• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Files in Nederland groeien weer [top 10]

Auteur: sir_smokalot, gepost 21 oktober 2014 om 08:46 – 16 Reacties

Audi S3 in de file


Het wordt al een tijdje gezegd, maar nu ook met cijfers onderschreven: de constante daling van de filezwaarte waarmee we de afgelopen jaren verwend werden wordt weer omgebogen in een stijging.

Dit blijkt uit de tweede Publieksrapportage Rijkswegennet, die zojuist openbaar werd. Eind augustus was de filezwaarte (de lengte x duur van de file) 2,3 procent hoger dan vier maanden eerder (de rapportage verschijnt elk trimester). In de vorige periode was nog sprake van een daling van 5,9 procent.

Als oorzaak worden het weer en plaatselijke toename van het verkeer genoemd, wellicht bieden de 278 kilometers aan extra asfalt volgend jaar soelaas.

In totaal wordt op de Nederlandse hoofdwegen jaarlijks 64,7 miljard kilometer per jaar afgelegd, op jaarbasis een kleine procent minder dan in het voorjaar.

File-top 10

Op de volgende plekken (opklik voor groot) stond het verkeer tussen mei en augustus 2014 het meest vast. De eerste 4 entries zijn identiek aan de vorige periode, en duidelijk is dat het doortrekken van de A13 niet snel genoeg kan komen:

File top 10 T2 2014

Foto: dennisjuh95, autojunk.nl

Ook interessant!

  • Autoblog video: Marktplaats Top 10
  • Top 10 leaseauto's van 2021
    Top 10 leaseauto's van 2021
  • Video: Top 10 duurste auto's op Nederlands kenteken 2021
    Video: Top 10 duurste auto's op Nederlands kenteken 2021
  • Top 5 gestolen auto
    Top 5 gestolen auto's in Nederland zijn vooral crossovers

Nieuwste artikelen

  • Welke Porsche met turbo kies jij?
  • Autoblog-lezer showt z’n dikke Fiesta
  • Video: BMW X5 koppen voelt zo
  • Deze Bentley is de beste wintersportbeuker, hier is het bewijs
FacebookTweetPinLinkedIn

files, top10, Verkeer

Vorig bericht: « Topman Total komt om bij vliegtuigongeluk [updated]
Volgend bericht: Topcar Porsche Cayenne Vantage 2015; lekker dik »

Lees Interacties

Reacties

  1. miichal zegt

    21 oktober 2014 om 08:56

    Kan iemand de zwaarte aangeven hoe dat gezien moet worden. Staat namelijk alleen zwaarte en een getal, waarvoor staat dit getal?

    Alvast bedankt!

    Login om te reageren
    • faalhaas zegt

      21 oktober 2014 om 09:02

      @miichal: Het aantal auto’s opgestapeld per vierkante meter.

      Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      21 oktober 2014 om 09:10

      @miichal: Goede vraag. In het kort: de lengte x duur van de file. Uitgebreider:

      De indicator filezwaarte wordt berekend op basis van de filelengte en fileduur. Een file is hierbij gedefinieerd als verkeer met een snelheid lager dan 50 km/uur over een afstand van tenminste 2 kilometer. Er wordt in deze indicator geen rekening gehouden met de snelheid in de file, het aantal voertuigen, het aantal rijstroken en evenmin met open, dan wel gesloten spitsstroken.

      Een stilstaande file van vijf kilometer gedurende één uur telt in gelijke mate mee als een file van vijf kilometer gedurende één uur waarin met 49 km/uur wordt gereden. En een file over een lengte van vijf kilometer gedurende één uur op een weg met twee rijstroken telt even zwaar als een file van vijf kilometer gedurende één uur op een weg met drie rijstroken.

      Door bovengenoemde verschillen laat filezwaarte een andere ontwikkeling zien dan cijfers over reistijdverliezen.

      De berekening is in kilometerminuten. M.a.w.: als er een half uur lang een file van 7 km staat, dan is de filezwaarte (7 x 30) = 210 kilometerminuten.

      Login om te reageren
  2. krishh20 zegt

    21 oktober 2014 om 09:26

    Volgens mij is er n groot fileprobleem rond Rotterdam.. Blij dat ik elke ochtend het bijna filevrije deel van de ring Rotterdam rijd

    Login om te reageren
  3. Alfarobert zegt

    21 oktober 2014 om 09:47

    Minder files zijn minder mensen die naar hun werk moeten rijden.700.000 mensen die niet naar hun werk moeten is minder files inderdaad.Hoe meer files des te meer mensen hebben werk,toch?Hier in het oosten hoge werkeloosheid dus weinig files Kan ik mooi doorrijden naar m’n werk,

    Login om te reageren
  4. escort77 zegt

    21 oktober 2014 om 10:14

    Ik kan weinig met dit soort statistieken, ik kom te vaak in files terecht die in de officiële meldingen niet voorkomen.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      21 oktober 2014 om 12:19

      @escort77: dat komt omdat de helft van de verkeersinformatie op de radio gevuld wordt met zinloze statistiek (“er staat 428 kilometer file, dat is veel voor een dinsdagochtend”, wie kan er wat met die informatie?) en dat veel dagelijkse files niet eens meer genoemed worden.

      Login om te reageren
  5. jack_abarth zegt

    21 oktober 2014 om 10:29

    Sta er van te kijken dat de A58 niet in de top 10 staat. Elke ochtend en avond rondom Tilburg – Gilze en tussen Moergestel-Eindhoven een hoop gezeik.

    Login om te reageren
    • pomoek zegt

      21 oktober 2014 om 10:36

      @jack_abarth: A58 is inderdaad een verschrikkelijke weg qua files. 2 baans dus je kan geen kant op als er ook maar iets gebeurt. Buiten de spits veel vrachtwagens die -wat mij betreft- onnodig inhalen. even over het bericht: “Als oorzaak worden het weer en plaatselijke toename van het verkeer genoemd,”. Plaatselijke toename van verkeer is de oorzaak van een file? No shit…

      Login om te reageren
      • henkhupelschoten zegt

        21 oktober 2014 om 10:59

        @pomoek: @jack_abarth: en wat denken jullie van de a67, 2 baans en vol met vrachtwagens, te triest voor woorden. een van de weinige goede wegen hier in het zuiden is de a2 en ooit is het daar zelfs polonaise…… laat die ruit maar snel komen en dan gewoon ook goed en dan niet zo’n tweebaans n-weg waar je maar 60 of 80 mag, hopeloos dat soort mensen die dat verzinnen

        Login om te reageren
  6. eddythedriver zegt

    21 oktober 2014 om 11:06

    Da’s een inkoppertje, je ziet het al op de foto. Het komt gewoon door de caravan’s.

    Login om te reageren
  7. eddythedriver zegt

    21 oktober 2014 om 11:07

    Uh..caravans

    Login om te reageren
  8. erwh zegt

    21 oktober 2014 om 12:01

    Hij staat er niet tussen, maar de A4 ter hoogte van Zoeterwoude is wat betreft filegroei denk ik lekker bezig. Eerst voegen ze een baan toe waardoor de files grotendeels over zijn, vervolgens halen ze die baan er weer af omdat er geen files meer staan! Wie bedenkt dit soort onzin?

    Login om te reageren
  9. dennisjuh95 zegt

    21 oktober 2014 om 13:21

    Die foto kwam me al zo bekend voor haha! Thanks.

    Login om te reageren
  10. lekbak zegt

    21 oktober 2014 om 13:31

    Goed nieuws. De crisis is weer voorbij!

    Ff serieus, als dit voornamelijk komt doordat er weer meer word gereden is het natuurlijk een goed teken. Als het door slecht wegenbeheer komt is het een beetje jammer…

    Login om te reageren
  11. maurits123 zegt

    21 oktober 2014 om 16:40

    Op de A20 bij moordrecht, dat kan je echt niet oplossen door een nieuw viaduct te plaatsen. Vanaf het knooppunt Gouwe tot aan Nieuwerkerk zal er gewoon een rijstrook bij moeten komen.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North