BMW 7-serie (E32), youngtimer in beeld

Auteur: , 47 Reacties

Hofmeister-knik: check. Veel heerlijke jaren '80-gadgets: check. Dikke motoren: check. De tweede generatie 7-serie is op-en-top BMW en een heerlijke youngtimer.

Als BMW juli 1986 de tweede generatie 7-serie -met codenaam E32- aan de wereld toont, markeert dat tegelijk ook een nieuwe designtaal van het Beierse merk. Verantwoordelijke is Ercole Spada, vooral bekend van de Aston Martin DB4 Zagato, maar tekende later ook onder andere de Fiat Tipo en de Spada Codatronca Monza. Twee jaar later krijgt ook de BMW 5-Serie (E34) het Spada-jasje aangemeten.

Met de E32 wil BMW definitief aansluiting vinden bij de Mercedes-Benz S-Klasse en haalt daarvoor alles uit de kast. Een optionele autotelefoon en een fax zijn tot daar aan toe, maar dubbel glas en een wijnkoeler behoren eveneens tot de mogelijkheden. Om al die luxe en de wat corpulente achterbankzitters wat extra ruimte te geven, introduceert BMW tevens de Lang-versie. Een L achter de typeaanduiding verraadt de 11,4 extra centimeters, voor zo ver je dat nog niet was opgevallen aan de buiten proporties lange achterdeuren.

Zes-, acht- en twaalfcilinders
Onder de kap uiteraard ruimte voor de bekende zes-in-lijn’s, waarbij de typenummers nog gewoon de cilinderinhoud weergeven. De 730i en 735i met respectievelijk 185 en 208 pk krijgen een jaar na de introductie van de E32 gezelschap van de 300 pk-sterke 750i. Dit is de eerste V12 van BMW en daarnaast ook de eerste op 250 km/u begrensde auto van het merk. De S70/2 die onder andere in de McLaren F1 te vinden is, is een doorontwikkeling van deze M70 uit de E32.

In 1992, twee jaar voor de BMW E32 met pensioen mag, doet de V8 zijn intrede. De 730i heeft een 3-liter V8 met 218 pk, de 740i 286 pk en logischerwijs een litertje meer. Verwarrend is dat de 730i V8 de 735i vervangt terwijl de 730i met zes-in-lijn leverbaar blijft. Terwijl je het verschil aan de achterzijde dus niet kunt zien, lukt dat je aan de voorzijde wel. De V8- en V12-modellen hebben namelijk een grille met brede nieren terwijl de zespitters het moeten doen met smalle nieren. Wie écht niet wilde opvallen, kon zijn acht- of twaalfcilinder ook met smalle nieren krijgen.

BMW 7 Serie E32

Project Goldfish
Was een V12 al een primeur voor BMW, onder codenaam Goldfish is ook aan een V16 gewerkt. Een M70 V12 werd met vier cilinders verlengd en het resultaat werd in verlengde 7-serie gelepeld. Dat past maar net, de radiateurs moesten naar de kofferruimte worden verplaatst, wat de grote luchtinlaten achter de achterportieren van deze 767i verklaart. Tot een productieversie komt het weinig verrassend dan ook niet. In 2004 probeert BMW het overigens nog eens met een V16, in de Rolls Royce 100EX conceptcar ligt een 9-liter V16. Ook die schopt het niet tot het productiestatium, al heeft Rowan “Mr Bean” Atkinson BMW zo ver weten te krijgen een exemplaar in zijn Rolls te lepelen.

Lekkere uitvoeringen
Naar een V16 zul je dus tevergeefs zoeken, wil je de ultieme E32, zet dan je zinnen op een Highline. Dit optiepakket was alleen verkrijgbaar op de 750iL en bevatte zoveel elektronische goodies dat de auto met twee accu’s en dynamo’s moest worden uitgerust. Of je bouwt gewoon een ‘Rolls Royce’ van je E32 natuurlijk…

Andere lekkere E32’s zijn de Alpina-versies. Van de B11 3.5, met 254 pk sterke zes-in-lijn, zijn 332 exemplaren gemaakt. Zijn opvolger, de B11 4.0 (met 315 pk sterke V8) is met 7 gebouwde auto’s een stuk zeldzamer. Ook bij Alpina is de V12 echter het topmodel, deze 350pk sterke B12 5.0 zoeft in 6,9 seconden naar de honderd en heeft met een topsnelheid van ruim 275 km/u lak aan BMW’s begrenzingsdrang. Van deze B12 5.0 worden 305 stuks gebouwd. In 1994 is het over en uit voor de E32, de E38 mag het stokje als über-BMW overnemen.

Genoeg gelezen en zin in wat bewegende beelden, check BMW’s video over de E32 dan op Autojunk.



47 reacties

Dít is pas BMW-waardig!!
@mrniesoe: de laatste echt mooie 7er…
Hmmm, ik geloof dat ik die @dizono wel mag, goede onderwerpen heeft tie in ieder geval..
@norge: maar jij niet
Voor mij is de E38 de baddest of them all geweest, met deze als runner-up. Nooit geweten over die 6/V8-12 nieren trouwens.
Mijn voorkeur gaat naar de E38.
Mooiste 7-serie na de e38…
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Mooie youngtimer, maar zie de e38 toch het liefst en daarna de facelifted Bangle-seven
@jack_abarth: Ik heb ook een zwak voor de 7-serie van Bangle vooral de E66 facelift. Die man durfde afwijkend te zijn en is daarin gewoon geslaagd vind ik.
via iPhone app
@rangerover: het was zeker een gewaagd design. De eerste E66 behoort nog altijd tot een van de allerlelijkste allertijden. Voordeel: een goede 760Li is al de jouwe voor 17k.

Maar de gefacelifte versie is een stuk beter. Mijn oudoom heeft een hele late 730d en het is wel een topauto om in te rijden. Maar de oude 7 is wel een stuk knapper!
Dat waren nog echte BMW’s.
Miste deze youngtimer in beeld artikelen van AB toch wel hoor. Vooral als ze door Alwood waren getikt. Geen idee wat er is gebeurt met de beste blogger.

Natuurlijk zeg ik hiermee niet dat @dizono niet welkom is. Integendeel, blij dat hij (zij?) met de youngtimer in beeld artikel kwam.

Weer on-topic: wat een heerlijk ogende BMW is dat zeg! Niet de mooiste 7 (dat is zijn broertje E38), maar een E32 komt er zeker wel in de buurt! Vooral die 2 zeer nette E32’ers uit de buurt van @thomcarspotters gehucht!
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Heb toch liever de XJ van die tijd, maar wel gaaf!
Wat een wagens waren dit destijds. En nog steeds!

Alleen al dat interieur met dat geniaal opgezette dashboard. En van buiten het typische jaren tachtig BMW gezicht met ranke nieren en eenvoudige maar erg fraaie dubbele ronde koplampen. Dit is toch wel één van de leukere youngtimers.
In dit segment en tijdperk is de concurrentie hard.
Er is een audi A8 D2 en een mercedes W126/W140. De mercedes zou moeten winnen en dat dat doet die ook.

De opvolger de E38 heeft net nog iets meer de looks mee. En natuurlijk dat het een bond wagen is.
@Hupke: de harde kern van Benz :-)
@Hupke: de A8 is er pas vanaf 1994!!
Persoonlijk kies ik ook eerder voor de E38, maar ook de E32 mag worden gezien. Ik moet wel zeggen dat ook de E24 (eerste 6-serie) nog altijd veel indruk op mij maakt. Je ziet ze alleen zelden meer, helaas.
@RRRobert: Inderdaad wat een auto was dat. De echte 6-serie de BMW M635csi E24 is voor mij niet alleen een v/d mooiste BMW ‘s, maar een v/d mooiste auto’s ooit gemaakt, vooral zo’n witte.
Wat een lekkere BMW is de E32 toch!
Mooi om te zien dat 15″velgen onder een grote sedan ook prima passen.
Als je deze auto ziet vraag je je toch af waarom er tegenwoordig zoveel vouwen, bulten en deuken in moderne auto’s zitten. Simpele, strakke lijnen zijn toch zoveel mooier, daar kan het BMW van nu erg veel van leren.
@shootingbrake: Eens, maar als Audi het doet is het voor velen meteen saai.Maar dat is wellicht een andere discussie.
@sydney: Misschien gaat het raar klinken, maar BMW heeft een speciale aantrekkingskracht en die nieren en koplampen helpen mee.
@rangerover: een aantrekkingskracht op petjes-volk ja (al valt dat met Siebeners overigens wel mee).
Wat een tijdloze auto! Voor mij een bordeauxrode 730i V8 met smalle nieren alstublieft…
Mooi om te zien dat veel reageerders deze E32 een warm hart toedragen. Inderdaad wat een auto en een echte BMW met de klassieke herkenbare ronde koplampen. Een leuk weetje betreft de nieren. Ik vind alle BMW 7-series mooi, maar de e38 springt eruit met een klein verschil. Ook huidige 7-series kunnen mij bekoren de huidige en de E66 (facelift) Tussen de grote Duitse 3, altijd een zwak gehad voor de 7-serie.
Wat is het rondje op het spatbord bij de topicfoto? Kan je daar een vlaggetje inprikken voor een vorst / rouwstoet? Of is het iets tech-savvy leuks dat ik graag wil weten?
@mout: voor het vlaggetje. ;)
Blijf het een mooie auto vinden, onmiskenbaar een BMW. Een wat minder subtiele stijl dan de E38, maar een geweldig uiterlijk.

Je moet alleen wel coke-dealer zijn om de kosten van deze youngtimer te betalen.
Nog steeds een super chicke limo! Dat waren nog eens tijden toen ik als kind in deze limo werd vervoerd :-)
Chique…
Geweldig! Heb een paar jaar met veel plezier 7 gereden en daarna een S klasse gekocht. Die S klasse was zo’n vreselijk saaie bak vergeleken met de 7.
Toch een tijdje een petjes- / aso- auto geweest. Inmiddels zijn die gelukkig ook weer doorgestroomd naar een E60 of E90, waardoor deze mooie old-timer toch weer een beter voorkomen heeft.
@OverSoft:

True that!
Ook de motorkap van de 8 en 12 cilinders is op gepaste breedte met de nieren.
@dizono Mooi artikel, echt fijn om te lezen! Graag meer van deze (en bv die van de Lister-Jaguar) stukjes! TOP
@Bender: fijn om te horen, komt goed =)
Niet alleen de 750il Highline was uitgerust met twee accu’s maar ook de gewone 750i.
Een accu onder de achterbank en een accu in de kofferbak. Uiteraard mn favoriete auto waar ik jarenlang in heb gereden.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).