
Het reeds vaker genoemde to-spot lijstje kon in Londen naar hartenlust worden aangevuld. Vrijwel helemaal bovenaan de lijst – de XJ220, EB110 en McLaren F1 stonden er nog tussen – stond een Ferrari. Een iconische Ferrari, waarvan een beperkt aantal – niet eens extreem weinig – werd gebouwd. Precies in het jaar van de in productie name, 2002, begon ik met spotten, maar tot de eervorige zaterdag kwam er maar weinig van terecht. Met veel moeite een F40, geen F50, en ook geen Enzo…
Ferrari Enzo
Maar toen gebeurde het dat ik nonchalant met iemand bij Hydepark Corner ging zitten bijkomen van de vermoeiende reis, om tussendoor nog rustig wat te spotten. Het is een erg verdienstelijke tactiek om in Londen, vermoeid van reizen en/of spotten, in die omgeving aan de kant van de weg te gaan zitten wachten. Wel de lusten, niet de lasten, auto’s komen vanzelf wel langsrijden. Meteen al zag ik wat er in de verte aan kwam, ik keek snel nog even of m’n camera wel echt goed stond ingesteld – een beruchte dooddoener – , en ik wachtte geduldig af tot het vrij baan was voor de bijzonder indrukwekkende rode verschijning. En zo was de eerste alvast in the pocket, vanaf toen was het nog maar even wachten op de tweede. En zelfs…
Waar we naar kijken is een heel erg indrukwekkend lijnenspel. Wat ik tot nu toe aan supercars heb gezien mag dan in sommige gevallen wel sneller en zeldzamer zijn dan de Enzo, deze Ferrari heeft zonder enige twijfel de meest offensieve looks. De gemene puntneus met koplampen als vals kijkende ogen suggereren iets van een… Nou ja, vul zelf maar iets gemeens in voor ik mezelf compleet belachelijk maak met een vergelijking.
Het kenteken is trouwens opmerkelijk, maar kan er niet al zijn hele leven op gezeten hebben. Pas in de loop van de productie werd besloten er 50 extra te maken, bovenop de 349 geplande Enzo’s, om vervolgens af te sluiten met een vierhonderdste exemplaar. Geheel tegen Enzo Ferrari’s eigen principe in, om gelimiteerde oplagen niet in ronde aantallen uit te geven. Zoals de verhalen willen…
Hij is lang, breed, en laag. 4m70, 2m03, en 1m15 respectievelijk. De Veyron ziet er sowieso al best lief uit, naast een Enzo is echt pas echt een schatje met zijn ronde vormen en niet bijzonder aanstootgevende looks. Veel sneller is hij ongetwijfeld, maar visuele impact is voor iemand die er zelf toch niet mee rijdt – ik, helaas – haast belangrijker dan de pure pk’s. Anderhalf keer zo veel heeft de Veyron er, zonder overdrijven. De 6,0 liter V12 levert 660 pk op de achterwielen. Cijfers voor de 0-100 lopen uiteen van 3,2 tot 3,7 seconde, zoals gebruikelijk is de hoogste tijd de meest geloofwaardige. Onpraktisch en duur? Ja, maar baas-boven-baas is er altijd. Kijk maar naar de McLaren F1, die ongeveer 2,5 keer zo veel verbruikt en een veelvoud aan servicekosten met zich mee brengt…
Hij blijft gaaf. 8)
zeer gave spot! blijft een geweldige auto! op de RAI heb ik voor het eerst het geluid van een enzo gehoord echt monsterlijk! puur kippenvel!
Is dat geen X6 M op de achtergrond. Wel een geweldige auto die ENZO. Het blijft ferrari he.
Heb ook nog een Enzo gezien in London, afgelopen zomer.
Die was dan wel weer zwart.
Reed ook snel voorbij, dus het duurde zo’n 7 seconden en kon dus ook geen foto’s maken, maartoch…
Hopelijk word de opvolger ook zo´n technisch hoogstandje deze…
Er zitten in ieder geval nieuwe technieken in zoals de seamless~shift bak
Lekker karretje! Lijkt mij een hele bijzondere verschijning als je ‘em zo tegenkomt “in het wild”.
we hebben een ferrari-dealer hier in hengelo (ov)… kom er vaak genoeg langs maar spot er nooit één… rara hoe kan dat?
p.s. er staat nog een enzo te koop daar overigens…
2004 FERRARI Enzo Rosso Corsa with Nero
Price: EUR 975,000
Odometer: 15,000 km
Transmission: Manual
Style: 2-Door Coupe
Capacity: 5998cc
Engine: Petrol
Het blijft een hele mooie auto, ik heb hem in mei gespot in monaco :d
399 ? Neen, het zijn er 400. Het 400ste exemplaar werd aan de paus geschonken.
Tip : wil je ook met een Enzo rijden ? Word paus !
@Wollie: Er zijn er veel meer gebouwd hoor ;) Maar dat is een publiek geheim.
Brrr, ontzettend lelijke auto. De neus moest zonodig op een F1 neus lijken. Er zijn tegenwoordig maar weinig Ferrari’s waar ik warm voor loop. Als ik een supercar verzameling zou hebben, zou er waarschijnlijk alleen de 288GTO bij staan.
Ik kon het uit de tekst niet helemaal opmaken maar als je nog een Jaguar XJ220 wilt spotten, er staat er eentje in Arnhem bij een dealer.
Netjes, k heb de enzo ook gezien (en op de foto gezet) in monaco, de f40 heb ik hier door ons dorp zien rijden maar de f50 heb k ook nog nooit gezien… Iemand anders wel?
@ Geert schoots: en voor 190 duizendjes is ie van jou ;)
Ach, de Enzo…het is een monster eerste klas.
De flair van een F40 of GTO mist ie zeker, maar in 2002
was dit toch echt de beste supercar op de markt.
(Nu rijdt de 458 er rondjes omheen, maar dat terzijde ;))
Lekkere spot :D ik wil de enzo ook wel is in het echt zien rijden ik heb hem tot nu toe alleen nog maar op de rai gezien .. :P
2002 alweer? Ik word oud…
Ik dacht dat even bij het zien van de foto dat iemand zo bijdehand was om een schaalmodel op een muurtje te zetten, een klassieker, werkt altijd
Mooi is hij nog altijd niet, maar er hangt gewoon zo’n gave sfeer om deze auto, een echte Ferrari, bloedsnel, onbetaalbaar en onbereikbaar!
Toen ik tien was, heb ik in Italie op de snelweg een F50 gezien. behoorlijk indrukwekkend, alleen ik was toen nog niet ZO geinteresseerd in auto’s, dus dat was wel jammer.:D
Dit is sowieso niet de 400e Enzo, die was voor de paus en in destijds geveild maar die had (als enige?) een beige ledere bekleding en dit is rood zo te zien.
echt waar dat jullie een enzo MOOI vinden echt niet te geloven
hej is dit niet de enzo die ze geleent hadden voor de test bij fifth gear?? de mclaren f1 vs enzo?? volgens mij wel.
Tsja, mooie wagen, maar de vraag blijft natuurlijk wat je met een Enzo in hartje Londen zoekt… Vast niet om het snelheidspotentieel en de wegligging uit te proberen.
Er staat er 1 bij Munsterhuis in Hengelo. laten ze deze toevalig gister even losgelaten hebben. In het ´wild´ is het altijd leuker spotten dan in een showroom. Wat een geluid en wat een looks!!! Een Enzo is mooi van lelijkheid…
één van de meest impressionante auto’s die ik ooit tegengekomen ben IRL (of zelfs dé impressionantste)
Ik wacht nog altijd op een Zonda F.
Enige wat ik wat minder vind is de iets te kleine achtervelg, hij heeft iets meer band dan de voorste
Ben ik nou de enige die dacht dat het hier om een schaalmodel ging?
Er is pas een F50 in Amsterdam op Nederlands kenteken gespot.
zo lelijk dat hij gewoon mooi is :D
@ Edo
nee, als je de reacties had gelezen
Zo’n puur vormgegeven auto is bijna niet meer te vinden!
echt prachtig!
Tevens is de enzo zo’n beetje de enige auto van de afgelopen 10 jaar die in waarde is gestegen (iemand nog andere suggesties?). een zilvergrijs exemplaar uit belgië is voor 1 miljoen van de hand gegaan. weet iemand de belgische nieuwprijs van toen???
De reden dat de prijs omhoog is gegaan is ontzettend logisch, in tegenstelling tot de meeste supercars kon je een Enzo alleen kopen als je al bekend stond als een trouwe klant (bijvoorbeeld al eigenaar van een F40 of F50).
Kortom de exclusiviteit was al direct geregeld, probeer jij maar eens een speeltje bij iemand los te weken die het geld niet echt nodig heeft, dan moet je toch echt meer dan één spaarpot kapot slaan.
3j geleden vroeg mijn zus of ik mee ging naar circuit francourchamps en kennis van haar moest meerijden , tot ik daar was , de man had zijn enzo ook meegenomen. Heb als passagier 6 ronden mogen meerijden , echt onbeschrijflijk , echt de kick van mijn leven. Hebben 320 gehaald. Echt prachtige auto
@appeltje: Wordt het niet eens tijd om je to-spot lijstje eens bekend te maken in een artikeltje?
Ik ben namelijk zeer benieuwd…
Fav N.1 ! :D :D Enzo in een Enzo (H)
In het huidige (UK edition) nummer van Top Gear magazine staat een repo over de Ferrari’s van radiopresentator Chris Evans. Gezien het kenteken denk ik dat deze ook van hem is.
Zeker dit filmpje nog nooit gezien…
http://www.youtube.com/watch?v=_qx2lIdc0YI
;)
Ik blijf de Carrera GT toch een grotere prestatie vinden. 2 cilinders minder, 50pk minder, handbak en toch slechts zo weinig minder snel dan een Enzo. Op Fiorano zelfs sneller rond dan de Enzo.
Wel super natuurlijk dat je deze auto wist te spotten.