• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Hoe bouw je een BMW E30 met 500pk V10?

Auteur: Alwood, gepost 31 augustus 2009 om 22:48 – 79 Reacties

BMW E30 M3 V10 is dé sjit
Het is een vraag die iedere die-hard autofanaat (want BMW fanboy zijn we allemaal) zichzelf wekelijks stelt. Hoe moet ik in hemelsnaam een BMW E30 V10 maken? Vraag het uzelf niet langer, het antwoord is hier.

Hoewel Amerikanen soms hele rare dingen doen en er vaak veel kostbare goederen verloren gaan, is het ook een heel mooi volk. Iemand die met een onwerkelijk en origineel idee komt wordt niet meteen gesmoord en weggewuifd, maar kan gewoon rustig zijn ideeën uitvoeren. Dit kan hele mooie dingen en vooral auto’s tot resultaat hebben.

Zo kwam een Amerikaan, die BMW heel erg awesome vond, er toe een ///M V10 in een E30 te bouwen. Het hele project is vastgelegd in een prachtige fotoserie. Alle aanpassingen zijn te zien. Het resultaat mag er wezen. Zelfs in zilvergrijs roept dit termen op die niet op een auto-site passen.

Vrij denken kan overigens op meer plekken dan de VS. In Zweden is er eenzelfde juweel vervaardigt, hiervan zijn een aantal schitterende filmpjes gemaakt. Dat geluid, die kracht, die snelheid! Er is nauwelijks geluidsisolatie aangebracht en de V10 kan onbegrensd zijn gang gaan. Geen i-drive knoppen die eerst de paarden stal open moeten zetten. Gewoon een koppeling, gaspedaal en roer-pook om te schakelen. En dan hebben ze in Zweden ook nog dat prachtige oldskool dashboard behouden.

Strepen trekken wordt steeds leuker

478rwhp!

Stukje snelweg voor dyno-tuning

Snelweg op, na dyno-tuning

Tunneltje door…

Met dank aan Vincent voor de tip!

Ook interessant!

  • Video - Johnny Cecotto over 'zijn' BMW M3 (E30)
  • BMW M3 CS gesnapt in Oostenrijk
    Video: BMW M3 CS gesnapt in Oostenrijk
  • Video: BMW M3 G80 lezersvragen beantwoord!
    Video: BMW M3 G80 lezersvragen beantwoord!
  • Video: BMW M3 Touring op bewegend beeld vastgelegd
    Video: BMW M3 Touring op bewegend beeld vastgelegd

Nieuwste artikelen

  • Video: Mijn knipperlicht staat aan, DUS ik kom
  • Porsche pakt de beste Carrera op de juiste wijze aan
  • Nee maar! Keert de leukste hot hatch terug?
  • De PORSCHE 997.2 Turbo Cabrio van Dick heeft het ALLEMAAL #MijnAuto
FacebookTweetPinLinkedIn

3-serie, BMW, e30, M3, tuning, V10, Video

Vorig bericht: « Gespot: Bristol Fighter in Nederland
Volgend bericht: Online auto’s kopen: elke minuut goedkoper! »

Lees Interacties

Reacties

  1. #Lennard zegt

    31 augustus 2009 om 22:52

    Holy fuck! Ik heb een nieuwe boxer nodig *kwijl*
    Wanneer is er weer een loterij trekking? :p

    Login om te reageren
  2. Bisazza zegt

    31 augustus 2009 om 22:54

    Ik zeg het niet vaak…. maar OM MY F*CKING GOD!!!!!!!!

    Ps… ik zag je wel kijken in je Volvo! :)

    Login om te reageren
  3. Juicie zegt

    31 augustus 2009 om 22:55

    Gruwelijk vet! Hebbe, hebbe, hebbe,…

    Login om te reageren
  4. bmw-e30-7bh zegt

    31 augustus 2009 om 22:56

    Heel vet dit!!!
    Zag het toevallig vanmiddag al ergens anders..

    Login om te reageren
  5. C6_R zegt

    31 augustus 2009 om 22:57

    @ Alwood: Wat een mooie liefdesverklaring aan de Amerikaanse mentaliteit! :lol: Ik word er helemaal emotioneel van man!

    Login om te reageren
  6. Headhunterz zegt

    31 augustus 2009 om 22:57

    doe mij toch maar liever die M3 e46 van G-Power ;)

    Login om te reageren
  7. DD zegt

    31 augustus 2009 om 23:01

    In die tunnel :D

    Login om te reageren
  8. vwgolf zegt

    31 augustus 2009 om 23:03

    zou wel graag willen weten wat dat allemaal kost. (uit belangstelling) in ieder geval is dit absoluut vakwerk! hier kun je alleen maar respect voor hebben!

    Login om te reageren
  9. landedrie zegt

    31 augustus 2009 om 23:06

    prachtig, en wat mooi toch zo’n maagdelijk motorblokje

    Login om te reageren
  10. f1l1p zegt

    31 augustus 2009 om 23:06

    Waar blijft de V12? :P

    Login om te reageren
    • johann3s zegt

      31 augustus 2009 om 23:13

      @f1l1p: Die is er al lang ;)

      http://www.autoblog.nl/archive/2007/06/25/bmw-3-serie-e30-met-v12

      Login om te reageren
  11. Joost1990_2 zegt

    31 augustus 2009 om 23:06

    Volgens mij gaat dat best rap!

    Login om te reageren
  12. Deep zegt

    31 augustus 2009 om 23:10

    Links en rechts een beetje verstevigd… kan me er iets bij voorstellen ;-)

    Login om te reageren
  13. MDA zegt

    31 augustus 2009 om 23:10

    Wat een machtig mooi werk van die amerikanen. En is ongeloofelijk grondig en vakkundig uitgevoerd. Een gemiddelde duitse ingenieur zou hier jaloers op zijn.

    Petje af… en *kwijl*

    Login om te reageren
  14. Jelmer zegt

    31 augustus 2009 om 23:10

    Als groot liefhebber van de E30 is dit natuurlijk supervet. Maarr..

    Het is wel een tamelijk zwaar blok, als ik me niet vergis. Volgens diverse internetsites is het S85B50 motorblok 240kg zwaar. Dat is natuurlijk wel een stuk meer dan bijvoorbeel de M20B25 zes-in-lijn die gebruikt werd voor de 325i uit die tijd: dat blok was namelijk 175kg. De S14 viercilinder uit de M3, het chassis wat gebruikt is voor deze ombouw, zat dacht ik zelfs onder de 150kg.

    Het is daarom wel leuk, zo ombouw, maar alleen in rechte lijn. Een bocht nemen met zoveel extra gewicht voorin wil echt niet (en waarom had de E30 M3 ook alweer een viercilinder? Juist.)

    Login om te reageren
  15. Pinjo zegt

    31 augustus 2009 om 23:19

    Wat dachten jullie van nog meer PK in een oude BMW?
    http://video.google.com/videoplay?docid=-6025034015315073185

    Login om te reageren
  16. Volvo_440_turbo zegt

    31 augustus 2009 om 23:19

    Ik heb met wijdopengesperde ogen die foto’s bekeken!
    Jawadde!

    Login om te reageren
    • BmwMPower zegt

      31 augustus 2009 om 23:36

      @Volvo_440_turbo: Second that.
      Automotive p0rn.

      Login om te reageren
  17. Benjamin1 zegt

    31 augustus 2009 om 23:26

    Heerlijk dit, ook prachtig hoe hij gewoon door de toerenteller heen trekt!

    Login om te reageren
  18. Fortuna zegt

    31 augustus 2009 om 23:35

    Wel jammer dat ze daarvoor een originele M3 body verknipt hebben, dit project kon net zo goed vanuit een gewone E30 body gemaakt worden.

    Login om te reageren
  19. Martijn zegt

    31 augustus 2009 om 23:36

    @ Jelmer

    De bestuurder en bijrijder zitten volgens mij ook verder naar achteren dan bij de standaard E30. Dat compenseert wel wat foutieve gewichtsverdeling.

    Login om te reageren
  20. roadronner zegt

    31 augustus 2009 om 23:39

    Amerikaan? Die snelweg lijkt wel heel erg Duits!

    Login om te reageren
  21. Eric zegt

    31 augustus 2009 om 23:57

    Die uit de vs heeft als ik het goed heb voor het onderstel onderdelen van een m3 e90 8)

    Login om te reageren
    • Martijn zegt

      1 september 2009 om 15:27

      @Eric:
      Dat heb je goed gezien. Het voorste en het achterste subframe is indd van de E90 M3. En dan hebben ze de subframe nog verstevigd. Verder is de hele carroserie ook nog eens verstevigd. Waarschijnlijk is deze E30 M3 stijver dan een E90 M3.

      Aangezien de auto leeg gemaakt is en de motor en de bestuurder ver naar achter zit, zit het met de balans wel goed. De rest wordt gecompenseerd met een aangepast onderstel. Dus deze gaat ook perfect een bocht om ;)

      Login om te reageren
  22. Solstice zegt

    1 september 2009 om 00:00

    Is zo’n M V10 gewoon op een kratje bij de fabriek te bestellen?
    Die grijze heeft op z’n uiterlijk na weinig meer met de originele E30 M3 te maken, hij is werkelijk van de grond af opnieuw opgebouwd. En van die perfecte gewichtsverdeling die de E30 zo briljant maakt zal inderdaad wel zoveel over zijn. Maar het geluid maakt veel goed. :D

    Login om te reageren
  23. Solstice zegt

    1 september 2009 om 00:01

    Oeps:

    En van die perfecte gewichtsverdeling die de E30 zo briljant maakt zal inderdaad wel NIET zoveel over zijn.

    Login om te reageren
  24. Eric zegt

    1 september 2009 om 00:02

    http://forums.vwvortex.com/zerothread?id=4515333&page=1

    meer foto’s!

    Login om te reageren
  25. GOD zegt

    1 september 2009 om 00:07

    Dit zijn geen amerikanen ;)

    Login om te reageren
  26. Ducky zegt

    1 september 2009 om 00:08

    Dit is een staaltje puur vakmanschap ! Bekijk die foto’s… één voor één… bloedgeil werd ik ervan !
    Een killer op circuit, ongetwijfeld.

    Login om te reageren
  27. GOD zegt

    1 september 2009 om 00:08

    raad eens wat ik met sinterklaas wil hebben…

    een V10 in a box :lol:

    Login om te reageren
    • BmwMPower zegt

      1 september 2009 om 00:24

      @GOD: Is er ook een 4-cillinder in a box?

      Login om te reageren
  28. GOD zegt

    1 september 2009 om 00:13

    @ Jelmer

    auto weegt 1300kg

    Login om te reageren
    • betonstaal zegt

      12 maart 2011 om 00:10

      @GOD: met of zonder motor?

      Login om te reageren
  29. Benno zegt

    1 september 2009 om 00:24

    HEEL ERG COOOL!!!!!!! :)

    Login om te reageren
  30. Svensson zegt

    1 september 2009 om 00:25

    Ik had die foto’s vorige week al gezien maar de filmpjes zijn nieuw voor me. Wat een geweldig ding man! En mooi dat ze de handbak hebben gebruikt en niet niet die flappy-pedal gearbox. Het rauwe inlaatgeluid van de V10 klinkt ook veel duidelijker aanwezig dan in de M5.. maarja, geluidsisolatie is overrated anyway 8)

    Login om te reageren
  31. Svensson zegt

    1 september 2009 om 00:34

    Hier nog een filmpje met de airbox eraf..
    wat een brutale induction sound:

    http://www.youtube.com/watch?v=dguqTC3c1AM&fmt=18

    Login om te reageren
  32. RobertJ zegt

    1 september 2009 om 00:38

    Schitterend stukje vakmanschap. Ik weet niet of ik het juist interpreteer, maar de bouw ziet er zeer solide en professioneel uit. Bravo daarvoor!

    Login om te reageren
  33. SLR zegt

    1 september 2009 om 01:11

    wtf zooooooooooooo ik heb er geen woorden voor zo geweldig is het

    Login om te reageren
  34. SimonMc zegt

    1 september 2009 om 01:48

    Leuk, maar in zo’n auto hoort een 4 in lijn, of max een 6 in lijn.Zo’n V10 maakt deze veel te zwaar, waardoor bochtwerk niet meer aan de orde is!

    Maar evengoed een bruut project !

    Login om te reageren
  35. Luc zegt

    1 september 2009 om 06:24

    Waarom nar Amerika gaan, als het in Nederland ook kan. Ok, het is geen V10 maar het ding gaat wel keihard. Kijk maar eens bij Remmo Niezen of op http://www.driftforum.nl/forum/index.php?showtopic=4128

    Login om te reageren
  36. lincoln zegt

    1 september 2009 om 07:19

    amerikaan + benzine-slurper = wat ??
    is dat ineens geen over-consument ??

    ooww .. ik had de BMW sticker over het hoofd gezien ..
    voor het juiste stukje selective “emotie” ..

    Login om te reageren
  37. RickB zegt

    1 september 2009 om 07:29

    Maar je ziet het niet aan de buitenkant, heerlijk!
    Altijd gaaf , een V10 ombouw :Love:

    Login om te reageren
  38. vinox zegt

    1 september 2009 om 07:33

    Tnx om hem toch te uppen hè mannen. ;) Is ZO’n lekker machien, toen ik het de eerste keer zag/las was ik compleet van de kaart.

    @ Luc: inderdaad man, da’s een dikke E30 V8! Altijd een plezier om Remmo aan het werk te zien.

    Login om te reageren
  39. RickB zegt

    1 september 2009 om 07:34

    Ik zie BTW ook nog een Hartge H50 op een van de foto’s, maar dan met US Reflectors :D

    Login om te reageren
  40. jack zegt

    1 september 2009 om 07:35

    hoe moet ik dit nu omschrijven, only in ///M-erica?

    Login om te reageren
  41. Emile_Benz zegt

    1 september 2009 om 07:36

    “want BMW fanboy zijn we allemaal”…OF NIET!!!

    Login om te reageren
    • AriM6 zegt

      1 september 2009 om 18:11

      @Emile_Benz:
      Je moet het niet te serieus nemen kerel ;)

      @AMG Powerrr
      Ook jij neemt het veel te serieus ..

      Login om te reageren
  42. Klassiekerrally zegt

    1 september 2009 om 07:37

    Met dank aan Vincent? En ik dan? ;)
    –edit: jij was 10 dagen later–

    Login om te reageren
  43. RickB zegt

    1 september 2009 om 07:56

    @Emile.
    BOEIEND!
    Want sterretjes zijn wij allemaal dan?!

    Login om te reageren
  44. vinox zegt

    1 september 2009 om 08:31

    Liever een ster in mijn voorruit dan tien vogels in de lucht of zoiets? :P

    Login om te reageren
  45. guzmann zegt

    1 september 2009 om 09:51

    Ongelofelijk…..wat een vakwerk….

    Je ziet wel eens van die hobby projecten op BMW fora, maar dit is toch van een heel ander niveau. Hulde!

    Login om te reageren
  46. CSL zegt

    1 september 2009 om 10:34

    Wat een Kogel op wielen zeg………

    Login om te reageren
  47. W115 zegt

    1 september 2009 om 10:39

    Prachtig, maar de motor is zeker zelf niet van BMW afkomstig?

    Login om te reageren
  48. RickB zegt

    1 september 2009 om 11:12

    Tuurlijk wel, de labeltjes zaten er nog aan!

    Login om te reageren
  49. koreantaxiproductions zegt

    1 september 2009 om 11:52

    wat een mooie bak blijft het toch

    Login om te reageren
  50. JCD zegt

    1 september 2009 om 12:16

    kost wat knaken, maar dan heb je ook wat. Bizar zo’n vermogen, want het blijft een klein autotje met een V10 voorin gelepeld. Ik zou hem zeker veel rijden, je kan hem wel voor de rest in een bubbeltje opslaan. Zo’n auto is gemaakt om mee te toeren ;-)

    Login om te reageren
  51. M-lover zegt

    1 september 2009 om 12:47

    naah, in een e30 hoort een 4-cyl (eventueel met turbo ;)) ofwel een M5 6-cyl (eventueel met turbo ;))

    evengoed mooi afgewerkt!

    Login om te reageren
  52. ZwerverRoodbaard zegt

    1 september 2009 om 13:39

    Geilheid op vier wielen :D

    Maakt me niks uit dat ze de prachtige 4-cilinder van de M3 eruit hebben gehaald, want met zo’n resultaat kun je ook als fanatieke klassiekerliefhebber je ogen aan uitkijken :)

    Login om te reageren
  53. ZwerverRoodbaard zegt

    1 september 2009 om 13:40

    Trouwens waarom geen openlucht filter van Pipercross ofzo met van die stoere kelkjes eronder :D

    Login om te reageren
  54. bartholomeo zegt

    1 september 2009 om 13:43

    prachtig, wat draait dat blok heerlijk soepel.

    Wat is dat geluid bij de eerste dyno run na de run? naloop?

    Login om te reageren
  55. SjoerdMini zegt

    1 september 2009 om 15:21

    Respect voor het vakmanschap! Wat een brok techniek ook, zo’n blok!

    Verder blijft het Duits ;)

    Login om te reageren
  56. micheloo0 zegt

    1 september 2009 om 15:24

    Dit is echt geweldig het beste model ooit van bmw de e30 :D

    Login om te reageren
  57. GuidoBmw zegt

    1 september 2009 om 16:00

    Whooooah :D Dat geluid is heerlijk. Blijft een van men favorite, zo’n E30 ///M

    Login om te reageren
  58. clubbtraxx zegt

    1 september 2009 om 16:13

    Heerlijk wat een vakwerk, echt geweldig mooi gedaan.

    Vraag me wel af wat het in totaal gekost heeft.
    Zal zeker niet weinig zijn gezien het aantal manuren wat er in is gestoken. Het resultaat is in elk geval fantastisch!

    Login om te reageren
  59. MGMIDGETMKIII zegt

    1 september 2009 om 17:12

    wat kost een v10 in a box?
    zal vast 2x zoveel zijn als 2 e 30’s

    Login om te reageren
  60. AMG Powerrr zegt

    1 september 2009 om 17:57

    @Emile_Benz,

    inderdaad zeg! Wat denken al die BMW geilerds nou niet eigenlijk? Ik houd het wel bij een Benz, da’s heftig zat voor me.

    Login om te reageren
  61. Benz.. zegt

    1 september 2009 om 19:32

    Een leuk ombouw/hobby-project deze E30 Bimmer V10.. Van binnen en buiten goed gelukt én lekker oldskool gehouden.

    Login om te reageren
  62. jan kros zegt

    1 september 2009 om 20:00

    die duisters weten wel wat tuning is

    Login om te reageren
  63. MrFabulous zegt

    1 september 2009 om 20:03

    whaaaaaaat vet!

    Ik vraag me altijd af hoe ze al de benodigde elektronica aan elkaar knopen. Het is tenslotte geen diesel, waar je lucht en diesel in gooit, een slinger aan geeft en rijden maar…

    Aan die garage te zien zijn er meer projecten gaande… Ik zie hier en daar nog best leuke wagens staan!

    Login om te reageren
  64. Benz.. zegt

    1 september 2009 om 20:19

    @Jan kros: Volgens mij is deze Bimmer V10 toch echt door een Amerikaan tot stand gebracht..

    Login om te reageren
  65. mister_knallie zegt

    1 september 2009 om 20:30

    ik heb dit project dik een jaar gevolgd was er onder de in druk hier ken je alles lezen op

    http://www.cardomain.com/MakeModel/BMW/M3

    Login om te reageren
  66. MrNiceguy zegt

    1 september 2009 om 20:44

    Sweet!! Past dat ook in mn E30 318i??:P En dan lekker een 318i embleem dr op laten zitten:D.

    Login om te reageren
  67. EnzoR zegt

    2 september 2009 om 00:13

    V10 in a box geweldig :D ! een van mijn favo auto’s! en een lekkere V10 (H)

    Login om te reageren
  68. skinnybmw zegt

    2 september 2009 om 02:23

    Dit is nog redelijk betaalbaar…een goede V10 kost 12.500 euro op E-bay, en de inbouw is vrij probleemloos. Al zal je natuurlijk onderstel aanpassingen moeten doen en aandrijflijn aanpassingen. ’t Grootste probleem blijft de electriciteit. Maar er lopen +/- 50 van dit soort projecten wereldwijd.

    Login om te reageren
  69. VTEC-Tedje zegt

    2 september 2009 om 09:55

    Noemden ze zo’n snelle Dreier vroeger niet een “silver bullit”? :-D

    Login om te reageren
  70. Genotsknots zegt

    6 september 2009 om 16:08

    Een vriend van me had een E30 320i met een 3,5liter motor erin. Heb dat ding een keer mogen lenen van ‘m…Harder dan 250km/h durft ik echt niet te gaan, want heel die auto begon te trillen na 220km/h. Met die overbrenging zou hij theoretisch 290km/h moeten halen.

    Dit project is echt 100x beter, kwijl

    Login om te reageren
  71. JEF zegt

    10 april 2010 om 16:13

    super
    maar heb een vraagje
    zit er op deze wagen enige veiligheid zoals ABS of DSC
    of is dit onmogelijk om dit te installeren in zo’n soort wagen

    Login om te reageren
    • betonstaal zegt

      12 maart 2011 om 00:08

      @JEF: gewoon een st.Christoffel medaillon op je dashboard plakken. That will do!

      Login om te reageren
  72. betonstaal zegt

    12 maart 2011 om 00:07

    Fantastisch zo’n wolf in, slightly modified, schaapskleren.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North