• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

De A6 wordt de eerste energieneutrale snelweg van NL

Auteur: dyllie, gepost 16 februari 2017 om 17:17 – 29 Reacties

a6verbreding

Vandaag de dag, 16 februari, heeft minister Schultz van Haegen met de Nuna Solar auto het officiële startsein gegeven voor de aanleg van de eerste energieneutrale snelweg van Nederland.

De aangewezen asfaltstrook is de A6 tussen Almere Havendreef en Almere Buiten-Oost. Deze zal verbreed worden naar 8 rijstroken, voor twee rijrichtingen dus. Hij zal met behulp van zonnepanelen worden voorzien in zijn energiebehoefte. De aannemer is het consortium Parkway 6. Zij zullen bij het knooppunt A6/A27 een zonnepanelenveld aanleggen met 4000 tot 10000 zonnepanelen. Dit zou in theorie voldoende energie moeten kunnen opwekken om alle verkeerssystemen en verlichting tussen Almere Havendreef en Almere Buiten-Oost draaiende te houden.

Minister Schultz zegt er het volgende over: ‘We zetten met deze eerste energieneutrale snelweg van Nederland een belangrijke stap in een grote ambitie. De snelweg bij Almere zal de eerste zijn, maar zeker niet de laatste. In 2030 moeten al onze wegen, bruggen, tunnels en sluizen in hun eigen energiebehoefte voorzien. Met de verbreding van dit deel van de A6 zorgen we ervoor dat we de groei van het verkeer bij Almere kunnen opvangen. Door een deel van het traject lager aan te leggen en op- en afritten verder uit elkaar te leggen ontstaat er bovendien ruimte voor toekomstige gebiedsontwikkeling.’

De A6 is dus niet de enige snelweg die aangepakt gaat worden. De drukke snelwegen tussen Schiphol, Amsterdam en Almere komen allemaal aan de beurt. De extra rijstroken van de A6 bieden extra bereikbaarheid van het gebied en bevorderd de doorstroming. Het klusje moet geklaard zijn voor 2022 als de Floriade wordt geopend, werk aan de winkel dus!

Ook interessant!

  • Video: opeens stoppen op de snelweg
    Video: opeens stoppen op de snelweg
  • Snelweg oprijden zonder te kijken
    Video: snelweg oprijden zonder te kijken
  • Video: mafkezen blokkeren een complete snelweg
  • Video: Twee idioten racen op de snelweg

Nieuwste artikelen

  • Dit Italiaanse bedrijf is niet langer in handen van Audi
  • Aankoopadvies: elektrische stadsauto voor 15.000 euro
  • Geen hond koopt een Nissan Ariya, dus flinke prijsverlaging
  • Is de EV nu echt dood? Mensen kiezen aantoonbaar liever voor verbrandingsmotoren
FacebookTweetPinLinkedIn

a6-rijksweg, asfalt, melanie-schultz-van-haegen, snelweg, zonne-energie

Vorig bericht: « Mercedes-Benz C63 AMG (W204) – occasion video & aankoopadvies
Volgend bericht: Zie hier: een zwevende motorfiets van BMW »

Lees Interacties

Reacties

  1. Dutchdriftking zegt

    16 februari 2017 om 17:33

    Klinkt goed, als die wegen nou ook nog eens verwarmd worden….

    Login om te reageren
    • kennone zegt

      16 februari 2017 om 21:30

      @dutchdriftking: Wat vind je van file vrij? Dat is ook een mooie uitvinding

      Login om te reageren
  2. e36thuglife zegt

    16 februari 2017 om 17:36

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  3. naamloos3 zegt

    16 februari 2017 om 17:39

    Lekker bezig Melanie

    Login om te reageren
  4. lekkaah zegt

    16 februari 2017 om 18:08

    Nu alleen nog alle wethouders in een Tesla dan is J. Klavertje weer even tevree

    Login om te reageren
  5. rolov zegt

    16 februari 2017 om 18:11

    Maar heel Flevoland staat vol met windmolens? Waarom dan zonnepanelen .

    Login om te reageren
    • luittinke zegt

      16 februari 2017 om 19:41

      @rolov: Waarschijnlijk omdat de windturbines een lage(re) leverbetrouwbaarheid hebben. En waarschijnlijk ook omdat ze niet het juiste wattage en/of voltage leveren. Windturbines zijn zo’n beetje de minste vorm van ‘duurzame energie’die je kunt krijgen. Ze draaien vooral op subsidies

      Zonnepanelen zijn veel betrouwbaarder, efficiënter, goedkoper in aanbouw en onderhoud en leveren een bruikbaarder wattage en/of voltage.

      Login om te reageren
      • flutterby zegt

        16 februari 2017 om 20:24

        @luittinke: nadeel van die zonnepanelen is dan weer dat je de energie moet op slaan. Tenslotte branden lampen wanneer de zon niet schijnt en staat de verwarming aan als de zon weinig schijnt. Wind levert altijd stroom, zelfs iets meer in de winter.

        Login om te reageren
        • luittinke zegt

          16 februari 2017 om 20:47

          @flutterby: Dat is zeker een nadeel.
          Maar wind zelf mag dan wel altijd energie leveren, een windturbine heeft maar een beperkt bereik waarin hij effectief energie levert. Is nogal afhankelijk van het type en de grootte van de turbine.

          Beiden hebben voor en nadelen, persoonlijk vind ik de nadelen van een windturbine (technisch en politiek) zwaarder wegen dan die van een zonnepaneel. Hopelijk komt er binnen afzienbare tijd een doorbraak bij de ontwikkeling van thoriumreactoren, dan zijn we van het hele energievraagstuk af.
          Of het gaat juist helemaal de andere kant op, decentralisatie van het net. Het zijn interessante tijden en er komt een nog veel boeiendere (? Is dat in de rest van Nederland ook een woord, of alleen in mijn omgeving?) periode aan. De energietransitie is een van de grootste vraagstukken voor de moderne mens

          Login om te reageren
        • stamp zegt

          16 februari 2017 om 22:51

          @flutterby: mag ik u er even op wijzen dat, uitgezonderd stormen, ’s nachts meestal de wind ook gaat liggen?

          Login om te reageren
  6. jpoers zegt

    16 februari 2017 om 18:21

    Dus niet energieneutraal, maar energieverbruikend neutraal. Het is maar een minimaal verschil. Om alle fundatiepakketen en wegdek daar in goede orde aangebracht en wel te krijgen kost serieus veel energie…

    Login om te reageren
  7. O plaat zegt

    16 februari 2017 om 18:28

    Elke keer ik als Belg de naam Schultz hoor denk ik aan dit https://m.youtube.com/watch?v=xFdG8lZ4PJw

    Login om te reageren
  8. martijn11 zegt

    16 februari 2017 om 18:39

    De perfecte weg voor bomenknuffelaars in een Tesla!

    Login om te reageren
  9. joepydo zegt

    16 februari 2017 om 18:52

    Prima initiatief om te streven naar energie neutrale infrastructuur. Waar ik twijfels bij heb is de aanleg van extra rijstroken. Ik weet dat dit hier misschien geen populair standpunt is, maar vaak is het aanleggen van extra rijstroken maar een tijdelijke oplossing. De extra rijstroken trekken reizigers die nu misschien het openbaar vervoer nemen of het is aantrekkelijker om naar Almere te verhuizen en elke dag op en neer naar Amsterdam te rijden, met het gevolg dat binnenkort het weer net zo druk is op de weg. Wat mij beter lijkt is oplossingen te vinden voor alternatieven zoals proberen banen te creëren waar mensen wonen of meer te investeren in snel en betrouwbaar openbaar vervoer. Don’t get me wrong, ik houd net zoveel van het autorijden als jullie, maar dit massale woon-werk verkeer zit geen toekomst in imo.

    Login om te reageren
  10. Gulli zegt

    16 februari 2017 om 18:55

    Klinkt als een project dat leuk is op papier maar in de praktijk vast weer zal falen. Iets als: de panelen staan er wel maar werken niet goed of zijn niet aangesloten waardoor de boel gewoon weer op grijze stroom draait. Noem me pessimist maar leer mij de overheid en dit soort projecten kennen.

    Login om te reageren
    • fanboy zegt

      16 februari 2017 om 19:10

      @gulli: Zonnepanelen zijn hartstikke makkelijk en betrouwbaar.
      Een zonnepark niet aansluiten kan alleen in Italië…

      Login om te reageren
      • Gulli zegt

        16 februari 2017 om 20:38

        @fanboy: Daar kunnen ze in Amersfoort over meepraten. De hele wijk kreeg bij de bouw zonnepanelen en zou dus energieneutraal zijn. Uiteindelijk bleek dat het hele project mislukt was en de panelen niet aangesloten konden worden en de hele wijk dus op de centrale liep.

        Login om te reageren
        • fanboy zegt

          16 februari 2017 om 20:45

          @gulli: Dan kan ik je vertellen, het lag niet aan de zonnepanelen.

          Jemig wat een onkunde zeg, mag hopen dat er dan wat mensen ontslagen zijn? Een hele wijk van zonnepanelen voorzien van zonnepanelen is hetzelfde als een zonnepark bouwen. Die capaciteit moet je kwijt kunnen.
          Dat is net zoiets als een stroomcentrale op gas bouwen om dan vervolgens achter te komen dat je hem niet kunt aansluiten want te weinig capaciteit.

          Login om te reageren
          • stamp zegt

            16 februari 2017 om 22:54

            @fanboy: was het bij die wijk niet zo dat de stroommeters de teruglevering niet registreerden? Dus t functioneerde wel, alleen leverde het de bewoners niets op?

            Login om te reageren
  11. rob5nismo zegt

    16 februari 2017 om 19:37

    Zijn we niet een beetje aam het doorslaan met energie neutraal enzovoort?

    Login om te reageren
    • bennyblisto zegt

      16 februari 2017 om 22:03

      @rob5nismo: nee

      Login om te reageren
  12. yupyup zegt

    16 februari 2017 om 22:04

    Allemaal leuk en aardig, goede manier om energie op te wekken. Maar moeten we die energie gebruiken voor se straatverlichting? Gewoon uit die dingen, is nog een stuk prettiger aan de ogen ook.

    En de energie, die kunnen we mooi gebruiken voor andere zaken.

    Login om te reageren
    • heat59 zegt

      16 februari 2017 om 22:49

      @yupyup: eerlijk gezegd ben ik zeer blij met het feit dat bijna alle wegen in Nederland verlicht zijn. Vooral de geel/oranje gloed zijn fijn. Die donkere wegen in Frankrijk vind ik vermoeiender hoor

      Login om te reageren
  13. stamp zegt

    16 februari 2017 om 22:55

    Ik rij liever en rustiger met alleen het licht van m’n koplampen.

    Login om te reageren
  14. karhengst zegt

    17 februari 2017 om 01:00

    Zolang de energie kosten van de aanleg niet worden teruggewonnen kan het mijns inziens niet als neutraal worden gelabeld.

    Leuk politiek stokpaardje, maar meer ook niet.

    Login om te reageren
    • fanboy zegt

      17 februari 2017 om 08:41

      @karhengst: Beter dan we tot nu toe doen.

      Login om te reageren
      • karhengst zegt

        17 februari 2017 om 11:09

        @fanboy: Dat dan weer wel. Het is toch een leeg stuk veld waar verder weinig mee gedaan kan worden behalve er reclame plaatsen. Maar echt spannend is het niet, de zonnepanelen hangen namelijk aan het lichtnet.

        Dezelfde panelen op een plek met meer zonuren zetten zou nog effectiever voor het milieu zijn, maar maakt dit project naar buiten toe minder groen. Voor een globaal probleem is dit slechts een druppel op de gloeiende plaat, en technisch gezien wordt er niks innovatiefs gedaan.

        Login om te reageren
  15. autoblaag zegt

    17 februari 2017 om 08:44

    Ik vind het helemaal top. Reed van de week over een onverlichte A27 en vroeg me af waar ik eigenlijk al die wegenbelasting voor aftik.

    Login om te reageren
  16. mrrallycross zegt

    17 februari 2017 om 09:15

    Kijk dat zijn nou nog eens ideeen. Veel veter dan autorijden onbetaalbaar maken

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North