• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Column: Oogkleppen en Controledrift [updated]

Auteur: Alwood, gepost 22 november 2009 om 12:11 – 63 Reacties

Liever niet dus, die ingewikkelde systemen

De Gatso was nooit bedoeld om in bosjes te verstoppen, het kenteken was nooit bedoelt om te bekeuren en een GPS-volgsysteem is natuurlijk niet bedoeld om auto’s in de gaten te houden. Niet geheel ontoevallig blijken de systemen echter wel heel handig te zijn bij het controleren van snelheid, plaats, etcetera.

Het lijkt in Nederland slecht door te dringen dat kleine vrijheden en enige ongehoorzaamheid ook tot een beter leefmilieu kunnen leiden. Te veel mensen zijn er van overtuigd dat als “iederen zich aan de regels houdt” alles allemaal beter is. Zelfs in vrijheid van meningsuiting zijn we inmiddels al ver voorbijgestreefd door andere landen.

Er wordt vergeten dat het in de aard van het beestje zit, af en toe even over de streep te willen gaan. Natuurlijk zijn er grenzen, maar als niemand kijkt is het best leuk iets te doen wat eigenlijk niet mag. Niet alleen kinderen hebben die kick nodig. De mens is geen programmeerbare machine, en het is wel heel erg naief om te denken dat alle problemen op te lossen zijn met controleren en bestraffen.

Om de kilometerheffing nog eens aan te halen. Natuurlijk is dat systeem niet gemaakt om nog meer onzinboetes uit te kunnen schrijven. De inkomsten zouden met slechts de kilometerheffing al ruim voldoende moeten zijn. Wel is de stap maar heel klein om er wel daadwerkelijk mensen mee te gaan volgen. Dat gebeurt met mobiele telefoons immers net zo.

Het idee opzich is helemaal niet verkeerd. De vervuiler betaalt meer. De uitwerking is een stuk minder, bovendien is het dure techniek en is het zeker niet ongevoelig voor fraude. De wegenbelasting lozen? Graag ja, en dan kan die 5 cent per kilometer ook nog wel bovenop de brandstofprijs. Maak er een Europees voorstel van, om brandstof in heel Europa met 20 cent extra te belasten per liter. Dat is er waarschijnlijk sneller doorheen, dan dat de beoogde GPS-techniek klaar en betaalbaar in iedere auto in Nederland zit. Een spitstoeslag was al aanwezig met de trajectcontroles in de randstad. Er is echt geen extra gadgetry en een nieuw volgsysteem nodig om het geld te vangen van autobezittend Nederland.

Camiel, mocht je dit lezen, zet de ambtenarij nog eens aan het werk en laat ze werken met de aanwezige informatie. Auto’s moeten bijna jaarlijks naar de APK, kentekens zijn duidelijk leesbaar en de automobilist houdt van zijn vrijheid. Bij verzekeringsmaatschappijen wordt al lang de kilometerstand in de gaten gehouden. Hier moet toch mee te werken zijn?

Inmiddels lijkt in ieder geval het internet in opstand tegen de kilometerheffing. Petities en actie-sites verspreiden zich als de Mexicaanse griep, we hebben er de nodige tips over ontvangen. Er is echter nog weinig verbintenis en samenhang te vinden. Laat in de reacties weten hoe het nu wél verder moet en de links naar de petities zijn natuurlijk ook welkom.

Update: via deze update worden de links bijgehouden naar de actie-sites.

  • redonzeprivacy.nl (offline)
  • www.kilometerheffing-nee.nl
  • www.kilometerheffingnoway.nl

Ook interessant!

  • Kilometerheffing is voordeliger voor meeste automobilisten
  • Video: soms zit alles tegen
  • Autodelen zit in de lift
  • Video: niemand zit op te letten, blijkbaar

Nieuwste artikelen

  • Dikste diesel van Marktplaats kan er maar één zijn
  • Wordt klussen aan je auto dan toch weer makkelijker?
  • Gespot – Extreem foute Mansory Urus
  • Officieel: GEEN ban op verbrandingsmotor na 2035!
FacebookTweetPinLinkedIn

co2, Columns, files, kilometerheffing, milieu, Verkeer

Vorig bericht: « Video: Ford Mustang is een skaters-auto?
Volgend bericht: Reminder: Top Gear S14E02, 22:00, BBC2 »

Lees Interacties

Reacties

  1. Ruud zegt

    22 november 2009 om 12:14

    De petitie die ik getekend heb is http://www.redonzeprivacy.nl
    De dag dat ze zo’n kastje in mijn auto bouwen, is de dag dat ik verhuis naar Duitsland !

    Login om te reageren
  2. WoutH zegt

    22 november 2009 om 12:37

    He wat jammer ik vind alle technische ontwikkelingen echt geweldig.. maar er wordt zo wel op een pijnlijke manier gebruik van gemaakt! Op wat voor manier kunnen we soms nog de gek uithangen terwijl we overal in de gaten worden gehouden? Straks kunnen ze via dat GPS kastje nog waarnemen wanneer ik een scheet laat in de auto! Op deze manier wordt de vrijheid wel degelijk beperkt, nogmaals jammer.. :(

    Login om te reageren
  3. Fortuna zegt

    22 november 2009 om 12:37

    Big Brother will be watching you! Dikke metalen pot over die GPS ontvanger, lang leve Faraday! Of verhuizen, scheelt de staat een hoop in belastingsinkomsten, ze zouden snel van het idee terugkomen.

    Er rest ons nog een kleine stap tot het fascisme van de jaren 30…

    Login om te reageren
  4. Neo Veloci zegt

    22 november 2009 om 12:51

    Niet om nou reklame te maken voor de VVD (al is die partij wel het meest ‘autominded’), maar dit is denk ik wel de grootste petitie tegen dat enge kastje:

    http://www.kilometerheffingnoway.nl

    Login om te reageren
  5. Frankypanky zegt

    22 november 2009 om 13:00

    De regering heeft totaal geen verstand van beleid voeren.
    Het enige wat de regering kan is 1 regel ten uitvoer brengen:

    ‘Gij zult meer belasting betalen!’

    Heeft iemand als een geteld hoeveel extra belastingen er zijn opgelegd aan de burgers de afgelopen 3 jaar?

    – verpakkingstax. Burgers betalen voor de fout van de fabrikanten. FOUT verkeerde aanpak Den Haag.

    – vliegtax: daar zijn ze wel snel van terug gekomen, want oh jee…. we lopen inkomsten mis

    – verwijderingsbijdrage: ja, verwijderen naar Afrika (en an passant ‘effe’ hele dorpen vergiftigen alsof hun levens niets waard zijn), dus we betalen het dure vliegtuig of de boot in plaats van recyclen van spullen.

    – stijging van de accijnsbelasting

    Als je alleen al kijkt naar hoeveel belastingen er rondom een bedrijf zijn dan word je toch helemaal gek?
    Ik vind het echt niet raar dat vele bedrijven of vluchten of zich helemaal hier niet willen vestigen.

    Ik werk me kapot en ik spek de regering. Volgens mij klopt er iets niet.
    De economie draait en de bestuurder spekt de regering. Regering lacht zich echt kapot. Iedereen maar werken en zij vangen.

    Nogmaals het invoeren van extra belastingen is kinderspel. Kan een kind van 10 jaar nog verzinnen.

    De regering is totaal futloos, fantasieloos en doet geen moeite om na te denken.

    Wat mij opvalt is dat er veel protest is geweest van mensen tegen Google Streetview vanwege privacy en nu lapt de regering dit gewoon aan haar laars.
    Waarom moet de regering weten waar ik rijd, waarnaar toe ik rijd en hoe lang ik tussen begin en eind heb gedaan?
    Je kunt er zelfs een loonadministratie op gaan bijhouden want: meneer u was tussen 10:00 en 16:00 op die en die lokatie. U declareert 8 uur gewerkt te hebben maar ons kastje registreert maar 6 uur. Kunt u dit verklaren?

    Wat deed u op die en die dag op dat adres?

    Dus km-heffing invoeren:
    – regering wordt gespekt
    – hoe zien we het geld terug?
    – provincies krijgen geen wegenbelasting meer, MAAR mogen een andere belasting verzinnen om de kosten te compenseren. WAT? Ja dat gaat gebeuren en dus worden we allemaal dubbel gepakt! Let maar op!
    – mensen betalen dus veel geld aan km-heffing
    – klanten krijgen de rekening gepresenteerd, want bedrijven rekenen dit door aan de klant
    – gevolg: meneer, het project gaat niet door, want we besparen op 3 personen in het project 15000 euro op jaarbasis.
    – gevolg daarvan : economie loopt niet door.

    De regering in Duitsland is beter van begrip. Ze verlagen de belasting om de koopkracht te verhogen en zo weer de economie aan te zwengelen.

    Kijk dat is nog eens een maatregel.

    Hoe noemen we dat bedrijfsmatig: investeren in de toekomst!

    Goed ik kan nog een heel verhaal ophangen maar km-heffing? DOM!

    Ah 1 goed idee dan. Als ze nou eens 5 jaar km-heffing vangen en daarvoor eens een GOEDE openbaar vervoer infrastructuur aanleggen voor PERSONEN (dus geen 2de Betuwelijn) en dan over 5 jaar de km-heffing opheffen, dan kunnen we tenminste allemaal goed met het openbaar vervoer (en de volhouders kunnen doorrijden op lege wegen ;) ).

    Login om te reageren
  6. Ikke_ferrari zegt

    22 november 2009 om 13:00

    Helemaal mee eens.

    Het systeem is totaal onzinnig.
    Veel gegevens zijn allang beschikbaar, maar moeten alleen centraal opgeslagen worden.
    De invoering er van is overdreven ingewikkeld en duur.
    En het is inderdaad zo dat regels overtreden tot op zekere hoogte moet kunnen.

    Ik ben fel tegen het systeem!
    Al was het alleen maar omdat het allemaal zo veel makkelijker kan!

    Login om te reageren
  7. T-Spark zegt

    22 november 2009 om 13:01

    STASI anyone?? Als Hugo Chavez zegt dat NL een land is zoals hij het graag ziet bewijst dat toch hopelijk wel dat het hier niet goed zit?

    Login om te reageren
    • Spiller zegt

      22 november 2009 om 13:22

      @T-Spark:
      Waar zegt Hugo Chavez dit?

      Gelukkig ben ik snel klaar met mn master en kan dan mooi naar het buitenland vertrekken. Duitsland of de VS lijkt me wel wat.

      Login om te reageren
  8. DafMaf zegt

    22 november 2009 om 13:02

    “het kenteken was nooit bedoelt”. Moet hier met een ‘d’.

    Login om te reageren
  9. Osca zegt

    22 november 2009 om 13:04

    @FrankyPanky ,
    helemaal mee eens!

    Login om te reageren
  10. Jelmer zegt

    22 november 2009 om 13:18

    “Zelfs in vrijheid van meningsuiting zijn we inmiddels al ver voorbijgestreefd door andere landen.” (Alwood, openingspost)

    Noem daar eens voorbeelden van. Op welke manier wordt de vrijheid van meningsuiting, door de overheid, begrensd? Welke landen streven ons voorbij? Argumentatie!

    Login om te reageren
  11. Megakix zegt

    22 november 2009 om 13:21

    @FrankyPankyetc..: Ganz mit einverstanden ! (ik oefen alvast voor de huistaal van mijn toekomstig vaderland ;-)). Grappig is, dat ik van een aantal personen NU WEL een reactie mis, terwijl ze mij voorgaande keren zaten ‘af te griepen’ over exact dezelfde inhoud als FrankyPanky…tsja, die personen wáren al futloos en tonen hierbij opnieuw hun gebrek aan visie / inzicht / kennis.

    Login om te reageren
  12. T-Spark zegt

    22 november 2009 om 13:24

    @ Spiller: Dit heeft een paar edities terug in de Elsevier gestaan, als ik mij dit goed herinner heeft Hugo Chavez dit gezegd in een interview met een zuid-amerikaans politiek maandblad (ben de naam kwijt).

    Login om te reageren
  13. Entwicklung88 zegt

    22 november 2009 om 13:27

    He-le-maal mee eens.. gewoon de benzine/diesel zwaarder belasten. Rij je veel, verbruik je veel. Punt.
    Straks wordt oom agent achter je aan gestuurd omdat je gordel niet omhebt en je groot licht aanstaat en zo een paar eurootjes kan innen!

    Login om te reageren
    • mercedess500 zegt

      22 november 2009 om 13:40

      @Entwicklung88: we kunnen je gebrek aan inzicht niet kwalijk nemen, jij hoort bij de vele die zijn ogen dichtdoen en keihard beginnen te z**g*n

      Login om te reageren
  14. mercedess500 zegt

    22 november 2009 om 13:28

    km heffing wordt alleen maar duurder !

    misschien de 1e jaar niet, maar daarna zeker wel, geef maar 1 goede reden waarom de overheid het goedkoper voor ons wil maken.

    Als dat kastje eenmaal in de auto zit, kunnen ze je OVERAL in de gaten houden, hoelang ben je daar geweest, wat doet hij daar, hoevaak tankt hij, waar gaat hij het vaakst heen ? waar gaat hij heen ? Hoeeel brandstof heeft hij nodig ? etc. etc. etc. etc.etc. etc.

    vingrafdruk op paspoort ?
    waarom denk je ?
    Om ons in de gaten te houden ja !

    we worden via allerlei knten in de gaten gehouden, de meeste weten dat niet eens.

    Overal moet je voor betalen, scholen zijn toch gratis ? waarom moet je daarvoor betalen dan ?

    kinderopvang is toch ook gratis ?
    als ik daar kom net hoor !

    Het geld van BPM wordt toch besteed voor goede infrastructuur ? waarom dan nog accijnzen betalen ?

    zorgverzekering zou toch goekoper worden en het zelfde blijven ? waarom is het nou 3jaar achter elkaar 5% duurder geworden ?

    Login om te reageren
  15. DJD zegt

    22 november 2009 om 13:32

    Helemaal mee eens, de controledrift rijst de pan uit. Bij de invoering van de kilometerheffing beloofde de brave meneer woordvoerder dat er geen mensen zouden worden gevolgd. “Daar komt narigheid van”, dacht ik meteen. Ja hoor, binnen een week kwamen de leasebedrijven met het lumineuze idee dat ze nu hun klanten heel makkelijk op misbruik konden controleren…
    wanneer wordt de burgerlijke naaierij nou eens stopgezet?

    Login om te reageren
  16. Gerben zegt

    22 november 2009 om 13:37

    Snap het ook niet.
    Waarom een duur systeem installeren en bekostigen als je alles kan regelen met de benzine/diesel prijs.

    Schaf alle belastingen af en compenseer dit door de brandstofprijzen (evenredig) te verhogen.

    Is toch veel efficienter. Waarom wordt er niet voor deze simpele doorzichtige oplossing gekozen?

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      22 november 2009 om 14:04

      @Gerben: ben je nou echt zo naïef? Natuurlijk kan de brandstofprijs niet omhoog. Dat zouden wel dan in heel Fort Europa (de EU) en in de aangrenzende landen moeten doen om geen ongelijkheid te krijgen van de grensbewoners. Dat ga je niet redden. Als je het eerlijk wil doen moet je accijns van de brandstof afhalen! en uitsluitend per gereden kilometer betalen.

      Login om te reageren
  17. JP zegt

    22 november 2009 om 13:45

    @ DJD; daarom is er dan ook redonzeprivacy.nl. Kilometerheffen is een ding, maar dat kastje….(td)

    Verder moet de kilometerheffing wel veel eerlijker en beter in verhouding

    Login om te reageren
  18. Simpson zegt

    22 november 2009 om 13:54

    no taxation without representation zeiden ze bij de onafhankelijkheidsoorlog. Dat zou nu moeten worden: no data-collection without protection ofzoiets.

    In ieder geval dan en alleen dan verzamelen van gegevens wanneer ik ten allen tijde zelf inzicht heb in die gegevens en ook kan zien wie er inzicht heeft in die gegevens. Als ik niets te verbergen hoef te hebben, hoeft degene die mij in de gaten houd dat zeker niet!

    Ik ben er van overtuigd dat het dan allemaal ineens niet meer hoeft en dat ze een oplossing in de brandstofprijs gaan zoeken (totdat iedereen elektrisch rijd natuurlijk)

    of de halfords moet al een loden bakje voor om de GPS-module in de handel brengen :mrgreen:

    Login om te reageren
  19. RickB zegt

    22 november 2009 om 13:56

    @Gerben.
    Precies! zo betalen de Buitenlanders/touristen ook wegenbelasting, prima alternatief!
    Snap niet waarom ze nogsteeds die BPM hebben, is echt in strijd met de EU Regels!

    Login om te reageren
  20. Rick dos zegt

    22 november 2009 om 13:58

    De benzineprijs omhoog is geen optie, omdat je dan de grensgebieden bevoordeeld.

    Snap ook niet dat mensen denken dat de overheid überhaupt met de gegevens iets kan. Ten eerste hebben we genoeg privacywetten die dat verbieden. Ten tweede is zo’n systeem niet geijkt. Meetapparatuur van de politie moet immers ook geijkt zijn, en dan nog gaat er een correctie van af. Dus mocht het ooit zover komen dat dit bij een rechter komt, dan heeft men al geen zaak.

    En dan vervolgens privacy:

    Wel is de stap maar heel klein om er wel daadwerkelijk mensen mee te gaan volgen. Dat gebeurt met mobiele telefoons immers net zo.

    Dat kan men inderdaad. Maar laten we “mensen” nou eens vervangen met “zware criminelen”. Dan hebben die zinnen toch wel een andere lading.

    Want laten we eerlijk zijn, ze kunnen op dit moment al achterhalen waar je zit, maar heb je de afgelopen tijd ook meegemaakt dat ze bij je voor de deur stonden?
    M.a.w. zitten we onszelf niet een heel beetje erg
    irrationeel bang te maken?

    Maar stél, STEL dat ze inderdaad gebruik gaan maken van dit systeem om verdachten op te sporen, is dat dan zo erg? Stel nou dat je kind verkracht is, of je moeder is vermoord, of je auto is zojuist gestolen. En ze kunnen middels dit systeem de kinderverkrachter, moordenaar danwel de autodief opsporen. Ben je er dan nog steeds principieel op tegen?

    Login om te reageren
  21. mashell zegt

    22 november 2009 om 14:00

    Wat is dit voor tendentieuze onzin column? Het is natuurlijk leuk om op de populaire golf van privacy geblaat mee te surfen. Maar wat mij betreft is dat nostalgie, privacy heb je alleen in je bed en in je toilet. In de buitenwereld en vooral op de weg bestaat helemaal geen privacy en daar is ook helemaal geen recht op. Ik stoor me er aan dat mensen een ander en veel heel eerlijker systeem van betalen voor auto en wegen gebruik op basis van privacy willen tegen houden. Dat is misbruik van het concept van privacy. Op de kilometerheffing valt wel het 1 en ander af te dingen, maar niet dat het de privacy schendt!

    Login om te reageren
  22. Patrick_Createmedia zegt

    22 november 2009 om 14:05

    Hier in Hengelo hebben ze bij wijze van proef van die Google camera’s op de politieauto’s om de politieagenten te beschermen bij aanhoudingen e.d.

    Toen ik het voor de eerste keer zag schrok ik er van en nu nog steeds heb ik er een naar gevoel bij. Ik wil niet het gevoel hebben bekeken te worden. Ik heb overigens niets te verbergen behalve dan mijn privacy.

    Over de Kilometerheffing, ik vind het een inbreuk op mijn privacy. De overheid heeft nu vaak genoeg bewezen terug te komen op beloftes over dingen die voordeliger zouden moeten zijn. Dit instrument biedt ze zoveel mogelijkheden tot controle daar kunnen ze niet vanaf blijven.

    Ik vind dat we de grens hebben bereikt.

    Login om te reageren
  23. Frankypanky zegt

    22 november 2009 om 14:17

    @Rick dos,

    Heb je nou opzettelijk mijn reactie niet gelezen?

    De privacy is idd. tot op zekere hoogte beschermt. Maar er zijn zat voorbeelden van privacy-schendingen door de overheid, waarbij de overheid opeens last heeft van een bloedneus…

    Voorbeeld? De zaak Ron Kowsoleea !!! Die man was een succesvol zakenman wiens identiteit door een oud-klasgenoot werd gebruikt tijdens een aanhouding in Suriname.

    Nu, 15 jaar later, is Ron Kowsoleea failliet, staat in de databases van Justitie te boek als zware crimineel en gaat hij liever zijn huis niet meer uit. Dat is niet zo vreemd na ruim 40 keer met groot machtsvertoon door Justitie te zijn aangehouden.

    En dat terwijl agenten die de werkelijke dader (Irmo C.) gepakt hebben, meermaals hebben verklaard dat Ron Kowsoleea, NIET de man is die ze hadden gearresteerd. Ook de advocate herkende Ron Kowsoleea niet!

    En ondanks de data-base en alle technologie, is deze man een zware gevaarlijke crimineel in de incompetente ogen van het OM!!!

    Let op, Rick dos!!!
    Ron Kowsoleea is het levende voorbeeld van iemand die zich keurig aan de wet houdt en zijn geld verdiende met keihard werken. Zelfs toen hij onterecht boetes kreeg, had hij nog vertrouwen in ons rechtssysteem en ging ervan uit dat alles goed zou komen. Begin deze maand oordeelde de Haagse rechtbank echter, dat de staat niet verantwoordelijk is voor vervuilde politie- en justitieregisters!!!!

    De mening van de expert…
    Albert Meijer, deskundige op het gebied van informatietechnologie en bestuur aan de Universiteit Utrecht zegt: ,,Techniek lijkt allemaal flitsend en mooi, maar niemand kan zien hoe dit uitpakt,’’. Er komen steeds meer technologische systemen en steeds meer databanken worden aan elkaar gekoppeld. ,,Daardoor zie je de verantwoordelijkheid verdampen. Je weet niet meer wie verantwoordelijk is voor welke informatie.’’

    Login om te reageren
    • Rick dos zegt

      22 november 2009 om 14:27

      @FrankypankyV8:

      Hoezo? Schrijf jij de absolute waarheid dan?

      Ik zou je GSM maar wegdoen. Niemand is te vertrouwen!

      http://ilookbothways.com/2009/11/17/t-mobile-confirms-biggest-data-breach-affords-glimpse-of-internet%E2%80%99s-financial-underbelly/

      It’s a sign of the times.

      Login om te reageren
  24. Frankypanky zegt

    22 november 2009 om 14:22

    Het kan nog gekker!

    Als AA. Janssen uit Waddinxveen, geb. 01-01-1984, zijn rijbewijs toont en de agent gaat in de computer gaat kijken.
    En AA janssen uit Wieringerwerf, geb. 01-01-1984, heeft geen rijbewijs.

    Dan heeft een enkele agent niet eens door dat er iets niet klopt en komt terug met de boodschap, dat ik geen rijbewijs heb en dus de wet overtreed.
    Ja ja, met mijn rijbewijs in de linkerhand, terugkomen met de boodschap dat ik zonder rijbewijs rijd.

    Sommige agenten zijn wakkerder en komen tot de conclusie dat mijn rijbewijs wel een vervalsing moet zijn omdat de computer zegt dat ik geen rijbewijs heb.

    Ik weet inmiddels dat men dit eenvoudig kan verifiëren door BSN of bevolkingsregister te controleren, maar dat is de meeste agenten hun eer te na. Zij laten zich toch zeker niet de wet voorschrijven door een crimineel???

    En ik neem voor het gemak mee, dat diegenen die de KMH moeten controleren, een heel stuk dommer zijn dan de gemiddelde agent… :roll:

    Login om te reageren
  25. Rick dos zegt

    22 november 2009 om 14:30

    Ook zo’n leuke…

    The T-Mobile spokesman the situation was “deeply regrettable” and suggested it was an industry-wide problem.

    He said the company had been asked to keep the problem a secret to avoid prejudicing a criminal prosecution.

    En dan gaan we diezelfde overheid, die we nu verguizen, verwijten dat ze hier niks tegendoen…

    Login om te reageren
  26. badidea zegt

    22 november 2009 om 15:03

    ‘1984’ is zover niet meer. Elke kilometer die je rijdt wordt straks voor jaren vastgelegd. En met het ov ben je al niet veel beter uit. Daar wordt met de ov-chipkaart ook elke halte of station waar je in- of uitstapt vastgelegd.

    Het kost bakken met geld aan apparatuur en hoog opgeleide mensen. Hele blikken ict’ers moeten open getrokken worden om het allemaal werkend te krijgen en te houden.

    Om dat voor elkaar te krijgen moeten we tot na 65 jaar doorwerken, terwijl de lager opgeleide conducteur werkeloos thuis zit.

    Ik zeg, doen!

    Heeft iemand er al eens aan gedacht dat het aantal files toe zal nemen door dat verhoging van de AOW-leeftijd?

    Login om te reageren
  27. Frankypanky zegt

    22 november 2009 om 15:20

    @Rick dos,

    Nee, wat ik schrijf geen (absolute)waarheid. Het is echter wel beargumenteerd uit verschillende stukken/opiniepeilingen.
    Heb ik dan gezegd dat mijn woord de waarheid is? Als dat zo is, mijn excuses.
    Zo niet…leg mij dan aub geen woorden (die ik niet gebezigd heb) in de mond…

    Login om te reageren
    • Rick dos zegt

      22 november 2009 om 22:03

      @FrankypankyV8:

      Je vroeg aan mij of ik opzettelijk jouw comment niet gelezen had. Hiermee stel je dat ik desondanks mijn comment heb geschreven en dat na jouw waarheid niet kan.

      @Mercedess500:

      Haha! Zo’n comment zegt meer over jou dan over mij.

      @Rob USA:

      Denk niet dat dat gaat werken.

      @Gerben:

      Als ze dat kunnen regelen dan ben ik daar best wel voor te vinden.

      OT:

      Gezien het feit dat de meeste mensen hier zeggen dat ze geen voordeel zullen hebben van de afschaffing van de BPM, kan ik niet anders dan concluderen dat ze de afgelopen jaren van mij, en al die mensen die hun auto nieuw kopen, hebben geprofiteerd.

      Immers, terwijl ik de afgelopen 6 jaar >40.000 euro aan BPM (en nog wel meer als je al mijn vorige auto’s meerekend), wegenbelasting én accijnzen heb afgerekend, hebben jullie alleen maar wegenbelasting en accijnzen afgerekend.

      Begrijp je nu waarom ik voorstander ben? Laat de profiteurs maar ook hun steentje bij gaan dragen…

      Login om te reageren
  28. M-Roadster zegt

    22 november 2009 om 15:36

    “Wel is de stap maar heel klein om er wel daadwerkelijk mensen mee te gaan volgen.”
    Herhaal dat nog maar een paar keer, want dat is precies wat er gaat gebeuren.

    Login om te reageren
  29. XC60 zegt

    22 november 2009 om 16:10

    Het rekeningrijden vergt een grote investering in mensen en midellen omdat maandelijks alleen al 9000000 facturen moet versturen. Het is dus waarschijnlijk dat hier ook behoorlijk wat fouten in gemaakt gaan worden en de techniek zal ook wel eens falen. Maar als je als burger bezwaar wil aantekenen, zal je het op moeten nemen tegen een bureaucratisch log overheidsapparaat. Dit is dus bij voorbaat al kansloos of je moet jaren willen procederen. Alleen daarom vind ik dat die kilometerheffing er niet mag komen. Het is veel te ingewikkeld en foutgevoelig. Zelfs Duitsland heeft aan Nederland een negatief advies gegeven over het rekeningrijden. Daarnaast lijkt het erop of Eurlings met cijfers aan het sjoemelen is om de kosten gunstig te kunnen afzetten tegen de opbrengsten, maar als het straks allemaal veel duurder wordt mag de belastingbetaler er weer voor opdraaien. Ik krijg sterk de indruk dat het kabinet alleen maar bezig is om hun belastinginkomsten veilig te stellen i.p.v. het vertegenwoordigen van de belangen van de bevolking.

    Login om te reageren
  30. Laurens zegt

    22 november 2009 om 16:10

    Ik ben er een voorstander van, dat burgers de werkelijke kosten betalen. Dus: geen gratis schoolboeken, OV-passagiers betalen de OV-infrastructuur, als energie gebruikt wordt dan ook bijbehorende CO2 uitstoot compensatie betalen, leen je geld dan betaal je niet aftrekbare rente, parkeren alleen gratis op eigen terrein en: kilometerheffing invoeren inclusief spitstoeslag. Eea heeft vast flinke inkomenseffecten, maar dat hebben de huidige regelingen ook.

    Want rij je meer en vooral ook in de spits, dan zijn daar extra weginfrastructuur uitgaven voor nodig en die dienen betaald te worden. Spijt me, maar ik ben nu eenmaal consequent :-)

    Wel lijkt me het zinvol, om te kijken of het doorberekenen van werkelijke kosten goedkoper kan. Niet door bijvoorbeeld accijnzen te verhogen, maar door deze misschien minder te verlagen bij gelijktijdige afschaffing MRB. Want betaalt de automobilist de werkelijke kosten, dan krijgen we heel wat terug!

    Login om te reageren
  31. Frankypanky zegt

    22 november 2009 om 16:23

    @Laurens,
    Ik begrijp je betoog. En idd. krijgt de automobilist aardig wat geld terug, indien hij/zij de werkelijke kosten zou betalen. Maar dat is in de ogen van de overheid geen optie.

    We zullen en moeten (!) meer betalen! Ok, dan…Wat zegt een werkgever (aangezien we vooral in de file staan op weg naar ons werk?

    Tja, wij mogen niet meer dan 19ct per kilometer vergoeden, dus zijn de lasten hoger, dan betaalt u dit zelf maar. (Wat overigens niet zo is, alleen de onbelastbare vergoeding is 19ct).

    Zij zullen dus daarmee niet voor hogere lasten komen te zitten. Die last komt alleen bij de werknemers te liggen die geen andere mogelijkheid hebben.

    Wat wèl gaat gebeuren. Ze zullen het wel moeten ophoesten voor degene die andersoortige zakelijke kilometers maken, voor leaserijders (waarbij het in het contract geconfisqueerd zal gaan worden) en vrachtwagens. En wat doet met daarmee? Gewoon doorberekenen in de verkoopprijs: de koper betaalt wel.

    Kortom, hier stimuleer je de werkgevers niet mee.
    Dat bedrijf waar ik het over heb, heeft de grootste moeite met het vinden van werknemers en tóch verandert men deze regeling niet. Ze hebben prikklokken (nou ja, toegangspasjes, maar uiteindelijk is het toch hetzelfde!) en zal je tóch op hun tijdstip moeten beginnen.

    Dit doet mij denken aan het invoeren van de spaarlamp. Eerst het verbod en dan hopen dat er verder ontwikkeld zal worden door leveranciers.

    Die natuurlijk niet gek zijn en zien dat mensen die dingen toch wel moeten kopen, dus de prijzen kunstmatig hoger brengen, want de consument moet wel (overigens is 90% in mijn huis spaarlamp en zonder die verplichting).

    Login om te reageren
  32. Flamingo zegt

    22 november 2009 om 16:48

    tjonge jonge wat een verhalen kunnen jullie schrijven. Ik ben voorstander van nieuwe dingen maar wel dingen die werken en ik denk dat zo’n kastje niet werkt.

    Login om te reageren
  33. Flamingo zegt

    22 november 2009 om 16:49

    wel VAN dingen

    Login om te reageren
  34. hansj zegt

    22 november 2009 om 16:53

    BRANDSTOF ACCIJNS (EN BTW), GOED VOOR 70% VAN DE LITERPRIJS, IS KILOMETER HEFFING!

    moet ik het uitleggen, hoe meer je rijdt hoe meer belasting je betaald. Een zuinigere auto = minder betalen. ERGO- KILOMETER HEFFING!

    Login om te reageren
  35. mercedess500 zegt

    22 november 2009 om 17:04

    Rick dos:

    Je kent de feiten maar wilt ze niet zien, hopeloos geval.
    Als je maar stil bent overkomt je niks, je zult dus ook nooit wat berreiken waar je trots op kunt zijn.

    Login om te reageren
  36. mrB zegt

    22 november 2009 om 17:11

    Het IDEE van betalen per kilometer heel goed. Ik heb alleen geen vertrouwen in de invoering en handhaving er van en ben daarom tegen.

    Login om te reageren
  37. Grote Smurf zegt

    22 november 2009 om 17:38

    Man, wat een aluminium-hoedjes-bende zijn jullie!
    Ik heb niks te verbergen en ik betaal 50% belastingen teveel omdat de wereld nu eenmaal vol zit met fraudeurs.
    Denken jullie nu echt dat jullie zo interessant zijn dat iemand zich de hele dag zou willen bezighouden met weten waar je bent? Hoogstens gaat er ooit eens iemand een tooltje schrijven die fraude met ‘persoonlijk gebruik van bedrijfwagen’ gaat kunnen detecteren op basis van gegevens van dat kastje of een tooltje dat het vaststelt dat jou max snelheid regelmatig hoger is dan 150, hoewel op nederlands grondgebied. Maar denk je nou echt dat er iemand van wakker ligt dat jij ’s nachts om 4u je auto gaat oppikken aan de walletjes?

    Login om te reageren
  38. Jaap zegt

    22 november 2009 om 17:55

    Waarom makkelijk als het moeilijk kan.
    accijns op brandstof Als je veel kilomeres maakt en /of een slurpauto hebt heb je veel brandstof nodig, dus betaal je ook veel accijns en b.t.w. eerlijk tcch?!!
    De file’s zijn er al jaren, de overheid klaagt dat dat zoveel geld kost(voor de burgers ja),want de overheid vangt
    elke dag 15 miljoen ekstra accijns en b.t.w, dankzij de file’s.
    Daarom hebben ze ook nooit moeite gedaan om de wegen uit te
    breiden.
    Wegen aanleggen kost geld,file’s brengen geld op.
    Nu ze er uiteindelijk niet meer onderuit kunnen om het wegennet uit te breiden, moet de automobilist er weer voor opdraaien,terwijl hij er allang dubbel en dwars voor betaald heeft.
    En wie denkt U dat die 4 miljard en misschien nog wel veel meer gaat betalen van deze miskleun, (juist ja U).
    Bent U nu echt zo naief dat U gelooft dat het goedkoper wordt, bij de invoering van de euro zou het levens onderhoud ook niet duurder worden,maar ik betaal inmiddels bijna 5 gulden voor een kopje koffie ,maar dat is volgens de heren gevoels inflatie.
    Heeft U er wel eens bij stil gestaan,dat van elke euro er
    90% bij die volksverlakkers terecht komt, want over die paar centen die er voor de pomphouder overblijven moeten ook weer dieverse belastingen worden betaald enz.

    Login om te reageren
  39. Flamingo zegt

    22 november 2009 om 18:08

    We worden inderdaad sowieso al de hele dag ongemerkt gevolgd door van alles en iedereen.
    Straks krijgen we ook nog een soort black box in onze auto.
    Achja, ik denk ook eigenlijk dat het het helemaal niet zo’n gek idee is. Het past bij deze tijd en kan een hoop goede dingen opleveren in de toekomst. Er ziten ook nog wat lugubere kanten aan die juist ook helemaal níet bij deze tijd passen maar daar is vast ook weer een oplossing voor. Ze zullen heus zoveel mogenlijk overal aan denken.

    Login om te reageren
  40. Simpson zegt

    22 november 2009 om 18:11

    @mrB: vind je het ook nog een goed idee als je voor je werk meer zult gaan rijden, maar niet meer vergoed krijgt? of dat je kratje bier duurder word omdat de eigenaar van de vrachtwagen die ze brengt ‘ineens’ meer gaat betalen?

    dit is gewoon een hersenkronkel van den Haag, dat zijn BPM ziet verdwijnen omdat het illegaal is (europees gezien), maar de centen niet wil missen.

    maar met hier lollig reageren komen we er niet, zelfs van een online petitie word onze regering niet heet of koud.

    Login om te reageren
  41. bozewolf zegt

    22 november 2009 om 18:22

    Er is no way dat het OM ooit kastje-data kan gebruiken voor verkeers(snelheids)overtredingen. Dat krijgen ze er nooit-nooit-nooit door.

    Login om te reageren
  42. Flamingo zegt

    22 november 2009 om 18:27

    @bozewolf

    Neejoh, dat is niet bij te houden. Is voor hele andere dingen om ons juist te helpen.

    Login om te reageren
  43. ErwinLagcher zegt

    22 november 2009 om 19:34

    Laat dat kastje maar komen, dan gooi ik er een mat van lood er over heen of was het aluminium?

    Even zonder dollen, het gaat echt veel te ver, dat je betaalt voor het gebruik van de auto ipv het bezit, daar ben ik absoluut voorstander van, maar dan wel evenredig aan wat ik nu betaal en niets meer, wel minder.
    Tevens moeten ze lekker van mijn privacy afblijven, het heet niets voor niets privacy.

    Login om te reageren
  44. Rob USA zegt

    22 november 2009 om 19:57

    Ben(nog) geen pvv stemmer maar [email protected]
    word ook wel groot denk ik en de reactie op dit adres worden volgende week aan Eurlings doorgemailt.

    Login om te reageren
  45. Freez zegt

    22 november 2009 om 20:10

    Jah hoor,

    Laten we het even houden bij één protestpunt, en niet alle reacties verdelen over drie verschillende petities. Die van de VVD is overigens wel een gotspe, daar de basis van de wet is gelegd op het moment dat de VVD in de regering zat, en bij de laatste verkiezingen was de VVD ijskoud voorstander van de kilometer heffing. De weerstand van Aptroot vat ik samen onder het kopje “opportunisme”, en bij de eerste coalitiebespreking laat de VVD dit topic vallen als een hete aardappen, tenslotte is VNO-NCW voor.

    Op dit moment gaat mijn voorkeur uit naar http://www.kilometerheffing-nee.nl, met het aansturen naar een referendum, en geen hopeloze stickeractie!

    Login om te reageren
  46. Rob USA zegt

    22 november 2009 om 20:11

    @Rick Dos/mashell: De benzineprijzen kunnen best omhoog.
    Gewoon blauwe benzine/diesel maken (net als de rode landbouw diesel die je nog lang in de auto terug kan vinden) of tot 75km vanaf onze grens alle tankstations duurder en dan krijgen de Duitsers en Belgen een belasting teruggaaf per jaar/kilometer.
    Je wilt/kan nl geen 150 km rijden voor goedkope benzine/diesel. :)

    Login om te reageren
  47. Gerben zegt

    22 november 2009 om 20:31

    @Mashell en Rick Dos
    En wie zegt dat andere landen niet mee op de kar springen???
    Wil je dit efficient aanpakken kan dit best op Europees niveau (of met een paar buurlanden)

    België is trouwens ook al aan het nadenken over een kilometerheffing.

    Login om te reageren
  48. Guust Flater zegt

    22 november 2009 om 20:53

    De ANWB spreekt namens de automobilist en is het eens met km-heffing. Misschien moet iedereen die tegen is, zijn abonement opzeggen. Verder komen er natuurlijk ook weer een keer verkiezingen. Niet stemmen op een partij die voor is, kan ook helpen. De VVD was overigens voordat ze in de oppositie belande voorstander. Wanneer ze b.v. een coalitie met het CDA aangaan, zijn ze waarschijnlijk weer voor. Dan wordt een kleinigheid aangepast (waarschijnlijk de naam, zoals bij de europese grondwet, euhh ik bedoel natuurlijk verdrag) en roepen ze dat hun bezwaren niet meer van toepassing zijn.

    Login om te reageren
  49. smeck zegt

    22 november 2009 om 21:35

    Big brother is watching/taxing you…

    Login om te reageren
  50. Guust Flater zegt

    22 november 2009 om 23:04

    @Rick dos

    Mensen die niet voldoende verdienen om een nieuwe auto te kopen,of hun geld aan andere zaken uitgeven (waar ook belasting op wordt geheven) zijn volgens jou profiteurs? Vreemde denkbeelden houdt jij erop na. Bovendien is het erg makkelijk je als kapitalist voor te doen, anoniem van achter een computerscherm.

    Login om te reageren
    • Rick dos zegt

      22 november 2009 om 23:20

      @Guust Flater:

      Ik redeneer alleen vanuit de denkbeelden die hier leven. Of ik het serieus meen is een tweede.

      Login om te reageren
  51. Cantago zegt

    22 november 2009 om 23:24

    En weer een perfecte column! Helemaal mee eens, en dan ook meteen even alle 3 de petities getekend! Bij mij komt er echt geen kastje in mn auto, ik sloop hem er dezelfde minuut nog uit!

    Login om te reageren
  52. Rob USA zegt

    23 november 2009 om 10:56

    @Rick Dos: Jij veegt wel heeel nonchalant de oplossing die ik aandraag opzij. :)

    Login om te reageren
  53. Frankypanky zegt

    23 november 2009 om 13:55

    @Rick dos,

    Dus je leg mij toch woorden in de mond die ik niet gezegd heb! Een beetje zwak, vind je niet?

    En idd. een erg rare opmerking over dat mensen die geen nieuwe auto kunnen kopen, ‘feitelijk’ profiteurs zouden zijn?
    Ik ga er idd. maar vanuit dat je mss. wel hoofdpijn hebt en daardoor “een beetje cynisch” bent…

    Login om te reageren
  54. Frankypanky zegt

    23 november 2009 om 13:58

    @Grote Smurf,

    Ik ben (hopelijk) niet interessant voor de dames en heren van de Nederlandse Staat, maar kom niet hier uithuilen indien een crimineel jouw gegevens steelt waardoor je wel de interesse wint van die figuren… :roll:

    Ben ik dan nog steeds een “aluminumhoedje”?!

    Login om te reageren
  55. Martin zegt

    25 november 2009 om 19:20

    Er zijn een aantal dingen waarom ik het niet eens ben met de km heffing.

    1. Het invoeren gaat miljarden kosten en het onderhoud honderden miljoenen per jaar. Wat natuurlijk betaald wordt door de automobilist dus we gaan er allemaal in koopkracht op achteruit. Volgens mij kan je de economie alleen aanjagen als mensen vertrouwen hebben dat ze meer kunnen uitgeven.
    2. Wat ik nog niet hoor in de discussie is de milieu schade van deze heffing. Hoeveel bomen moeten er wel niet gekapt worden voor het papier en enveloppen van die miljoenen facturen die er verstuurd moeten gaan worden.
    Ik denk dat de CO2 uitstoot en opname op deze planeet hard achteruit loopt door deze onzin tax. Alle facturen moeten worden rondgereden en er zijn minder bomen om CO2 op te nemen.
    3. Deze belasting wordt vooral betaald door werkend Nederland. Ik denk dat als dit wordt ingevoerd een hoop mensen die laaggeschoolde arbeid doen beter thuis kunnen blijven omdat dat dan meer voor ze opleverd.
    Er zullen daarom nog meer Polen en Roemenen komen aangezien deze de onzin tax niet hoeven te betalen.
    4. Over 10 jaar is Nederland een derde wereld land omdat alle bedrijven zijn vertrokken omdat het hier te duur is.

    Maar ik heb mijn oplossing al. Vandaag maar 2 oude auto’s gekocht en geschorst want die zullen over een paar erg in waarde stijgen.

    Login om te reageren
  56. Revolution2012 zegt

    26 november 2009 om 11:43

    Deze theoretische redeneringen zijn leuk en aardig, maar in praktijk gaat het niet werken en stort het economie alleen maar nog meer in. Er is nu al geen sprake meer van een beslagvrijevoet voor menigeen van de burgers. Dus alle ministers weg en nieuwe verkiezingen. Ik stel me verkiesbaar voor de vrijheid van mensen en om de economie weer op te krikken, zonder dat huishoudens geraakt worden.

    Login om te reageren
  57. no way zegt

    26 november 2009 om 14:09

    ik snap niet dat mensen hiervoor kunnen zijn,
    ik moet met de auto naar mijn werk anders komt ik er niet.
    wisselende diensten altijd in tijden dat de trein niet meer rijdt en er ook niet in de buurt komt.

    en tja bij mijn hobby kom je ook niet zonder auto er rijdt daar geen bus.
    moet ik daar dan ook mee stoppen.
    ik rijdt nooit in files.
    heb geen geld voor een nieuwe zuinigere auto zoals ik gok driekwart van nederland.
    dus met andere woorden stop met naar je werk gaan of naar je ouders of je hobby etc en dan kun je goed met de kilometerheffing overweg.
    als ik het geld had zat ik nu al in duitsland.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North