Daar is ie dan! De nog sterkere, lichtere en snellere variant van de Ferrari 599XX. De verbeteringen noemt Ferrari “Evolution Package” en elke bestaande 599XX kan geupgrade worden met dit pakket.
Zo’n 599XX EVO is te herkennen aan zijn immense achterspoiler en het feit dat de uitlaatpijpen aan de zijkant zitten ipv aan de achterkant. Daarnaast is het vermogen nu gestegen naar 750 pk (ipv 730 pk) en het koppel ligt voortaan op 700 Nm. De topsnelheid ligt volgens Ferrari nu op 303 km/u en dankzij zo’n Evolution Package wordt je 599XX ook nog eens 35 kilo lichter.
Die achterspoiler is overigens zeer bijzonder en kan zichzelf openen en sluiten. Daar heeft de bestuurder verder geen invloed op.
Tijdens de show in Bologna mocht ex-F1 coureur Giancarlo Fisichella ook nog een demonstratie geven met de F1 auto van vorig jaar. Die video kan je HIER bekijken.
raphael zegt
Fantastisch! En technologisch zo ver vooruit.
maferick74 zegt
303 km/u?
Yeelen zegt
@maferick74: Veel downforce betekent lagere topsnelheid, en sneller moet je ook niet gaan op een circuit.
gschoots zegt
@maferick74: De meeste racecircuits hebben niet zoveel recht asfalt dat je daar aan je topsnelheid komt, dus kun je je versnellingsratio’s beter tunen op acceleratie.
tuning zegt
Ik vind het een super vet ontwerp dat er niet alleen goed uit ziet maar ook nog eens vol zit met technologie.
Echt een bruut ding! :D
euro95 zegt
Is het automode ofzo dat de wielen niet meer in de daarvoor bestemde wielkasten passen??
robbie zegt
@euro95: de auto heeft weinig met “mode” of “mooi zijn” te maken.
euro95 zegt
@robbie: Klopt, dus mijn resterende vraag is: “waarom doen de wielen niet gewoon passen?”
tuning zegt
@euro95: ja want dat is vetkoelhip. Zo is het ontwerp van de auto, heel veel auto’s hebben dat al jaren.
Misschien valt het bij deze meer op door de andere banden die erom zitten.
vale46 zegt
@euro95: Omdat een auto ook kan sturen misschien?
Om het voorste wielkast niet te lelijk te laten zijn maken ze da achterste ook wat breder.
lincoln zegt
is dat die “technologie” die door de autobloggers “rijdende playstation” genoemd wordt als het in een Nissan verpakt is ??
norge zegt
@lincoln: Dit ding wordt zoek gereden door een GT-R.
vale46 zegt
@norge: 4 Get it :D
750pk en zo veel downforce kan gewoon niet trager zijn dan een GT-R!
Woestijnridder zegt
@vale46: hij is ook niet trager dan een GT-R. Sterker nog: ZONDER het “Evolution Package” is die Ferrari al veel en veel sneller op de welbekende Nurburgring: 6min 58sec. Met wat extra power en minder gewicht zal die tijd nog wel wat aangescherpt kunnen worden.
Kijk maar eens wat een GT-R er tegenover zet…. Die GT-R is een hele snelle auto maar er zijn dus ook echt wel snellere auto’s op deze planeet.
Trouwens, op de openbare weg kom je deze Ferrari niet tegen: niet straatlegaal.
vale46 zegt
@Woestijnridder: ja dus? Wat wil je nu eigenlijk zeggen?
lincoln zegt
@norge:
op een gemiddelde openbare weg wel ..
dan maakt alleen Corvette nog een kansje ..
maar ik geloof niet dat dit carbon fibre ( plastic als er Nissan op staat ) ding de openbare weg op mag ..
raphael zegt
@lincoln: hahaha ‘dan maakt alleen Corvette nog een kansje’ schattig
lincoln zegt
@raphael:
ach knul ..
je bent niet de enige die niet het inschattingsvermogen heeft om met dit handtasje over de gemiddelde openbare weg te rijden hoor ..
spoiler .. vet ..
raphael zegt
@lincoln: hahaha schattig
heidekonijn zegt
@norge: Dat is dus het eerste wat in me opkwam. De gtr is sneller dan alles. Ook lichtere auto’s (want licht is ‘ie niet) met meer pk en meer tech aan boord. En daar begin ik toch lichtjes het gevoel te krijgen zoals ik zoveel jaar geleden kreeg bij de sint, paashaas en de griekse begroting. Iedereen roept dat het waar is en niemand kan of wil bewijzen dat het niet zo is, maar zuivere koffie..
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@lincoln: nee.
vwally zegt
Wat een Beauty! Heeft wel erg kale banden, of hoort dat zo?
lamborgfan zegt
@vwally: Klopt dat hoort zo. Als je met nieuwe slicks rijdt zijn ze ook spek en spek glad voor een x aantal bochten dan is die nieuwegheid eraf gesleten en kan je al wat harder rijden.
vwally zegt
@lamborgfan: ohzo, okee thnx!
robbie zegt
@vwally: op het circuit heb je geen profiel nodig ;)
Svenska_Aeroplan_AB zegt
De meest ultieme track auto na een F1 auto. Klaar.
vale46 zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: Dat nu ook weer niet, de Pagani Zonda R is naar mijn gevoel nog een tikkeltje extremer.
raphael zegt
@vale46: Misschien wel, maar Pagani heeft natuurlijk niet de race ervaring die een Ferrari wel heeft. Bij het aanremmen zie je zo een Pagani behoorlijk bewegen. Dingen als rembalans zullen dus niet perfect zijn. Ik verwacht juist dat zo een 599XX Evo als een baksteen op de weg ligt.
vale46 zegt
@raphael: Daar heb je een punt, de afstelling is misschien wel beter dan in de Pagani.
Qua gevoel is volgens mij de Pagani het extreemste wat er is. Hij is misschien een seconde trager op het circuit, maar is je rondetijd echt alles als je recreatief bezig bent? De emotie is voor mij zeker zo belangrijk.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@vale46: nee, niet mee eens. Deze xx heeft enorm veel technieken rechtstreeks uit de F1. Alles gemaakt om harder te gaan op het circuit. Dat is ook de hele insteek van dit project. En daarnaast staat ‘extremer’ niet gelijk aan ‘betere track car’…
raphael zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: De Zonda R is meer te vergelijken met de Ferrari FXX denk ik. Beide een V12 achterin en ruim 700 pk en een laag gewicht. Toch is de 599XX EVO dacht ik 1 seconde sneller op Fiorano dan de FXX. Terwijl die flink meer weegt. Dat zegt toch wel veel.
vale46 zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: Het is te zien wat voor jou de beste is, de allersnelste (de Ferrari) of degene waarbij je de meeste emotie ervaart.
Mijn keuze zou snel gemaakt zijn.
mrB zegt
Het is maar goed dat die alleen is om heel hard over een circuit te gaan, ik zou daar graag een keertje mee willen hiermee.
Maar verder is die wel heeel erg lelijk zeg…
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@mrB: is ook niet gemaakt om mooi te zijn, is alleen maar gemaakt om hard te gaan…
masterstig zegt
@mrB: Klopt, en dat deze auto niet bedoeld is om mooi te zijn is natuurlijk grote onzin. Bij Ferrari gaat het om het uiterlijk, en dus willen zij dat vast en zeker ook in hun andere modellen doorvoeren (dus ook in hun racelijn).
mbevo zegt
Waarom zou je z’n auto kopen als Ferrari heb zelf in de fabriek houd en alleen op track days kan je erin rijden,zonde geld!!