Ook zo nieuwsgierig hoe die getunende M3 eruit ziet waar je vader zo bang van wordt? Dankzij der ghopmeister weten we dat de auto eigendom is van Robert Boren en dat de zwarte E46 door het leven gaat als ‘Evil Twin’.
Dus speciaal voor de fans nog even wat extra informatie over deze auto. Inclusief wat foto’s en natuurlijk filmpjes. (via: horsepowerfreaks.com)
Engine
HorsepowerFreaks Fuel system which includes an additional Walbro pump, filter and 6 HPF 750cc high impedance drop in injectors, Denso irridium spark plugs, HPF remote oil pump with stainless high temp feed and return lines
Turbo
HorsepowerFreaks HPF750 turbo system + stage 2 methanol, twin HKS BOVs, Tial 44mm V-band Wastegate, CNCd and ceramic coated turbo manifold
Intercooler
HorsepowerFreaks 4″ thick, 24″ wide core bar-n-plate intercooler, powdercoated aluminum intercooler piping, 5 ply HPF silicon couplers, T-bolt clamps
Intake
HorsepowerFreaks intake manifold with methanol fogger, FJO methanol pump, HorsepowerFreaks methanol tank
Exhaust
Agency Power exhaust, HPF stainless steel downpipe with wastegate dump tube reroute
Electronics
HorsepowerFreaks plug-n-play engine management, AEM wideband, AEM boost gauge, race fuel switch, knock siren and AEM 3.5bar map sensorDyno
724 whp / 599 wtq
1/4 mile
11.42 @ 133 mph
Evil Twin M3 vs BMW M5
Drag Racing
More Drag Racing
abdulkerim zegt
iemand al op de grafiek gekeken van de STOCK car.
Heeft die 250 pk een M3 standaard?
3301 zegt
haha grappig filmpje ook waar die vader zo bang is :P
a. zegt
Hebben, hebben , hebben
maar die m5 is ook gruwelijk vet zeg
vla zegt
Van iemand die zo’n velgen ‘mooi’ noemt, zou ik ook bang zijn.
Nijntje zegt
met 724pk ofzo op de achterwiele, ik zou ook in m’n broek pissen
a. zegt
@ de vlaeminck:
je hebt gelijk,
ik zou deze eronder zetten :|:|:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D
http://www.vocl.nl/images/m3evo.jpg.JPG
vla zegt
@ a.
Precies! Of iets wat er op gelijkt, want met zoveel kracht heb je wel een beetje grotere en bredere band nodig.
JzAero zegt
Ik zou er CSL velgen onder zetten :P
Wel verchroomde of juist een antraciettint
Stahlblau zegt
Misschien heel gek, maar ik vind het dus helemaal niks zo’n getunede M3. Ik heb veel liever een standaard M3. Of voor dat geld E39 M5 uit Duitsland met een maagdelijke kilometerstand, zga. alle opties die toendertijd leverbaar waren en natuurlijk in dezelfde staat als wanneer hij destijds uit de fabriek kwam rollen. Nieuwstaat dus.
Waarom? Daarom. Het is immers al een hele klus om een prachtig en goed onderhouden exemplaar te vinden, dus waarom zou je jouw BMW M dan niet als een van de weinigen origineel laten en helemaal vertroetelen? Alsof hij standaard – zonder motortuning dus – niet al snel genoeg is…
Ik zelf vind het echt zonde als je al die meuk erop of erin zet, maar ach wie ben ik..
Stahlblau zegt
*Of voor dat geld een E39 M5…
Het is nog vroeg. ;)
vla zegt
@ Stahlblau
Hoe je het ook stelt, elke vlugge auto is al een tot zijn uiterste gereden. En dit soort projecten zijn idd apart, maar voordat je hem gewoon afwijst: heb jij ooit al eens in een garage gewerkt aan je eigen auto? Radiostation op een leuke zender, goeie verlichting, lekker veel werktuig, enkele leuke auto’s rondom je, motoren en toebehoren ervan liggen bij je en je rijdt je eigen auto binnen om er eens lekker aan te sleutelen. Na je spaarcentjes te hebben opgedaan aan die turbo die je altijd al wou op je Bimmer (turbo’s op M-series: gewoon nee. Maar dat terzijde) en dan ff testrijden. Nou, ik kan je uit ervaring zeggen dat dat heerlijk is! Maar ik heb eerlijk gezegd ook liever de gewone. Maarja, een mens moet toch ook iets om handen hebben he…
Jan zegt
Of gewoon de velgen standaard M3 laten, hij wilt tenslotte de auto toch zo standaard mogelijk er uit laten zien dus…
lincoln zegt
@Stahlblau .. wie jij bent ??
jij bent iemand die per direct een originele M3 op de kop gaat tikken en er nix mee gaat doen ..
Bangle zegt
Heel knap gedaan dit project, maar ik ben het verder helemaal eens met Stahlblau: er is toch niets mooier dan een perfect onderhouden standaard-exemplaar
Suprazz zegt
@ abdulkerim
Ze meten hoeveel pk een m3 op de achterwielen heeft zou eerder aan 280 pk denken maar ja misschien ligt dat aan de bezine die ze daar gebruiken dan denk ik wel dat 250 pk ongeveer klopt
super zegt
deze heeft 2200 pk en doet 0-60mph in 1 seconde (en is ook nog street legal)
http://www.youtube.com/watch?v=YtxfbxGz1u4&eurl=
M-lover zegt
velgen trekken niet op veel ( een setje bbsjes kon er niet af zeker? )
verder een pracht van een auto!
Als mannen dan toch kinderen zijn, geef me dan dit speelgoed maar!
GOD zegt
Er is maar 1 merk velgen voor BMW’s en dat is BBS
vooral de drie delige RS en GT’s
en anders zijn de std. ///M velgen van BMW ook zeer vet
der ghopmeister zegt
:D :P
geen dank hoor als je goed luisterd in dat 1e filmpje wat gepost is kom je er al snel achter hoe hij heet en dan ff googlen :P
ripjans zegt
dat 110 octaan scheelt nogal wat dus.
mooi bakkie :D
Stahlblau zegt
@de vlaeminck: Nee ik heb twee linkerhanden en geen garage. ;)
Even zonder gekheid. Ik heb zeker begrip voor mensen die aan hun auto sleutelen. Een vriend van mij is momenteel bezig met een MGB. De auto verkeerde bij aanschaf in een matige staat, maar ziet er inmiddels schitterend uit. Echt ge-wel-dig om te zien!
Wat ik ook een leuk projectje vond was dat van een E46 318i Touring met M3 motor in een Engels BMW tijdschrift. Of de, voor M5-liefhebbers, welbekende E39 5-touring in het Le Mansblau op m5board.com met de 400 pk sterke V8 uit de E39 M5, maar voor een getunede M3 met turbomotor voel ik niks. Aan een auto die perfect is moet je gewoon niets veranderen. Af is af, en dat is een standaard (full option) BMW E46 M3 of E39 M5 in mijn ogen.
vla zegt
@ Stahlblauw
Als je eens meedoet met die vriend van je (of als je eens sleutelt aan je eigen auto) zal je onmiddellijk snappen wat ik bedoel! Maar ik deel je verontwaardiging: turbo’s op een M-reeks is een beetje als een hoofddoek op een mooie vrouw.
Stahlblau zegt
Haha daar ben ik het helemaal mee eens, de vlaeminck.
vla zegt
Oh en voor de duidelijkheid: ik ben geen rascist! Als iemand in die laatste zin enige vorm van rascisme ziet, dan is het rascisme volledig van zijn kant!
Phew… Die heb ik gelukkig vlug afgewend…
michiel zegt
zo iets gelijkaardig heeft mjn vader ook gedaan (1ste filmpje)
we gingen met een X6 50I rijden (testrit) en ineens staat er een M5 naast ons voor de lichten ;)
spijtig dat de M5 nog n beetje sneller was :(
Peej zegt
dit is die m3 niet waar de vader bang van werd. het is deze http://i9.photobucket.com/albums/a77/RobErT77712/HPFMTR-Sig1.jpg die zwarte van die filmpjes hier kan nooit 630rwhp hebben daar trekt die niet hard genoeg voor op een m5 met 330rwhp
herke zegt
echt waar… zo mooi! DROOMAUTO voor mij. e46 blijft de mooiste beemer.
Markus zegt
724 whp = 724 whoopass horsepower ?
vla zegt
@ Markus
724 wheel horsepower. Pk op de krukas is nog meer, en dit is meestal het cijfer dat fabrikanten opgeven, want het is het hoogst.
Tommy zegt
@de vlaeminck: Pk’s van een auto worden door fabrikanten toch altijd aan de wielen gegeven? Vanaf het vliegwiel wordt alleen bij motoren gegeven volgens mij.
vla zegt
@ Tommy
Laatst las ik van een M3 die eigenlijk 414 effectieve pk’s had (alsof dat weinig is). En van Amerikaanse auto’s klopt het nooit, bijvoorbeeld de Shelby GT500: 450pk. En wat je ook hebt, in sommige landen testen ze pk’s op een andere manier, en dus zijn er overal andere resultaten. De beste manier om zeker te weten hoe sterk je auto is, is een dyno.
MATSS zegt
wel leuk dat de rode zone begint bij 4000rpm maar hij schakelt boven de 8000rpm
Majinstar zegt
Andere velgen, uitlaten & wat extra vermogen noem ik nou niet tunen. Maar ja voor de gijlerds ( zonder smaak,style en klasse ) onder ons van deze blog is dit natuurlijk heel wat.
bozewolf zegt
Als dat lijstje mods het enige is wat ie heeft gedaan zou ik ook bang zijn, man. Het vermogen verdubbelen en dan niets aan de remmen en ophanging doen? Meh.
corvettez06 zegt
niks mis met die velgen hoor het is apart , en laat hij nou lekker anders zijn als de rest dan rijd hij als een van de weinige met zijn velgen rond , want schapen zetten we in de wei niet achter het stuur . wel vette brute kracht , leuk gedaan complimenten .
Stephan Tast zegt
@abdulkerim
In de grafiek wordt torque (koppel) in ft-lbs weergegeven, voor de STOCK omgerekend ongeveer 350 Nm.
Jesper zegt
Niet om het een of ander hoor… maar dit is geen originele M3, hij is zijn leven begonnen als een normale 3-serie cabrio.
Vraag me niet waaraan ik het zag, dat weet ik niet meer…. maar ik weet 100% zeker dat t geen echte M is…
CSL zegt
Meer dan 400 pk op de achterwielen bij maar 5psi!! En dit maar met 92octaan.
Welke 6cilinder kan dit nou!!! Porsche!! Skyline!! Supra!! ik dacht het niet!!
CSL zegt
@abdulkerim
Standaard Amerikaanse M3 heeft zo’n 333pk door die 92octaan benzine van hun.
Dat is zo’n 275 op de achterwielen.
Het valt wel op dat die M3 bij maar een zeer lage 5psi een behoorlijke prestatie neerzet.
Ik geloof dat de R34 Skylines, Supra’s daar allemaal minstens 1bar(15psi) voor nodig hebben.
SyriX zegt
110 Octane ..?
GOD zegt
@ CSL
>Ik geloof< dat de R34 Skylines, Supra’s daar allemaal minstens 1bar(15psi) voor nodig hebben.
Whaha prachtig hoe subtiel jij die jap lovers ff naaid. :)
Incognito zegt
Ordinair & nutteloos.
Hugo zegt
@CSL
RIPS RB30 in een R34 GT-R met 620pk op 1 bar aan ALLE 4 de wielen.
3 liter vs 3,24 liter van de M3
RWD (minder verliezen) vs 4WD van de Skyline, we praten tenslotte over wielpk’s.
http://www.gtr.co.uk/forum/95214-r-i-p-s-new-low-boost-rb30-street-engine-620whp-1-bar.html
Deze Supra doet 740pk aan de achterwielen op 18psi (1,2 bar)
http://www.t04r.com/member.php?show=keith.ta
Deze doet 727pk aan de achterwielen op 18psi (1,2bar)
http://www.t04r.com/member.php?show=brett.todd
Puh! 8)
Super zegt
@hugo
deze heeft 2200pk (op de achterwielen) en doet 0-100 in 1 seconde
http://www.youtube.com/watch?v=YtxfbxGz1u4&eurl=
(overigens ook nog eens legaal op de openbare weg)
CSL zegt
@Hugo
Jezus christus, heb je die aanpassingen aan die blokken wat je allemaal heb gestuurd wel gezien!!
Op de M3 wordt alleen een turbokitje gemonteerd. Er wordt niks in het blok veranderd.
Standaard lopen al die jappen minstens op minstens 0.7bar. En dan heb je zo’n 300pk op de krukas. Dat is zo’n 240pk op de achterwielen. En dat is altijd nog 10psi standaard!!
De M3 haalt nogmaals 420pk(+-520pk op krukas) op de achterwielen!! En dan bij maar 5psi!!. Daar kan niemand tegenop. En dat met de meest lage octaan!!
Dus heel simpel eigenlijk. M3 haalt met de helft van de boost de dubbele vermogen!!
;)
Hugo zegt
De S54 is natuurlijk ook een hardstikke goed blok wat erg goed flowed. Maar volgens mij lees je wel over the methanol installatie heen die ook helpt bij mooie cijfers op low boost. =D
Die RB30 draait daar btw ook op pompbenzine en de nitrous installatie wordt niet gebruikt.
Bij deze RB30 en 2JZ’s zijn de internals ook aangepakt omdat het doel veel verder lag dan 10/15 psi.
Bij de RB30 is de test op 1 bar vooral gedaan om aan te tonen hoe efficient de setup is. Deze RB30 draait nu op 2,2 bar ruim boven de 1000pk aan de wielen.
CSL zegt
@Hugo
Hij gebruikt helemaal geen methanol. Gewoon standaard 92octaan bij 5psi. Hij geeft bij 110octaan maar liefst 730hp (600rwhp) Met methanol zelfs nog meer. Kijk even naar de grafiek. Ik heb trouwens even verder gekeken en het blijkt zelfs veel meer te zijn.
Maar er is gewoon geen 6cilinder turbo die dat vermogen bij maar 5 psi kan leveren. Ze hebben er zoals ik al eerde zei minstens 1bar voor nodig. Of een enorme turbo met heel veel andere aanpassingen.
Je kan ook natuurlijk net als die auto’s wat jij geplaatst heb zover gaan. Maar dan spreken we gewoon van hele andere waardes.
Hugo zegt
@CSL
Waar zie jij in de grafiek dat de methanol niet gebruikt is? Dat spuit je gewoon in samen met je 92 RON brandstof. Het is niet of/of.
Neemt niet weg dat het een ontzettend mooie prestatie is waar ik niets aan af wil dingen! Ik wilde alleen even aan je laten zien dat “jappenbakken” op low boost ook heus wel wat voorstellen met hun 11 jaar oudere blokken! 8) :)
Op 5 psi zul je ze inderdaad ook niet vinden omdat ze stock al op 10psi zitten :P
promodmadness zegt
11.4 sec op een kwart mijl is NIET snel! Vooral niet met 700+ pk op de wielen.
Het ding weegt waarschijnlijk net zoveel als een 747. Blijft toch een BMW…
Zelfs in Nederland rijden zat street-legal auto’s rond die (veel) sneller zijn dan 11 sec en die ook ongeveer hetzelfde vermogen hebben.
Om een snelle auto te bouwen heb je meer nodig dan alleen een turbo.
Ik ben in ieder geval niet zo heel erg bang voor deze BMW, of welke BMW dan ook…
(9.7 sec @ 240km/h street- legal)
Henk zegt
Een zielig en geldverkwistende vertoning , ofwel een walgelijk macho gedrag , onbegrijpelijk dat in een tijd waarin we energie en milieu bewust moeten gaan denken en leven dit soort idiooterie nog voor mag komen !.
Hugo zegt
Hey Henk, linksdraaiende biohippie, als je bij het lezen over tuning pijn in je ecohart krijgt kun je beter een andere site gaan bezoeken.
Hugo zegt
Of je loopt gewoon gigantisch te trollen :P
Thomas zegt
Zou die het winnen van de Bmw M5 e60..??
Lamborghini zegt
dat ding is vetttt….
Larss. zegt
Leuke bak ..
Velgen zijn niet mooi .. Ik zou er zwart gespoten velgen opzetten . ;
jaap achtertuin zegt
nou wat een bakkie mijn traktor gaat nog sneller
groetjes jaap van boeren