• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

De snelweg als windturbine

Auteur: Dennis, gepost 1 mei 2007 om 18:52 – 49 Reacties

Windturbine snelweg

Wanneer je in de auto van A naar B rijdt, verplaats je daarmee niet alleen de auto en jezelf, maar tegelijkertijd verplaats je ook een berg lucht. Die luchtverplaatsing voel je bijvoorbeeld heel goed wanneer je op een smal vluchtstrookje een lekke band verwisselt terwijl de vrachtauto’s op de rechterbaan voorbij bulderen.

Dat laatste is geen pretje, maar dat terzijde. Wetenschappers buigen ondertussen hun hoofd over hoe deze “wind” kan worden benut voor het opwekken van groene energie. Hierbij wordt gedacht aan systemen waarbij de luchtverplaatsing boven of naast de snelweg wordt opgevangen door speciaal vormgegeven windmolens.

Op zich een interessante ontwikkeling, maar zover zijn we helaas nog lang niet. Daarbij ben ik bang dat het nog een hele poos zal duren voordat dit soort systemen een beetje rendabel kunnen worden geproduceerd en geïnstalleerd, zodat ze ook werkelijke een besparing opleveren. (bron: metropolismag)

Wind barrier

Ook interessant!

  • Video: opeens stoppen op de snelweg
    Video: opeens stoppen op de snelweg
  • Snelweg oprijden zonder te kijken
    Video: snelweg oprijden zonder te kijken
  • Video: mafkezen blokkeren een complete snelweg
  • Video: Twee idioten racen op de snelweg

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
  • LANDO NORRIS IS DE F1 WERELDKAMPIOEN VAN 2025
  • De enige Bugatti EB110 op Nederlands kenteken is gespot!
FacebookTweetPinLinkedIn

lucht, Techniek

Vorig bericht: « Gumball update + Team Fuel video
Volgend bericht: Impressie Volvo V60 en XC100 »

Lees Interacties

Reacties

  1. thijs zegt

    1 mei 2007 om 19:00

    goed plan!

    Login om te reageren
  2. jakob zegt

    1 mei 2007 om 19:01

    zouden ze de snelweg niet helemaal moeten afsluiten voordat dat haalbaar wordt? lijkt mij nogal onwaarschijnlijk…

    Login om te reageren
  3. jasper zegt

    1 mei 2007 om 19:02

    en met die energie waterstof maken en de kring is compleet

    Login om te reageren
  4. Rick dos zegt

    1 mei 2007 om 19:06

    Lekker. Rij je op de snelweg rij je ineens onder een grasmaaier door.

    1 voordeel zie ik wel. Als je bijv. zo´n windbarrier hebt en die dingen zijn goed aan het draaien en er vindt een ongeluk met een motor plaats. Dan kunnen ze je nooit doodslag op de mauw spelden……….. aangezien er geen lijk meer is……….

    Login om te reageren
  5. lincoln zegt

    1 mei 2007 om 19:07

    met een heeeeele hoop subsidie en een mespuntje symbool politiek .. is het een revolutionair en vooral rendabel project .. not.

    Login om te reageren
  6. evo zegt

    1 mei 2007 om 19:11

    Lijkt mij de verkeersoverzichtelijkheid niet ten goede komen…

    Login om te reageren
  7. Subfan zegt

    1 mei 2007 om 19:18

    Meer snelheid = meer wind =) dus waarom dan geen hollandse autobahn

    Login om te reageren
  8. Thijs zegt

    1 mei 2007 om 19:24

    Ik vind het feit dat ze iets met die energie proberen te doen wel goed, maar het lijkt me moeilijk om het rendabel te maken. De ontwikkelingskosten niet eens meegeteld lijkt het me dat dit duur is om op te zetten. Als je weet dat een windmolen al iets meer dan een miljoen kost (of tenminste zoveel was het in 2001).

    Login om te reageren
  9. lincoln zegt

    1 mei 2007 om 19:30

    @thijs .. ja klopt jongen .. maarrrrr dan de fundering nog en het vervoer + in elkaar knutselen en een kroonsteentje .. dan is zo,n molen na 12 jaar constant windkracht 8 aardig rendabel.

    Login om te reageren
  10. Beaten zegt

    1 mei 2007 om 19:37

    lijkt me niet al te fris om als motorrijder zijnde tegen die gehaktmolen aan te glijden :P

    Login om te reageren
  11. RA999 zegt

    1 mei 2007 om 19:40

    er zit een soort van hek tussen de weg en de windmolen-muur, kijk maar goed

    Login om te reageren
  12. Sven zegt

    1 mei 2007 om 19:52

    goed idee denk ik, maar ik ben het met evo eens dat het niet echt bevorderlijk zal zijn voor de overzichtelijkheid van de weg…

    Login om te reageren
  13. CSL zegt

    1 mei 2007 om 20:11

    met 100 onder zo’n zing is niet bepaald gunstig.
    Als ze nou die 120km/h nou afschaven, kunnen we allemaal lekker met 200 onder zo’n ding rijden, dan draait die tenminste en is die 200km/h goed voor de milieu :)

    Login om te reageren
  14. dekster zegt

    1 mei 2007 om 20:21

    Heel slim gezien, en nu komt mijn vraag… is dat niet heel zinloos duur?

    Login om te reageren
  15. audi racer zegt

    1 mei 2007 om 20:29

    ik hoop dan wel dat ze de snelheid van 120 km p/h naar onbeperkt gaan zetten zoals in Deutscheland, hoe sneller des te meer wind.

    Login om te reageren
  16. johan zegt

    1 mei 2007 om 20:33

    lijkt mij een zeer goed plan.. of het haalbaar is is een tweede maar de ideeen en technieken zijn er dus dat gaat de goede kant op

    Login om te reageren
  17. lincoln zegt

    1 mei 2007 om 20:45

    @dekster .. ja , zinloos heel duur.

    Login om te reageren
  18. bartholomeo zegt

    1 mei 2007 om 20:46

    handig op de autosnelwegen waar het verkeer 50% van de spits stilstaat, ofnee wacht, om vlotter verkeer te hebben ( en dus meer luchtverplaatsing ) moeten we de wegen uitbreiden, maar dat mag dan weer niet voor het milieu, ….

    die groenen hebben meer aan hun hoofd dan je denkt :)

    Login om te reageren
  19. w0o0dy zegt

    1 mei 2007 om 20:50

    dat wordt kiezen op de vluchtstrook….. gehakt of een hamburger ;)

    Login om te reageren
  20. mert zegt

    1 mei 2007 om 20:51

    lekker hoor rij je door de snelweg kom je een grasmaaier tegen

    Login om te reageren
  21. Armada zegt

    1 mei 2007 om 22:35

    Wordt er in dat geval ook korting gegeven op het auto rijden? Neem aan dat ze een deel van de opgewekte stroom ook kunnen verkopen.

    Login om te reageren
  22. Klassiekerrally zegt

    1 mei 2007 om 22:38

    Jongens, ALS die windmolens er komen worden ze alleen maar gebruikt om de flitspalen van groene energie te voorzien! ;)

    Login om te reageren
  23. Citrofiel zegt

    1 mei 2007 om 22:47

    In een caravan staand langs de kant van de weg voel je die wind ook goed! Lekker schommelen! :D
    On-T; Tjsa… Ze moeten er wel heeel veel plaatsen om een beetje genoeg energie op te wekken, en dat kost weer veel… Ik betwijfel het heel erg of er wat van komt. Maar ja, de regering heeft dáár vast wel geld voor…

    @ Rick dos; Mauw?! En jij durft het te hebben over het gebrekkige taalgebruik van je medebloggers?! ;)

    Login om te reageren
  24. Citrofiel zegt

    1 mei 2007 om 22:48

    @ Armada; De regering geeft korting op autorijden?! Dat is een contradictie… De auto is nou eenmaal de melkkoe van de overheid, en daar verandert voorlopig niets aan… :(

    Login om te reageren
  25. Rick dos zegt

    1 mei 2007 om 22:53

    @Citrofiel

    Ik kan het wegschrijven aan een tikfout.

    Wat is de excuus van de anderen dan? ;)

    Login om te reageren
  26. Citrofiel zegt

    1 mei 2007 om 23:04

    @ Rick dos; Eh, gebrek aan leeftijd? ;) Nee, maar het ligt er natuurlijk aan welke gevallen je bedoelt.

    Login om te reageren
  27. kadett rijdt beter zegt

    1 mei 2007 om 23:04

    Ik vind het een veel beter idee om de snelwegen in bijvoorbeeld de kale, lege Flevopolder (langs de dijken enzo) -waar toch niemand woont- windmolens te plaatsen, veel effectiever en niemand die er last van heeft!

    Login om te reageren
  28. Rick dos zegt

    1 mei 2007 om 23:11

    @Citrofiel

    Geen enkele. Ik stoor me er niet aan. Nou ja, niet vaak. Nou ja, soms. Ik maak zelf ook de stomste fouten. Wie ben ik dan om iemand te corrigeren? Maar er zijn van die gevallen waarvan ik zeg. Nounounounou, wat komt ons onderwijssysteem weer goed uit de verf. ;)

    Login om te reageren
  29. Citrofiel zegt

    1 mei 2007 om 23:22

    @ Rick dos; Goed zo, gewoon rustig blijven, dat is beter voor je bloeddruk. ;)

    Login om te reageren
  30. Gap zegt

    2 mei 2007 om 00:07

    Geeft zo’n systeem niet tegenwind, waardoor de auto’s minder zuinig rijden en daardoor de energie eigenlijk wordt gestolen? Perpetuum mobile bestaat vooralsnog niet…

    Login om te reageren
  31. badidea zegt

    2 mei 2007 om 00:38

    Inderdaad, zo’n systeem zorgt ervoor dat de luchtweerstand voor de auto hoger wordt. En omdat elke omzetting van energie gepaart gaat met verlies (warmte, ook energie) is dit compleet nutteloos. Beter die molentjes op gewone windenergie laten draaien, niet boven de snelweg. En zelfs dat heeft en slecht redement.

    Login om te reageren
  32. Reyn zegt

    2 mei 2007 om 08:44

    Wat een kolder!
    Leonarda da Vinci ontdekte al dat de energie in de wind nooit rendabel genoeg is.

    Login om te reageren
  33. Fej zegt

    2 mei 2007 om 09:15

    Als ze het systeem op de eerste foto invoeren, zouden ze hardrijders moeten belonen want die zorgen voor een grotere windverplaaatsing en zorgen dus ook voor meer groene energie in tegenstelling tot al die trage milieuverpesters :-)

    Login om te reageren
  34. SugarFree zegt

    2 mei 2007 om 09:27

    @ Reyn

    Maar (ik als leek), had Leonardo niet wat andere techniek tot zijn beschikking? Maw: hebben wij niet veel meer middelen om het rendement in kortere tijd te bereiken en groter te laten zijn?

    Login om te reageren
  35. C30CDIAMG zegt

    2 mei 2007 om 11:04

    Toen ik dat plaatsje als eerst zag dacht ik dat dat ding ervoor was om juist als een windsnelheid te creeren. Dus minder luchtweerstand voor de auto’s, dus minder verbruik van de auto’s, dus minder uitstoot van de auto’s. Ik denk dat vrachtwagens daar nog wel het meest baat bij hebben aangezien hun oh zo fantastische stroomlijn

    Login om te reageren
  36. Mr. R zegt

    2 mei 2007 om 12:19

    Hm, interessant, maar voorlopig vast niet rendabel.

    Wel rendabel en al uitgevoerd is energie uit asfalt. Volgens mij was het in pernis waar ze in een viaduct een buizenstelsel aangebracht hebben waar water doorheen loopt. Door de warmte van het asfalt wordt het water in de buizen warm en kan ’t gebruikt worden als warmwater voorziening voor naastliggende woonwijken. Volgens mij kunnen ze het warme water zelfs opslaan en bij vorst door de buizen pompen om gladheid tegen te gaan. Geniaal systeem!

    Login om te reageren
  37. Bus zegt

    2 mei 2007 om 12:41

    Ik sluit me bij Gap en badidea aan! Als je dan toch energie aan de auto gaat onttrekken dan kan je net zo goed aan het begin van de weg een liter benzine laten inleveren.

    Login om te reageren
  38. mgs013 zegt

    2 mei 2007 om 14:06

    zet zoiets naast het treinspoor!!!! de tgv lijnen meer bepaald. de energie die die nodig heeft direkt terug!! hahahaha

    Login om te reageren
  39. stiggie zegt

    2 mei 2007 om 14:10

    hoe weet iedereen ineens dat het heel duur is mischien valt het mee

    Login om te reageren
  40. dekster zegt

    2 mei 2007 om 14:53

    @stiggie
    Omdat het niet een massaproductie voorwerp is, omdat er waarschijnlijk een omkoping aan te pas zal komen en omdat er een patent op staat ;)

    Login om te reageren
  41. Paul van Egmond zegt

    3 mei 2007 om 02:33

    Het is jammer dat een serieuze poging om energie op te wekken uit de luchtverplaatsing van auto’s met een paar bijdehante opmerkingen op deze site wordt afgedaan. Als ‘men’ geen manieren vindt om op de een of andere manier gigantische hoeveelheden schone energie op te wekken, dan zal particulier autogebruik nog tijdens ons leven uitsterven.

    Overigens klopt (voor zover ik kan beoordelen, ben geen natuurkundige) de achterliggende gedachte prima. De luchtverplaatsing die een voorbijrijdende auto veroorzaakt, blijft maar heel eventjes coherent (slipstream). Daarna wordt de verplaatste lucht al heel snel warrelig. Als achterliggende auto heb je dus geen profijt van deze luchtverplaatsing, tenzij je in de slipstream rijdt, maar dat kost je 400 euro boete (plakken). De windturbines die je hierboven ziet, zijn ontworpen om het maximale rendement uit dit soort warrels te halen en deze worden vanzelf rendabel als de energieprijzen in dit tempo zullen doorstijgen.

    Login om te reageren
  42. SugarFree zegt

    3 mei 2007 om 09:26

    Ook ik ben geen natuurkundige, maar goed dat er ook eens wat meer doortimmerde meningen worden geponeerd, zoals Paul van Egmond doet.

    Login om te reageren
  43. C30CDIAMG zegt

    3 mei 2007 om 16:45

    Ik snap niet waarom ze de A2 niet dubbeldeks hebben gemaakt. Dan kun je perfect van de onder verdieping een perfecte ‘windtunnel’ maken en optimaal gebruik maken van de verplaatste lucht. Nu worden het 10 banen naast elkaar!

    Login om te reageren
  44. Citrofiel zegt

    3 mei 2007 om 17:01

    @ stiggie; Nou, aangezien auto’s niet verschrikkelijk veel wind maken, draait dat ding ook niet zo hard, en wordt er ook niet zo veel stroom opgewekt. Voor dat kleine beetje stroom moeten overal van die gigantische dingen over de weg worden gebouwd (zie plaatje bij artikel), laten we zeggen, rond de 50m. Dus overal van die dingen voor weinig resultaat (oke, in totaal zal het wel aardig wat zijn, maar in verhouding tot de hoeveelheid geld die het zou kosten is het niets).

    Login om te reageren
  45. Citrofiel zegt

    3 mei 2007 om 17:04

    @ Paul van Egmond; Idd zal het in de toekomst wel rendabel worden, nu is het echter nog helemaal niets (de hoeveelheid energie tegen de hoeveelheid geld die het kost, zoals ik tegen stiggie ook al zei).

    Login om te reageren
  46. Sjoerd zegt

    17 mei 2007 om 16:24

    @Paul van Egmond:
    “De windturbines die je hierboven ziet, zijn ontworpen om het maximale rendement uit dit soort warrels te halen en deze worden vanzelf rendabel als de energieprijzen in dit tempo zullen doorstijgen”

    Waar baseer je dit op? Wat ik in de plaatjes zie zijn een stel Darrieus rotors die op een horizontale as zijn gezet en op een frame boven een snelweg staan. Een Darrieus rotor werkt echt niet geweldig op deze zeer turbulente luchtstromen.

    Het idee van deze rotor is dat de windrichting niet uit maakt: hij draait toch wel.
    Een zeer groot nadeel van deze rotor is dat hij niet zelfstartend is, dus zal zo’n rotor elke keer als er een tijd geen verkeer rijdt/wind waait gestart moeten worden (dus ’s nachts uit ofzo?) met een generator, wat weer stroom kost….

    Als de Darrieus rotor bij ‘normale’ stroomprojecten al niet rendabel te maken is, waarom dan wel boven een snelweg? Ik snap het idee van die gast die dit heeft bedacht wel, maar het gaat nooit werken met dit type windturbine!
    Bovendien zijn de kosten torenhoog bij een dergelijk groot project.

    Leuke droom, een goed initiatief op milieugebied, maar in de praktijk brengen…. dat kan niet op deze manier.

    Login om te reageren
  47. Paul van Egmond zegt

    18 mei 2007 om 09:38

    Volgens mij is het plaatje met de rotors boven de weg een fotosoepje. Het eigenlijke concept draait om de Jersey walls die in het tweede plaatje te zien zijn.

    @ Sjoerd: Over het algemeen zijn windmachines met een verticale as (zoals de hier afgebeelde) veel minder efficient dan windmachines met een horizontale. De Darrieus-rotor levert echter in situaties met veel turbulentie behoorlijk rendement omdat hij ook met de energie uit turbulente luchtstromen overweg kan. Het altijd nog relatief lage rendement kan verder worden opgekrikt door de voorgestelde ombouwing.

    Nogmaals: als de energieprijzen maar genoeg blijven stijgen, dan worden dit soort initiatieven vanzelf rendabel

    Login om te reageren
  48. Bob zegt

    18 mei 2007 om 18:03

    Ik vind het een goed plan, ik bedoel; wat is er nou erg aan om onder een grasmaaier door te rijden -_-‘ ? Je gaat er niet dood van en het is beter voor het milieu om groene stroom te kiezen dus hoe meer windvangers die energie produceren, hoe beter, toch? Behalve als een stelletje halve garen een windturbine in je uitzicht zetten. Maar ik vind het een goed idee ookal is hij (nog) niet uitvoerbaar.

    Login om te reageren
  49. sander mertens zegt

    6 augustus 2007 om 16:32

    Beste Mensen,

    Even wat natuurkunde. Energie kan niet gemaakt worden maar alleen omgezet worden van de ene naar de andere bron. Zo ook hier.

    De wind die de auto’s maken ontstaat door benzine gebruik. Als je die wind afremt met wind turbines moet de auto meer benzine verbruiken. Niets duurzaams dus maar energie uit de brandstof van de auto.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North