Wie A zegt, moet ook B zeggen. Daarom tonen we jullie na Ferrari en McLaren de derde (en waarschijnlijk tevens laatste die we hier behandelen) Formule1-auto voor het seizoen 2012. Dit is het scheurijzer van titelverdediger Red Bull, waarin Webber, maar met name Vettel, geacht wordt de concurrentie aan flarden te rijden.
Twee foto’s levert Red Bull de wereld. Maar dit is genoeg om te zien dat ook hier een wat onorthodoxe neus op zit, net zoals bij de concurrentie. De eerste testkilometers worden later deze week gemaakt, en daarna duurt het eigenlijk helemaal zo gek lang nog niet tot we de auto’s in actie kunnen zien. 18 maart is het al zo ver, in Australië.
Dan nog een aardig nieuwtje: niet alleen autofabrikanten, maar ook F1-teams camoufleren hun auto’s tegenwoordig. Wat we bij de F1-onthullingen te zien hebben gekregen, was niet 100% authentiek. Zo maakte McLaren gebruik van een nepdiffuser en plastic uitlaten. Ook de Ferrari was niet origineel. Alles om de concurrentie geen enkele blik in de keuken te gunnen.
Een video van de RB8 vind je HIER.
jeeeeey:)
hm beter dan de ferrari. Ik vind de livery zo ook strakker ogen als vorig jaar, maar de kleuren zullen wel niet zo tot uiting komen in de definitieve versie helaas. Ik hoop dat ze iets minder overmacht hebben als vorig jaar en het veld in z’n geheel veel dichter op elkaar zit.
@Thijsj: De livery is echt 100% identiek aan die van vorig jaar.
@raphael: doet toch echt iets anders aan.. Of de auto ziet er gewoon iets strakker uit of het komt omdat de kleuren anders tot uiting komen in dit plaatje dan op de werkelijke auto.
Die neuzen, zo lelijk
Newey heeft wel een andere wending kunnen geven aan die ‘stepped nose’: een luchtinlaat van gemaakt.
Benieuwd wat het geeft, maar Newey kennende zal deze wel weer de te kloppen bolide worden.
@quin: je hebt het over dit:
Inderdaad een slimme oplossing, al snap ik het niet 100% wat daar nu juist het voordeel van is.
Ik hoop dat de FIA voor 1 keer deze technische uitvinding zal toelaten, en niet zoals bij Lotus het meteen gaan verbieden(rijhoogte-systeem)
Deze afbeelding kan ons misschien meer helpen het te begrijpen.(linker kant)
@vale46: Dat is puur speculatie van overenthousiaste ‘kenners’ op fora. Ik heb alles al horen langskomen: koeling voor coureur, koeling van KERS, blown front-wing etc. Niemand weet het.
@raphael: Het is wel een feit dat de luchtstroom zo loopt, zelf heb ik geen idee wat het nut is. KERS zit achteraan, koeling voor de coureur zit onderaan of in het puntje van de neus, en is nooit zo groot, wat zou er te blazen vallen aan de voorvleugel? De uitlaten zitten nog steeds echter de coureur.
What’s the deal with the nose?
@kaeser: they have made it ugly
@basjan:
@audicoupe84: joh lijkt er wel beetje op ja
-edit: nutteloze bijdrage-
wel tof dat mclaren als enige van de grote merken wél een andere neus hanteert, ben benieuwd wie de snelste is, al maakt de Red Bull wel grote kans, aangezien het een nieuwere versie van het vorige model is en die was niet te kloppen…
Denk dat Vettel toch wel weer wereldkampioen zal worden, maar ik hoop dat Ferrari de Wereldtitel weer eens een keer binnensleept!
Die ‘platypus noses’ zijn echt afzichtelijk, maar blijkbaar wel een goed werkende oplossing voor de nieuwe reglementen, aangezien meerdere teams ervoor gekozen hebben. Tot nu toe is McLaren de enige die een normale neus toepast en wat mij betreft maakt dat hun MP4-27 gelijk tot verreweg de mooiste auto van het veld.
@Svensson: …en hopelijk ook gelijk de snelste.
@Svensson: precies!
Hoezo waarschijnlijk laatste… en Mercedes dan?
@Pixed:
Inderdaad beetje rare stelling.. Misschien bedoelt hij laatste van de waarschijnlijke titelkandidaten?
Ben benieuwd, de blown diffusor die RB zoveel voordeel gaf qua grip in de bochten is nu weg. Dit alleen zou al een behoorlijk verschil moeten maken. Al weet ik niet zeker of F1 teams niet te zeer worden beperkt in technologische ontwikkelingen, bijvoorbeeld het afschaffen van deze BD en de F-duct. Het blijft lastig om de juiste balans te vinden tussen veiligheid en snelheid.
@gerard1710: alle topteams hadden de bloen diffusers, dus dat is voor RB nu geen nadeel.
@dutchiehd: Zeer zeker wel. Geen team had het concept zo goed geintegreerd in de auto als RedBull. Hun voordeel was de EBD. Wil niet zeggen dat ze geen winnende auto kunnen presteren maar toch.
Jammer dat alle f1 auto’s steeds lelijker worden :( maarja alles voor de aerodynamica
@ovalracerh120: niet voor de aerodynamica, wel voor de veiligheid
“…de derde (en waarschijnlijk tevens laatste) Formule1-auto voor het seizoen 2012.”
De rest rijd met auto’s van voorgaande jaren? Of doen er maar drie teams mee? Zes auto’s aan de start.. saaie boel.
@rotarypowah: oh laat maar, zie net Lotus, Toro Rosso, Sahara Force India en Sauber.
Phew.
Dat stond er inderdaad niet duidelijk. Wat ik bedoelde was dat dit de laatste F1-auto is waar we aandacht aan besteden, omdat een artikel over elk team een beetj eoverkill zou zijn.
Heb de tekst wat aangepast.
Die neus is wat lager geplaatst voor de veiligheid. En vinden jullie de merc dan geen titelkandidaat?
Ook al zo’n lelijke neus…
wauw gewoon hij gaat voor de 3e titel
Ziet er weer lekker uit! Go Red Bull!
Deze heeft ook weeral zo’n vreselijke stepped nose.
We zullen het binnenkort weten of mclaren niet enkel voor de mooiste maar ook voor de snelste oplossing heeft gekozen.
ben benieuwd wat de nieuwe auto’s gaan doen dit jaar!! :)
kan het mishebben, maar volgens mij is die neus voor de areodynamica, om ervoor te zorgen dat er niet al te snel turbulentie optreedt. Klassiek voorbeeld is het volledig rond balletje en het balletje met groeven erin : het balletje met groeven heeft een lagere weerstand ( waar je andersom zou verwachten )