• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Brandkraan is sterker dan Toyota Camry

Auteur: robbie, gepost 12 november 2011 om 14:11 – 42 Reacties

Toyota Camry vs brandkraan


Zo zie je maar weer eens wat de kracht van water is.

Een (gestolen) Toyota Camry crashte in Californië tegen een brandkraan en het gevolg was dat de Camry maar liefst ruim een uur(!) omhoog werd gehouden door de krachtige waterstraal. De inzittenden hadden zich na de crash overigens snel uit de voeten gemaakt, want die hadden geen zin om te wachten tot de politie kwam. Waarom het meer dan een uur moest duren voordat het water werd afgesloten is niet bekend. (via: jalopnik.com)

Toyota vs brandkraan

Ook interessant!

  • Video: Camry doet Christijan Albers na
  • kogelwerende Camry
    Kogelwerende Camry is ideaal survival auto
  • Video: grijze Camry komt Karma tegen
  • Video: Toyota GR Yaris is afgeschreven

Nieuwste artikelen

  • Citroën komt met een eigenwijze, kleine versie van de ID Buzz
  • Kia EV4, GEWAAGD uiterlijk maakt het een gedurfde keuze #test
  • Bugatti krijgt een keiharde primeur van Rimac
  • Volvo XC60 Executive Edition
    Volvo maakt van de XC60 een heerlijke dikzak
FacebookTweetPinLinkedIn

brandweer, camry, crash, Funny, Toyota, Video

Vorig bericht: « Chinese vrouw heeft moeite met parkeren
Volgend bericht: Yes-R heeft een gepimpte Mitsubishi ASX »

Lees Interacties

Reacties

  1. RickS zegt

    12 november 2011 om 14:14

    dat lukt in gta nou nooit…

    Login om te reageren
    • bigcar zegt

      12 november 2011 om 14:15

      @RickS: haha, idd ja :P

      Login om te reageren
    • Jokkebrok zegt

      12 november 2011 om 14:38

      @RickS: Lol, moet ik ook aan denken ja…

      Login om te reageren
    • The360box zegt

      12 november 2011 om 15:17

      @RickS: Niet in deze mate maar wat wil je? een uur lang niks kunnen doen?

      Login om te reageren
    • GOD zegt

      13 november 2011 om 12:04

      @RickS:
      Ach ja daar kun je weer met 300km/h uit de auto springen en vol met je kop ergens tegen aan klappen en dan nog een halve km doorrollen en gewoon weer opstaan. ff schouders afstoffen en de volgende oma uit een rijdende auto trekken, kats lam slaan en hoppa daar ga je weer.

      Login om te reageren
      • timberleek zegt

        13 november 2011 om 16:27

        @GOD:
        hoor ik jaloezie? :twisted:

        Login om te reageren
        • GOD zegt

          15 november 2011 om 13:27

          @timberleek:

          Nee hoor GTA is de shit!!! Kan niet wachten op de nieuwe.
          De reden waarom ik een Playstation heb.

          Login om te reageren
  2. love4sportcars zegt

    12 november 2011 om 14:21

    Dat wil ik ook wel eens doen!

    Login om te reageren
  3. g40freak zegt

    12 november 2011 om 14:22

    ding zal iig goed schoon zijn aan de onderkant

    Login om te reageren
  4. Allroundnoise zegt

    12 november 2011 om 14:23

    Dit is zo melig ^^

    Login om te reageren
  5. dustin24 zegt

    12 november 2011 om 14:28

    @RickS
    Ja daar moest ik ook gelijk aan denken. Bij Gta IV komt de auto slechts 10 cm omhoog.

    Login om te reageren
  6. norge zegt

    12 november 2011 om 14:34

    Zo zie je maar water is het op 1 na sterkste wat er is.

    Login om te reageren
    • towi1989 zegt

      12 november 2011 om 14:35

      @norge:

      Op chuck norris na?

      Login om te reageren
      • Jesper zegt

        12 november 2011 om 14:40

        @towi1989:

        +1, maar hij bedoelde op Hyundai’s na. Die krengen krijg je niet stuk :twisted:

        Login om te reageren
    • norge zegt

      12 november 2011 om 14:43

      @norge: Nee loodgieters ;)

      Login om te reageren
      • Esprit_de_Flandre zegt

        12 november 2011 om 23:15

        @norge: Haha, water verslaat iedere loodgieter, keer op keer. En het heeft er zelfs minder tijd voor nodig… :P

        Login om te reageren
        • norge zegt

          13 november 2011 om 00:19

          @Esprit_de_Flandre: Loodgieter is het op 1 na oudste vak in de wereld en al duizenden jaren houden wij het water in bedwang in belang van de mensheid ,gaat soms wel eens fout .Maar ook in een auto heb je leidingen lopen die door een pijpfitter/loodgieter gelegd zijn.

          Login om te reageren
          • Esprit_de_Flandre zegt

            13 november 2011 om 00:50

            @norge: “gaat soms wel eens fout”

            Nee, uiteindelijk gaat het altijd fout. Sorry hoor, kan er ook niet aan doen, maar mijn ervaring met loodgieters is niet optimaal…

            En ja, ik weet dat je er één bent, het is niet persoonlijk bedoeld. Heb alleen nog niet veel betrouwbare loodgieters over de vloer gehad. Maar als het een troost kan zijn, ik heb ook nog niet veel betrouwbare vloerders, dakwerkers en elektriciens gekend. Dus misschien ligt het gewoon aan mij, dat ik gewoon te wantrouwig ben… :mrgreen:

            Login om te reageren
            • norge zegt

              13 november 2011 om 01:05

              @Esprit_de_Flandre: Offence not taken ,ik ken ook een hoop slechte vakmensen . :P

              Login om te reageren
              • sanderm3 zegt

                13 november 2011 om 01:51

                @norge:
                “vakmens” is tegenwoordig ander woord voor “Beunhaas” :P

  7. The360box zegt

    12 november 2011 om 15:19

    IK vraag me dan gelijk af wat voor water er wordt gebruikt voor branden, is dit brandschoon water of het wat mindere water. Oceaan oid

    Login om te reageren
    • vale46 zegt

      12 november 2011 om 15:29

      @The360box: Hier in België gewoon leidingwater, dus ik veronderstel daar ook.
      Hun buizen hebben precies wel een grotere diameter dan hier.

      OT: Nice one!

      Login om te reageren
      • Esprit_de_Flandre zegt

        12 november 2011 om 23:19

        @vale46: De brandkranen hier zijn ook niet het formaat van het kraantje in jouw garage hé. Ik weet niet hoeveel het debiet en druk is op een Belgische brandkraan, maar ik denk niet dat het veel scheelt…

        Login om te reageren
        • vale46 zegt

          13 november 2011 om 11:28

          @Esprit_de_Flandre: Als ik effe reken kom ik uit dat je met een Belgische brandkraan (die rode dekseltjes in het voetpad) waar een buis van 70mm(kraantje thuis 10mm zeker?) onder zit(dacht ik), een gewicht van ongeveer 160 kg omhoog kan houden.
          Dus wees gerust, in de lage landen kan zoiets niet voorkomen.

          Login om te reageren
          • Esprit_de_Flandre zegt

            13 november 2011 om 14:37

            @vale46: Nah, volgens mij kan het toch wat meer aan dan 160 kilo, maar ik zou het eens moeten navragen bij mijn collega die bij de vrijwillige brandweer is…

            Login om te reageren
            • vale46 zegt

              13 november 2011 om 16:54

              @Esprit_de_Flandre:
              P=F/A
              F=P*A
              P=3.5bar (ongeveer) = 350.000Pa
              A= (buis van diameter 70mm) (1/4)0.07²*pi = 0.003848…
              F= 350.000Pa*0.003848
              F=1346095N
              F=137,3 kg
              Tenzij je vriend met een andere diameter afkomt is dit het theoretische maximum.

              Login om te reageren
              • Esprit_de_Flandre zegt

                14 november 2011 om 21:13

                @vale46: Oeioei, wiskundig onderbouwd en al. Tja, zal dan wel waar zijn zeker. Ik ben het vergeten te vragen aan mijn collega vandaag. Morgen doe ik nog een poging… ;)

  8. bowie zegt

    12 november 2011 om 16:26

    Auto op sterk water!

    Login om te reageren
  9. Megakix zegt

    12 november 2011 om 16:57

    hoezo komt de brandweer kijken bij ‘water’ ? :lol:

    Login om te reageren
  10. bozewolf zegt

    12 november 2011 om 20:02

    Zit dus zomaar paar honderd kilo druk achter, nice…

    Login om te reageren
    • Hupke zegt

      12 november 2011 om 20:38

      @bozewolf:

      Als je zegt dat die druk in kilo word uitgedruk vergeet je nog wel je eenheden te vermelden. Je gaat zwaar de mist in als je de kilo’s van de bandenboer (1kilo=1bar daar) gebruikt maar als je kilopascal bedoelt kan het kloppen.

      Om het eens simpel uit te rekenen zullen we doen alsof die waterstraal een vaste verbinding is.
      Die houd de wagen omhoog en ik schat dat die 3/4 van het gewicht van de wagen draagt, wat niet onrealistisch is denk ik, gezien de hoek waarin de wagen staat.

      Dus stel dat die wagen 1600kg weegt, da’s dus 1200 kilogram bij (laten we afronden dan heb ik geen telmachientje nodig) een G van 10N/kg => 12000N

      Hoe groot zou de doormeter zijn van zo’n waterleiding? Zo’n 10 cm? Dus de oppervlakte daarvan is dan 0,05m²*Pi(=3 hier)= 0.0075m²

      Dus 12000N op 0.0075m² ? Da’s 1600 000 N/m² is dus 160 kPa overdruk.

      En ik weet dat er in een waterleiding in Belgie iets van een 300kpa a 500kpa overdruk zit dus dat kan kloppen het model dat hier gebruikt is is te onnauwkeurig en er is veel geschat.

      Login om te reageren
      • bozewolf zegt

        12 november 2011 om 21:22

        @Hupke: “Genoeg druk om een paar honderd kilo omhoog te duwen” dan.

        Tevree?

        Login om te reageren
      • Megakix zegt

        12 november 2011 om 22:21

        @Hupke: zeker geschat….want je zit toch behoorlijk mis met de diameter van het gat…da’s minstens 25 cm.

        Login om te reageren
        • Hupke zegt

          13 november 2011 om 10:58

          @Megakix:

          Ik heb het opgezocht, de druk op een fire-hydrant in de VS is 350kPa en de diameter ervan is 150mm.
          350kPa is ook wel gelijk aan 3.5bar oftewel de 3,5 kilo van bij de bandenboer.

          Login om te reageren
      • Esprit_de_Flandre zegt

        12 november 2011 om 23:20

        @Hupke: Hola, specialist aan het werk?

        Login om te reageren
      • norge zegt

        13 november 2011 om 00:23

        @Hupke: Denk dat het nooit meer als tien kilo waterdruk kan zijn.

        Login om te reageren
        • Hupke zegt

          13 november 2011 om 10:54

          @norge:

          10 kilo wat?
          10 kilo pascal? da’s niks en 10 kilo als in 10 bar is gigantisch veel te veel.

          Login om te reageren
          • norge zegt

            13 november 2011 om 11:13

            @Hupke: Water druk op een leiding kan van 4 tot 10 bar zijn ,10 bar is veel maar hier in Noorwegen vaak de natuurlijke druk op een waterleiding (hoogteverschil door de bergen) wel raadzaam om een drukverminderer na je hoofdkraan te zetten.In Amerika is de waterdruk geloof ik rond de 4/5 bar.

            Login om te reageren
      • vale46 zegt

        13 november 2011 om 11:20

        @Hupke: er zit volgens mij wel een foutje in je berekening.
        Jou druk is (nauwkeuriger gerekend) 1528.000Pa
        1bar=+-100.000Pa
        Dus dat wil zeggen dat er dik 15 bar op de waterleiding zit?
        Ik dacht het niet, waterleiding is tussen de 3 & 3.5 bar.

        Dus wat leren we, de diameter van die buis in Amerika is een kleine 5 keer groter qua oppervlakte, dus eerder een buis van 22 a 23cm dik.

        Login om te reageren
        • Hupke zegt

          13 november 2011 om 11:39

          @vale46:

          Ja zou logischer zijn, maar ik ben het net even gaan opzoeken, de diameter van een brandkraan is standaard 150mm en de druk is 350kpa.
          Dus gewoon het hele model van een vaste ondersteuning enzo is fout.

          Al kan het ook zijn dat dat de groote van de kraan is en er zijn er 2 tot 4 aan zo’n brandkraan dus dan kan de voet wel een stuk grotere pijp zijn. (en het is die die we moeten hebben)
          Alleen zit je dan met het probleem van een stroming. Ik geloof dat een verdubbeling van de diameter een 8 keer zo groot debiet toelaat. Dus 4 keer het debiet is een pijp van…
          In alle geval die +- 20cm word geloofwaardiger.

          Login om te reageren
  11. krari zegt

    12 november 2011 om 21:29

    ach hij zal iig niet zo gauw in de fik vliegen;)

    @megakix: ‘hoezo komt de brandweer kijken bij ‘water’ ? ‘
    ik denk om te blussen:P

    Login om te reageren
  12. lemster zegt

    13 november 2011 om 11:33

    Het enige wat ik denken kan is: Er zal maar iemand uit de arme delen van Afrika kijken. Een uur lang zoveel water, ik denk dat ze er daar wel raad mee weten.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North