
Code oranje geldt in alle provincies en de ellende is kennelijk nog lang niet voorbij. Ondertussen meldt de overheid trots dat ze tot wel twintig procent minder zout strooien dan voorheen. Op deze plaatsen moet je vandaag extra op je hoede zijn.
Winter is coming. Aan het begin van deze week begon de ellende eigenlijk al een beetje, een week nadat de kerst voorbij was, kleurden de dennenboompjes in het bos wit. Bijkomend nadeel: de sneeuwvlokken vallen niet alleen netjes op het loof, maar ook op de wegen waar we overheen rijden. Steevast zorgt dat voor allerlei soorten ellende, vooral voor BMW rijders. Zo wil het stereotype tenminste, tot op heden moet ik zeggen dat ik er geen last van heb gehad *klopt op hout*.
Afgelopen nacht gaat vooralsnog de boeken in als de gladste dag van het jaar. De Verkeersinformatiedienst (VID) spreekt over honderden ongelukken op de snelwegen. De Twitter-pagina van de dienst lijkt dan ook op een compilatie van de cultserie 12 steden 13 ongelukken.
In de afgelopen nacht kwamen de meeste meldingen uit kustgemeentes, doch vandaag zal de gevaarlijkste gladheid daar aan de kust het eerste verdwijnen en zich verplaatsen naar het oosten. Op dit plaatje zie je tot hoe laat je (extra) moet oppassen in jouw eigen regio.
Zout
Terwijl honderden landgenoten zich bij het ontbijt bezig houden met de schadeafhandeling, grijpt de overheid haar kans schoon om trots te melden dat ze dit jaar tot twintig procent minder strooizout op de straten strooien. Vroeger bepaalden de bestuurders van de strooiauto’s zelf hoeveel zout ze op de wegen strooiden. Doorgaans werd onder het mom better be safe than sorry gekozen voor standje maximaal, volgens de NOS.
Tegenwoordig is het devies echter better be sorry than safe zout besparen en slimmer strooien. Naar verluidt heeft een GPS-systeem precies op de korrel welk stuk weg nog een paar korrels nodig heeft. Afgaande op het resultaat van gisterennacht, zou het systeem misschien nog wel een paar tweaks kunnen gebruiken.
Na zoveel waarschuwingen, toch nog veel ongelukken.
Je verwacht ’t niet..
@mars: Ach ja, het grootste gedeelte van de bevolking in het land bestaat uit domme onderontwikkelde schapen en kippen zonder kop. Daar heb je 15 maart helaas ook last van!
@venividivici: politiekblog.nl?
@carlover66: Zeg dan gewoon niks!
@mars: gewoon rijstijl aanpassen en dan is er niks aan de hand. En als je winterbanden hebt niet denken dat je veel grip hebt.
@xiran: ik zou vanochtend naar Oostenrijk rijden….gisteren om middernacht toen de eerste sneeuwvlokken naar beneden kwamen dacht ik ….wegwezen hier….en snel. Inmiddels sta ik al op de piste … gelukkig maar
@slickrick: Ontvluchten van de sneeuw….. Om in de sneeuw terecht te komen
@slickrick: nice, fijne vakantie
Vanochtend speciaal op de fiets vertrokken door alle waarschuwingen in de media, was er meer dan prima gestrooid in mijn gemeente.
Maar.. dit zijn we de dagen dat je toch wenst dat je een mooi setje velgen met [b]winterbanden[/b] had.
@fiestacruizer: op ijs heb je alleen niks aan een winterband
@rossi46audi: Juist op ijs zijn de verschillen gigantisch.
https://m.youtube.com/watch?v=elP_34ltdWI
https://m.youtube.com/watch?v=CwkDDyBq8kM
https://m.youtube.com/watch?v=ZvRm5dzvWbU
@fiestacruizer: Op ijs heb je juist niks met winterbanden. Op glad ijs krijgt niets grip tenzij je spijkerbanden hebt. Op die meren waren ze daar in Scandinavie op testen ligt een mooi laagje sneeuw dat het ijs minder glad maakt.
@fiestacruizer: je hebt in elk geval standaard een ketting bij je
@fiestacruizer: Heel slim ….
Ik geloof niet dat enkel het verminderen van de hoeveelheid zout voor meer glijpartijen zorgt. Eerder het gebrek aan een ochtendspits die er voor zorgt dat dit zout voldoende wordt ‘ingereden’ in de sneeuw/ijslaag op het wegdek.
@RRRobert: volgens mij helpt zout ook niet bij ijs. Als mensen nou gewoon eens nadenken……. Maar ohoh wat is dat moeilijk
@roppp:
Je gaat veeeeel te ver nu.
Dat houdt namelijk in dat mensen rekening houden met de omstandiggeden en risico’s incalculeren.
Zoals de buitentemperatuurmeter in mijn auto die van de week in noord Frankrijk -2 aangaf.
Ik deed bochten -die ik normaal met 100 die- nu met 60 km/.
Het is namelijk ontieglijk vervelend om half een ‘ s nachts kapot langs de weg te staan en op de gendarmerie, de depannage afsleepwagen te moeten wachten, een hotel te moeten zoeken om de volgende ochtend met de trein weer huiswaards te moeten keren.
Dan de hele heissa van je wagen en de schade te moeten regelen.
Ik heb dit namelijk genoeg voor collega’s mogen doen.
@desjonnies: Is mij gebeurd in Noord Frankrijk tussen de massagraven van de 1e wereld oorlog.
Mijn auto zat in de garage en verbleef in een gehucht en eerlijk waar het stukje hotel garage kwam tientallen gedenkplaatsen tegen en begraafplaatsen met minimaal 10.000 doden .
Iedereen was dronken daar dat viel mij ook op zelfs de postbode dronk tijdens zijn werk en iedereen dronk mee .
Gewoon lekker strooien jongens. Dan mag ik misschien weer wat zout van Delfzijl naar de zout depots varen. Ik vind dat altijd een fijne lading en leuke route.
En als de mensen eens hun eigen tuinpad en voor hun erf/tuin schoonmaakten/strooiden zou dat ook schelen voor de werkende medemens als kranten- en postbezorgers.
Andere mensen blijven toch binnen…
@e1000bmw523i: Emile, of ik heb het gemist of wat dan ook. Maar hoe staat het ervoor met de nieuwe auto? Wat is de status? Zat er paar dagen terug nog aan te denken.
@viezefreddyw: het exemplaar dat ik in Duitsland op het oog had, is ‘m niet geworden. Ik trof iets aan waardoor ik het niet vertrouwde.
Daarnaast is de behoefte gewijzigd waardoor ik die twee extra portieren niet perse meer nodig heb en dito voor de financiële situatie, dus ik ben even aan het heroverwegen naar een coupe.
@e1000bmw523i: Ah tof! En al wat op het oog? Een E46? Succes met de zoektocht, ik ben benieuwd.
@viezefreddyw: Ik zit meer aan iets klassieks te denken. ;) Maar een E46 330Ci is idd ook een optie.
@e1000bmw523i: een woord : JAPAN
@viezefreddyw: Ah, nu weet ik ook waar e1000 voor staat, haha @e1000bnw523i
@granlusso: Er is nooit een BMW E1000 geweest… ;)
@viezefreddyw: Haha nu snap ik meteen wat e1000 betekent, @e1000bmw523i
Succes met de zoektocht!
@e1000bmw523i: op de radio zeiden ze zojuist dat mensen vooral niet moeten schoonmaken, wordt het alleen maar gladder van!
@carlover66: omdat men het doorgaans maar half doet. Schoonmaken, bezemen, en dan zout en ZAND strooien.
@e1000bmw523i: Ik maar sproeien :)
In onze gemeente wordt altijd goed gestrooid maar ook erg effectief. Met de huidige technieken kan men gewoon beter inschatten wanneer het nodig is. Dat die strooimachines zelf bepalen wat goed is kan idd in twijfel worden getrokken.
Kijk, daarom maar voor die ene dag dat het gebeurt; winterbandjes.
Al die kul verhalen dat je ze niet nodig bent, is nu alweer bewezen.
Oja, gezien ik Duits kenteken rijdt, weet ik natuurlijk niet anders.
@v60germany: het is hier volledig wit voor de duidelijkheid.
@v60germany: en daarom, voor die ene dag, heb ik ze er dit jaar eens niet onder laten liggen. Ik vind het vervelender rijden. Liever pas ik m’n rijgedrag aan. Of blijf ik binnen.
@v60germany: winterbanden helpen alleen op sneeuw en niet op ijs (ijzel). Juist voor deze dag hebben winterbanden dus geen zin!
@lekbak: lezen vriend, het grootste gedeelte is/was hier wit.
Met ijzel moet je lekker thuisblijven…
@v60germany: ik kan lezen. Onder andere dat alle nieuwsmedia het over ijzel had. En het knmi, en de anwb etc etc. Volgens de berichten viel er ijzel uit de lucht tot na de middag. Berichten die ook op de radio te horen waren trouwens dus je hoeft er niet eens voor te lezen. Maar blijkbaar is dat jou allemaal ontgaan. Eigenlijk nog best wel een prestatie.
@lekbak: heb je je cola en chips al op? Dan snel naar je bed jongen. Welterusten ;-)
Heb het helaas aan den lijve mogen ondervinden gisternacht. Met m’n E65 uit de bocht gegleden en dwars de stoep op…godzijdank maar met 30km/uur. Dun laagje sneeuw met daaronder een onzichtbare bevroren plas water, daar doet zelfs een winterband niets tegen.
Gelukkig op een gebarsten sideskirt na geen schade. Ben ik even blij dat ik m’n 18inch velgen met (winter) ballonbanden eronder had gezet, waren het m’n 20 inchers met low profile zomerrubber geweest dan mocht ik nu gaan shoppen voor een nieuw setje velgen.
@mopar: laat ook ff de uitlijning bij de garage controleren. Uit eigen (soortgelijke) ervaring weet ik dat zo’n glijpartijtje toch nog stiekem de boel flink ‘uit het lood’ kan brengen.
@RRRobert: Yep Net gedaan thanks. Gelukkig was er niets aan de hand, geen slagen in de velgen gevonden en bij het uitlijnen kwam er ook niets aan het licht. Heb dus flink geluk gehad.
Beetje dommig artikel. Er is wel gestrooid maar het zout moet ook ingereden worden door het verkeer. Daarom is strooien overdag effectiever.
In Groningen sommige stukken glad, glij soms met de auto?
De bestuurders hebben een paar tweaks nodig en misschien een slipcursus verplicht maken bij het rijbewijs is ook geen overdreven luxe. Niet alleen voor sneeuw maar zeker ook voor wateroverlast waar we in Nederland vaak en in de toekomst vaker mee te maken krijgen. Tegen ijzel doe je weinig, strooien helpt ook niet, behalve thuis blijven dan
@lekkerlinksrijden: als oud-instructeur kan ik zeggen: verplichte slipcursussen helpen misschien voor bewustwording. Maar als je niet oefent, wordt je ook niet goed. Kortom, de problemen blijven.
@cbr600rr:verplicht 2x per jaar met de auto op wintersport. Ik ben voor
Jongens fix die app nou eens!
Half uur na plaatsen reactie, staat ’t nog op 0 reacties..
@mars: Je kunt op ‘vernieuwen’ drukken. Bij de iPhone app laadt ie dan de meest recente reacties.
Ben wel met je eens dat de app echt crap is, zolang er geen goede app komt pieker ik er niet over om een betaald abonnement te nemen (webversie gebruik ik eigenlijk nooit).
@racerx: bij de Android app zit die knop er voor de sier. Sterker nog, sinds de laatste updaten verdwijnen er soms zelfs reacties als je erop drukt.
Lekker provocatief toontje in dit artikel.. de ‘nieuwe manier van strooien’ met GPs komt de effectiviteit en veiligheid van de chauffeurs ten goede. Bij ijzel is het bijna niet de doen, want de regen spoelt het weg. Zout werkt of werkt niet, meer afhankelijk van temperatuur, neerslag en verkeer, dan van kwantiteit. Had gedacht dat AB wat meer informatie zou delen, dan vreemde ‘sneertjes’ naar de overheid. IMHO
Heerlijk hoe we in dat land altijd èn blind op de overheid vertrouwen èn er aan 1 stuk door op moeten schelden.
Strooien ze alles maximaal en is in de 2e week van februari het zout weer op is het niet goed. Bedenken ze een systeem om het efficiënt te doen is het ook niet goed.
Waarom zijn er van die mongolen, die in van die rijdende twee of drie cilinder staafmixers rijden alsof het 20°celcius is aan de Spaanse Costa’s?
@desjonnies: inderdaad, hier in de wijk vooral vrouwelijke mongolen, met een kijkgat in ’t voorraam..
Het strooisysteem heeft geen tweaks nodig, ik vind dit een beetje aanmatigend, het zijn de chauffeurs die zichzelf vaak overschatten.
Ik had vrij weinig last vanochtend. Wel even een paar extra rondjes op het industrieterrein gereden. Ja zelfs met een 4×4 kan je leuk dwars.
@robert110: fwd ook, al moet ik wel iets meer oefening nodig om het volledig te beheersen. Handrem is met dit weer leuk speelgoed ;)
Aan de andere kant, de kikkers in Nederland hebben geen last van zout in tegenstelling tot die bij de domme belgen. Alleen jammer dat er in de winter zo weinig kikkers zijn.
Het gps-systeem zorgt er juist voor dat het meer strooit op de plekken waar het nodig is en vice versa, beter voor alles en iedereen dus.
Rustig rijden, geen problemen
Autonoom rijden kan niet snel genoeg komen.
Vanochtend 2 ongelukken zien gebeuren, door menselijk falen: te laat en abrupt remmen en geen afstand houden.
Domheid kan geen winterband tegenop.
Die koptekst.. ?
@spylegion: ? = lol :)
Alle voorzieningen ten spijt: de mens blijft de zwakke schakel. Teveel idioten op de weg. Helaas
Mensen denken ik heb winterbanden dus makkelijk 100 inplaats van 50km.hier op het werk hebben we er ook 1.die kwam niet want die lag in de greppel.
Mensen moeten niet huilen maar zich aanpassen aan de situatie, doe je dat niet blijf dan lekker in bed of ga met de trein
Kom net terug uit dordrecht, nog even de 170 aangetikt op laan der verenigde naties, geen enkel probleem!
Je kan toch serieus niet zijn als je zegt dat er niet genoeg gestoord word in Nederland.
Ik reed vannacht in de polder waar niemand komt en zelfs daar reed ik achter een strooiwagen…. De wegen in Nederland worden enorm goed bijgehouden als het sneeuwt/vriest.
Met goed aanpassen en rustig doen kan het merendeel van de botsingen voorkomen worden. Zelfs zonder ABS en tractie control met zomerbanden….
Groot nieuws, deze middag had het 1.6 bezineblokje van ons familiehok plots bakken vermogen en koppel. Ik kon al rijdende in derde de wielen doen spinnen! De motor kwam echt lekker snel in zijn powerband rond 4k rpm en de tracktiecontole in race modus (rechtervoet) deed het ook goed.
Sneeuw en ijs tuning werkt, zeker met zomerbanden!
De remmen deden het meestal wel wat minder, en vooral heel schokkkkkerig…
( eigenlijk is er geen hol aan rijden met dit weer.)
Vroeger gingen mijn ouders, ik en mijn broer langlaufen in de Ardennen.
Met een Renault 4 op zomerbanden, vijf of meer winterslang. Nooid geslipt, altijd 1 meter hoge sneeuw, stikdruk verkeer.
Winterwaarschuwing of niet, we gingen altijd.
Daarom hoef ik geen winterbanden. Ik let extra goed op en rij rustig.
Wel vaker een setje onder mijn vorige auto gehad. Merkbaar beter grip, maar het kost extra en ik heb nu een auto die als een blok op de weg ligd met voorwielaandrijving met esp.
fantastische dag gehad vandaag. De hele dag auto gereden, gefotografeerd bij de Omloop van het Oosten.
Glad? Niets gemerkt! Op de terugweg was het wel gladder, dus rustig aan gedaan. Aan het weggedrag van een aantal mensen te zien verbaasd het mij niets dat er ongevallen gebeuren, als iedereen even wat gas terug neemt en wat kalmer aan doet…… tegen beter weten in natuurlijk
https://www.flickr.com/photos/bloemendal-fotografie/albums/72157678771674036