Honda is druk bezig zijn modellen een nieuw smoelwerk te geven en inmiddels zijn ook de CR-V en de Jazz bij de plastisch chirurg langs geweest.
Nederland is niet de belangrijkste regio voor de SUV’s van Honda, maar daar willen de Japanners verandering in gaan brengen. De HR-V komt terug naar Europa, terwijl ook de CR-V nu een facelift krijgt en hier beschikbaar blijft. De CR-V is de grotere van de twee en heeft niet alleen een nieuwe look gekregen, maar moet ook een stukje zuiniger zijn. Dat terwijl het 2.4-liter Earth Dreams-blok een stukje meer koppel levert dan voorheen. Helaas is het nog niet bekend of die motoren ook in de Europese versie gemonteerd worden.
De nieuwe Honda Jazz is al niet zo nieuw meer, aangezien hij als Fit al even door Japan scheurt. We zien ‘m binnenkort ook op de Europese wegen en mocht je ‘m (vanaf de zomer van 2015) willen spotten: je herkent ‘m aan de 15 mm extra lengte en 30 mm langere wielbasis. Kijk vooral naar de gezichten van de achterpassagiers, want zij hebben hierdoor wat meer beenruimte. De Jazz krijgt daarnaast een nieuwe 1.3-liter i-VTEC Earth Dreams-motor.
Update 29-12 – Honda presenteerde vandaag EU-specs van de nieuwe CR-V, die in de lente van 2015 beschikbaar wordt:
De CR-V met vierwielaandrijving zal verkrijgbaar zijn met een krachtigere dieselmotor en een gloednieuwe efficiënte versnellingsbak met negen versnellingen.
De nieuwe 1.6-liter i-DTEC-dieselmotor met vier cilinders uit Honda’s Earth Dreams Technology-serie, heeft een vermogen en draaimoment van 160 PK en 350 Nm, en is daarmee aanzienlijk krachtiger dan zijn voorganger.
De motor kan gekoppeld worden aan twee versnellingsbakken: ofwel een handmatige versnellingsbak met zes versnellingen en 130g/km aan CO2-uitstoot, ofwel een automatische versnellingsbak met negen versnellingen om de nieuwste snufjes van de motor ten volle te benutten. Met de versnellingsbak met negen versnellingen stoot de CR-V minder dan 135 g/km aan CO2 uit, ruim 20% minder dan de vorige automatische versnellingsbak met vijf versnellingen.
De diesel-CR-V met tweewielaandrijving, verkrijgbaar met een handmatige versnellingsbak, heeft dezelfde aandrijflijn als het huidige model en is uitgerust met een 120 PK, 1.6-liter i-DTEC-motor met een uitstoot van 115 g/km*. De 2.0-liter i-VTEC-benzinemotor blijft verkrijgbaar, met een vermogen van 155 PK en voldoet nu aan de Euro 6-norm.
11 reacties
Niet foto vriendelijke auto’s maar vaak in het echie best wel gaaf.
De 2.2 i-DTEC komt hiermee te vervallen.
PS: Volgens TopGear doet ie wel heel netjes 100g/km CO2 en is ie ook met handbak leverbaar; dat verandert de boel natuurlijk ! http://www.topgear.com/uk/honda/civic/road-test/1.6-i-dtec-driven
Hier helaas niet bepaald relevant… :( Maar voor landen in oa ZO-Azie des te meer