Honda is druk bezig zijn modellen een nieuw smoelwerk te geven en inmiddels zijn ook de CR-V en de Jazz bij de plastisch chirurg langs geweest.
Nederland is niet de belangrijkste regio voor de SUV’s van Honda, maar daar willen de Japanners verandering in gaan brengen. De HR-V komt terug naar Europa, terwijl ook de CR-V nu een facelift krijgt en hier beschikbaar blijft. De CR-V is de grotere van de twee en heeft niet alleen een nieuwe look gekregen, maar moet ook een stukje zuiniger zijn. Dat terwijl het 2.4-liter Earth Dreams-blok een stukje meer koppel levert dan voorheen. Helaas is het nog niet bekend of die motoren ook in de Europese versie gemonteerd worden.
De nieuwe Honda Jazz is al niet zo nieuw meer, aangezien hij als Fit al even door Japan scheurt. We zien ‘m binnenkort ook op de Europese wegen en mocht je ‘m (vanaf de zomer van 2015) willen spotten: je herkent ‘m aan de 15 mm extra lengte en 30 mm langere wielbasis. Kijk vooral naar de gezichten van de achterpassagiers, want zij hebben hierdoor wat meer beenruimte. De Jazz krijgt daarnaast een nieuwe 1.3-liter i-VTEC Earth Dreams-motor.
Update 29-12 – Honda presenteerde vandaag EU-specs van de nieuwe CR-V, die in de lente van 2015 beschikbaar wordt:
De CR-V met vierwielaandrijving zal verkrijgbaar zijn met een krachtigere dieselmotor en een gloednieuwe efficiënte versnellingsbak met negen versnellingen.
De nieuwe 1.6-liter i-DTEC-dieselmotor met vier cilinders uit Honda’s Earth Dreams Technology-serie, heeft een vermogen en draaimoment van 160 PK en 350 Nm, en is daarmee aanzienlijk krachtiger dan zijn voorganger.
De motor kan gekoppeld worden aan twee versnellingsbakken: ofwel een handmatige versnellingsbak met zes versnellingen en 130g/km aan CO2-uitstoot, ofwel een automatische versnellingsbak met negen versnellingen om de nieuwste snufjes van de motor ten volle te benutten. Met de versnellingsbak met negen versnellingen stoot de CR-V minder dan 135 g/km aan CO2 uit, ruim 20% minder dan de vorige automatische versnellingsbak met vijf versnellingen.
De diesel-CR-V met tweewielaandrijving, verkrijgbaar met een handmatige versnellingsbak, heeft dezelfde aandrijflijn als het huidige model en is uitgerust met een 120 PK, 1.6-liter i-DTEC-motor met een uitstoot van 115 g/km*. De 2.0-liter i-VTEC-benzinemotor blijft verkrijgbaar, met een vermogen van 155 PK en voldoet nu aan de Euro 6-norm.
shootingbrake zegt
Ik weet het niet met Honda. Het is een leuk merk, maar de modellen zijn stuk voor stuk nogal lelijk..
norge zegt
@shootingbrake: Vind je?
Niet foto vriendelijke auto’s maar vaak in het echie best wel gaaf.
knipperlichtje zegt
Is de jazz nu niet veel te opvallend voor de ouden van dagen?
haaldie20inchvanjegolfaf zegt
@knipperlichtje: Ik verwacht niet dat ik hem zo zal zien, gewoon met wieldoppen en met de gratis grijze kleur.
mmot05 zegt
De wielen zijn een beetje te racey voor een terreinwagen/SUV, maar dit is gelukkig makkelijk op te lossen. C stijl van de auto vind ik evenals bij zijn voorganger minder geslaagd vergeleken met de rest van de auto.
406_v6 zegt
@JordyS: De nieuwe 1.6 i-DTEC diesel voor de CR-V is ook vermeldenswaard; 160 pk 350 Nm, 135 gr/km CO2 uitstoot en een 9 traps ZF automaat al dan niet icm 4WD.
De 2.2 i-DTEC komt hiermee te vervallen.
dawwg zegt
@406_v6: Met 135 g/km CO2 is het gewoon 25% en tevens 9-traps automaat (= eeuwig schakelen); dus helaas niet zo interessant als het klinkt … Daarnaast vermoed ik dat het koppel pas vrij laat vrij komt (1800-2000 rpm ?), dus in de praktijk lang niet zo smeuig als op papier …
PS: Volgens TopGear doet ie wel heel netjes 100g/km CO2 en is ie ook met handbak leverbaar; dat verandert de boel natuurlijk ! http://www.topgear.com/uk/honda/civic/road-test/1.6-i-dtec-driven
406_v6 zegt
@dawwg: Volgens het officiële persbericht van Honda doet de 120 PK 1.6 met 2wd en 6-bak zelfschakelaar 117 gr/km.
406_v6 zegt
@dawwg: Dat eeuwige schakelen valt in de praktijk reuze mee, de 8-traps ZF worden alom geroemd evenals de 7 traps en de nieuwe 9 traps automaten van Mercedes. De bak kan versnellingen overslaan als de software dat mogelijk acht.
406_v6 zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
toyotafortuner zegt
Geslaagde feestliften hoor.
Hier helaas niet bepaald relevant… :( Maar voor landen in oa ZO-Azie des te meer