Een zondag zonder Formule 1, maar wij zijn niet te beroerd om je alsnog een portie autosport te bezorgen.
In een perfecte wereld zouden we in dit lijstje alleen hele circuits op kunnen nemen. Helaas is de ene bocht de andere niet en dus hebben we de pareltjes ertussenuit gevist. Natuurlijk is deze lijst niet compleet, maar voor aanvullingen weet je waar je wezen moet.
Eau Rouge (Spa-Francorchamps)
Open deur. Een hoop reliëf, supersnel, gewoon gaaf.
The Esses (Mount Panorama)
Een compleet gestoord circuit (ook bekend als Bathurst) in Australië, ligt deels tegen een berg op. Check vooral dit filmpje om een beeld te krijgen van deze omloop, die absoluut twee gezichten kent. Enerzijds met lange rechte stukken, anderzijds met een serie bochten waarvan bijna rook uit je oren komt.
The Corkscrew (Laguna Seca)
Het Amerikaanse equivalent van Eau Rouge? Nee, eigenlijk helemaal niet, maar beide bochten zijn wel ongeveer even bekend. De Corkscrew gaat vrij langzaam en steil naar beneden, waar de beroemde Belgische bocht natuurlijk volgas omhoog gaat.
130R (Suzuka)
Bloedsnel, want volgas, linksaf op het door Hans Hugenholtz ontworpen circuit. Inhalen is alleen voor coureurs met stalen ballen óf gargantueske wenkbrauwen. Kijk maar.
Paddock Hill Bend (Brands Hatch)
Een lange rechterbocht bergafwaarts markeert de start van een rondje Brands Hatch. Mede door het reliëf is de ideale lijn vrij lastig te vinden. Daarnaast is de naam gewoon cool.
Parabolica (Monza)
Behoeft eigenlijk geen uitleg.
Loews (Monaco)
Als we eerlijk zijn is het geen heel boeiende bocht. Zo traag als dikke jeweetwel door een krappe trechter, inhaalkansen vrijwel 0, maar één blik op Loews en je weet dat er in Monaco wordt geracet. Officieel heet de bocht nu trouwens Grand Hotel Hairpin, maar dat negeren we.
Porsche Curves (Le Mans)
Snel en listig, deze afwisselende bochtensectie op het circuit van de beroemde 24-uursrace.
Tarzanbocht (Zandvoort)
Beetje hetzelfde verhaal als Loews, je weet meteen dat je op Zandvoort zit als je deze bocht ziet. Biedt daarentegen wel meer dan genoeg inhaalkansen en is lastiger dan je op het eerste oog zou denken. De truc is om tot ver in de bocht door te remmen en pas laat in te sturen, zodat het gas er zo vroeg mogelijk op kan. Wellicht handig om te weten voor tijdens de Junkyardrace.
Maggots-Becketts-Chapel (Silverstone)
Ook wel bekend als G-force-palooza. Vooruit, dat hebben we zelf verzonnen, maar punt blijft dat de nekken van F1-coureurs in deze bochtenserie behoorlijk op de proef worden gesteld. Toen in de Formule 1 nog met écht snelle auto’s werd geracet, liepen de g-krachten hier op tot een G of 4,5.
Nürburgring
Slechts één enkele bocht op de Groene Hel eruit pikken is als het kiezen van je favoriete Infiniti: schier onmogelijk. Wagen we ons dus ook niet aan.
Craner Curves (Donington Park)
Britse motorsport in optima forma. Er bestaan wat ons betreft weinig bochten(series) die zo perfect in het glooiende landschap passen als de Craner Curves. Misschien dat het oude circuit van Assen in aanmerking komt, al is glooiend landschap daar behoorlijk ver te zoeken. Een kilometer of 300, om enigszins precies te zijn.
Scheivlak (Zandvoort)
Chauvinistisch als we zijn knallen we Zandvoort gewoon voor de tweede keer in dit lijstje. Was tot een jaar of 20 geleden van de aardbodem verdwenen, totdat een deel van het oude circuit weer in ere werd hersteld.
henkhupelschoten zegt
Mooi die oude foto’s! Andere tijden zeg. Je zou willen dat je ze had meegemaakt…
desjonnies zegt
@henkhupelschoten:
Tsja, voordat Bernie de Wolf Koning, Keizer en Admiraal was hadden we leuke circuits.
Wel gevaarlijk, maar leuk.
henkhupelschoten zegt
@desjonnies: The wolf of racing… Goeie ouwe tijd laten we maar zeggen
kylian zegt
@henkhupelschoten:
Walter Wolf?
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/originals/ac/3a/11/ac3a1103f23105e8558df34a1166ac40.jpg
kylian zegt
@henkhupelschoten:
Die schuiver van Villeneuve in de Tarzan, daar stond ik met mijn neus boven op.
Van dit lijstje moet ik alleen de Corkscrew nog doen, een mens moet wat te wensen overhouden hè.
berlinetta zegt
Wat zoeken jullie toch altijd heerlijke foto’s uit bij zulke artikelen. Je hoeft de tekst niet eens te lezen om je te amuseren.
Tonnie zegt
Ipv autosport hadden jullie voor de verandering ook eens de motorsport erbij kunnen pakken. Want wat wwn bizarre MotoGP wedstrijd werd er op misano verreden!
stinos zegt
@thijsj: het is autoblog geen motorblog;-)
Tonnie zegt
@stinos: er wordt de laatste tijd toch wel vaker een uitstapje naar de tweewielers gemaakt, en ik kan t alleen maar toejuichen;)
yajouri zegt
@thijsj: sow ja, met samengeknepen billetjes zitten kijken..dikke race was dat!
Tonnie zegt
Desalniettemin lekker artikel;)
Dizono zegt
@thijsj: heb je ze in de superbike wel eens door de Corkskrew zien knallen? WOW.
Tonnie zegt
@dizono: ook, motorsport bied zo enorm veel spektakel! Kunnen ze in de autosport tegenwoordig vaak alleen maar van dromen.
gtwillem zegt
Als je een bocht bij de Nordschleife moet aanwijzen, is het voor mij het knikje naar links in de Füchsrohre. Voor de bocht maak je veel snelheid omdat het naar beneden gaat, en na het knikje gaat het direct omhoog. Je ingewanden gaan alle kanten op: je proeft de smaak van je ontbijt altijd wel een beetje ?.
Rick-dos zegt
Bernie heeft voor het grote geld zich in allerlei bochten gewrongen om van de meeste van de circuits in dit rijtje af te komen…
nord zegt
@Rick-dos: helaas heeft die bernie zich er wel altijd uit gedraaid op de een of andere manier..
Rick-dos zegt
@nord: Soms moest ie een 180 graden bocht maken op z’n beslissingen, maar die waren en zijn zeldzaam…
nord zegt
@Rick-dos: jazeker, hij is een meester in het rechtlullen wat krom is..
robin121089 zegt
Op Nordschleife de carousel
freshlife zegt
De Geert-Timmer van het TT-circuit vind ik zelf erg gaaf. Dit is alleen wel meer een motor circuit
vtechlover zegt
Haha ongelooflijk, heerlijk hoe het publiek vroeger gewoon op het circuit stonden bij spa!
maxidyne zegt
Mooi stukje! Deze bocht (combinatie) mag er naar mijn mening ook wel tussen:
Acqua Minerale op Imola
Mooie technische combinatie. Je duikt met een vrij hoge snelheid de eerste afdalende rechter bocht in, stijf aanremmen en dan rechts weer naar boven. Klinkt vrij gemakkelijk, maar je moet een goede stabiele setup hebben om hem goed strak te nemen.
gtwillem zegt
Schitterende redding van Jason Plato in de Paddock Hill Bend:
http://youtu.be/_FYEV66U-Go
nord zegt
Hoe heet die ene bocht op Nardo ook alweer?
Author zegt
@nord: + veel
henkhupelschoten zegt
@nord: Schijnt ook nog een mooie bocht te zijn in dudenhofen en lelystad..
boogieman zegt
@henkhupelschoten: bocht in lelystad? Op het midland circuit?
henkhupelschoten zegt
@boogieman: de kombaan…
purepet9000 zegt
Dat zijn wel romige bochten voor op de zondagavond.
Dutchdriftking zegt
Parabolica, wat moet het doodeng zijn om in zo’n lange bocht zo hard te gaan. Zolang zonder een moment pauze die g-krachten. Heerlijk en doodeng tegelijk.
philipf zegt
Prachtige foto’s!
lotuselises2 zegt
Hunserug icm Slotemakerbocht is eigenlijk het mooiste deel van Zandvoort!
clarkson zegt
Crokscrew altijd lastig met gran turismo!
bassx zegt
Bocht 8 op Istanbul circuit? Veel G krachten en bijnaam de diabolica. Ook wordt deze bocht vaak genoemd naast eau rouge en 130R.
freshlife zegt
Misschien is het leuk een keer een special te doen over stukken circuits die nu openbare weg zijn. Kan in Assen zo een paar plekken aanwijzen waar het best duidelijk is, en leuk rijden;)
Voor andere geinteresseerden, zie de FB-pagina ‘circuits-of-the-past’.
pjotr zegt
Wel de Tarzanbocht maar niet het Scheivlak op Zandvoort noemen?
kylian zegt
@pjotr:
Op mijn versie van AB stond die er om 6 uur vanmorgen al gewoon tussen hoor.
rnej zegt
het is natuurlijk autoblog.nl, maar de hobbel van Cadwell park is ook gewoon gaaf.
http://www.britishsuperbike.com/media/52084/(2)%20Brookes%20might%20have%20changed%20colours%20this%20season%20but%20you%20can%20still%20expect%20him%20competing%20for%20the%20high%20jump.jpg
auto’s springen op deze hump ook, maar lang niet zo hoog.
motoragent zegt
@rnej: Bijzonder angstaanjagend circuit dat Cadwell park, zoals het hoort. Raar dat het niet zo bekend is bij het grote publiek, al is dat misschien maar goed ook.
rnej zegt
@motoragent: in Engeland is het circuit vrij legendarisch, vooral onder de motorrijders, natuurlijk. voor auto’s is het best smal. ik rijd motor, maar naast de nurburgring zou ik bij dit circuit toch even nadenken of het slim is om te rijden…. :P
menaz zegt
De meeste bochten die hierboven zijn genoemd zitten ook in Real Racing 3. ?
norge zegt
Tweede bocht vanaf mijn huis is een bocht die ongeveer een kilometer naar rechts blijft doordraaien .De bocht loopt om een berg heen en heeft wisselende loopvlakken van positief naar negatief en weer terug. Is gewoon de mooiste bocht ter wereld…