• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Megagallery: Ferrari F40 LM restauratie

Auteur: robbie, gepost 8 januari 2014 om 19:00 – 35 Reacties

Afbeelding Megagallery: Ferrari F40 LM restauratieAfbeelding Megagallery: Ferrari F40 LM restauratieAfbeelding Megagallery: Ferrari F40 LM restauratieAfbeelding Megagallery: Ferrari F40 LM restauratieAfbeelding Megagallery: Ferrari F40 LM restauratieAfbeelding Megagallery: Ferrari F40 LM restauratieAfbeelding Megagallery: Ferrari F40 LM restauratieAfbeelding Megagallery: Ferrari F40 LM restauratie

Ferrari F40 LM restauratie
Begin vorig jaar vatte iemand het idee op om een Ferrari F40 LM -die acht jaar in een garage had staan wegrotten- te laten restaureren. Wat volgt is een prachtig verhaal van een auto die met veel liefde en zorg terug wordt gebracht in een perfecte staat.

De auto waar het hier om draait is één van de 27 Ferrari F40’s die door raceteams zelf zijn omgebouwd tot Ferrari F40 LM. Van de echte F40 LM, die zijn gebouwd door Michelotto, zijn er slechts 17. Al spreken sommige bronnen ook over 19 stuks.

De non-Michelotto F40 uit dit verhaal, chassisnummer 84326, begon zijn leven als een gewone straatauto, maar is in de jaren ’90 omgebouwd tot raceauto. Deze nam in 1996 deel aan het BPR kampioenschap, zonder heel veel succes overigens.

Mike Sheehan, een expert op het gebied van deze auto’s, omschreef dit exemplaar als een F40 LM/GTE. Het doel van de huidige eigenaar is om de auto verder te laten evolueren tot een volwaardige F40 LM. Gelukkig krijgt hij daarbij de nodige hulp van het Italiaanse Michelotto.

Voor de restauratie is tevens de hulp ingeroepen van het Britse Mototechnique, een bedrijf dat wel vaker met dit bijltje heeft gehakt en dat onder andere ook een 250 GTO heeft gerestaureerd. Met dank aan Michelotto heeft men beslag weten te leggen op diverse onderdelen voor de remmen, wielophanging en meer. Zelfs het chassis kon met dank aan Michelotto gespoten worden in een bijzondere tint zilvergrijs. Dezelfde tint die ook te vinden is op echte F40 LM’s.

Zaken die veel aandacht vroegen tijdens de restauratie waren de motor en versnellingsbak die gereviseerd moesten worden. Ook werden de benzinetanks vervangen. Standaard zijn die van een soort rubberachtig materiaal gemaakt, maar dat vergaat na een aantal jaar waarna er nieuwe tanks gemonteerd moeten worden. De huidige eigenaar besloot daarom om tanks te laten maken van aluminium en die laten bekleden met glasfiber en carbonfiber. Op die manier zouden ze ‘eeuwig’ mee moeten gaan.

Deze F40 was voorzien van twee wastegates en twee KKK turbo’s, maar de turbo’s zijn vervangen door exemplaren van Garrett. In onderstaande gallery kan je zien hoe deze restauratie het afgelopen jaar is verlopen. Het project is inmiddels zo goed als klaar, maar er moeten nog wel wat dingen gebeuren. Je kan dat verhaal volgen op dit draadje op Ferrarichat, mocht je de tijd hebben. Check die foto’s!

Ook interessant!

  • Video: glijden en gaan met de Ferrari F40
    Video: glijden en gaan met de Ferrari F40
  • De Ferrari F40 van Gerhard Berger
    Video - Ferrari F40 krijgt een grondige poetsbeurt
  • F40
    Zo veel geld is een blauwe Ferrari F40 waard
  • blauwe ferrari f40
    Youtuber veilt blauwe Ferrari F40

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

f40, Ferrari, Racing, rood, youngtimer

Vorig bericht: « Bonnenregen! 75% van Brabants dorp is de pineut
Volgend bericht: Bulgari verandert Range Rover Sport in Coupe »

Lees Interacties

Reacties

  1. enricoleerdam zegt

    8 januari 2014 om 19:06

    droomauto !

    Login om te reageren
  2. E34M5Touring zegt

    8 januari 2014 om 19:06

    Bij Donati in Zwitserland wordt er nu ook 1 opgebouwd. Heb helaas maar 1 slechte foto door een vies raam kunnen maken. Niet echt autojunk waardig. Gave dingen. Moeilijk voor te stellen dat je een F40 nog extremer kan krijgen. Gaaf project hoor.

    Login om te reageren
  3. enricoleerdam zegt

    8 januari 2014 om 19:07

    als ik toch het geld eens had……….. zucht

    Login om te reageren
  4. rene-mini zegt

    8 januari 2014 om 19:08

    Respect!

    Graag meer van dit soort projecten!

    Login om te reageren
  5. jeffreyderuiter zegt

    8 januari 2014 om 19:12

    Gewoonweg bizar!

    Login om te reageren
  6. rickvandeven zegt

    8 januari 2014 om 19:13

    Gaaf!!
    Mooi hoe zo’n auto in ere word hersteld!

    Login om te reageren
  7. Die-Bolle14 zegt

    8 januari 2014 om 19:13

    En natuurlijk schande voor degene die hem 8 jaar heb laten rotten

    Login om te reageren
  8. edje zegt

    8 januari 2014 om 19:18

    Gaaaaf! Altijd mooi om te zien dat liefhebbers een auto van de ondergang behoeden.

    Alleen ff de draairichting van de voorwielen omdraaien.. of gaan ze er heel hard mee achteruitrijden? :p

    Login om te reageren
    • Bartholomeo zegt

      8 januari 2014 om 19:57

      @edje: Ook mijn eerste idee. Vast erop gegooid voor de foto.

      Login om te reageren
  9. eenpaard zegt

    8 januari 2014 om 19:19

    Jammer dat je de afbeeldingen op het forum niet kunt bekijken als je niet bent ingelogd. :(

    Login om te reageren
    • autoblogger zegt

      8 januari 2014 om 19:21

      @eenpaard: daarom staan de meeste in onze gallery;)

      Login om te reageren
  10. Homer55 zegt

    8 januari 2014 om 19:27

    Hele vette project

    http://www.youtube.com/watch?v=Zi7AQuMyTtQ
    Heerlijk toe die turbo’s rustig opspoelen

    Login om te reageren
  11. carspotterjeroen zegt

    8 januari 2014 om 19:30

    Wat een heerlijke wagen blijft het toch!

    Login om te reageren
  12. rotaxmax zegt

    8 januari 2014 om 19:30

    De garage heb ik maar daar blijft het bij:(

    Login om te reageren
    • 3246cm252kw zegt

      8 januari 2014 om 19:57

      @rotaxmax: voor mij ook geen Ferrari LM in de garage :-(

      Login om te reageren
  13. gerton zegt

    8 januari 2014 om 19:51

    klein detail op foto 81 zit de draai richting van de banden verkeerd om.

    die nieuwe brandstof tanks zien er netjes uit mooi gemaakt.
    Mooi project dit blijft voor samen met mclaren f1 de ultieme droomauto voor me

    Login om te reageren
  14. Kvgorp zegt

    8 januari 2014 om 19:53

    Ik dacht dat die wagen zo basic was als het maar kon… Kijk eens hoeveel kabeltjes onder het dashboard. Waar zijn die allemaal voor

    Login om te reageren
    • Hubert zegt

      8 januari 2014 om 21:03

      @Kvgorp:
      Voor alle temp. sensoren voor het geval hij in de fik vliegt?

      Login om te reageren
  15. 3246cm252kw zegt

    8 januari 2014 om 19:58

    Die dingen zijn echt poen waard!

    Login om te reageren
  16. xray911 zegt

    8 januari 2014 om 21:45

    Voor de mensen die graag meer van dit soort projecten zien kan je kijken op: build-threads.com . op deze website staat overigens nu een top 10 van mooiste builds uit 2013 waar deze op nummer 1 staat!

    Login om te reageren
    • Vincegail zegt

      8 januari 2014 om 22:49

      @xray911: Fvck! I wish you didn’t post that….

      Grapje. Dank u voor de link!

      Login om te reageren
  17. Hupke zegt

    8 januari 2014 om 22:53

    Dat is wel wat anders dan een restauratie door die apen van crash monkey garage.

    Login om te reageren
    • Vincegail zegt

      8 januari 2014 om 23:08

      @Hupke: Ben eens benieuwd hoeveel die verneukte F40 van Crashmonkey Garage op gaat brengen op die veiling binnenkort….

      Zogezegde aanschafprijs van het wrak: 400.000 USD
      Zogezegde geschatte veilingprijs: 1.200.000 USD
      Denk dat Dennis serieus zijn broek gaat scheuren aan dit barrel!

      Login om te reageren
      • Hupke zegt

        9 januari 2014 om 14:34

        @Vincegail:

        Ah, ik ben ook wel eens benieuwd, het zal hier op AB wel de revue passeren zeker?

        Misschien dat er idioten zijn die graag geld willen geven aan een wagen die op te televisie geweest is. Je moet niet per se iets van auto’s kennen of gezond verstand hebben om een cent op overschot te hebben.

        Login om te reageren
  18. schellekens006 zegt

    8 januari 2014 om 22:58

    Gasmonkey garage ;-)

    Login om te reageren
  19. kabaampje zegt

    8 januari 2014 om 23:39

    hele mooie verhalen altijd! Prachtig om te zien deze passie voor auto’s. Kon ik dat maar..

    Login om te reageren
  20. Alpine zegt

    9 januari 2014 om 00:55

    De rubberen tanks laten vervangen door aluminium/glasvezel/carbon lijkt mij een zeer slecht idee … die originele rubber ( en kevlar ) tanks zitten er met reden in. ( zelfde reden als bij F1 )

    Login om te reageren
    • davelepeef zegt

      9 januari 2014 om 09:10

      @Alpine: als die tanks 16000$ eens in de zoveel jaar kosten om te vervangen wordt het ineens een beter idee!

      Login om te reageren
  21. xiran zegt

    9 januari 2014 om 06:59

    Hoog kitcar gehalte.

    Login om te reageren
  22. jessetje zegt

    9 januari 2014 om 07:11

    Wow dat is echt heel gaaf:-D

    Login om te reageren
  23. dotternetta zegt

    9 januari 2014 om 08:51

    Oooh..ze cleaneren de motor met een hogedrukspuit!! ;-)

    Login om te reageren
    • Hupke zegt

      9 januari 2014 om 14:32

      @dotternetta:

      Stelletje barbaren dat het is.

      Login om te reageren
      • dotternetta zegt

        9 januari 2014 om 14:42

        @Hupke: Het was meer een knipoog naar de redactie. Die hebben een keer iets gepost over een man die zijn motor schoonspoot met de hogedrukspuit en ze dachten dat ie daardoor kapot ging :-)

        Login om te reageren
  24. disco3hse zegt

    9 januari 2014 om 15:56

    Een soortgelijk verhaal van een Duitse F40 liefhebber die er zelf een F40 zag verongelukken, het wrak kocht en weer tot in beter dan nieuwstaat bracht.
    http://www.ferrarif40.de/exklusive-marken-bosch-andres/ferrari-f40-story-bosch-andres/ferrari-f40-unfall.html

    Login om te reageren
  25. cthijs zegt

    10 januari 2014 om 00:14

    Lijkt me sterk dat een auto na 8 jaar in een garage te hebben gestaan zo slecht word dat je hem helemaal moet restaureren ,vooral omdat het een auto is die ook nog wel de nodige knikkers heeft gekost

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North