• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Dit is de nieuwe Corvette Grand Sport

Auteur: Alwood, gepost 24 april 2009 om 20:09 – 19 Reacties

Corvette Grand Spr0n (oeps!)


Hoeft het geen Z06 te zijn maar is ‘scherpere’ handling helemaal jou ding, dan heeft Corvette daar nu een antwoord op. Lekkere V8, scherp sturen en een open dakje? Corvette Grand Sport!

De echte die-hards hebben inmiddels natuurlijk al een GT1 Championship Edition besteld. Niet iedereen wil echter met een zwarte of gele auto met doodshoofd rondrijden. Om toch iedereen te kunnen bedienen heeft Corvette nu een Grand Sport bekend gemaakt.

Het is eigenlijk een herziene Z51. In verhouding tot dit oude pakket heeft de GS een nog wat verfijnder handling. De schokdempers zijn verder aangepast en er zit een front-splitter en achterspoiler van een Z06 op de auto gemonteerd. De spatborden zijn breder voor een net wat agressiever uiterlijk. Voor zijn nieuwe 18″ velgen gemonteerd, achter 19″. Deze huisvesten nu ook het remsysteem van de Z06. Standaard heeft de Corvette Grand Sport 430hp (321kW), er kan echter ook nog een nieuw uitlaatsysteem gemonteerd worden welke het totaal op 436hp (325kW) brengt. Het koppel stijgt dan van 575Nm naar 580Nm. In ideale omstandigheden kan de Corvette met 1G de bocht door. De acceleratie is met 0.2 seconden verbeterd ten opzichte van de standaard Corvette C6 2010.

Er is echter meer. De Grand Sport coupé is het werkelijke feeststuk. Naast alle bovenstaande upgrades heeft de coupé namelijk een dry-sump olie systeem gemonteerd gekregen, zit er een circuit-specifieke versnellingsbak in en zit de accu in de achterbak.

BOWLING GREEN, Ky. –Grand Sport. It’s one of the most storied monikers in Corvette’s illustrious racing heritage. Today, Chevrolet announced it is returning to the lineup in the new, 2010 Corvette Grand Sport model.

The announcement was made at the 12th annual C5/C6 Corvette Birthday Bash, held at the National Corvette Museum, in Bowling Green, Ky.

The new Grand Sport combines the Corvette’s LS3-based powertrain with unique, wide-body styling and a racing-bred suspension for a distinctive model that delivers a great balance of road and race track performance. It is offered in both coupe and convertible body styles, with either a six-speed manual or six-speed automatic transmission. The LS3 6.2L engine is rated at 430 horsepower (321 kW)* and 424 lb.-ft. of torque (575 Nm)* with the standard exhaust system. An optional two-mode exhaust system elevates the power ratings to 436 horses (325 kW) and 428 lb.-ft. (580 Nm).

The Grand Sport replaces the Corvette’s previous Z51 package and brings a greater degree of handling performance, with wider wheels and tires; revised shock, stabilizer bar and spring specifications; and specific gearing. The equipment enables cornering capability of 1.0 g, as well as a 0.2-second improvement in 0-60 acceleration vs. standard LS3-powered models.

Grand Sport coupe models equipped with the manual transmission are uniquely outfitted for race track competition, too, with a dry-sump oiling system, differential cooler and a rear-mounted battery.

The complete list of content and special features for the Grand Sport includes:

* Wider front and rear fenders – including specific front fenders with integrated Grand Sport badges
* Z06-style front splitter and tall rear spoiler
* Functional brake ducts and extra cooling
* Unique 18-inch front and 19-inch rear wheels; painted finish standard and chrome finish optional
* Large 275/35ZR18 tires in front and 325/30ZR19 tires in the rear
* Z06-size brakes, including 14-inch (355 mm) front rotors with six-piston calipers and 13.4-inch (340 mm) rear rotors with four-piston calipers
* Specific manual transmission gear ratios
* Specific rear axle ratio on automatic-equipped models

With its special equipment, the Grand Sport offers a unique blend of performance and amenities. Its suspension package approaches that of the Z06, but includes a removable roof on coupes (Z06 has a fixed roof) and, of course, the availability of a convertible body style. Also, the paddle-shift six-speed automatic transmission is offered, while a manual transmission is the only choice with the Z06.

All of Corvette’s exterior colors are offered on the Grand Sport, and an available Heritage package adds iconic front fender hash marks offered in four colors, as well as two-tone seats with Grand Sport embroidery. The Grand Sport can be ordered with 1LT, 2LT, 3LT and 4LT trim packages, too.

Grand Sport history

Envisioned by legendary Corvette engineer Zora Arkus-Duntov as a factory-built, lightweight and race-ready production model that would trump domestic and foreign road-racing competitors, the original Corvette Grand Sport was a promising idea that led to the production of five special prototypes in 1963. The project was later shelved, following GM’s agreement to stay out of manufacturer-backed motorsports.

The five prototypes were based on the styling of the 1963 Corvette and were hand-assembled under Duntov’s watchful eye. But while they looked like production models, the prototypes were purpose-built race cars that shared little with their assembly-line cousins. Duntov also oversaw the Grand Sport engine program that featured a special, 377-cubic-inch small-block V-8 with side-draft carburetors.

Although never officially sanctioned by General Motors, the five Grand Sport prototypes saw extensive racing experience throughout the 1960s in the hands of “private” racers who had strong contacts within Duntov’s engineering circle. All five original cars are accounted for today and are among the most valuable in the collector market.

Chevrolet offered a limited-edition Grand Sport production model in 1996, commemorating the original racing cars and marking the end of the C4 era in Corvette production. All of the 1,000 examples were painted Admiral Blue and featured a white center stripe and red “hash mark” graphics on the left front fender, a graphic scheme that mimicked the look of some of the original race cars.

*SAE certified.

Ook interessant!

  • Monteur scheurt met Corvette, klant krijgt nieuwe Corvette
  • Video: nieuwe Range Rover Sport SVR gespot
    Video: nieuwe Range Rover Sport SVR gespot
  • Clarkson, Hammond en May trekken stekker uit autoplatform
    Video: The Grand Tour Presents: Carnage A Trois
  • Video: Corvette C8 Z06 gespot op de Nürburgring!
    Video: Corvette C8 Z06 gespot op de Nürburgring!

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
  • Autosalon van Brussel 2026: dit zijn de primeurs
  • Kia viert 80-jarig bestaan met dit bijzondere apparaat
  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
FacebookTweetPinLinkedIn

Corvette, GM

Vorig bericht: « Betrapt in Nederland! Nieuwe Jaguar XJ
Volgend bericht: Oude, maar toch nieuwe Mercedes 300SL Gullwing »

Lees Interacties

Reacties

  1. phantom zegt

    24 april 2009 om 20:15

    Ze maken de corvettes steeds mooier en beter, ze zijn haast PREMIUM!! :-|

    Login om te reageren
  2. wotevajjjj zegt

    24 april 2009 om 20:18

    1g max ?
    in een aflvering van fifth gear haald een bmw 3tje 1.1 fso

    Login om te reageren
  3. BananaFlip zegt

    24 april 2009 om 20:32

    Leuk weer!
    Corvette gaat ook de goede kant op, alleen af en toe een flinke misser ;) .
    Maar aangezien dat filmpje niet van Corvette kwam, gaat het heel erg lekker in de States.

    Login om te reageren
  4. C6_R zegt

    24 april 2009 om 20:42

    Lekker, lekker, lekker! Standaard C6 is uiterlijk tov de Z06 toch altijd wat mager en een convertible was nooit zo mijn ding. Maar: all that has changed now! Goed bezig GM!

    Login om te reageren
  5. S2000 zegt

    24 april 2009 om 20:43

    @wotevajjjj: 1.1 g in een BMW 3-serie – LAAT ME NIET LACHEN !
    Dat kan hooguit tijdens remmen in rechte lijn zijn geweest.

    In een bocht is het BMW-tje al lang de bocht uit gedwijld !

    Login om te reageren
  6. Alwood zegt

    24 april 2009 om 20:47

    @phantom
    nope, dan zouden ze de corvettes ook flink duurder moeten maken ;)

    Wat betreft de G-krachten… dit is te sterk afhankelijk van de snelheid, maar het staat leuk op papier natuurlijk.

    Login om te reageren
  7. roadrunner zegt

    24 april 2009 om 20:55

    het eerste wat ik dacht ,dat lijkt wel een california!

    Login om te reageren
  8. Edman zegt

    24 april 2009 om 20:58

    Jammer dat het ethisch niet helemaal door beugel kan, maar ik kan een Corvette altijd wel waarderen!

    @ S2000

    Het was een 320Si, een speciale uitvoering om BMW’s successen in de motorsport te vieren… 1,1 haalde die. Best een prestatie!

    @ wotevajjjj

    haalD? Ga naar school, vakantie is niet goed voor jou!

    Login om te reageren
  9. W115 zegt

    24 april 2009 om 20:58

    Ik weet het niet, ik hou niet zo van Corvettes, maar het blijft een legendarische autootje :D

    Login om te reageren
  10. Jez zegt

    24 april 2009 om 21:07

    Moah, ik vind het meer een gevalletje net-niet. Doe mij maar een ZR1 >:]

    Login om te reageren
  11. Yonix zegt

    24 april 2009 om 21:09

    @ Roadrunner: Ik had precies hetzelfde! De koplampen en zijkant zijn haast, in mijn perspectief, optisch identiek.

    Login om te reageren
  12. C6_R zegt

    24 april 2009 om 23:29







    Login om te reageren
  13. Phoenix zegt

    25 april 2009 om 09:52

    Mooie bak.
    kan ik wel mee leven.
    en je bent nog solidair met de daklozen ook. xD

    Login om te reageren
  14. C6_R zegt

    25 april 2009 om 10:10

    Login om te reageren
  15. Xxx zegt

    25 april 2009 om 10:39

    heeft inderdaad x mee van de california zoals iemand hier boven al zei

    Login om te reageren
  16. The_12oach zegt

    25 april 2009 om 11:52

    Die strepen op de zijkant blijven briljant, zo een geweldig herkennings punt. En aangezien der geen petjes volk in rondrijdt geen last van kopieen

    Login om te reageren
  17. Rob USA zegt

    25 april 2009 om 18:30

    @C6R:Heerlijke foto’s en vooral die Cyber Grey, mijn nieuwe zwart. :)

    Login om te reageren
  18. Citrofiel zegt

    25 april 2009 om 19:22

    Corvette wil echt iedereen bedienen zeg. C6, GS, Z06, ZR1. Nou ja, nog altijd minder dan Porsche… Is Porsche ‘Vettes voorbeeld? :twisted:

    Login om te reageren
  19. C6_R zegt

    25 april 2009 om 19:38

    Mag het niet hopen, dan hebben we straks Corvette dieselhybrideSUVsedans met trekhaak… :P

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North