die turbo kop ook op een E34 535i en kreeg je daar een bak vermogen van waar je naar van werd weet het niet zeker hoor maar meende dat is gezien te hebben

    Login om te reageren
  3. bosnialove zegt

    10 maart 2011 om 20:31

    Ik vind die oldschool 7-series echt hele mooie auto’s, vooral met gouden BBS’jes er onder!

    Login om te reageren
  4. mbman zegt

    10 maart 2011 om 20:54

    Bmw was in die tijd toch echt wel de mindere van mb.Moet je maar is kijken hoeveel s klasse er nog rijden uit die tijd.De bmw ;s zijn op een hand te tellen.

    Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      11 maart 2011 om 09:39

      @mbman:
      Dan was Jaguar nog veel beter gezien het aantal XJ6’en en XJ12’die er te koop staan.
      Niet dus.
      ’t is meer aan het publiek en het onderhoud dat men pleegt.
      Benzen werden toch vaak meer gepamperd en met BMW’s werd veel meer geracet.
      Natuurlijk waren de Benzen uit die periode goed, maar een W 116 was ook verrekte roest gevoelig.

      Login om te reageren
  5. Northwestern zegt

    10 maart 2011 om 21:13

    Leuk artikel, ook erg nuttig als je een E23 wil aanschaffen.

    Login om te reageren
  6. erce zegt

    10 maart 2011 om 21:19

    jeugdsentiment. m’n vader had begin jaren 80 een 728

    Login om te reageren
  7. RobTWo zegt

    10 maart 2011 om 21:48

    -edit: check, is inmiddels gefixt!-

    Verder een erg leuk artikel over een bijzondere auto.

    Login om te reageren
  8. RobinS zegt

    10 maart 2011 om 21:51

    Als je er een treft is het doorgaans een afgeragd exemplaar of met bungelende dingetjes aan de binnenspiegel.

    Login om te reageren
  9. rickr zegt

    10 maart 2011 om 21:54

    Jaaaah goede tijden, lekkere bakken. Zeker de moeite waard eens op te zoeken, de 635 CSI,

    Login om te reageren
  10. TDI-goeroe zegt

    10 maart 2011 om 23:04

    denkt aan: Derrick en Herr Klein:
    Harry, holst du schon mal den Wagen? :D

    Login om te reageren
    • Hubert zegt

      11 maart 2011 om 11:51

      @TDI-goeroe:
      Hadden die geen 5-serie (in smaakvol beige)?

      Login om te reageren
  11. c126560sec zegt

    10 maart 2011 om 23:11

    leuk, meer van dit! :D

    Login om te reageren
  12. retetikker zegt

    10 maart 2011 om 23:29

    Mooi, mooi. :)
    Jammer dat veel van dat soort auto’s afgetrapt zijn en de mooie onbetaalbaar zijn.
    Wist je dat begin jaren 80’ongeveer IEDEREEN in het Gooi er een had?

    Login om te reageren
  13. bmwmaaktrijdengeweldig zegt

    10 maart 2011 om 23:33

    Onze 728’s zijn mooi en niet afgetrapt, beide uit 1979 met natuurlijk een sharknose. Een 745i zou ik nog wel geweldig vindrn als toevoeging aan de collectie haha

    Login om te reageren
  14. Stopwearingpants zegt

    10 maart 2011 om 23:37

    toch wel de minst knappe bmw uit die tijd

    Login om te reageren
  15. bmwmaaktrijdengeweldig zegt

    11 maart 2011 om 00:23

    @stopwearingpants wat is knappere bmw dan uit die tijd?

    Login om te reageren
    • Jimmie zegt

      11 maart 2011 om 20:27

      @bmwmaaktrijdengeweldig: om eerlijk te zijn, alle BMW’s uit die tijd.

      Login om te reageren
  16. solz zegt

    11 maart 2011 om 00:40

    als kind vond ik het al een prachtige wagen, en mijn mening is door de jaren heen over veel zaken gewijzigd maar niet over de E23. Weet nog dat in mijn jeugdjaren praktisch alle BMW’s in dat typische metallic groen waren, (als iemand de officiële naam weet?) Ook typisch waren de zetelovertrekken in schapenvacht. De bruine versie in de bovenste foto vind ik ook heerlijk maar deze kleur was hier toch eerder zeldzaam. Een goed bewaarde, originele E23 iz ook een van de zeldzame oudere bmw’s waar geen fout imago aan vast zit. Hij heeft met andere woorden de status van young/semi-old timer bereikt. Iets wat een 7 serie van de E32 generatie in mijn ogen absoluut niet heeft, daar hangt nog een heel andere perceptie rond.

    Login om te reageren
    • Yellomello zegt

      11 maart 2011 om 08:30

      @solz: bedoel je Achat groen?

      Login om te reageren
      • solz zegt

        11 maart 2011 om 09:59

        @Yellomello:

        thanks, dat is het inderdaad,nooit de naam geweten,wij noemden het toen gewoon BMW-groen :) toch vreemd dat die kleur grotendeels uit het straatbeeld verdwenen is, waarschijnlijk niet eens meer leverbaar op de huidige modellen. (photoshoppers aller landen???) als de bruintinten nu al over hun hoogtepunt zijn, is dit misschien de nieuwe kleur voor 2011 :)

        Login om te reageren
    • zender zegt

      21 april 2012 om 15:47

      @solz: Achat grun hebben wij nog op één van de mooiste e23’s in Nederland :-)

      Login om te reageren
    • pitapita zegt

      6 maart 2021 om 20:44

      Mijn favoriet is toch wel resadagrün

      Login om te reageren
  17. Stino zegt

    11 maart 2011 om 03:38

    Ik zou toch zelf liever een 7 rijden dan een 5. (vorig model)
    want de nieuwe 7 vind ik achteraan op een Citroen lijken

    Login om te reageren
    • KaCh1ng zegt

      11 maart 2011 om 15:46

      @Stino: als je de C5 bedoelt , die is duidelijk wannabe bmw.. niet omgekeerd

      Login om te reageren
  18. norge zegt

    11 maart 2011 om 07:00

    Deze auto had een te dikke kont ,geef dan maar een mooiere 5 serie van die tijd.

    Login om te reageren
    • highperformance zegt

      11 maart 2011 om 16:40

      @norge: *antillen modus aan* Heeeé swa, wat heb jij tege dikke konte dan jonge? *antillen modus uit*

      Login om te reageren
      • norge zegt

        11 maart 2011 om 19:19

        @highperformance:Ga niks tegen dikken billen lopen hebben jongu,maar op deze wagen vind ik het niks .

        Login om te reageren
  19. Megakix zegt

    11 maart 2011 om 08:10

    @Alwood: Het was gebruikelijk juist begin jaren ’80 met een nieuwe auto te komen.

    Hoeveel jaren 80’s zijn er geweest sinds de komst van de auto ?…’gebruikelijk’ = ‘vele merken kwamen begin jaren ’80….bladiebla’

    Login om te reageren
  20. Megakix zegt

    11 maart 2011 om 08:16

    Leuk stukje schrijfwerk met goede info ! Mogen jullie vaker doen.

    Login om te reageren
    • autoblogger zegt

      11 maart 2011 om 09:54

      @Megakix: Gaan we doen! ;)

      Login om te reageren
  21. KD-Producties zegt

    11 maart 2011 om 09:16

    binnenkort een fotoshoot met deze :D!

    Login om te reageren
    • autoblogger zegt

      11 maart 2011 om 09:55

      @KD-Producties: Cool, ben benieuwd!

      Login om te reageren
  22. GOD zegt

    11 maart 2011 om 10:32

    Foto 4 is een prachtige foto.

    Login om te reageren
  23. desjonnies zegt

    11 maart 2011 om 12:49

    Je zoekt er dus eentje?
    Een correcte 745i ?
    met BBs velgen?
    100% in orde?
    Hierrrrr istie:

    http://bringatrailer.com/2011/03/07/bat-exclusive-low-mile-1981-bmw-745i-turbo/

    Login om te reageren
  24. highperformance zegt

    11 maart 2011 om 16:39

    Als auto en BMW liefhebber kan ik dergelijke artikellen wel waarderen.

    Login om te reageren
  25. tarquesh zegt

    11 maart 2011 om 22:35

    Een leuk stuk over BMW. Vroeger maakte ze echt auto’s waar ik als kind een stijve nek van kreeg van het telkens omkijken en bewonderen.

    Login om te reageren
  26. bmw7serie zegt

    22 januari 2012 om 11:42

    Dit zijn top-auto’s! Nog steeds! Ik heb er 2 (1984 en 1985) en ze zijn in topstaat. Ijzersterk, carrossie werd na 1980 ook goed door beter staalkwaliteit. Kunnen nog steeds goed met het verkeer mee, ruim interieur en betrouwbaar. Benzen uit die tijd rijden niet half zo fijn.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North