• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Dit zijn 13 van de sappigste bochten ter wereld

Auteur: Author, gepost 13 september 2015 om 22:05 – 42 Reacties

Gilles doet het fout


Een zondag zonder Formule 1, maar wij zijn niet te beroerd om je alsnog een portie autosport te bezorgen.

In een perfecte wereld zouden we in dit lijstje alleen hele circuits op kunnen nemen. Helaas is de ene bocht de andere niet en dus hebben we de pareltjes ertussenuit gevist. Natuurlijk is deze lijst niet compleet, maar voor aanvullingen weet je waar je wezen moet.

Eau Rouge (Spa-Francorchamps)

Eau Rouge

Open deur. Een hoop reliëf, supersnel, gewoon gaaf.

The Esses (Mount Panorama)

The Esses

Een compleet gestoord circuit (ook bekend als Bathurst) in Australië, ligt deels tegen een berg op. Check vooral dit filmpje om een beeld te krijgen van deze omloop, die absoluut twee gezichten kent. Enerzijds met lange rechte stukken, anderzijds met een serie bochten waarvan bijna rook uit je oren komt.

The Corkscrew (Laguna Seca)

The Corkscrew

Het Amerikaanse equivalent van Eau Rouge? Nee, eigenlijk helemaal niet, maar beide bochten zijn wel ongeveer even bekend. De Corkscrew gaat vrij langzaam en steil naar beneden, waar de beroemde Belgische bocht natuurlijk volgas omhoog gaat.

130R (Suzuka)

130R

Bloedsnel, want volgas, linksaf op het door Hans Hugenholtz ontworpen circuit. Inhalen is alleen voor coureurs met stalen ballen óf gargantueske wenkbrauwen. Kijk maar.

Paddock Hill Bend (Brands Hatch)

Paddock Hill Bend

Een lange rechterbocht bergafwaarts markeert de start van een rondje Brands Hatch. Mede door het reliëf is de ideale lijn vrij lastig te vinden. Daarnaast is de naam gewoon cool.

Parabolica (Monza)

Parabolica

Behoeft eigenlijk geen uitleg.

Loews (Monaco)

Loews

Als we eerlijk zijn is het geen heel boeiende bocht. Zo traag als dikke jeweetwel door een krappe trechter, inhaalkansen vrijwel 0, maar één blik op Loews en je weet dat er in Monaco wordt geracet. Officieel heet de bocht nu trouwens Grand Hotel Hairpin, maar dat negeren we.

Porsche Curves (Le Mans)

Porsche Curves

Snel en listig, deze afwisselende bochtensectie op het circuit van de beroemde 24-uursrace.

Tarzanbocht (Zandvoort)

Tarzanbocht

Beetje hetzelfde verhaal als Loews, je weet meteen dat je op Zandvoort zit als je deze bocht ziet. Biedt daarentegen wel meer dan genoeg inhaalkansen en is lastiger dan je op het eerste oog zou denken. De truc is om tot ver in de bocht door te remmen en pas laat in te sturen, zodat het gas er zo vroeg mogelijk op kan. Wellicht handig om te weten voor tijdens de Junkyardrace.

Maggots-Becketts-Chapel (Silverstone)

Maggots-Becketts-Chapel

Ook wel bekend als G-force-palooza. Vooruit, dat hebben we zelf verzonnen, maar punt blijft dat de nekken van F1-coureurs in deze bochtenserie behoorlijk op de proef worden gesteld. Toen in de Formule 1 nog met écht snelle auto’s werd geracet, liepen de g-krachten hier op tot een G of 4,5.

Nürburgring

Karussell

Slechts één enkele bocht op de Groene Hel eruit pikken is als het kiezen van je favoriete Infiniti: schier onmogelijk. Wagen we ons dus ook niet aan.

Craner Curves (Donington Park)

Craner Curves

Britse motorsport in optima forma. Er bestaan wat ons betreft weinig bochten(series) die zo perfect in het glooiende landschap passen als de Craner Curves. Misschien dat het oude circuit van Assen in aanmerking komt, al is glooiend landschap daar behoorlijk ver te zoeken. Een kilometer of 300, om enigszins precies te zijn.

Scheivlak (Zandvoort)

Scheivlak

Chauvinistisch als we zijn knallen we Zandvoort gewoon voor de tweede keer in dit lijstje. Was tot een jaar of 20 geleden van de aardbodem verdwenen, totdat een deel van het oude circuit weer in ere werd hersteld.

Ook interessant!

  • Dutch GP
    Video: F1-teams komen aan op Circuit Zandvoort
  • Video: Max Verstappen Circuit Zandvoort Track Guide!
    Video: Max Verstappen Circuit Zandvoort Track Guide!
  • Prins Bernhard betaalde som geld om bouwverbod Circuit Zandvoort op te heffen
    Prins Bernhard liet bouwverbod Circuit Zandvoort opheffen met geld
  • Zandvoort
    Rechter geeft circuit Zandvoort helemaal gelijk.

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

brands-hatch, circuit, laguna-seca, lijstjes, monaco, monza, nurburgring, Racing, spa-francorchamps, zandvoort

Vorig bericht: « Gaat deze dame Top Gear presenteren?
Volgend bericht: Dit is de LaFerrari van Lewis Hamilton. Zegt men. »

Lees Interacties

Reacties

  1. henkhupelschoten zegt

    13 september 2015 om 22:12

    Mooi die oude foto’s! Andere tijden zeg. Je zou willen dat je ze had meegemaakt…

    Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      13 september 2015 om 22:14

      @henkhupelschoten:
      Tsja, voordat Bernie de Wolf Koning, Keizer en Admiraal was hadden we leuke circuits.
      Wel gevaarlijk, maar leuk.

      Login om te reageren
      • henkhupelschoten zegt

        13 september 2015 om 23:04

        @desjonnies: The wolf of racing… Goeie ouwe tijd laten we maar zeggen

        Login om te reageren
        • kylian zegt

          14 september 2015 om 16:20

          @henkhupelschoten:
          Walter Wolf?
          https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/originals/ac/3a/11/ac3a1103f23105e8558df34a1166ac40.jpg

          Login om te reageren
    • kylian zegt

      14 september 2015 om 16:17

      @henkhupelschoten:
      Die schuiver van Villeneuve in de Tarzan, daar stond ik met mijn neus boven op.
      Van dit lijstje moet ik alleen de Corkscrew nog doen, een mens moet wat te wensen overhouden hè.

      Login om te reageren
  2. berlinetta zegt

    13 september 2015 om 22:15

    Wat zoeken jullie toch altijd heerlijke foto’s uit bij zulke artikelen. Je hoeft de tekst niet eens te lezen om je te amuseren.

    Login om te reageren
  3. Tonnie zegt

    13 september 2015 om 22:16

    Ipv autosport hadden jullie voor de verandering ook eens de motorsport erbij kunnen pakken. Want wat wwn bizarre MotoGP wedstrijd werd er op misano verreden!

    Login om te reageren
    • stinos zegt

      14 september 2015 om 07:41

      @thijsj: het is autoblog geen motorblog;-)

      Login om te reageren
      • Tonnie zegt

        14 september 2015 om 08:40

        @stinos: er wordt de laatste tijd toch wel vaker een uitstapje naar de tweewielers gemaakt, en ik kan t alleen maar toejuichen;)

        Login om te reageren
    • yajouri zegt

      14 september 2015 om 10:30

      @thijsj: sow ja, met samengeknepen billetjes zitten kijken..dikke race was dat!

      Login om te reageren
  4. Tonnie zegt

    13 september 2015 om 22:17

    Desalniettemin lekker artikel;)

    Login om te reageren
    • Dizono zegt

      13 september 2015 om 22:51

      @thijsj: heb je ze in de superbike wel eens door de Corkskrew zien knallen? WOW.

      Login om te reageren
      • Tonnie zegt

        13 september 2015 om 23:58

        @dizono: ook, motorsport bied zo enorm veel spektakel! Kunnen ze in de autosport tegenwoordig vaak alleen maar van dromen.

        Login om te reageren
  5. gtwillem zegt

    13 september 2015 om 22:19

    Als je een bocht bij de Nordschleife moet aanwijzen, is het voor mij het knikje naar links in de Füchsrohre. Voor de bocht maak je veel snelheid omdat het naar beneden gaat, en na het knikje gaat het direct omhoog. Je ingewanden gaan alle kanten op: je proeft de smaak van je ontbijt altijd wel een beetje ?.

    Login om te reageren
  6. Rick-dos zegt

    13 september 2015 om 22:25

    Bernie heeft voor het grote geld zich in allerlei bochten gewrongen om van de meeste van de circuits in dit rijtje af te komen…

    Login om te reageren
    • nord zegt

      13 september 2015 om 22:29

      @Rick-dos: helaas heeft die bernie zich er wel altijd uit gedraaid op de een of andere manier..

      Login om te reageren
      • Rick-dos zegt

        13 september 2015 om 22:41

        @nord: Soms moest ie een 180 graden bocht maken op z’n beslissingen, maar die waren en zijn zeldzaam…

        Login om te reageren
        • nord zegt

          13 september 2015 om 23:08

          @Rick-dos: jazeker, hij is een meester in het rechtlullen wat krom is..

          Login om te reageren
  7. robin121089 zegt

    13 september 2015 om 22:25

    Op Nordschleife de carousel

    Login om te reageren
  8. freshlife zegt

    13 september 2015 om 22:25

    De Geert-Timmer van het TT-circuit vind ik zelf erg gaaf. Dit is alleen wel meer een motor circuit

    Login om te reageren
  9. vtechlover zegt

    13 september 2015 om 22:28

    Haha ongelooflijk, heerlijk hoe het publiek vroeger gewoon op het circuit stonden bij spa!

    Login om te reageren
  10. maxidyne zegt

    13 september 2015 om 22:28

    Mooi stukje! Deze bocht (combinatie) mag er naar mijn mening ook wel tussen:

    Acqua Minerale op Imola

    Mooie technische combinatie. Je duikt met een vrij hoge snelheid de eerste afdalende rechter bocht in, stijf aanremmen en dan rechts weer naar boven. Klinkt vrij gemakkelijk, maar je moet een goede stabiele setup hebben om hem goed strak te nemen.

    Login om te reageren
  11. gtwillem zegt

    13 september 2015 om 22:31

    Schitterende redding van Jason Plato in de Paddock Hill Bend:

    http://youtu.be/_FYEV66U-Go

    Login om te reageren
  12. nord zegt

    13 september 2015 om 22:31

    Hoe heet die ene bocht op Nardo ook alweer?

    Login om te reageren
    • Author zegt

      13 september 2015 om 22:32

      @nord: + veel

      Login om te reageren
    • henkhupelschoten zegt

      13 september 2015 om 23:03

      @nord: Schijnt ook nog een mooie bocht te zijn in dudenhofen en lelystad..

      Login om te reageren
      • boogieman zegt

        14 september 2015 om 13:47

        @henkhupelschoten: bocht in lelystad? Op het midland circuit?

        Login om te reageren
        • henkhupelschoten zegt

          14 september 2015 om 17:19

          @boogieman: de kombaan…

          Login om te reageren
  13. purepet9000 zegt

    13 september 2015 om 22:43

    Dat zijn wel romige bochten voor op de zondagavond.

    Login om te reageren
  14. Dutchdriftking zegt

    13 september 2015 om 22:45

    Parabolica, wat moet het doodeng zijn om in zo’n lange bocht zo hard te gaan. Zolang zonder een moment pauze die g-krachten. Heerlijk en doodeng tegelijk.

    Login om te reageren
  15. philipf zegt

    13 september 2015 om 22:56

    Prachtige foto’s!

    Login om te reageren
  16. lotuselises2 zegt

    13 september 2015 om 23:54

    Hunserug icm Slotemakerbocht is eigenlijk het mooiste deel van Zandvoort!

    Login om te reageren
  17. clarkson zegt

    14 september 2015 om 00:31

    Crokscrew altijd lastig met gran turismo!

    Login om te reageren
  18. bassx zegt

    14 september 2015 om 01:00

    Bocht 8 op Istanbul circuit? Veel G krachten en bijnaam de diabolica. Ook wordt deze bocht vaak genoemd naast eau rouge en 130R.

    Login om te reageren
  19. freshlife zegt

    14 september 2015 om 07:04

    Misschien is het leuk een keer een special te doen over stukken circuits die nu openbare weg zijn. Kan in Assen zo een paar plekken aanwijzen waar het best duidelijk is, en leuk rijden;)
    Voor andere geinteresseerden, zie de FB-pagina ‘circuits-of-the-past’.

    Login om te reageren
  20. pjotr zegt

    14 september 2015 om 08:53

    Wel de Tarzanbocht maar niet het Scheivlak op Zandvoort noemen?

    Login om te reageren
    • kylian zegt

      14 september 2015 om 16:24

      @pjotr:
      Op mijn versie van AB stond die er om 6 uur vanmorgen al gewoon tussen hoor.

      Login om te reageren
  21. rnej zegt

    14 september 2015 om 09:22

    het is natuurlijk autoblog.nl, maar de hobbel van Cadwell park is ook gewoon gaaf.

    http://www.britishsuperbike.com/media/52084/(2)%20Brookes%20might%20have%20changed%20colours%20this%20season%20but%20you%20can%20still%20expect%20him%20competing%20for%20the%20high%20jump.jpg

    auto’s springen op deze hump ook, maar lang niet zo hoog.

    Login om te reageren
    • motoragent zegt

      14 september 2015 om 09:37

      @rnej: Bijzonder angstaanjagend circuit dat Cadwell park, zoals het hoort. Raar dat het niet zo bekend is bij het grote publiek, al is dat misschien maar goed ook.

      Login om te reageren
      • rnej zegt

        14 september 2015 om 09:39

        @motoragent: in Engeland is het circuit vrij legendarisch, vooral onder de motorrijders, natuurlijk. voor auto’s is het best smal. ik rijd motor, maar naast de nurburgring zou ik bij dit circuit toch even nadenken of het slim is om te rijden…. :P

        Login om te reageren
  22. menaz zegt

    14 september 2015 om 11:03

    De meeste bochten die hierboven zijn genoemd zitten ook in Real Racing 3. ?

    Login om te reageren
  23. norge zegt

    14 september 2015 om 17:13

    Tweede bocht vanaf mijn huis is een bocht die ongeveer een kilometer naar rechts blijft doordraaien .De bocht loopt om een berg heen en heeft wisselende loopvlakken van positief naar negatief en weer terug. Is gewoon de mooiste bocht ter wereld…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North