
Eerst even zorgen dat alle camera’s eruit getrokken zijn voor je een rondje rijdt, dat belooft niet veel goeds voor een dealermonteur.
Wat weet jij eigenlijk van de garage die jouw onderhoud pleegt? Als je meermaals naar dezelfde gaat en je bent tevreden erover, dan zullen ze vast hun werk goed uitvoeren. Maar -dit kan per persoon verschillen- je weet eigenlijk nooit zeker wat ze doen. Veel mensen, jij waarschijnlijk ook, zetten de auto neer bij de garage en halen hem weer op wanneer het probleem volgens hen opgelost is.
Proefrit
Daar hoort ook bij dat er even gekeken moet worden naar of de door hun geïnstalleerde oplossing afdoende is, meestal middels een proefrit. Recent blijkt dat in de VS (hoe het hier zit weten we niet zeker maar we vrezen het ergste) monteurs, zelfs bij dealers, niet het meest netjes omgaan met klantenauto’s. Net als met alle situaties in het verkeer biedt een dashcam dan soelaas. Dan kan je altijd de beelden terugkijken en bovendien ‘schrikt het af’: als een monteur weet dat er gefilmd wordt, rijdt ‘ie misschien voorzichtiger.
Sabotage
Er is een andere oplossing, zo vinden we in een YouTube-video. We zien een vrij standaard situatie waar een dealermonteur van een Subaru- en Hyundai-dealer in de Subaru van een klant een rondje rijdt. Dat gaat niet erg voorzichtig, maar hey, tot zo ver niks nieuws. Op zich moet je een auto soms iets meer op zijn lazer geven dan een klant doet om te kijken of je oplossing geeft gewerkt, daar moet een auto in theorie tegen kunnen. Dat is ook niet wat de video opvallend maakt. Opvallender is dat de dealermonteur in kwestie van te voren het stekkertje uit de dashcam trekt. Alsof ‘ie niet wil dat er gefilmd wordt. Hmm.
Extra camera
Waarom het dan toch gefilmd is: er hangt nog een camera, maar da’s geen dashcam. Dat is de Ring-camera waardoor we de beelden ook kunnen zien. Deze zit via de OBD aangesloten en dat lijkt de monteur niet door te hebben. Als dus het doel was om niet gefilmd te worden: dat is niet gelukt. We moeten echter niet te hard oordelen, misschien had het een andere reden. Ook lijkt het ons dat je een camera op het dashboard (de Ring) wel ziet en zou loskoppelen als dat echt je doel was. Maar goed, het blijft ietwat vreemd om zonder reden keihard bewijsmateriaal tegen jezelf niet de wereld in te willen hebben. Wie kan je anders nog vertrouwen?
Er zit een deurbelcamera op het dashboard?
Wat een slappewas filmpje. Ik zie niets verkeerd. Bij mij gingen ze, na notabene een oliebeurtje, proefrijden met 170km/u. Dat was na afloop te zien in de app en heb ze hiervan toch maar via email op de hoogte gebracht. Dit om misverstanden achteraf te voorkomen wanneer er eventueel een boete binnen zou vallen
Jammer dat het toch zo alledaags is he. Ik ben bij het ophalen van de auto bij de garage (merkdealer) ook al eens terug naar binnen gegaan met de vraag waarom het nodig was om een testritje te maken na het vervangen van de veren aan de voorkant en daarbij een verbruik te klokken van 1 op 5,5 terwijl er 5 kilometer gereden was (normaal ong 1 op 11).
Ik geef altijd op als ik de sleutel aangeef dat er niet mee proefgereden mag worden. En als het echt nodig is bellen ze mij maar zodat ik erbij kan zijn, geen zin in een of andere monteur die mijn trotse bezit gaat zitten afbeulen in een proefritje…. er zijn uitzonderingen natuurlijk kwa garages, maar over het algemeen mag er absoluut niet in mijn autos gereden worden.
Ik vind het nogal meevallen. Ja doet kabel eruit, maar hij rijdt nogal vlot over een parkeerplaats. Niet netjes, maar ook niet schokkend, of mis ik iets?
Mijn garage mag altijd proefrijden. Ik vertrouw die lui wel, maar mijn auto’s zijn dan ook 2x bijzonder saai en 1x een bijzonder goedkope zeldzame 32 jaar oude auto die enkel wat bijzonder begint te worden omdat ie een leuk uiterlijk heeft en er nog maar heel weinig van zijn. Dusja wat kan je er mee doen. 200 aantikken zou kunnen, maar die mannen hebben de halve garage vol porsches staan, dus ik denk dat als ze dat willen, ze wel 1 van die auto’s pakken.
ik heb een golf diesel gehad, toen nog een met de snelste uitvoering, na ophalen beurt bleek de auto helemaal aan de andere kant van de parkeerplaats te staan naat een betonnen muur. dat was raar, want meestal zetten ze de auto bij de voordeur neer…
na de wandeling nasr achteren vond ik dat de auto er vreemd uitzag, hij stond scheef.. toen zag ik de rechterzijde.. nou, eigenlijk zag ik de rechterzijjde niet… de hele rechterzijkant was weg.. toevallig… alleen een oliebeurtje en filters.. ik heb de leenauto weer mee terug genomen en gezegd dat ze de auto mochten stoppen waar de zon niet schijnt…
weken later bleek een stagaire de sleutels achterover gedrukt te hebben en snachts een joyride gemaakt en daarbij de betonnen mast op de parkeerplaats geramd…
needless tp say, ik heb de auto niet meer aan geraakt en de leasemaatschappij gezegd dat ,e het mogen oplossen maar dat wrak hoefde ik niet meer… in die tijd was het gelukkig dat je in een paar uur een nieuwe baan had met een nieuwe leaseauto.. wat ik ook gedaan had, weer 200 per maand meer..
andersom kan het ook.. mijn vectra leasgebakje neergezet voor een beurt en ik had een lollie gekregen bij een restaurant een dag eerder, stokje tegen mijn linker achterwiel gezet, en bij ophalen stond ie er nog steeds opdezelfde plek met stokje nog steeds er tegen..
Dit is geen sleeper. Maar komt in de buurt. Die dikke spatborden he, Tja, je kunt niet alles omtoveren naar een sleeper. Een audi 100 station dan maar? Niet te leveren, maar desalniettemin niet minder om gaaf. Drool, met boothout.
Hij haalt de kabel toch pas los ná zijn ritje over de parkeerplaats?