Hoe betrouwbaar is jouw auto eigenlijk?

Auteur: , 194 Reacties

Fanboys kunnen irritant zijn, maar haters, die zijn pas écht irritant. Je kent ze wel, van die mensen die proberen elk topic over een bepaald merk te kapen met monotoon commentaar over de onbetrouwbaarheid er van. In plaats van loos geschreeuw in de ruimte, willen we het betrouwbaarheidsbeeld eens wat concreter maken.

Typische monteurs aan het werk onder een Citroën

Zijn Duitse auto’s echt zo degelijk? Roesten Italiaane auto’s al in de fabriek? Moet elke vorm van elektronica in een Franse auto coûte que coûte vermeden worden? Wie het weet mag het zeggen. We horen graag van jou wat je momenteel rijdt, en of deze auto goed bevalt danwel elke week met een gebrek stil staat. Koester je hem, of ben je hem liever kwijt dan rijk? In geval van het laatste, waar liep je allemaal tegenaan? En als je hem een rapportcijfer moest geven (van 1 tot 10), wat krijgt hij dan?

In het geval van een flinke historie met meerdere wagens zou het leuk zijn als je de allerberoerdste er tussenuit plukt. Wat is de auto waar jij je slechtste herinneringen aan hebt overgehouden? Je weet wel, zo’n niesbui waar altijd wel wat aan mankeerde, en elke week in storing stond. Gooi het in de groep, en wellicht kunnen we na een rits comments concluderen of er nou echt een merk is dat er positief/negatief uitspringt, of dat het toch meer een kwestie van geluk is of je auto zich ged houdt of niet.

Foto: Monteurs aan het werk, uit dit topic.



194 reacties

Weet je Smoke, ik herken he-le-maal nix over het door jouw gesuggereerde ‘fan-boy-gelul’
Echt niet.
Nog nooit hier iets over gelezen
Alleen maar liberale, welopgevoede en vrije geesten hier.
En waardering voor elkaars mening (respect – dat woord is gedevalueerd)
@desjonnies: klopt helemaal wat je zegt! Fanboys bestaan niet!

On topic: Er is maar 1 merk: BMW. Rapportcijfer: 10
Rest van die ”auto’s” rapportcijfer 1.
@pomfriet: @norge: :D
@vale46: You rang?
@norge: Geen fanboy’s op AB? De eerste die in mij opkwam was jij ;)
@vale46: Ben geen fan-boy , maar Hyundai is het beste natuurlijk :mrgreen:
@pomfriet: BMW bouwt echt wel goede motoren maar hun elektronica is echt wel NIKS waard moet ik toegeven
@bmw-m: Aldus iemand uit 1994?
Gaat heen..
@bmw-m: dat is allemaal toelevering, daar kan bmw niks aan doen.
@xiran: Dat is natuurlijk onzin: BMW is de supply chain manager en als de onderdelen niet goed zijn dan is BMW daar uiteindelijk verantwoordelijk voor. Bij slechte onderdelen ga je rond de tafel voor een beter ontwerp of je zoekt een nieuwe leverancier.
@CBR600rr: klopt klopt maar meestal heb je dat pas door als de auto’s stuk gaan op dat onderdeel. Ondanks steekproeven komen sommige onderdelen er tussendoor.
Ik rij een golf 6 1,4TSI twincharged met 210pk en 300nm. Het komt heel goed van zn plek met een gem verbruik van 7,3L op 100km. Ben er heel tevreden over geef hem een 8
@deniz0319: gaaf! Dure upgrade ?
@reggie-boy_rood: valt mee 450eu
@deniz0319: 0-100?
@felix1989: geen idee, standaart hield ik een mk5 gti bij (160pk), dus denk nu iets meer als 6s
@deniz0319: al eens over nagedacht dat hij dan al zijn 200 trappelende pk’s niet aansprak ;)
@bofkont: kan niet anders idd
@reggie-boy_rood: pk’s is niet alles boys, kijk maar dat filmpje van topgear tussen een XJ220 en een zonda.
@bofkont: jawel hoor heb standaart meer koppel, en andere koppelcurve door men kompressor zit men max koppel al rond de 2250rpm.
@deniz0319: Als die GTI goed door haalt in zijn toeren is hij absoluut sneller, ook getuige de 0-100 specs van beide originele wagens. Koppel zegt niet zoveel in dit geval.
@bofkont: het is toch echt zo, rij maars mee als je me nie geloof hahha
@deniz0319: wat krijg je dan voor dat geld ?
@reggie-boy_rood: 3 pulls op de rollerbank en een chip op maat. Ohja en 2jaar garantie!
@deniz0319:
En haalt ie ook 200.000 km?
@patrickae86: boeid me niet echt tegen die tijd heb ik al lang een ander
@deniz0319: Ja maar dit artikel gaat over de betrouwbaarheid :)
@patrickae86: ben ik ook benieuwd na. de nieuwe motoren van peugeot krijgen met hun 1.2 160 pk… thp motoren.. kan toch nooit lang goed gaan?!
@reggie-boy_rood: de huidige 1.6 thp blinkt ook niet uit in betrouwbaarheid, dus het zal mij benieuwen of dit goede blokjes worden….
@kimi100: dat valt echt verschrikkelijk mee, in het begin hadden ze wat problemen met de distributieketting, maar dat is nu al verholpen.
@brabantia: Was het maar zo’n feest! Ik ken een hoop mensen die hier heel anders over denken….
@kimi100: eerste auto’s hadden wat kinderziektes, nieuwe modellen zijn net zo betrouwbaar als de gemiddelde Duitse/Italiaanse concurrent, met uitzonderingen daargelaten.
@patrickae86: Een TSI of TFSI die meer dan 80 000 km haalt zonder totaal nieuwe motor mag al een wonder heten, dus hij heeft echt wel een unicum in handen hiermee ;)
Huidige auto Ford Fiesta 1.8TD bj2000, eerste auto (overgenomen van mijn moeder)
Start altijd, zitten geen dingen op die stuk kunnen gaan dus gaat ook nooit stuk.
Qua degelijkheid een dikke 9.5/10, dat half puntje is te wijten aan het feit dat de koppeling al vervangen moest worden op 150.000km maar dat ligt waarschijnlijk meer aan mijn moeder dan aan de auto. En hij begint te roesten aan de wielkasten achteraan maar dat is geen schande voor een auto van die leeftijd. Staat trouwens ook altijd gewoon buiten.
@geenidee: heb ook n Fiesta van 2000, 1.25 16V, Ghia. Koppeling hoor je veel bij die dingen, bij mij maakt t druklager geluid. Verder beginnen de wielkastranden inderdaad te roesten maar verder helemaal tevreden erover!
Nope, 1 van mijn auto’s heeft de naam (bij mensen die er nooit 1 gehad hebben), zeer onbetrouwbaar te zijn.
In de praktijk valt dat reuze mee, ik ken rottere merken (nee, ik noem geen namen want dan ben je meteen een “hater”).
Ik geef daar trouwens niks om, zolang ik elke keer met een lach instap en een niet af te beitelen grijns weer uitstap….
Ik rij nu in een Alfa Romeo 155 1.7TS uit 1994, zo’n 2 jaar nu. Vrijwel roestvrij, en ook technisch is hij helemaal super. Motor is kurkdroog. Onderhoud eigenlijk ook niets speciaals. Gewoon regulier onderhoud en wat extra dingen die horen bij de ouderdom.

Hij staat trouwens wel binnen, anders vind ik het zonde.
@Joel_D: leuke auto. Heb ik nog in gelest!
Audi A4, nog nooit problemen mee gehad (niet grijs btw, blauw)
@mevipp:
Je neus groeit door mijn scherm heen….
@jrk68: audi’s zijn wel nog best goede auto’s hoor qua betrouwbaarheid
@bmw-m: tot 2002 ja. Erna is dramatisch over het algemeen, uitzonderingen daargelaten. Geen aannames maar eigen ervaringen.
@ej20g: wat jij zegt inderdaad, Audi leunt nu nog op de opgebouwde reputatie van toen. Het is qua betrouwbaarheid lang niet meer wat het was..
@ej20g: ’n Mazda 121…. Serieus? Snel naar iklikoma.nl
@eklasse: mijn moeder wilde goedkoop rijden en goedkoper kan bijna niet. Bovendien had het gekke ding alle spoilers die er te krijgen waren vanaf de fabriek en lagen er lichtmetalen velgen onder. Daarnaast was het ding knalgroen. Echt een geinig wagentje was het.
@ej20g: 2004 bedoel je dan, daarna kwamen de 2.0 TDI’s. De 1.9 TDI’s zijn lekker degelijk.
@lohran: zou ook goed kunnen. Was een niet al te precieze schatting. Maar dat klopt inderdaad, 2 collega’s van mij hebben een Golf 4 met 1.9 TDI (nog pompverstuivers) en die hebben beide zonder problemen meer dan 250.000 km op de teller staan.
@bmw-m: ik werk bij ford en er worden regelmatig redelijk nieuwe audis ingeruild met de reden dat ze het een onbetrouwbare auto vinden
Kia is the best.
Paps auto: renault megane 110 dci gt-line een 9.3 zit goed gem verbruik van 5.2
1 minpunt hij kraakt bij de kofferbak maar is zo te verhelpen!
Vorige auto een Subaru Impreza 2.0 uit ’99. Bijna 3 jaar gehad en in die 3 jaar naast de normale slijtage onderdelen nooit een probleem gehad. Aantal weken geleden een Suzuki Baleno station 1.8 uit 2001 gekocht aangezien ik het 4×4 vrijwel nooit echt meer nodig heb en om te besparen op verzekering en benzine, hier kan ik nog niks over zeggen. De vorige auto van mn vader, een Audi A6 3.0 quattro avant had wel veel problemen. Kapotte bougie, electronica problemen en airco kapot. Z’n huidige auto, een Mercedes C320 CDI uit 2008 na inmiddels al 5 jaar, 1x een systeemfout in het COMAND-systeem wat binnen 5 minuten was opgelost met een update. Verder nog geen enkel probleem gehad.
1992 Mazda MX-5 1.6. Veel minder problemen mee gehad dan verwacht. In de laatste jaren de uitlaat, koppeling en het differentieel moeten vervangen. Maarja, wat slijtage mag. Hij is de 280.000 al voorbij! Maar hij laat me nooit in de steek. Ploegde zelfs vrij probleemloos door de sneeuw deze winter.

9/10 zeker :)
Weet je, mijn vorige auto, die was ALTIJD beter……………………..
@desjonnies: troost je…. Je volgende auto is slechter.
@desjonnies: De meest eerlijke reactie :p
Ik heb er tot nu toe 1 gehad. Een BMW E46 328i uit 1998. Best degelijke auto maar hij laat soms toch wel zijn leeftijd zien. Regulier onderhoud? Misschien wel maar op 14.5 jarige leeftijd is het ook wel logisch dat er wat dingen gaan. Dingen die uitgevoerd zijn sinds februari 2012:

– GM5 (centrale vergrendeling) repareren
– bougies vervangen
– kapotte bobine vervangen
– expansiereservoir gescheurd, vervangen
– brandstoffilter nog te vervangen
– hydrolagers speling, nog te vervangen
– topmounts speling, vervangen
– kapotte deurhendel, vervangen
– remblokken rondom vervangen
– 10W60 olie vervangen
– oliefilter vervangen
– aircobeurt, nog uit te voeren
– radio vervangen
– schokbrekers rondom vervangen voor schroefset
– veren vervangen voor schroefset

Al met al een lang lijstje voor een jaar autobezit. Soms word je er gek van maar dan stap je in en word je weer helemaal blij, puur omdat je er gewoon gehecht aan raakt. Ik ben een fan, maar kijk ook realistisch naar het onderhoud en zowel BMW liefhebbers als haters mogen het best weten. Liefhebbers vinden het vaak nuttige informatie omdat ze dan meteen weten wat er dan aan de hand is met hun auto en dat vind ik veel waardevoller!
@jzaero: Logisch een lang lijstje al je ook olie en oliefilter toevoegt. Dat is gewoon standaard onderhoud.
Ik rijd zelf nog niks helaas. Maar over de auto’s van mijn moeder kan ik genoeg vertellen. Ten eerste de Astra F, deed het altijd en had nooit problemen. Helaas door slecht (lees: geen) onderhoud door de eigenares voor ons na 1,5 jaar weggebracht naar de sloop. Vervolgens een Mazda 121 gekocht, deze bleek bij de eerste APK een rotte chassisbalk te hebben. Deze is netjes gemaakt en we hebben er nog lekker 2,5 jaar in rond getuft zonder problemen totdat er een ongelukje mee gebeurde waarbij de neus van het Bolhoedje de trekhaak van de voorgaande auto een kusje gaf. De auto reed verder nog, lekte geen koelvloeistof ondanks dat de radiator gebogen was door de trekhaak. Bij de laatste APK toch economisch total loss verklaard. Vervolgens een Kia Pride gekocht, deze deed het ook altijd en kwam 3 jaar lang probleemloos door de keuring op een lekke schokbreker en een gaatje in de uitlaat na. Ze zoop wel als een ketter, gemiddeld 1 op 10 was niet vreemd. Deze hebben we 1,5 maand geleden ingeruild op een 4 jaar jongere Fiat Seicento met volledig open dak van voor tot achter. Deze heeft ons in deze korte tijd nog niet laten staan gelukkig en is veél zuiniger dan de Kia (gemiddeld 1 op 16). Bij aankoop een nieuwe APK erop gekregen waarbij de 2 achterste remleidingen vervangen zijn, uiteraard kosteloos. Verder hadden geen van deze 4 auto’s veel last van roest, ook de Mazda niet nadat de chassisbalk gelast is. Als ik elk van de auto’s een cijfer moest geven zou de Opel een 5 krijgen, de Mazda een 8 (was het leukste autootje van de 4 en deed 1 op 15 gemiddeld), de Kia ook een 6 (lawaaierig en ontzettend dorstig maar toch een relatief hoge fun factor) en de Fiat tot nu toe een 8. Het dakje is ideaal met dit weer en gezien het formaat van het autootje is hij ontzettend stil. Bovendien ligt het behoorlijk koersvast op de weg voor zo’n klein en relatief oud karretje.
@ej20g: Je hebt zelf geen auto, maar spreekt wel over dat Audi slecht is en dat dat is gebleken uit je eigen ervaringen. Hier spreek je jezelf dus echt grandioos tegen… Goed geprobeerd hoor.
@autobart: eh? Ik lees niks over Audi’s….
@smadb: een stuk naar boven zeg ik er iets over. Maar omdat VAG bashen hier populair is denken veel mensen dat ik dat ook aan het doen ben. En dat is niet waar.
@ej20g: heb je ook een zusje? Zoja wat is haar mob. tel nummer? Rrrr
@smadb: haha. Enigst kind, helaas.

Zie nu dat mijn reactie naar autobart niet doorgekomen is. Maar die wijsheid haal ik dus uit het halve jaar dat ik per jaar stage loop bij een universeel bedrijf.
2000 Toyota Corolla G6, met tot nu 315.000 km op de teller.
Koppeling 1x vervangen, remblokjes en remschijven 2x intussen, schokdempers ook vervangen.
Voor de rest gewoon onderhoud en de auto rijdt nog behoorlijk goed :)
10/10!
@mrdriver: die corolla’s rijden fantastisch, rijd er zelf regelmatig in.
meeste problemen bmw
minste mercedes & vw
gemiddeld renault (vanalles), peugeot (sensoren), ford (roest), mitsubishi (overdreven slijtage & veel lawaai)
@Hupke: zit wel een kern van waarheid in.. Hoop dat meerdere hier mee eens zijn.
Ik rij een R170 uit 2000 en merc’s uit die tijd krijgen gewoon wat roest. tegenwoordig gelukkig niet meer maar slijtage!? de banden slijten echt het hardst en dat geld bij onze w220 320 ook
@reggie-boy_rood:

Nah, bij de mitsubishi waren het niet de banden die een probleem waren maar wel de remschijven(!), distributieriem (veel te vroeg), interieur, en uiteindelijk ook de cardans. En al vanaf z’n 1e onderhoud leek het alsof de isolatie helemaal verdwenen was. Wel een hele goede wagen voor de rest.
Ford Focus 1.8 TDCI clipper 1st gen.
1x in de 205.832 km panne gehad, koppelingskabel had het begeven. voor de rest NOOIT problemen. echt zeer tevreden van.
enkel niet te spreken van service, bij groot onderhoud worden er fouten gemaakt, bijvoorbeeld onlangs alle schijven laten vervangen, linksachter fout vervangen waardoor die sleepte, na 2km kwam de rook al uit m’n velg, gloeiend heet stond dat ding! Teruggegaan en gratis laten maken. (maar je bent wel je auto kwijt voor een halve dag)
Auto altijd op tijd op onderhoud gestuurd, altijd goed onderhouden, wekelijks gronding kuisen. Ziet er nog nieuw uit!
@RazorHead:
en het cijfer, een 9/10. Echt waar. 10/10 zou het worden als ie beetje meer powerr had :D
Heb toen ik 18 was een 206cc 2.0 uit het jaar 2001 gekregen. Deze had 60.000 op de klok. In een jaar 25.000km mee gereden. Er is nooit iets kapot gegaan. Zeer fijne en degelijke auto. Nu heb ik anderhalve maand geleden een Volvo c30 gekocht. Geweldige auto zowel vanwege zijn buitenkant (meningen zijn verdeeld) als het interieur. Kan nog niet veel zeggen over de degelijkheid. Thuis hebben we altijd Volvo en nog nooit problemen mee gehad.
Mijn huidige wagen (VW Polo berline ’00, 1.9 TDI) heb ik vrijwel al de hele tijd dat ik hem heb verwenst…

Positief punt:

– de motor is super geweldig, de betrouwbaarste motor die je kan hebben!

Negatieve punten:

– linker knipperlicht bleef hangen (lichtblok vervangen, slijtage)
– Open dak lekte bij hevige regenval of carwash dus laten repareren (duur!)
– Zetelleuning uiteen gescheurd bij amper 130.000 km (tweedehands gekocht voor 60 euro, in dezelfde keur en erin gezet)
– Dashboard trilt bijna tot op je schoot, nog steeds.
– Deursloten vervangen, binnenwerk was stuk.
– Roulementen al talloze keren vervangen
– Airbagprobleem, inmiddels opgelost
– ABS probleem, sensor kapot (duur in reparatie!)
– Servopomp versleten, laten vervangen

Kortom zit geduldig te wachten voor als ik mijn nieuwe Delta heb en deze de schroothoop op mag. Ik zal op de eerste rij zitten en ervan genieten als er een pletwals over rijdt.
@gedece: tja, als je je Polo uit 2000 de wals wenst omdat z’n knipperlicht niet werkt zou ik je zeker een Lancia delta aanbevelen, haha
@eklasse: Als ik hem voor je deur zou droppen zal je wel weten wat ik bedoel ;)
@eklasse: want de nieuwe Lancia Delta is ook zo super onbetrouwbaar.. :s
Rij nu met een Volvo s60 2.4 d5 rijd zeer goed en heeft een verbruik van 4,9/10 dus zeker goed ik geef deze een 8/10
@bass: 4,9 op 10 vind ik wel fors hoor..
Afgezien van een paar kleine manco’s doet mijne het prima.
@sir_smokalot: ga eens gauw over de presentatie van de nieuwe S-klasse, de 3gt of de A3 sedan berichten ipv dit opruiende adverteerders vriendelijke non-artikel. ;)
Drie jaar een Alfra 159 gehad…
– afgebroken draagarm ophanging (kwam meer voor zei de monteur in de garage)
– na 2,5 jaar defecte airco, volledig leidingsysteem vervangen en nog niet opgelost
– defecte turbo (vervangen na 2,5 jaar onder garantie)
– bluetooth telefonie enkel compatibel met een beperkt aantal toestellen

Wagen verkocht omdat ik de problemen (vooral met aircosysteem) kotsbeu was…
@upstream:

Positief: blij het één van de mooiste wagens vinden waar ik ooit mee gereden heb
nissan almera 1.8 16V uit 2001, start altijd en nooit geen rare dingen aan gehad, wel een saaie auto maar zeer betrouwbaar cijfer… 9
@Xiphos: misschien af en toe wat olie erbij? Dat is 1 van de weinige aandachtspunten.
2 auto’s gehad, begonnen met een Corrado 2.0 16v nooit problemen mee gehad, tot dat iemand besloot er tegen aan te rijden. Daarna een Eclipse gehad, redelijk wat elektronische storingen mee gehad waardoor de auto een paar keer stil heeft gestaan. Van beide auto’s enorm genoten, de Corrado iets minder uitgerust met opties, maar niet kapot te krijgen! De Eclipse reed als een droom! Allebei zou ik ze graag weer rijden, jammer genoeg staat de chashflow er momenteel niet meer naar als arme student.

Corrado: 8,5
Eclipse: 8,4
Ik heb 10 jaar een Toyota corolla 1994 gehad. Ik heb 1 keer olie ververst. En voor de verkoop, vorig jaar, heb ik distributieriem vervangen. Verbruikte geen druppel olie en zelfs accu is 10jaar geworden. Verder nooit een mankement gehad. Top auto
Renault Scénic type I, Phase II.

-storing in het circuit, waardoor de auto spontaan in de noodloop springt
– lampjes op dashboard gaan spontaan branden, maar ook spontaan weer uit
– lang niet zo zuinig als fabrieksopgave

Daar staat tegenover dat het een Privilege model betreft, dus voorzien van praktisch alle opties. Op het moment van aanschaf een geval van VEEL voor relatief weinig geld. Daarnaast een goede veiligheidsuitrusting , met het oog op het vaderschap wat er aan zat te komen.

Als ik terug kon in de tijd, had ik zeker iets anders aangeschaft.
@awesome: heb je geen renault pro plús.. de irritante advertentie die je 100x in een uur op de radio hoort…
Ik rij in een mazda 323 sedan. Heb de auto nu al 5 jaar. Gekocht met 52.000km en er staat nu 85.000km op. Buiten de reguliereonderhoud geen kosten.maar ik rij dan ook niet veel km per jaar
Eigenlijk is mijn beste auto een Datsun 120Y geweest uit 1977, DIRK genaamd.
Een Wagon Deluxe
Gekocht voor veertig keiharde guldens !!!
En dik anderhalf jaar mee gereden

Dirk zat onder de deuken en Dirks voorspatborden en deurplaten zaten los aan de onderkant
Roest.
Leek net een fladderende kip als je 120 reed.
Dirk deed het altijd, vroeg nooit om olie, bougies of filters.
Dirk werd aan iedereen uitgeleend : Ik moet ff een halve kuub tuinhout halen, een versnellingsbak wegbrengen of een verhuizing doen, DIRK deed het zonder protest.

Dirk was ook volgeplakt met stickers door buurtkinderen, dat mocht en hoorde bij DIRK
En door DIRK’s gedeukte en bestickerde verschijning, had je ALTIJD voorrang, de meest wilde taxi chauffeurs stopten voor DIRK.
DIRK is niet meer, nadat een vriend hem dwars door een blinde muur heeft geparkeerd.
1 van de meest emotionele en droevige dagen in mijn auto-carriere.
En dat terwijl ik toen een ouwe Jaaaaaag had (kocht je voor 6 keer DIRKS aankoopbedrag ) en een Alfa Giulia Nuova (die noch meer roest dan DIRK had.)
Oh, DIRK kon niet op slot, maar is nooit opengbroken

Ik mis DIRK nog steeds…………………………………………..
@desjonnies: mooi verhaal
@desjonnies:

kom net terug uit Biarritz ..
heb daar gisteren perongeluk een Renault Juva4 gekocht ..
wist niet eens van het bestaan van die dingen ..

is dat wat ?? (hij liep nog wel een soort van) ..
@lincoln:
Yep, Volgens mij is de Juva de eerste Renault met zelfdragende carrosserie, patentt gekopiëerd van GM (Opel 1937) en naar Renault traditie nooit ene cent royalties voor betaald.
Als ik me niet vergis ligt er een zij kleppertje in en zijn ze na de tweede wereld oorlog moeiteloos doorgebouwd.
Was eigenlijk DE voorganger van de Renault 4, simpel, betrouwbaar en leverbaar als bestellert en station wagen voor de ondernemer.
Vooral die bestellerts zijn populair en best wel aardig te gebruiken, ook worden ze ge-hotrod die dingen.
Huidige auto (en eerste auto) Dodge W200 uit ’76
Ding roest waar je bijstaat, verbruikt massaal olie op alle plekken, lekt enorm en maakt veel te veel herrie.
Is verder uiterst betrouwbaar, start altijd (ook met -20) en zorgt er elke rit weer voor dat ik met een glimlach rondrijdt! Voor mij niks anders meer als een amerikaan!
Ik geef ‘m een dikke 10
@Jaapferrari: Volgens mij heb je het thema van dit topic een beetje gemist..
Wij hebben een fiat panda 0.9 Young ’99 gehad.
Gekocht met zo’n 35.000 op de teller.
In 8 jaar tot 130.000 gereden voor de versnellingsbak de soep in draaide.
In de tussentijd enkel nieuwe banden, (2) schokbrekers, uitlaat, 1 nieuwe remklauw + setje blokken opgegaan.
Verder nooit startproblemen gehad, zelfs in de winter.
Bijna altijd buiten gestaan, geen roest niks.
Als je maar genoeg gas gaf kwam het nog aardig van ze plek.
Onder het motto ‘kost niks, maar dan heb je ook niks’ een topwagentje.
Dus als je voor een krap budget een auto zoekt zou ik hem een 8/10 geven.
@bierbuik: oja, wel heeft hij aardig wat olie gelekt, maar volgens de fiat was dit met een nieuwe carterdop ‘gemaakt’ (not).
Verder nooit onderhoud gehad, geen beurtjes, altijd of probleemloos of voor minder dan 100€ door de APK.
Moeders had een keer een paaltje geknuffeld, voor 65€ een bumper en achterlicht gekocht en in een half uur erop gezet.
Overgins hebben we door de jaren wel zeker 20 koplampen verstookt, daar was werkelijk geen touw aan vast te knopen hoe dat elke keer kwam. Soms 4x achter elkaar de linker en dan weer de rechter 3x.
na een tijdje maar een heel doosje van die lampen besteld.
Volvo, kan niet kapot.. BMW X5 doet t ook al 3 jaar door heftig terrein, MB ook een goeie!
Batavus Torino,
Sterk frame en goede banden en weinig verbruik, wat vreten
Minpunten zijn de ketting en mijn 3 versnellingen die het nooit doen.
Cijfer: 7
Alle veelgehoorde minpunten en daaruit voortgekomen vooringenomen meningen over de Wankel, daar kan ik niet over meepraten. Ok, hij verzuipt heel soms wel eens, maar dat ligt toch meer aan mij. En nee, het is geen zuinigheidswonder, ook al is 1 op 10 heel goed haalbaar als je rijdt zoals een Prius-rijder eigenlijk zou moeten rijden. En hij zuipt wat meer olie dan een cylindermotor. Maar dat tweede en laatste neem je voor lief, dat weet je als je er aan begint.
Maar ik heb er half Europa mee doorkruist, meer dan een ton aan kilometers gereden (het blijft een hobby-auto) en bijna twee jaar als daily gebruikt. Bij de laatste keuring (april) was de compressie op beide kamers nog steeds zeer goed.

En zo ken en weet ik meerdere Wankelaars met vergelijkbare verhalen. Sommige met 4 ton and couting op de teller..
@rotarypowah:
pfffffffh, Japanners zijn niet voor niets de aller-aller beste motoren bouwers.
@rotarypowah: ro80, rx, gs, welke auto rij jij met wankelmotor?
Mercedes c klasse uit 2003, cijfer: een 8, nooit grote problemen gehad en doet nogsteeds zijn werk.
Mercedes e350 klasse uit 2006, MIJDEN! Heel betrouwbaar en topwagen, behalve de motor. En groot probleem bij die motoren is een tandwiel in de motor dat kapot kan gaan. Is een dingetje van 40 euro en maakt niks kapot. Alleen moet wel de motor eruit voor vervanging.. Dus: voor de 350 een 5, maar voor de e500 een dikke 9. Nooit problemen mee, comfortabel en altijd power te over.
Vorige bak: Volvo V40 2.0. Normale slijtage. Nooit stilgestaan. Enige ‘grote’ ellende was een versnellingsbak revisie. Is een bekend euvel van dat model.
Nu: VW Passat 2.0 TDI 8v. Ellende, problemen en storigen. 1st: elektrische handrem. Control unit was stuk gegaan omdat 1 van de electromotoren te veel stroom trok. 1400 euro reparatie (ja! voor een handrem!!). Nu doet de airco het niet. Aircopomp is stuk (ventiel lekt). Moet nieuwe pomp hebben (wordt duur…). Storing in het dashboard dat terug blijft komen: 1 van de 3(!) temperatuursensoren in de uitlaat maakt kortsluiting met de + en geeft dus soms foute waardes…. en dit is het lijstje sinds Januari 2013. :|
@MDA: raportcijfers: Volvo een 9, VW een 3.
@MDA: als je een 2.0TDI van voor half 2008 hebt krijg je nog:
Tweemassavliegwiel (duurrr), alle verstuivers (4x €900, er is een terugroepactie, check of je in aanmerking kom), en als je een DSG hebt, sterkte…

Heb ook een Passat gehad (1.9TDI), slechtste auto ooit gehad.
@weereentankleeg: Ik ben er aardig mee bekend. Inderdaad een DSG en van voor 2008. Maar ik heb de goede serie injectors. En de vorige eigenaar is al getrakteerd op een complete motorwissel, dus mij vliegwiel, opvoerpomp etc etc zijn nieuw.
Peugeot 306 1997: alles wat elektrisch is, is kapot. En uitlaat inmiddels al 4x moeten vervangen/lassen.. Suzuki alto 2012; erg goedkope storingen, zekering ed. Mercedes ML 1999; eerst jaar wat problemen; kraken kofferbak, stereo. kinderziektes/Amerikaanse bouw? Daarna in 10 jaar 1x dure reparatie
@amg65: Doet me denken aan de 306 van mijn ouders: ook daar faalde nagenoeg alles aan, tot zelfs het punt dat na 10 jaar niemand dat stuk ellende nog wou kopen.
Dat spel is voor 250 euro de boot opgegaan naar Bujumbura….
Renault Megane 1.5 dCi 106 Dynamique uit 2007.
Enige echte probleem was vocht in linker voorruit (onder garantie vervangen) na 80 000 km, en de sensoren om de deuren automatisch te ontsluiten die stuk gaan na 55 000 km.
Motorisch 1 van de beste dat ik ooit gehad heb, veel zuiniger dan fabrieksopgave en vooral veel sterker dan fabrieksopgave (112 pk ipv de 106 pk origineel met enkel goed onderhoud en rijgedrag).
Sowieso de mini 1000 uit 1989 (eigenlijk alle classic minis hoor). Roest als een gek, rijdt en scheurt als een gek, hoekt een bocht als een gek, is niet snel maar ongelooflijk vet en grappig. Het enige probleem is de terugkerende roest.

Rapportcijfer voor alle classic mini’s :
9,99999999999999
fiat seicento 1.1: prima ding, nooit problemen op een vastgetoeste handremkabel na. punt:9

renault clio 2ph2 1.2: leuke wagen, maar wel stabilisatiestang slecht, raammechanisme brak af en katalysator ging kapot. punt: 7

opel astra coupe 2.2: DRAMA! zoop enorm, voelde zeperig, rammelde, en zei ik al dat hij zoop? 2weken gehad. punt:2

renault clio 2ph2 1.6: top autotje maar wel veel mis. bobines kapot, krukassensor stuk, stabilisatiestang afgebroken, aandrijfas afgebroken maar toch rijd hij super. punt: 6,5
Ik rij sinds begin vorig jaar met een dodge ram 1500 (op LPG natuurlijk) en velen zeggen dat amerikaanse autos onbetrouwbaar zijn en dat ze al na 5m uit elkaar vallen maar ik heb er nu al zeker 30000 km mee gereden en het enigste wat mis is gegaan was tijdens de lange vorst dat hij zei dat de bandenspanning te laag was terwijl die in orde was. En toen het weer warmer werd was het opgelost
(En met de taxen op lichte vracht beleef je er nog veel plezier mee voor zn kosten)
@aventador51: en ik geef hem to nu toe een 9,5/10
Tot nog toe:

Fiat Panda: heeft me 2 keer laten staan, maar koste ook niks. Een 5.
Fiat Seicento 1: Diverse dingen kapot, 1 keer gestrand met een kapotte koppelingskabel. Motor bij 135K vervangen voor een andere omdat ie olie zoop, toch geef ik m een 7.
Fiat barchetta 1: Defecten: motorsteun uit subframe getrokken, koppeling en draagarm achter. Een 8.
Fiat Seicento 2: Alleen klein bier, al 13 jaar in de familie. 1 Keer gestrand, gebroken massakabel zorgde voor een kapotte computer, voor 20€ weer gerepareerd. Grootse probleem: koppakking, voor 50€ zelf gemaakt. Ik geef m een 9. Ding doet t altijd.
Fiat Marea: 2 keer gestrand, 1 keer bougie uit kop geslagen, 2e keer versleten diafragma van koppeling. Ding was niet ideaal, maar heeft me ook niks!!! gekost, buiten wat onderhoud. Een 8.
Fiat barchetta 2: Eigenlijk nog niks kapot, ding voor 1000€ gekocht. Ding is zonder meer een 10.
Fiat Stilo station: Nu anderhalf jaar en 50.000 kilometers (van 110K tot 160K); defecten: koplampstellertje. Een 9.5
Uit bovenstaande reacties merk ik eigenlijk op dat alle automerken goede én slechte kwaliteit leveren. De een zegt dat dat bijvoorbeeld Mercedes goed is, de ander vindt het maar niks.
@berlinetta: Die conclusie trek ik niet helemaal aan de hand van de reacties over mercedes..
Audi A8 4.2 tdi getuned naar 425pk en een shitload aan koppel…

Stuk: nokkenassen audi probleem vervangen onder garantie

Versnellingsbak. ..vervangen onder garantie

Aircopomp. …vervangen onder garantie

Veel electronica problemen. .bijna allemaal onder garantie verholpen

Bij auto..lancia thesis 2.4 jtd 20v getuned naar 225pk en 460nm. .

Stuk: connect systeem…duits fabrkaat

Aandrijfassen. ..duits fabrikaat

Maar verder..door en door betrouwbare auto die de honderdduizenden kilometers vreet alsof het meters zijn..zuinig. snel. Stil. Comfortabel..

En roest??? Een thesis roest niet
@Soulmaster: oeps audi een 7 thesis een 9
@Soulmaster: JAAAA. Een Thesis, wat een prachtbak! :)
C220 CDI bouwjaar 1998, rijden deze al sinds 2003 en al ruim 500.000 km op de teller. Rijd nog super betrouwbaar en comfortabel dus zeker een geslaagde auto dat een 10 verdient!!
Ik heb nu een 159 2.4 Q4 Ti uit eind 2007 met 95k km op de teller nu. En het is de eerste keer in de 5j dat ik autorijd dat ik tussen 2 onderhoudjes in niet terug naar de garage moest voor een mankement! Chapeau voor de Alfa, want ik misbruik hem nogtands ferm (circuitdagjes etc…)

Enige dat ik weet dat er aankomt in het achterste differentieel, dat klonkt nu al een beetje. Maar ik kan er voor het zelfde geld nog 100.000km mee rijden! Nog niet aan denken dus! Hij is gechipt en de motor zelf staat een klein beetje nat van de olie. Maar verbruikt niets van olie of koelvloeistof (ik moet tussen de onderhoudjes nooit iets bijvullen)!

Ik ben ook van plan om volgend jaar de DPF leeg te halen. Want nu regenereert hij om de 150-200km. En dat is echt wel veel, hij zal geen leven van 250d km bespaard zijn!

Verder in het interieur nog geen enkele rammel en windruis komt maar binnen aan 180+! Roest komt er ook nog niet door en het interieur is nog niet afgeleegd!
Dus ik ben een heel tevreden Alfa rijder!

Ervoor een S60 2.4d en daar was er constant iets mee! Nooit erge dingen, maar ik ben enorm streng voor m’n auto en daar was er constant een lampje kapot, of een rollement aan het wiel die de geest begon te geven, … Altijd zo wel iets kleins dat op de zenuwen werkt!
Heb een Chrysler 300C uit 2007, ding heeft me nooit in de steek gelaten maar er zijn allerhande zaken aan kapot gegaan. Totale rekening na 5 jaar….ruim €7000 excl onderhoudskosten. Gelukkig was het meeste daarvan tijdens de garantie. Toch wil ik ‘m niet weg doen…een van de weinige hedendaagse wagens met een greintje karakter.
MB SLK 230 kompressor van 97, is nooit wat mee :)
Zelfs geen roest waar mb van die jaren toch wel bekent om staat, de SLK heeft dit trouwens niet op grote schaal.
Gehad en gereden en zwakheden, Toyota, Corrola GT 80…roest ,Toyota Celica 82….roest , VW Jetta 87 , versellingsbak carburateur roest,VWGolf 89… remmen roest en sensors…;AlfaRomeo Spider 76 alles, Seat Ibiza Crono 90 alles,Opel Corsa 97, lak .olie remmen. Nissan Primera 99 perfect Nissan Primera 00 Perfect Opel Corsa 1983 Alles ..Peugeot 205 perfect…Citroen Berlingo 04 remmen en interieur delen….VW Caddy 08 uitlijning Wielstand, batterij lading spiegels MB Vito 05…..ALLES… Nissan Serena olie opel Omega 89 wielschijven olie roest relays…..Hyundai i30cw perfect..Caddy Maxi accu lading…. Volvo 240 ,olie en roest(30 jaar oud) .
@norge: Vito, u serieus?
@felix1989: Wil er eigenlijk niet meer over praten, wat een grafbak.Maar het reed wel lekker.
@norge: gaaf mijn eerste 205 had alleen regulier onderhoud. Na 5 jaar heb ik er 100.000 km bijgezet en geen vreemd onderhoud. Fantastische ding.
@xiran: Probleemloze auto die toen Peugeot de bijnaam Franse Mercedes gaf.
@norge: Shit ben men Accord nog vergeten Perfect!
@norge: Pfff wat n kut lijst :)
Een auto heb ik niet, maar mijn (studenten)fiets heb ik nu 9 maanden en 2 keer naar de reparatie moeten brengen: de eerste keer was de pedaalas gebroken, kwam blijkbaar vaker voor in de fietsen van mijn serie. De tweede keer heb ik hem te lang in een slechte buurt laten staan, met gevolg dat er een nieuw voorwiel + band + licht + rem op moest en een nieuw zadel. Het stuur moest ook nog vervangen worden omdat het een aluminium exemplaar was dat blijkbaar vaak boog of brak, maar ik had geen tijd meer. 7/10.
Meest slechte auto was mijn Alfa 75 2.0 twinspark, maar oh wat een geweldenaar als hij het deed. Kabelboom is op de snelweg eens gaan fikken. de latere 4 alfa’s 155, 3x 156 echt geweldig goed nooit problemen mee gehad.
1e wagen:Opel Kadett gsi 2.0 8V.
6 Jaren gehad,weinig problemen.
Enige echte probleem was een storing in een relais wat in de computer zit,dat wat achteraf moeilijk te traceren was.

2e wagen: Subaru Impreza Gt Turbo.
4,5 jaar gehad,geen enkel probleem mee gehad.

3e wagen: Seat Ibiza Cupra.
Een kleine jaar gehad.
Geen enkel probleem mee gehad.

Huidige Wagen:BMW 320i.
5,5 jaar in mijn bezit en geen enkel probleem mee gehad.

De fijnste wagen is toch wel de BMW en de Impreza,totaal verschillend-begrijpelijk-,qua wegligging,prestatie’s,rijeigenschappen.
Kiezen tussen die twee is nu wel makkelijker,gezien ik een gezin heb,ga ik voor de BMW.
Mijn volgende word ook zeker een BMW.
Maar de Impreza,wat een bak was dat,geweldig.
Het enigste waar ik spijt van heb gehad was de Cupra.
Mijn eigen auto ervaringen zijn niet zo spannend; E46, E60, en nu F10. Weinig problemen. Ik rij diesel, rij netjes warm, en laat hem altijd goed onderhouden. BMW: 9
Vind het verhaal van mijn vader interessanter; heeft een VW Bora met 6 ton op de klok. Eerste eigenaar. Los van een kapotte aircopomp, een paar jaar geleden, heeft hij er nooit iets mee gehad.
VW; 9
Leuk artikel en leuk initiatief overigens Smoke.
Ik heb zelf geen auto maar mijn vader heeft een alfa romeo 159 met 1750 TBI. Geweldige auto. Tot nu tot nu toe geen problemen behalve dat de standaard radio een slecht ontvangst heeft
Volvo 850 T-5R, nooit problemen gehad, was ook binnen een jaar total loss;)
Nu XC60 gaat helemaal prima en heeft ook veel power, met een chiptune doet ie 0-100 in 6,9 sec..
Zal ik beginnen met ’t lijstje met wat ik in ’t bezit heb gehad:
– VW Jetta uit 82, een jaar in m’n bezit geweest, gekocht in 1996
– VW Golf 2 1.6D uit 1985, een jaar in m’n bezit geweest, gekocht in 1998, had toen 350k km, of 450k km op de teller, of nog meer?
– Lancia Dedra TDs uit 1992, twee jaar in m’n bezit geweest, gekocht in 1999, had toen 270 k km op de teller
– Alfa Romeo 33 uit 1993, half jaar in m’n bezit geweest, gekocht in 2001, Km stand weet ik niet meer maar ook niet relevant.
– Ford Fiësta 1.1 uit 1988 (wel ’t ‘nieuwe’ model), half jaar in m’n bezit geweest, gekocht in 2001.
– Lancia Dedra 1.8 uit 1990, op LPG, jaartje in m’n bezit geweest, gekocht in 2002, km stand… hoog
– Lancia Y10 uit 1990, jaartje in bezit geweest. Gekocht in 2003.
– Lancia Delta HPE TDs uit 1996, twee jaar in bezit geweest. Gekocht in 2005. Veel km op de teller
– Suzuki Baleno 1.8 Estate uit 1998, twee jaar in bezit geweest. Gekocht in 2007. 200k+ op de teller
– Lancia Delta HPE TDs uit 1996, één jaar in bezit geweest. Gekocht in 2009. 300+k op de teller
– Lancia Ypsilon uit 1997,half jaar in bezit geweest. Gekocht in 2010. Geen ton op de teller
– Fiat Bravo uit 1999, ruim half jaar in bezit geweest, gekocht in 2011. Km stand onduidelijk

Zo, een hele lijst. Na de Bravo is er een lease Golf op de oprit komen te staan.


De slechtste uit de lijst? De Alfa Romeo 33! Op de hakken gevolgd door de Ford Fiësta. De 33 was natuurlijk te verwachten. Bij aanschaf had het ding namelijk op elk paneel een andere kleur rood wat natuurlijk te denken gaf. Daarbij had de benzine pomp de neiging om de benzine vanuit de tank rechtstreeks op straat te pompen. Op zich geen probleem omdat ‘ie prima op LPG reed. Al had het kreng met grote regelmaat een flinke back-fire waardoor ik op de tast de lucht-inlaatslang weer terug kon plaatsen. Omdat LPG toen nog goedkoper was dan een liter drinkwater nam je dat maar voor lief, totdat ook nog eens één van de koppakkingen het begaf. Dat was voor mij het signaal: Over en sluiten. Verdere ongemakken? Een niet functioneel dashboard (best lastig als je wilt weten hoe hard je rijdt) en een minder dan briljant weg-gedrag.

De Fiësta was werkelijk een negatieve verrassing. Het ding zag er netjes uit, reed bij de proefrit ook prima en leek netjes in onderhoud te zijn geweest. Totdat de uitlaat er onderweg viel, een gevolg van een kapot ophangrubber van de motor. Tel daar bij op een kapotte draagarm voor en een homokineet die z’n eigen weg zocht en je kunt je voorstellen dat de lol wel een beetje op was.

De beste uit het rijtje? Heel ver voorop de Lancia Dedra TDs, op de voet gevolgd door de eerste Lancia Delta HPE TDs.

In de Dedra heb ik in twee jaar tijd 100.000 km gereden, totdat de lol moest stoppen in de kofferbak van een BMW 3. Tja, wat heb je dan aan onderhoud? Elke 25000 km 4 nieuwe Pirelli’s (want zacht en ja advies bochtjes van 70 met 140 op de teller nemen), elk half jaar olie en filters verversen, dat is het standaard werk. Dan één retourslangetje van de koelvloeistof moeten vervangen vanwege een lekkage, één wiellager laten vervangen, een turbo-druk-sensor laten vervangen en een snelheidsmeter-kabeltje. Meer niet.

De Delta waar ik 2 jaar mee gereden heb was trouwens ook een geweldig goede ervaring. Okay, hij had wat gebruikssporen rondom maar… gekocht voor 100 euro, zonder APK. Voor de APK de snelheidsmeter-sensor vervangen (Bosch, 5 euro op de sloop), voorruit vervangen (verzekering), draagarm rechtsachter vervangen (75 euro, een middagje klooien en een kratje Palm), een bandje (35 euro) en een rembekrachtiger-pomp vervangen (35 euro). Vervolgens 2 jaar rijden totdat er een fikkie onder de motorkap ontstond. De defecte rembekrachtiger pomp had olie gelekt op de de 12V kabel die de voeding voor de start-motor verzorgde. De weekmakers in de olie hadden de isolatie van die kabel aangetast waardoor kortsluiting en dus brand kon ontstaan. Achteraf heel logisch en dus voorkoombaar maar helaas.

Tja, en waarom dan zo’n enorme lijst met auto’s? Gewoon, voor een appel en een ei kopen en van APK naar APK rijden en mochten de kosten voor een nieuwe APK te hoog zijn dan weg knikkeren. Net zo makkelijk. Zo was de Golf II het slachtoffer van roest in de kokerbalken, was er voor de Jetta gewoon geen geld voor reparatie (want student), de Dedra op LPG had dure reparaties nodig in het LPG systeem. Van de Suzuki was de koppelingsplaat versleten net voor de vakantie en géén budget voor vervanging. De tweede Delta en de tweede Ypsilon werden het slachtoffer van niet uitkijkende mede weggebruiksters en de Bravo mocht gaan vanwege een leasebak.

Qua roest? De ‘Duitsers’ konden er het meeste van. Golf II verrot, ook de Fiësta had de nodige sporen van roest. Electronica? Yup… de Fiësta met een rokende combi-schakelaar voor de richtingaanwijzer bediening. Okay… De Suzuki kon er ook wat van, maar dat zat ‘m in de AG Autogas-computer.
Ik heb een Dodge Caliber. 2.0 (TDI) diesel. Betrouwbaar: JA maar schreeuwend duur in onderhoud, maar what the heck
Slechtste auto ever was een Laguna uit 2007, gelukkig maar een paar maanden in gereden. Wat een drama.
Ford heeft ook een maandag ochtend-Mondeo (bj 2008) geleverd, om de 5 of 6 weken was de accu opeens helemaal leeg. Reden was niet te vinden.

Nu een S-max en een BMW 1, beiden helemaal goed, zou ik zo weer kopen. Hoewel die 1 wel erg klein is als je je kroost er een keer in wilt vervoeren.
Ben inmiddels toe aan nummer 9. Begonnen met VW Polo 6n, daarna w202 MB C220cdi combi, daarna e46 320d touring, daarna Golf V 1.9tdi, daarna e46 320d sedan, daarna e39 530d, daarna Opel Astra H 1.7cdti station, nu nog een Golf IV 1.6 en aanstaande zaterdag ga ik weer terug naar de e46: een 318td compact:-). Voor de compact haters: hij is met m-pakket, alcantara sportstoelen, m-stuur en zwarte hemel, gewoon dik dus. In al die jaren ben ik twee keer blijven staan: de e39 had een kapotte dieselpomp (die onder de stoel, gelukkig garantie) en met de Astra een kapotte dynamo gehad. Voor de rest niets geks gehad.
Ik heb een 205 xs uit 1991, hij is net zo oud als ik. Heb hem zelf in onderhoud en dat is goed te doen. Ben geen opgeleid monteur maar ben wel technisch aangelegd en vieze handjes vind ik niet erg. Heb de auto nou 2,5 jaar. Onderhoud is tot nu toe een nieuwe knalpot, aandrijfas, remleidingen, stuurkogels en nog een paar andere kleine dingen. Het is ook geen nieuwe meer. Ik wil hem nooit meer weg doen! Bijna hele vriendengroep rijdt overigens 205, inmiddels zijn dat 9 auto’s. Zo helpen wij elkaar, sinds hebben we ook een eigen hefbrug bij de werkschuur.
@p205xs: super gaaf! mijn eerste accent uit 1992 rijdt nog steeds rond 250.000 + onderhand. De gti is wel lastiger te onderhouden omdat daar alles ingepropt is met de franse slag, alles past maar net. Het weggedrag van elke 205 is zo onderschat, zelfs als je het vergelijkt met nieuwe auto’s. Klinkt cool heb je een xs met 1.4 of 1.6
Mijn moeder rijd een suzuki jimny automaat en nooit problemen ! (is ook geen snelle rijder dus dat is hoogstwaarschijnlijk de oorzaak) maar best een goeie auto.

Mercedes R170 180dkm. slijten alleen de banden het hardst….. voor de rest geen problemen mee gehad

Mercedes W220, ook 180dkm. Ook geen problemen gehad (afkloppen voordat de relaxte luchtvering stuk gaat)
@reggie-boy_rood:

Als de banden echt overdreven hard slijten tov je rijstijl moet je misschien eens kijken (of laten kijken) of hij nog wel goed uitgelijnd is.
Ik rij een Mitsubishi Colt uit 2003, het laatste jaar van die generatie. Een 1.3tje.
Veel betrouwbaarder gaat het niet worden denk ik. Heb het ding nu bijna 3 jaar en heb er werkelijk helemaal niks mee gehad. Maar dan ook echt helemaal niks, nada, noppes.
Start bij -20 met een werkend kacheltje, start ook bij +30 met een werkende airco.
Ideaal ding. Het is niet sportief ofzo, hij schommelt lekker in de bochten en is met name goed in ondersturen. (kan ook door de 4 verschillende “houtje-touwtje” bandenmerken komen…) Maar 1 ding is zeker, dit wagentje gaat mij never nooit in de steek laten en me nog zeker 200.000 kilometers aan rijplezier opleveren.
Alles wat ik hierna ga kopen gaat minder betrouwbaar worden, dat durf ik een kartje pils op te zetten ;-)
Als ik er een cijfer aan moet geven wordt het een 9,5. Omdat 10 perfectie is en perfectie bestaat niet en gaat ook nooit bestaan.
Ik rij in een suzukie grand vitara. 1.6. 3 deurs. Rij geregeld met een zware aanhanger er achter. Geregeld dat er rond de 2ton achter hangt. Bomen en struiken er mee uit trekken. Ook in het veld voor de jacht is het een super auto. Gemiddeld krap aan 1 op 10. Of de aanhanger er nou achter zit of niet rij altijd wel redelijk door. Het is niet de mooiste auto maar ik rijd hem af. Benzine er in en olie in de gaten houden verder nooit wat mee gehad en ik misbruik mijn auto behoorlijk. bouwjaar 2001 175000 km. Een echt topper !!!!
Beste auto’s die ik gehad heb zijn een Honda Accord, Saab 900 en mijn huidige Saab 9-5. De 9-5 is zonder meer de fijnste auto die ik tot nu toe heb gehad. Van alle luxe voorzien, bijna decadent, maar uiterlijk een heel bescheiden wagen. Maar bovenal heel degelijk, een hele verademing na drie Italiaanse auto’s.
Geloof het of niet, ik geef de MG een dikke 8. Er is weleens iets, maar veel minder dan je zou verwachten en het is nooit iets dat niet binnen 5 minuten is op te lossen met een schroevendraaier. Verder hartje winter starten, nooit te heet worden in de zomer en loads of fun. Zelfs geen olievlekken op de oprit! En dat voor een British Leyland product uit 1979.
@mgmgb:

Jij had hem toch zelf gerestaureerd niet? Als dat tegoei gedaan is dan helpt dat natuurlijk ook veel om hem degelijker te maken.
@Hupke:
daar ben ik inderdaad mee bezig, maar aan die restauratie gingen 7 jaar zorgeloos rijden door mijn moeder vooraf
Genoeg gehad met mijn BX 1.9 GT van 1984 in de afgelopen twee jaar. Kapotte dynamo, kapotte veerbol, aantal keer lege accu en 100x gezeik met de carburateur. Maar dat geeft niet. Het is een hobbybak die ik alleen ’s zomers gebruik om goede ritten mee te maken. Dan zit er maar weer wat zooi in de carburateur waardoor het toerental begint te stuiteren. Boeiend. Even doorgassen en het is weer weg. Elke kilometer is spannend, maar elke kilometer is ook genieten. Een probleemloze auto zou maar saai zijn.
@Citrofiel: ik heb een c5 hdi gehad. Nooit iets mee gehad. Heerlijke auto; die ik helaas weg heb moeten doen. Cijfer 9,5
Eerste auto een fiat still 2,5 jaar in bezit geen problemen niks hoeven te vervangen..
2e een Suzuki swift 1.5 excl super car maar nul comfort(verlaagd 17 inch) en veel storingen die op niks uitdraaide..

3e een Alfa Romeo Gt jtd 2,5 jaar enigste probleem zijn 2 draagarmen maar Dat is een bekend 156/147/GT probleem voor de rest top nooit weg moeten doen voor mij huidige auto

Een fiat bravo 1.4 lekkere auto maar haalt het natuurlijk niet bij de gt. Koppeling vervangen met alles cylinders best snel na 130 duizend.motor in top vorm op de linkerbalk 106 pk ipv 90 en dat met inmiddels 160 op de teller. Denk niet dat hij de betouwbaarheid van me Alfa haalt maar variabelen gevoel
@c-greg: is natuurlijk stilo en rollerbank klote telefoons…
@c-greg: bedoel natuurlijk fiat stilo en rollerbank. Klote telefoons… De fiat stil krijgt een 8 de swift een 7,5 de Alfa een 9 en de bravo een 8.
ik rijd een a6 2006: heeft nog nooit een sleutel opgezeten, 2.0 tdi gechipt naar 190pk, 200.000 km en ik heb het gevoel dat hij net gerodeert is. Vertel me alles maar het zijn oerdegelijke motoren, de 1.9tdi van mn moeder hield het 242.000km uit voor ze hem verkocht en hij deed het nog steeds zoals het moest zonder problemen. de vorige audi a6 van mijn vader: ook een a6 (van de generatie ervoor) 1.9 tdi: 350.000km, je zag het nog niet eens aan de auto. In de audi-garage waar ik mijn stage doe komen er geregeld mensen binnen met audi a4-a6 1.9tdi-2.0 tdi die 400.000-500.000km gelopen hebben.

volgens mij wordt hier op dit blog nu en dan wat teveel aan vw-bashing gedaan.
heb een audi gehad,wat een ellende,olie zuipen 3x gestrand met pech……
rij nu mazda 3 in een jaar tijd 2 lampjes stuk.roest een beetje,wel jammer.
geef em een 8 van de 10 punten.
Niet een van de mooiste auto’s maar mijn Nissan Almera uit 1998 is niet kapot te krijgen, 1.4 blok er in een bonk ijzer wat zo in elkaar is gezet om nooit kapot te gaan. Airco die na 15 jaar nog steeds werkt!! Enige wat kapot is gegaan zijn de ruitensproeier pompjes maar om daar nou om te gaan zeuren. Rapport cijfer: 9 !
Beste: Mazda mx-5
Slechtste: Alfa 33.
Chronologisch obv bezit:

– Renault Clio 1.2 16V ’01: niets mis mee
– Renault Clio 1.6 16V ’03: zeer snelle en fijne auto, geen problemen
– Opel Astra 1.6D ’02: belachelijk slechte stoelen, kreeg er rugklachten van
– Seat Leon 1.9tdi ’02: hele fijne auto, enkel gecupte banden en ongeluk gehad
– Nissan Almera 1.6 ’03: nooit 1 probleem mee gehad
– Peugeot 206 1.1: veel problemen mee gehad: starten, uitvallen wanneer koppeling intrappen
– Seat Ibiza 1.6 16V ’07: fijne auto, geen problemen
– Ford Fiesta 1.25 ’09: fijne auto, geen problemen, weinig power met name op snelweg
– Renault Megane 1.5dci110 ’10: terugkomende storing in de software, degelijke auto
– Seat Leon 1.2tsi ’10: hele mooie en fijne auto, jammer van het harde plastic
– VW Passat 1.6tdi ’11: hele fijne auto, start-stop heeft alleen nooit gewerkt
– Fiat 500 0.9 twinair ’12: top auto! wel hoge zit maar prima voor mijn vrouw
– Audi A4 2.0tdie ’12: zo veel fijner dan de VW, stiller, betere wegligging en rustige reiswagen

De Peugeot 206, Ford Fiesta, Seat Leon en Fiat 500 waren de auto’s van mijn vrouw. De 500 rijdt ze nog steeds, slechts 1500km gelopen. Wel hele leuke auto! het is een ByAbarth in het rood met zwarte velgen en striping. We hebben er vol lederen echte Abarth stoelen ingezet.

De Audi rijden we ook nog steeds, 55K op de teller en nog niet 1 keer storing of klein probleem gehad. Voor mij echt de beste auto die ik heb gehad zover…
Mercedes C200D W202. Gekocht met 450.00km op de teller op de veiling voor 600 Euro.
Alleen een einddemper op gezet en door de APK gegaan. Geen piepje. Geen kraakje. 1 op 17. Geen olie verbruikt. Stonk zelfs na zeer grondige reiniging naar geit, want blijkbaar van boer Harmsen geweest. Een betere auto heb ik niet gehad. Verkocht voor € 700,-, waarbij de koper zelfs bij de overdracht nog zeurde dat ie nog nooit zo’n lelijke gebutste Mercedes had gezien.
Auto’s van mijn ouders waar ik herinneringen van heb:
Alfa Rome 33 Sportwagon: vochtplek op de dakbekleding, versnellingsbak wilde soms niets anders dan 3e, knipperlichten waren vaak defect, … Typisch Italiaanse problemen dus.

Volvo C70 Coupé (1998): schitterende kar. In 10 jaar 285 000 km mee gedaan en amper een rammeltje. Vrat wel banden met 193 pk op de voorwielen. Problemen: 1 cilinder verstookte olie (geen probleem, af en toe een busje olie kopen), stuurwielbekleding kwam ietsje los (vervangen onder garantie), radio is stuk gegaan. Verder eens een lekke band gehad maar kan je met alles hebben. Ik heb er nog in leren rijden.

BMW 320d Touring (2007): in België hebben die dingen de bijnaam Brol Met Wielen maar het zit er niet echt ver van. Sinds levering rammelt er al wat in het bagagescherm bij stilstand door trillingen van de motor maar daar kan je nog mee leven. Alles begon in 2009 met een probleem met de sloten. Dat was blijkbaar bekend bij BMW en is vervangen onder garantie. Enkele weken later begaf het slot van de rechter achterdeur het. Zelf nieuw slot mogen betalen. Weer een paar maanden later softwarefout door met sleutel 2 de wagen te ontgrendelen terwijl sleutel 1 in het contact zat zonder dat we het wisten. Daardoor werkte de afstandsbediening voor de sloten niet meer en moest je de auto manueel openen en sluiten met de noodsleutel. Elke keer je de auto op die manier opendeed ging het alarm echter af… Auto stond 3 dagen bij de dealer voor men het gefikst had (hele wagen moest geherprogrammeerd worden).
In 2011 begaf de turbo in het buitenland toen mijn ouders ermee op vakantie waren. Auto had net 104 000 km gelopen. BMW Assistance heb je NIETS aan. Ouders hebben hun reisverzekering mogen aanspreken. Auto uiteindelijk gerepatrieerd en in totaal 3 weken kwijt geweest tot hij hersteld was. De turbo hebben we volledig zelf moeten betalen, BMW geeft maar garantie tot 100 000 km. Nadat de turbo hersteld was hing er bij traag verkeer een verstikkende dieselgeur in het interieur. 3 keer naar de dealer gegaan voor men vond wat het was: rubberen afdichting in de uitlaat was vervuild door olie toen de turbo stuk ging.
Sinds dien werkt hij wel weer perfect maar er beginnen serieus wat rammeltjes te ontstaan in het dashboard en aan het stuk van de B-stijl tussen achterbank en koffer.

Zelf rijd ik een Mini Cooper D uit 2008. Goeie wagen behalve nu de laatste tijd elektronicaproblemen (elektrische ramen willen moeilijk naar boven) en daarvoor moet hij bij de volgende grote beurt geherprogrammeerd worden. Verder wat rammeltjes die beginnen te ontstaan in het interieur, de erg harde ophanging (understatement) van de auto helpt daar volgens mij ook niet echt bij.

Algemene opmerking over BMW: met hun boordcomputer die de onderhoudsintervallen bepaalt moet je het ene jaar (lees vorig jaar 4 keer met mijn Mini) om de 5000 km langs voor ofwel olie, ofwel remblokken, ofwel autocontrole, of weet ik nog wat allemaal terwijl je het andere jaar (lees dit jaar) helemaal niet moet gaan.

Mijn volgende auto wordt waarschijnlijk een Volvo als het budget dat toelaat, geen gezeur meer met al die (voeg zelf een lelijk woord in) elektronica van BMW…
Veruit mijn slechtste auto was een Opel Vectra Station Diesel uit 1997, gelukkig van de zaak. Wat een grafbak. Letterlijk op de eerste dag had hij al een storing in het motormanagement, die in de drie jaren erna continu terugkwam. Dieptepunt een reis naar Italië, waarbij hij halverwege de heenreis ook weer storing kreeg (1 week na een servicebeurt!) en ik de hele vakantie op noodprogramma moest rijden, max 80 km/u. Niet ter plekke te maken. Ook brak na 3 jaar zomaar een gasdemper vd achterklep af. Als hij 2 dagen stilstond wilde hij vaak niet starten, kon je de ANWB bellen. Echt een rotauto.
Daarna overgestapt naar Alfa, met als idee: als ik dan toch storingen moet krijgen, dan maar met een lekkere auto. 156 SW Diesel, anderhalve ton gereden zonder een enkel probleem. Sindsdien privé alleen maar Alfa’s gereden, nu weer een 156 maar dit keer een V6 Q Tronic. Tot nu toe perfect. En ook de andere Alfa’s hebben me nooit laten stilstaan, al heeft een oud Spidertje natuurlijk wat meer onderhoud en aandacht nodig. Voor mij nooit meer een Opel, doe maar zo’n Italiaan, rijdt veel lekkerder en betrouwbaarder dan altijd wordt gezegd.
Mijn MR2 heeft pas 250.000km gehaald en als hij warm ik wil hij nog net zo graag richting het rode gebied. Weinig elektronica en als ik de facturen van de vorige eigenaren bekijk zijn het allemaal de standaard slijtage onderdelen. Binnenkort wel even mn voorwiellagers vervangen maar daar kan ik mee leven.
Wij (mijn vader) hadden een Seat Alhambra uit 2007 (nieuw gekocht). Man man man, wat een rampenbak. Na 2(!) jaar eerste accufaal, dus gestart met start kabels. Half jaar daarna ging de centrale deurvergrendeling kapot, soms ging hij niet van slot, soms niet op slot (met de sleutel in de deur van/op slot doen werkte ook niet).

Kwart jaar daarna deed de airco het niet, waar we achterkwamen toen we NAAR Italië en Kroatië op weg waren (in de zomervakantie nog wel… ).

Het was kort gezegd een rijdende stroomstoring.

Nu gelukkig een betrouwbare Volvo V70 (2012) en een (misschien iets minder betrouwbare) Volkswagen Polo (2013).
1e auto: Honda Civic uit 1997. Enige “pechgeval”: de originele accu uit ’97 vervangen. Nooit gezeik mee gehad. Topbak!
2e auto: Honda Prelude uit 1997. Een en al ellende. Achteraf bleek dat de auto uit drie andere Prelude’s is opgebouwd.
3e en huidige auto: Volvo S40. Heerlijke auto! Dik 200.000 km gelopen en geen gekke dingen meegemaakt. Volgende wordt weer een Volvo.
2003 honda civic sport 1.6 vtec

Gekocht op 43 000km
Nu 167 000km

Voordeel. Kurkdroog blok, verbruikt geen olie. Verbruik valt goed mee en is erg betrouwbaar. Nooit problemen mee gehad!

Nadeel:
Main release bearing van de versnellingsbak knarst wat, maar heeft hij al van in het begin.

Cijfer 9/10
Hallo,

In 1994 mocht ik na 3x een BX een Xantia bestellen als auto van de zaak. De 1.6i paste nog net binnen het budget, wel met een comfortpakket (centrale vergrendeling met IR afstandsbediening en elektrisch bediende voorruiten!). In het eerste jaar reed ik er 60.000 km mee, wel waren daarvoor de kleppen al gesteld ivm LPG, een terugkerende uitdaging…. Toen de Xantia in 1999 eruit moest (met inmiddels ruim 233.000 km op de klok (was geen lease, maar eigendom van de zaak) moest ik in een Astra gaan rijden. Kan ik iedereen aanraden als je het Franse comfort nog meer wilt gaan waarderen….. Met de Astra ben ik gestopt met privé-rijden en heb de Xantia overgenomen voor 7500 Gulden. Inmiddels is dat bijna 14,5 jaar geleden en staat de Xantia op bijna 414K. Rijdt nog steeds heerlijk, ook probleemloos elk jaar naar Frankrijk 1000 km achter elkaar. In oktober 2009 heeft AutoWeek nog een “Klokje Rond” aan mijn auto geweid en daar kwamen geen gekke dingen naar boven. Wat volgens mij belangrijk is, is goed onderhoud door mensen die verstand van het merk hebben, dus de echte Citroëngarage. Bij de 3 ton was de koppeling voor het eerst op, toen is ook de LPG-installatie uitgebouwd en niet zonder effect; de kleppen hoeven sindsdien niet meer gesteld te worden. De betrouwbaarheid is nog steeds prima, jaren geleden bleef de gasklep soms hangen, maar dat was weer snel (zelf) verholpen. De veerbollen zijn pas 1x vervangen omdat ik daarvoor de bollen op tijd liet hervullen met stikstof. Een gereviseerde hoogteregelaar en een nieuwe draagarmlager en kachelradiator vind ik in ruim 18 jaar niet vreemd. De koelradiator heb ik jaren gelden preventief laten vervangen om te voorkomen dat daar problemen mee zouden ontstaan. Wat mij betreft is er geen reden om een andere auto te kopen, zolang de Xantia zich zo goed blijft gedragen :-) .
Zakelijk rijd ik inmiddels alweer bijna 10 jaar Citroën, 2x Berlingo Multispace HDi (-XTR), de eerste ruim 180K en de huidige nu 130K probleemloos, slechts regulier onderhoud en een paar keer de rempedaalschakelaar vervangen ivm soms uitvallen van de cruise control. Recent een nieuwe temperatuursensor in de buitenspiegel omdat de airco die informatie gebruikt als input.
De 3 BX-en (van 1987 tot okt.1994 gereden) gaven zelden problemen op een enkele backfire door de LPG na.
2 weken geleden is de Xantia weer APK-goedgekeurd, had alleen nieuwe remblokjes achter nodig omdat die aan één kant niet goed vrijliepen, verder geen aandachtspunten behalve een certerventilatieslang die wat lekt, gaat binnenkort een nieuwe op.
Voor mij zijn Citroëns erg betrouwbaar gebleken na 26 jaar en ruim 1 miljoen km ermee te hebben gereden!
Peugeot 306 gehad en die heeft me in die 40000 km die ik erin gereden heb nooit in de steek gelaten, er was niks mee aan de hand! Maar goed ook want onderhoud kon ik toch niet betalen als scholier zijnde!
Corolla uit 97 nix aan het handje dan de bandjes en de olie vervangen staat dan wel 165.000 op de teller
tjonge jonge .. wat een epistels allemaal ..

als je niet begrijp dat een auto kapot kan .. dan moet je er niet aan beginnen ..
Eerste auto was een alfa 146 1.4, prima auto en reed super. Moest 1x een nieuwe nokkenasversteller. Momenteel een Alfa 916 GTV, super auto. Hij rijdt heerlijk en geweldige looks, veel mensen kijken er naar of vragen je dingen over de auto. Heb er nog geen problemen mee gehad in een jaar tijd, 1x een nieuwe lambasonde. Volgende week moet ie voor de APK :)
Ik heb een VW T3 waarvan ik nog vrijwel niets kapot gekregen heb, en in de winter beter start dan mijn buurman’s nieuwe Volvo V50. enkel wat dingen die los gekomen zijn of wat oud geworden zijn en ik vervangen heb zo wat een van de meest degelijkste auto’s ooit denk ik enkel zijn ze niet vooruit te krijgen. En ik heb ook een 66 Mustang die altijd start en nog werkelijk niets aan kapot gegaan is maar hier moet ik misschien bij zeggen dat ik hem volledig gerestaureerd heb en er nog geen 10000km mee gereden heb.
@sir_smokalot: nou je zin? 180 autoweek reviews van pappa’s auto, marginale eigen auto’s, mx5’s en wat VW’s..

Morgen beter je best doen!
Een occasion aankoop advies van ’n fiat ritmo Misschien ?
@eklasse: Pappa’s auto’s ook ? OK, Fiat 850, Citroen 2 CV , Citroen AMI, Ford Fiesta, Toyota Carina, Ford Taunus, Renault 18, Renault 20 Simca Ralley , Honda Intregra, Honda Accord,Ford Ecort, Hyundai Coupe, Hyundai Excel, Fiat Brava. De Aziaten ware goed En de Italiaanse slecht electrisch De Franse hadden roest.
M’n eerste wagen was een Peugeot 406 Coupe, 2.0 liter benzine. Gekocht toen hij al 9 jaar oud was en 140.000 op de teller had. 2 x probleem gehad met de cruise controle die niet aan wou, en 2 x sensor laten vervangen. Gaf met momenten ook een melding om remvloeistof na te kijken als ik de handrem optrok ( wat er niets mee te maken heeft ). Was een schakelaartje van 1 euro aan de handrem, die ik zelf vervangen heb.

Verder was de automatisch verduisterde binnenspiegel al van in het begin kapot, en heb deze uiteindelijk nog vervangen door een 2de hands exemplaar. Het zelfde verhaal met de CD-wisselaar in de koffer. Radiator is moeten vervangen worden ( gekend probleem ), en de waterpomp begon een luid kloppend geluid te maken. Heb deze uiteindelijk ook zelf vervangen. Verbruikte als een malle, maar ik spaarde het gaspedaal niet, en deed vooral veel stadsverkeer ermee. Bijzonder comfortabele en mooie wagen.

Versnellingsbak gaf in het begin wel een argwanend gevoel, maar is wederom een bekend probleem. Vooral in z’n achteruit zetten, vergde wat kunde. Maar een goeie dot gas, of eerst een heel klein beetje vooruit rijden eerst, deed wonderen. Ik geeft deze wagen dus een 7.

Rijd momenteel 2 jaar een Renault Clio Sport R27 uit 2007. Gekocht met 47.000 op de teller, en heeft nu 63.000. Sinds ik boven mijn werk woon, doe ik vooral veel kleine afstanden, maar juist dat vergt veel van een auto. De toekomst zal uitwijzen of hij betrouwbaar blijft.

Onlangs de originele batterij versleten. Bij het vertrekken, is de auto heel zenuwachtig, maar is een gekend probleem. Sommigen wijten dit aan een treuzelachtige tractiecontrole, sommigen zeggen dat enkel een update van de computer soelaas brengt, en dan ook niet altijd. Heb wel eens m’n schermpje moeten vervangen van de temperatuur controle eenheid. Heb dit gedaan met een 2de hands controle eenheid van een megane over te zetten, omdat een nieuwe 600 euro zou kosten (!) Het lcd schermpje kon je niet los krijgen, enkel de volledige verwarming eenheid.

In de winter last van achterste remblokken die vastvriezen aan de schijven, dus je wilt de handrem vermijden…( is een gekend probleem ).

Rijdt voor de rest als een zonnetje.
Sinds iets meer dan een jaar een MR-2 uit 2000…heerlijke auto en zoals verwacht, probleemloos.

Daarvoor veel Alfa gereden en die auto’s rijd je met e hart… :)
Had als eerste auto een golf 3 met 1.6 aee motor…. Hier heb ik veel problemen mee gehad al was het verder een leuke auto!!
Nu een Ford Mondeo met een 2.2 TDCI motor a 155 PK Deze heb ik gekocht bij 150k met kapotte verstuivers dat is ook echt het nadeel aan die 2.0 en 2.2 tdci´s van ford… Verder weinig te klagen tot nu toe… teller staat nu op 168 K auto rijd in elk geval heerlijk!
Heb in 11j en tientallen auto’s maar 1 slechte gehad. Een 94er Golf 3 GTI. Die besloot na 6mnd dat 2 cilinders onnodig waren en zette die dus vast. Verder eigenlijk nooit noemenswaardige dingen gehad. Volvo S70 van 270k naar 335k gereden in een jaar, probleemloos. En ga zo maar door. Div. Alfa’s gehad, nooit wat mee gehad (al was de laatste wel wat gevoeliger dan de rest). Div. Citroen’s gereden, allen zonder problemen (jaja zelfs de EB6V gehad zonder gezeik!!). By far de meest betrouwbare was denk ik toch m’n 96er Corolla 1.6 16V GXI. Niet dat ie minder onderhoud had dan de rest maar dat is denk ik wel de auto die bij mij het meest op de kloten heeft gehad. Ding was gewoon onverwoestbaar. Perfecte hooligan auto. Van 92k naar 233k gereden met regulier onderhoud. Ding was niet kapot te krijgen. En nog verdomd snel ook.
Kort overzicht:
– Toyota Corolla 1.8D bwj 1990: comfort: 0 betrouwbaarheid: 10
Na 20 jaar en 312.000km het pompje van de koppeling vervangen aan €65
– Renault Scenic 2007: comfortabel, praktisch en rijkelijk uitgerust, reed wel als een boot. Geen problemen mee gehad in korte periode dat er ik mee gereden heb
– Ford Focus C-Max 2007: reed als de beste maar daar bleef het bij: goedkoop plastiek interieur, rammelen overal, dashboard met een scherpe kant waar ik steeds met mijn knie tegenzat
– Skoda Octavia 1.9TDI met DSG: 105.000 probleemloze kilometers, zalige DSG, beetje grijs en saai interieur
– Ford Focus 1.8TDCI Ghia: zeer goede wegligging, scherpe besturing, elektronisch en interieur een drama: radio/gps liet het regelmatig afweten, elektrische sloten defect, parkeersensoren die om de haverklap tilt sloegen. Interieur ook vreselijk goedkoop: een beetje hopeloze plastiek knoppen op een hoop gegooid. Ook een moeilijk auto om door stad en file te rijden door groot turbogat
– Skoda Superb Greenline 1.6CTDI: zalig auto, ruim, zeer rijkelijk uitgeruste wagen. 1x heeft hij mij laten staan met een platte batterij doordat deze elektrisch verstelbare zetel teveel stroom trok bij rust. Een gekend euvel dat met een firmwareupdate opgelost is.
– Hyundai i20 1.2 Lounge bwj 2010: klein en compact autootje, zeer goed uitgerust voor de prijs tot heden nog geen problemen ondervonden. Wel jammer van de luie 2de versnellig en somber interieur.
Niet mij eigen auto’s maar die van de vriendin:
– Toyota Corolla Verso 1.6: bwj 2002 – praktische en ruime wagen maar na amper 10 jaar al veel kosten: katalysator defect, kruiskoppeling kraken, versnellingsbak weigeren en stukken vervangen, olielek ergens, continue foutmelding van motormanagementsysteem, etc, Auto altijd goed onderhoud en met veel zorg behandeld. Helaas deze voldoet niet aan de kwaliteit van Toyota die we gewend waren.
– Volkswagen Caddy 1.6TDCI: bwj 2012: 35.000km – zeer ruime en prakische auto, goed uitgerust, rijdt zeer eenvoudig en wedbaar ondanks de grootte 1 klein ‘mankement’: koelvloeistof stond te laag. Geen idee waardoor, geen lek gevonden sensor ook niet defect. Somber interieur en niet zo ‘clever’ als een echte MPV
Peugeot 307SW uit 2003, leuke auto met lekker 2.0l blok, eerste problemen na 5 jaar, storing uitlaat gas, 2 Lambdasondes vervangen, Katalysator vervangen (uitlaatgas storing is er nog steeds) paar keer nieuwe uitlaat (onderhoud), schakelunit bij stuur vervangen (handmatig licht aan, geen knipperlichten meer, geen toeter meer, geen groot licht, kortom niks werkte meer, automatisch licht geen problemen), auto eet koplampen en achterlichten, af en toe 4 a 5 keer per jaar geheel voorzien van nieuwe lampjes. Ondanks alle problemen blijft het een leuke auto.
Ik heb een Audi A4 B6 Avant uit 2003, 1.9 TDI quattro met 230.000km. Alleen nog slijtagedelen vervangen (koppeling) en onderhoud. Begint wat te roesten vanwege een niet goed gemaakte schade vij een eigenaar voor me helaas. Verder een heerlijke wagen en vrij zuinig (1 op 15 met aardig doorrijden).
Heb tot op heden eigenlijk altijd nog betrouwbare en goede auto’s gehad. Zelfs een notoire “roestbak” als Alfa Romeo 156 is betrouwbaar gebleken. Kleine opsomming van mijn ervaringen:

– Honda Civic 1992 1.3 DX
1,5 jaar gehad met meer dan 200ton op de klok, ongeveer 10.0000km mee gereden. Super fijne auto geweest schakelde goed en motorisch prima.
Mechanisch de volgede problemen: Homokineten, lekke koppakking en ashoesje vervangen.
Betrouwbaarheid 7, heeft me nooit laten staan maar wel bovenstaande probleemtjes met een laag kilometerage van mijn kant.

-Alfa 156 1.6 TS bijna 30.000 mee gereden. Geen motorische pech gehad, wel diverse onderdelen vervangen.
Ruitenwissermotor, uitlaaddemper, remschijven, 2x stuurschakelaar
Betrouwbaarheid 6,5 op een het laatst een viel het licht uit ivm defecte stuurschakelaar, hier zat waarschijnlijk defect in de kabelboom, ingeruild op een V6.

-Huidige Alfa 156 2.5 V6, motorisch geen enkel probleem, alleen uitlaaddelen, aircoleiding en remmerij vervangen.
In de toekomst draagarmen vervangen(bekend 156 probleem) en distributieset (noodzakelijk kwaad wel dure reparatie)
Betrouwbaarheid: 8. Nog steeds een fijne auto maar wel duur in het dagelijkse gebruik maar daar rijdt je dan wel V6 voor :D
Peugeot 106 ui 1995, lekt wat olie (hij is tenslotte Frans) en koppeling is op z’n retour maar hij heeft me nog nooit laten staan en start met elke temperatuur. Ik geef ‘m een 9.
Zo’n 6 jaar geleden een beige mazda 323 GLX uit 1992 voor mijn vriending gekocht voor “jawel” €500. Tot op heden heb ik alleen de achterdempers, wat olie en de bandjes hoeven te vervangen.

Mijn conclusie:
Pro’s: Zeer robuust (zelfs met een vrouw achter het stuur), geen roest te vinden op de auto behalve wat op de achterklep en zuinig in gebruik(1:15 gemiddeld).

Cons: Erg lelijk en de trackprestaties vallen iets of wat tegen.

Maar al met al een dikke 10!
Alfa Mito 2010, 50.000 km: geen enkel defect, alles perfect verbruik 1 op 17.
Alfa Spider 1975: ca 100.000 km, in 2004 gerestaureerd, sindsdien alleen APK, geen bijzonderheden, wordt echter alleen van maart tot oktober gebruikt voor vrijetijdsdoeleinden…
onlyjealouspeoplehatevag
1999 Vw Bora 1.9TDI 90pk: In 2001 gekocht, in gereden tot vorig jaar januari (2012). Geen problemen of gezeik mee gehad, altijd alleen maar het standaard onderhoud aan gedaan.

Sinds Januari 2012 heb ik een 2006 Vw Passat 3C 2.0TDI 140pk (gechipt naar 170pk). Ook met deze is er nog niks vreemds mee gebeurd. Eind januari 2013 zijn er onder garantie 4 nieuwe pompverstuivers erin gekomen, was een werkplaatsactie en mijne bleek ervoor in aanmerking te komen.

Helaas is het verbruik van de Passat net niet zo zuinig als die van de Bora, maar dat zal wel aan de grootte van de auto liggen en het vermogen natuurlijk… :-)
Ik heb nu een Fiat Punto uit 2003. 1.2 16v met 85 paardjes.

Over het algemeen een goede wagen. Geen grote problemen mee gehad. Ook geen roest. Wel eens gehad dat de motor op 3 cilinders ging lopen, dat rijdt niet fijn. Achteraf bleek dat er een bougiekabel niet helemaal fris meer was, die vervangen en het motortje deed het weer prima.

Natuurlijk is en blijft het een Italiaan met hier en daar een kraakje en soms een storing. Maar die storingen komen meestal omdat ik zelf aan het prutsen was geweest. :P

Enige probleempje wat nu speelt is de stuurbekrachtiging. Die valt heel soms uit. Een bekend kwaaltje van deze Punto’s. Misschien laat ik die nog nakijken.

Verder werkt de auto prima. Erg zuinig, ik haal rond de 1:18 gemiddeld en aardig comfortabel. Ook voor mijn lengte (1,95).

8/10.
Ik rij nu 4 jaar mijn Volvo Amazon, ik vind het heerlijk en hij heeft me nooit laten staan. Natuurlijk gaat er eens een of ander dingetje stuk maar na +40 jaren mag dat wel.

Het mooie is de simpliciteit ervan, alles is met 2 steeksleutels 1/2 en 9/16, een tangetje en een schroevendraaier te maken. Alle onderdelen zijn nog te krijgen, en een gezegde over de motoren is “dat hij je nog thuis kan brengen als er geen olie meer in zit”.

Moet ook zeggen dat als ik hier zoek naar het woord ‘Volvo’, dat ik dan alleen positieve antwoorden tegen kom, dus mijn cijfer: Volvo: 10

Daarnaast moet ik wel vermelden dat ik respect heb gekregen voor het oude model Twingo, heb in dat ding van mam leren rijden en af en toe ook behoorlijk lopen trappen met 3 man op de achterbank staand. Ook is hij zo ruim als een bestelwagen, makkelijk 20 kratten in gekregen. . Cijfer: 7,5 wegens mindere kwaliteit en uiterlijk.
Ik rijd een klokgave E39 530i met handbak en M onderstel van eind 2001. Heb ‘m nu 4 jaar, 247K op de klok. Enige problemen tot nu toe zij de audio module (schijnt ook echt een slecht ding te zijn) en een verstopte carter ontluchting, waardoor de klepdekselpakking ging lekken door overdruk op het oliesysteem. Best nice, bij stilstand en draaiende motor met oliedampen vergast worden in je eigen auto. Het blijft een Duitse wagen natuurlijk… Overigens schijnt het een typisch BMW kwaaltje te zijn.

Anyway, hij heeft me nog nooit laten staan en geniet nog steeds van elke rit. Een 9 is dan ook wel op z’n plaats. E39’s zijn echt degelijke machines.
A5 2.0 TFSI uit 2010 gehad voor 2 jaar. Eerste duizend kilometer verbruikte het blok teveel olie. Nieuwe motor gekregen van Audi… Na 30.000 km kwam er zwarte rook uit de uitlaat tijdens het optrekken. Nooit meer Audi, m’n Mercedes E-klasse uit 2004 E270 CDI was te gek!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).