• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Dario Franchitti wint Indianapolis 500

Auteur: evo, gepost 28 mei 2007 om 02:02 – 25 Reacties

Franchitti wint Indy 500

De Schot Dario Franchitti heeft de belangrijkste en beroemdste Amerikaanse autorace van het jaar gewonnen: de 91e editie van de ‘Indy 500’. De race, waarbij acht coureurs aan de leiding zijn geweest en in totaal 22 kopwisselingen plaatsvonden, werd na rondje 165 door flinke regenval beëindigd. Op dat moment lag Franchitti aan kop. Tweede werd de Nieuw-Zeelander Scott dixon. De van pole gestarte Hélio Castroneves (winnaar van de Indy 500 in 2001 en 2002) kwam niet verder dan de derde plaats.

De race, die om 19:00 uur begonnen was en pas eindigde rond 00:50 uur, kenmerkte zich wederom door veel spektakel en crashes. In ronde nummer 113 werd de race voor een lange periode onderbroken door regen. In ronde nummer 162 zorgde een heftige crash tussen Dan Wheldon en Marco Andretti voor neutralisatie nummer zoveel. Kort hierna zorgde hevige regenval ervoor dat de race in ronde 165 werd afgevlagd. De racechick Danica Patrick is achtste geworden.

Foto’s kunnen op indy500.com bekeken worden. Freaks die de race hebben moeten missen kunnen hier hun Indy 500 kopen, maar filmpjes op youtube of Autojunk zullen ongetwijfeld spoedig volgen, so stay tuned!

1 Dario Franchitti
2 Scott Dixon
3 Helio Castroneves
4 Sam Hornish Jr
5 Ryan Briscoe
6 Scott Sharp
7 Tomas Scheckter
8 Danica Patrick
9 Davey Hamilton
10 Vitor Meira

Franchitti wint Indy 500

UPDATE: De allesbeslissende Crash

Ook interessant!

  • Rinus Veekay wint
    Nederlander Rinus Veekay wint Indyrace op Indianapolis!
  • Video: Red Bull Racing doet Europese roadtrip
    Video: Red Bull Racing doet Europese roadtrip
  • Video: Nascar Daytona 500 eindigt met spectaculaire crash
    Video: Nascar Daytona 500 eindigt met spectaculaire crash
  • Video: magistrale herstart Verstappen

Nieuwste artikelen

  • UPDATE! Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Dit moet wel de debielste optie ooit zijn in een auto
  • Van deze occasion moet je óf braken, óf je wordt er juist heel er blij van
  • De overheid juicht voor vervuilende dieselbusjes
FacebookTweetPinLinkedIn

indycar, Racing

Vorig bericht: « Goed idee: met je Opel naar een VW GTI meeting
Volgend bericht: Geely KK-1 Concept »

Lees Interacties

Reacties

  1. m5 zegt

    28 mei 2007 om 07:53

    het was mooier om te zien dan de monaco gp

    Login om te reageren
  2. Luchtloper zegt

    28 mei 2007 om 09:15

    En een spectaculaire klapper in de laatste raceronde van o.a. Andretti zeg…
    Maar zeker een prima race.

    Login om te reageren
  3. dekster zegt

    28 mei 2007 om 09:48

    Klonk blijkbaar veel amusanter dan F1, want dat was een ijzerwinkel in monaco…

    (waar blijft die high-tec tankinstalatie?)

    Login om te reageren
  4. Jan zegt

    28 mei 2007 om 10:14

    Ik vond Monaco eigenlijk wel leuk, zou Hamilton nog wat proberen? die manouevre bij het op een ronde zetten (veel risico), C A die Ralf weet in te halen (zo langzaam is CA dan ook weer niet)…

    Maar terug naar Indycar, leuk dat Dario gewonnen heeft, komt op mij wel over als sympathiek. Eigenlijk had ‘ie een kans moeten krijgen in de F1, hoewel hij gewoon erg succesvol is in Indycar..

    Login om te reageren
  5. w0o0dy zegt

    28 mei 2007 om 10:16

    Franchitti besloot in de één na laatste neutralisatie niet naar de pits te gaan (onder andere met het oog op de regen). De fout van Marco Andretti zorgde voor een spannende klapper die de race weer neutraliseerde tot aan een enorme regenbui….En indycars rijden niet in de regen, dus werd de race afgeflagd (niet zo gek na 5 uur “op en af” racen) en was Dario de winnaar. Aan de andere kant had hij zich langzaamaan vanaf de 14e plek naar voren weten te knokken, de neutralisaties+de tacktische gok deden de rest.

    Leuk voor het CV en de portemonnaie

    Login om te reageren
  6. loeloe zegt

    28 mei 2007 om 11:45

    hoe gaar is het om 200 rondjes van een kombaan te rijden…. echt een typisch amerikaanse sport…

    Login om te reageren
  7. JPM zegt

    28 mei 2007 om 12:08

    En waarom wordt er niets gemeld over de F1 race in Monaco? Deze trekt wereldwijd bijna 600miljoen kijkers wat veel meer is dan de Indy.
    Helaas was de race een beetje saai, maar ja dat is Monaco, soms glorious soms boring…

    Login om te reageren
  8. evo zegt

    28 mei 2007 om 12:19

    Je geeft het antwoord zelf al JPM ;) Bovendien zou berichten over beide evenementen wellicht wat overkill zijn.

    Login om te reageren
  9. autoblogger zegt

    28 mei 2007 om 12:20

    @JPM: we schrijven weleens iets over F1 en over DTM, etc maar we zijn hier niet echt op gericht. We hebben dus helaas niet al het racenieuws op autoblog…

    En inderdaad, de race was niet zo boeiend dit keer ;)

    Login om te reageren
  10. Chukka zegt

    28 mei 2007 om 12:24

    Ik keek het gisteren tot het einde en het was gewoonweg PRACHTIG!!
    Zo hoort een race te zijn, brede baan, rechte baan en supersnel!

    Login om te reageren
  11. RubenBaeten zegt

    28 mei 2007 om 12:30

    @loeloe: Zoals je ziet kan het spannender zijn dan een bochtig stratencircuit in een Europees rijkeluisdorp. Dus het is maar wat je gaar noemt, hè.

    Login om te reageren
  12. Jan zegt

    28 mei 2007 om 13:03

    “rijkeluisdorp” ? Er wonen zat mensen daar die niet een miljoen hebben, dat zijn de eigenlijke Monegasken… enne het is wel een beetje groot voor een dorp.

    Login om te reageren
  13. dekster zegt

    28 mei 2007 om 13:30

    @JPM
    bedoel je die nep 1-2 van mclaren?

    Login om te reageren
  14. evo zegt

    28 mei 2007 om 13:35

    @Jan, ok een klein stadje met zo’n 32000 inwoners.

    Login om te reageren
  15. Rick dos zegt

    28 mei 2007 om 13:37

    Ook ik heb gekeken en het enige hoogtepunt voor mij was deze race chick die voor de camera verscheen…

    Voor de rest een beetje overgehypte evenement. Monaco spreekt naar mijn mening veel meer tot de verbeelding. Het minpunt voor mij is alleen dat het F1 circus niet meer dat is wat het ooit geweest was.

    Login om te reageren
  16. JPM zegt

    28 mei 2007 om 14:40

    @dekster

    Nep overwinning? Je bedoelt dat Hamilton veel sneller was maar niet mocht inhalen van Dennis?
    Als dat waar is zou ik hem ook nep noemen ja..

    Login om te reageren
  17. RubenBaeten zegt

    28 mei 2007 om 15:08

    @Jan: Nooit mij te letterlijk nemen hoor. ;-) Voor de duidelijkheid, ik vind Monaco ook een prachtig circuit en het heeft zeker mijn voorkeur boven een kombaan. Maar het close racing en de snelheden die op die laatste mogelijk zijn, echt wel mooi.

    Login om te reageren
  18. JLJ zegt

    28 mei 2007 om 15:19

    @dekster + JPM
    Vanaf het begin was al duidelijk dat de rest van het veld absoluut geen kans maakte tegen McLaren. Dus is Alonso niet sneller gegaan dan noodzakelijk om geen onnodige risico’s te nemen. Dat Hamilton op een gegeven moment snellere rondetijden reed wil niet zeggen dat Alonso die niet kon rijden. Het was gewoon niet nodig.

    Login om te reageren
  19. Jan zegt

    28 mei 2007 om 16:07

    Mclaren’s baas gaf toe dat de rijders harder hadden kunnen rijden, maar besloot op safe te gaan. Het kan betekenen dat we daardoor niet de juiste uitslag hebben gezien, maar het was duidelijk dat op McLaren in deze race geen maat was. Overigens onderzoekt de FIA de race op teamorders.

    Login om te reageren
  20. JPM zegt

    28 mei 2007 om 16:34

    @JLJ

    Daar denkt de FIA toch anders over. Ze hebben blijkbaar informatie via de boordradio opgevangen over teamorders dat ze het aan het onderzoeken zijn.
    Ik ben benieuwd of dit gevolgen heeft voor McLaren.

    Login om te reageren
  21. JLJ zegt

    28 mei 2007 om 16:38

    Wat een onzin dat onderzoek. Dat gaat echt veel te ver, IMHO. Ik ben het volkomen eens met Ron Dennis. Hier was geen sprake van teamorders, maar van teamstrategie.

    Login om te reageren
  22. dekster zegt

    28 mei 2007 om 17:07

    @JPM
    Het was overduidelijk afgesproken spel, want wat mclaren deed was hun 2coureurs gelijkstellen in de WK-tussenstand.
    Hadden ze gevochten voor positie, liep men het risico op chrashes en zo het kampioenschap te verliezen.

    Nu staan hun 2coureurs gelijk in de tussenstand en kunnen ze het lekker zonder echte risico’s te nemen uitvechten ;)

    Login om te reageren
  23. blue zegt

    28 mei 2007 om 18:04

    wat dachten jullie van danica Patrick.
    Kan ze rijden ,of niet
    –edit: klik anders even op de link in het artikel–

    Login om te reageren
  24. Hilversum3 zegt

    28 mei 2007 om 22:06

    De Indy 500 was zeker prettiger om ar te kijken dan de F1. De grandprix op het stratencircuit van Monaco moet ze afschaffen! Dit loop ik al jaren te roepen. Wat een saai en uitzichtloos stomme grandprix is dat zeg!
    Maar afijn ontopic, ik heb helaas maar tot de eerste regenbui gekeken naar de Indy 500 toen Kanaan nog aan de leiding ging. Volgens mij heb ik het meeste spektakel gemist :-(

    Login om te reageren
  25. mashell zegt

    29 mei 2007 om 13:22

    “De grandprix op het stratencircuit van Monaco moet ze afschaffen! Dit loop ik al jaren te roepen.”
    Gelukkig hoort niemand dat want Hilversum3 bestaat niet meer :-) De GP in Monaco hoort er gewoon bij! Met totaal ongeschikte auto’s op een krap straten circuit is altijd spannend. Voor mij het F1 hoogtepunt van het jaar, zelf al won dit jaar de polestarter.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North