• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Uitslag Formule 1: Grand Prix van Japan 2014

Auteur: JordyS, gepost 5 oktober 2014 om 10:26 – 49 Reacties

Sebastian Vettel in Japan


De overstap van Sebastian Vettel naar Ferrari was niet het enige wat de paddock de afgelopen dagen in zijn greep hield. Belangrijker: zou tyfoon Phanfone toeslaan tijdens de race op het circuit van Suzuka?

Het antwoord was voor de volle honderd procent: ja, Phanfone sloeg toe. De race begon achter de Safety Car, maar al na twee ronden werd besloten om de wedstrijd stil te leggen. Ook de herstart vond plaats achter de Safety Car, maar om 8.45u (start 8.00u) werd het veld eindelijk losgelaten. Fernando Alonso was er op dat moment al niet meer bij, want de Spanjaard moest zijn Ferrari aan de kant zetten met een elektronisch probleem.

Nico Rosberg en Lewis Hamilton deelden opnieuw de lakens uit en in eerste instantie leek Rosberg de druk van zijn teamgenoot prima te kunnen weerstaan. Halverwege de race kwam Hamilton wel erg dichtbij, terwijl Rosberg steeds meer klaagde over onderstuur. Dat gaf de Brit de mogelijkheid om in ronde 29 toe te slaan en met een gedurfde inhaalactie buitenom, in de eerste bocht de leiding te pakken.

De regen kwam terug en de situatie op de baan werd rap slechter, al kon dat de situatie voorin niet meer opschudden. Helaas zat het venijn ‘m deze keer in de staart. Adrian Sutil schoof van de natte baan en klapte in de bandenstapel, maar terwijl de marshalls zijn bolide probeerden weg te halen, ging Jules Bianchi op dezelfde plek van de baan.

De Fransman botste zijwaarts tegen de hijskraan en al snel werd duidelijk dat er iets niet helemaal goed zat. Bianchi reageerde na de crash niet meer op vragen van zijn team en de ambulance moest er aan te pas komen om hem naar het medisch centrum te vervoeren. Op dit moment is duidelijk dat hij buiten bewustzijn was na de crash en dat hij per ambulance is afgevoerd naar het ziekenhuis.

De Marussia van Jules Bianchi na de crash

De wedstrijd werd na de crash van Bianchi direct stilgelegd en uiteindelijk werd besloten om niet meer verder te racen. Hamilton pakte dan ook de volle punten, voor Rosberg en Vettel.

UPDATE: Jules Bianchi heeft ernstig hersenletsel, meer info HIER.

Foto Bianchi: Twitter

PositieCoureurTeamTijd
1.  L. HamiltonMercedes1:51:43.021
2.  N. RosbergMercedes+9.180
3.  S. VettelRed Bull+29.122
4.  D. RicciardoRed Bull+38.818
5.  J. ButtonMcLaren+1:07.550
6.  V. BottasWilliams+1:53.773
7.  F. MassaWilliams+1:55.126
8.  N. HulkenbergForce India+1:55.948
9. J. VergneToro Rosso+2:07.638
10. S. PerezForce India+1 ronde
11.  D. KvyatToro Rosso+1 ronde
12.  K. RaikkonenFerrari+1 ronde
13.  E. GutiérrezSauber+1 ronde
14.  K. MagnussenMcLaren+1 ronde
15.  R. GrosjeanLotus+1 ronde
16.  P. MaldonadoLotus+1 ronde
17.  M. EricssonCaterham+1 ronde
18. M. ChiltonMarussia+1 ronde
19. K. KobayashiCaterham+1 ronde
20. J. BianchiMarussiaGespind
21. A. SutilSauberGespind
NIET GEKLASSEERD
22.  F. AlonsoFerrari-

Ook interessant!

  • Formule 1 Grand Prix Japan 2023
    Officieel: Formule 1 dit jaar niet naar Suzuka voor GP Japan
  • Stand na GP Abu Dhabi 2021
    Stand na GP Abu Dhabi 2021 en 8 dingen die ons opvielen
  • Stand na GP Saudi-Arabië 2021: plus 6 dingen die ons opvielen
  • Stand na GP Qatar 2021
    Stand na GP Qatar 2021: plus 6 dingen die ons opvielen

Nieuwste artikelen

  • Video: je auto verliezen door een dom ongeluk
  • Nieuwe wankelmotor komt uit onverwachte hoek
  • Deze EV was wél een goede investering
  • Officieel: Tesla draait niet meer om duurzaamheid
FacebookTweetPinLinkedIn

Formule 1, japan, Jules Bianchi, Lewis Hamilton, Racing

Vorig bericht: « Peugeot 208 GTi 30th: vier de verjaardag van de 205 GTI
Volgend bericht: Honda geeft de CR-V en de Jazz een opfrisbeurt [updated] »

Lees Interacties

Reacties

  1. norge zegt

    5 oktober 2014 om 10:41

    Aah eindelijk een race met actie? Oh nee 15 achter een pacecar rijden een paar crashes en voortijdig stoppen..
    Waarom gaan ze niet in hallen rijden met strobalen langs de baan en rubberen bumpers.
    15 peeka motor derin en gaan.

    Login om te reageren
    • atteh zegt

      5 oktober 2014 om 10:43

      @norge: En voortijdig stoppen vanwege wat… Doe even normaal?

      Login om te reageren
      • norge zegt

        5 oktober 2014 om 10:51

        @atteh: Race gestopt omdat er een baar auto’s van de baan schuiven? Doe even normaal…

        Login om te reageren
        • norge zegt

          5 oktober 2014 om 10:52

          @norge: b=p

          Login om te reageren
          • ferrarithijs zegt

            5 oktober 2014 om 10:55

            @norge: Een beetje respect is wel op zijn plaats volgens mij…

            Login om te reageren
            • Hupke zegt

              5 oktober 2014 om 11:47

              @ferrarithijs:

              Als jij dit respectloos vind dan denk ik dat je dat woordje eens in de van dale moet opzoeken.

              Login om te reageren
              • ferrarithijs zegt

                5 oktober 2014 om 13:30

                @Hupke: Dus jij vind norge z’n reactie erg respectvol tegenover Bianchi? Oke…

        • atteh zegt

          5 oktober 2014 om 11:05

          @norge: Ik weet niet of ik deze foto moet plaatsen om jou te laten zien wat er aan de hand is… Of dat ik jou gewoon moet negeren voor jouw ongelooflijke onnozelheid…
          https://pbs.twimg.com/media/BzK_IJzCYAAOUoU.jpg

          Login om te reageren
          • roppp zegt

            5 oktober 2014 om 12:11

            @atteh: niet om het één of ander, maar ook daarom kijken we. Verder is het immers een saaie boel.

            Login om te reageren
        • karsvdtuin zegt

          5 oktober 2014 om 11:08

          @norge: Eej clown ga jij jezelf maar doodrijden in zulke omstandigheden;) grenzen opzoeken is belangrijk bij de F1 maar als die al zo laag ligt…

          Login om te reageren
      • JordyS zegt

        5 oktober 2014 om 10:52

        @norge @atteh: Dit lijkt me inderdaad niet helemaal de situatie om te klagen over het voortijdig stoppen van de race…

        Login om te reageren
    • motoragent zegt

      5 oktober 2014 om 11:01

      @norge: Als zelfs deze race niet aan je eisen voldoet moet je je eens gaan afvragen of dat niet gewoon aan jezelf ligt…

      Het enige wat jij doet in een F1 topic is proberen grappig te zijn met stofzuiger grapjes en klagen dat de races saai zijn. Als het je niet bevalt, kijk dan gewoon niet.

      De race had wat mij betreft eerder mogen beginnen, maar de rode vlag op het einde is meer dan begrijpelijk en het enige juiste om te doen.

      Login om te reageren
      • norge zegt

        5 oktober 2014 om 11:07

        @motoragent: Vroeger werd er gewoon doorgereden, de tijden van echte kerels als Lauda enzo. Maarre ik wens jullie heel veel plusjes ik kijk wel ergens anders naar…..Iets spannends…

        Login om te reageren
        • JordyS zegt

          5 oktober 2014 om 11:12

          @norge: Totaal verkeerde discussie op totaal het verkeerde moment. Ik kan er niet helemaal bij hoe je zoiets kunt aan halen na zo’n ongeluk, waarbij je je nog maar kunt afvragen hoe Bianchi eruit komt.

          Login om te reageren
          • roppp zegt

            5 oktober 2014 om 12:31

            @JordyS: bianchi weet welke risico’s hij aangaat, als hij in een F1 stapt. En die zijn aanzienlijk minder dan in de jaren 70.

            Login om te reageren
            • JordyS zegt

              5 oktober 2014 om 12:37

              @roppp: Welk punt wil je hiermee maken?

              Login om te reageren
              • roppp zegt

                5 oktober 2014 om 16:13

                @JordyS: ik hoef geen punten te maken.

        • clioracing zegt

          5 oktober 2014 om 11:42

          @norge: Lauda was destijds met deze weersomstandigheden al lang uit zichzelf gestopt…

          Login om te reageren
        • marussia zegt

          5 oktober 2014 om 11:48

          @norge: vroeger, vr

          Login om te reageren
        • marussia zegt

          5 oktober 2014 om 12:31

          @norge: laat me raden… je bent zeker weer iemand die vindt dat alles vroeger beter was. Natuurlijk fietste je per dag 25km naar school en vindt je dat alle kinderen tegenwoordig lui zijn. En die crash? Dat was zeker weer een kleine. Het maakt niet uit of hij zwaargewond is, want vroeger ging iedereen gewoon door, toch??

          Login om te reageren
          • dawwg zegt

            5 oktober 2014 om 14:01

            @marussia: Veel zaken waren vroeger ook veel beter:

            – Geen drempels, alleen kuiluh
            – Geen trajectcontroles
            – Veel minder flitsers
            – Politie gaven vaak alleen een waarschuwend vingertje of betoog bij kleine vergrijpen ipv direct en altijd een boete (verkapte belastinginspecteurs)
            – MTV zond muziekvideo’s uit ipv gescripte real-life soaps.
            – Politiek ging nog over inhoud en werd onderbouwd met feiten ipv vorm & fictie.
            – F1 was voor mannen ipv voor jongens
            – Tijdens concerten en feesten werd er gedanst ipv alleen maar geflimd
            – Er was nog een brief geheim en de overheid tapte niet massaal onschuldige burgers af
            – Discussies op internet gingen niet over alleen maar over likesplusjes halen !

            :)

            Login om te reageren
      • MrSkyline zegt

        5 oktober 2014 om 18:48

        @motoragent: Ik ben van mening dat de F1 geen zak aan is, ongelukken gebeuren, of de races nu spanned zijn of niet. En een ongeluk als dit gun je niemand. Maar het neemt niets weg van het feit dat de F1 als raceklasse niet boeiend meer is. Het was verstandig om te stoppen, en 10 jaar geleden zouden ze het zelfde hebben gedaan. Maar toen klonken de auto’s nog wel gaaf en waren er ook nog fatsoenlijke inhaal acties. De races waar dit soort ongelukken niet gebeurden waren toen erg leuk om naar te kijken. Tegenwoordig is het niet interessant meer. Ik had nooit gedacht dat het zou gebeuren, maar ik vind nascar nu boeiender dan F1.

        Login om te reageren
    • sydney zegt

      5 oktober 2014 om 11:03

      @norge: De aquavit heeft ‘m gisteravond flink geraakt begrijp ik?

      Login om te reageren
    • mrcabdrivert zegt

      5 oktober 2014 om 11:41

      @norge: jij bent een beetje dom.

      Login om te reageren
      • norge zegt

        5 oktober 2014 om 11:50

        @mrcabdrivert: Dank u wel.

        Login om te reageren
    • KEV9 zegt

      5 oktober 2014 om 12:02

      @norge: walgelijke reactie , bianchi is zeer zwaar gewond geraakt bij deze crash.

      Login om te reageren
  2. sebasjuhh zegt

    5 oktober 2014 om 10:54

    Dus de volledige uitslag?

    Login om te reageren
    • JordyS zegt

      5 oktober 2014 om 10:55

      @sebasjuhh: Die komt eraan, het laatste nieuws over Bianchi kreeg even voorrang

      Login om te reageren
      • sebasjuhh zegt

        5 oktober 2014 om 11:52

        @JordyS: Zie m, thanks!

        Login om te reageren
  3. gtwillem zegt

    5 oktober 2014 om 10:55

    Beste meneer Ecclestone: breng F1 naar de klassieke circuits. De Herman Tilke Tempels zijn vast en zeker beter voor de Hospitality en sponsor doeleinden, maar de races zijn vaak niet om aan te zien. Daarom meer banen als Suzuka, Spa, Montreal en Monza: dan zijn de races over het algemeen een stuk spannender.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      5 oktober 2014 om 11:20

      @gtwillem: is dat zo? Je noemt allemaal circuits waar inhalen moeilijk tot onmogelijk is en dus saaie optochten voor de hand liggen. En dat was nou net waar alle maatregelen de afgelopen jaren voor bedoeld zijn.

      Login om te reageren
      • motoragent zegt

        5 oktober 2014 om 11:44

        @mashell: Inhalen hoort ook niet makkelijk te zijn, ik doe het op de snelweg constant en daar zit ik ook niet met een hartslag van 180+.

        Inhaalacties van beide Red Bull rijders maakten deze wedstrijd toch wel een beetje mooier (of beter, ‘minder lelijk’ gezien de huidige situatie), met name de inhaalacties van Ricciardo in de Esses buitenom bij de Williams rijders. Met het motto: ‘Als het nergens anders kan, dan maar hier’.

        Login om te reageren
      • gtwillem zegt

        5 oktober 2014 om 11:50

        @mashell: Je kan er prima inhalen, vaker dan op de moderne banen. En de races op de historische banen zijn meestal leuker om te zien.

        Inhaaltips:

        Inhalen op Suzuka kan prima in bocht 2 van First turn, bocht 9 na de Degner Curve (voor het ingaan van de tunnel, bocht 11 (hairpin) en bocht 16 en 17 van de Casino Triangle.

        Inhalen op Spa Francorchamps kan bij bocht 7 (les Combes), bocht 11 (uitkomen Rivage), bocht 15 (voor Stavelot) en uiteraard bij de Bus Stop Chicane en La Source.

        Inhalen op Gilles Villeneuve (Montreal) kan bocht 1 (voor Virage Senna), bocht 3, 8, 10 en 12.

        Inhalen op Monza is goed mogelijk bij bocht 4 (Roggia), Ascari en Rettifilo.

        Login om te reageren
  4. jaapiyo zegt

    5 oktober 2014 om 11:06

    Raar einde van de race zo met Bianchi’s situatie onduidelijk. Ik weet dat de FOM/FIA bewust de cameras laat wegkijken tegenwoordig bij hele zware crashes uit piëteit voor een eventueel zwaargewonde coureur en diens familie/kennissen maar daardoor krijg je wel deze situatie waar niemand weet hoe erg het is en de speculatie all over the place vliegt.

    Pff…in het begin van de race zit je nog te balen dat ze de race niet gewoon echt starten in plaats van lafjes achter de SC rijden en vervolgens gebeurt dit…

    Login om te reageren
    • motoragent zegt

      5 oktober 2014 om 11:51

      @jaapiyo: Inderdaad, en dat is ook het moeilijke van zo’n situatie. Ze hadden de race ook 5 ronden eerder af kunnen vlaggen, maar dan zou iedereen gaan klagen dat ze de spanning uit de race hebben gehaald. Het ongeluk had daarmee voorkomen kunnen worden, maar dat weet je op zo’n moment nog niet. Wie weet wat er gebeurt was als ze eerder waren gestart…

      Login om te reageren
      • roppp zegt

        5 oktober 2014 om 12:29

        @motoragent: ALS bestaat niet.

        Login om te reageren
  5. desjonnies zegt

    5 oktober 2014 om 11:47

    @norge is nog uit de tijd dat er dood gewoon een coureur of twee drie sneuvelden in een race seizoen.
    Dat was toen normaal en geaccepteerd.
    James Hunt werd op Suzuka wereldkampioen onder dit soort gelijke omstandigheden, omdat hij doorreed en Lauda, de enige die ook wereldkampioen kon worden na drie rondjes uitstapte.

    Ik vond dit, gezien het seizoen, best wel een mooie race, zeker deden de weergoden de mannen zich van de jongens onderscheiden,
    Dat iedereen blah blah doet over stofzuigers en de saaiheid dit seizoen, ligt eigenlijk aan de dominantie van Mercedes, of nog sterker, aan de onmacht van ALLE andere teams die hier vooralsnog geen antwoord op hebben.

    Login om te reageren
  6. Hupke zegt

    5 oktober 2014 om 11:49

    Zonde van Button, ik had er wat hoop in dat hij vandaag zichzelf nog eens ging bewijzen. Die pitstop heeft hem echt genekt, zou hij anders de redbulls aan gekund hebben?

    Login om te reageren
    • Tonnie zegt

      5 oktober 2014 om 12:31

      @Hupke: als ze die laatste 7 rondes gewoon gereden hadden, had ik button de red bulls zeker zien verslaan, als je zag hoe snel magnussen in z’n outlap al was op de full wets.

      Login om te reageren
  7. gaserop zegt

    5 oktober 2014 om 11:58

    Formule 1 is echt laf geworden, ze blijven zo lang achter de safety car rijden totdat men op intermediates kan rijden. Ik vraag me dan echt af waarom de full-wets überhaupt ontworpen zijn, want er wordt toch niet mee geracet.

    Login om te reageren
    • KEV9 zegt

      5 oktober 2014 om 12:03

      @gaserop: met 20cm water op de baan? ga je gang.

      Login om te reageren
      • roppp zegt

        5 oktober 2014 om 12:33

        @Soulmaster: dan is de lokatie dus verkeerd. Er hoort niet geracet te worden in een zwembad

        Login om te reageren
  8. Michiel1 zegt

    5 oktober 2014 om 12:33

    Met een thypoon op je kop is het sowieso gewoon dom om te beginnen aan een race… Het was toch gewoon vragen om ongelukken, en de geschiedenis heeft dat al vaak genoeg bewezen. Achterlijke geldwolven bij die F1.

    Login om te reageren
  9. toniominestrone zegt

    5 oktober 2014 om 12:46

    Het lijkt wel of er met de minuut steeds meer halve zolen Autoblog hebben ontdekt en schaamteloos hun beperkte herseninhoud schijnen te moeten etaleren, wat een sneu blog wordt dit!

    Login om te reageren
    • dawwg zegt

      5 oktober 2014 om 14:15

      @toniominestrone: Moet je eens op tweakers.net kijken; daar hingen vroeger IT nerds rond; tegenwoordig zijn het FOKers met 2 jaar smartphone die menen expert te zijn …

      Zelfde verval zie je hier; van diehard actieve autofans die een online uitlaatklep zoeken / hun hobby willen voortzetten tot reaguurders die vaak nog geen 18 zijn / nog nooit in een auto zonder stuurbekrachtiging hebben gereden.

      Punt is: leeftijd is niet het issue, maar het gemiddelde niveau & de nettiquette lijdt er wel onder … want kijk even naar het aandeel VMBO vs LTS vroeger; ondanks alle rijkdommen en IT hulpmiddelen daalt het opleidingsniveau in NL al wel decennia :(

      Login om te reageren
  10. valetparker zegt

    5 oktober 2014 om 14:17

    Waarom laten ze zo’n race doorgaan tijdens een tyfoon? Dat is toch ook levensgevaarlijk voor de toeschouwers langs de baan? Laat staan voor het gevaar op de baan. Bizar dat de F1 alleen maar om de dollars gaat. Heeft seniele Bernie nou nog niet genoeg

    Login om te reageren
    • Hupke zegt

      5 oktober 2014 om 22:46

      @valetparker:

      Hoezo dollars, het plezier van de massa daarover gaat het, en daarom moet zo’n race doorgaan.

      Login om te reageren
      • carmasterr zegt

        6 oktober 2014 om 01:41

        @Hupke:

        Dat vind jij, en dat vind ik ook.
        Maar het belang van de eventuele toeschouwer zal Bernie & Co aan de harige,uitgelubberde reet roesten.
        Money talks, money talks.

        Login om te reageren
  11. ericc zegt

    6 oktober 2014 om 07:52

    F1 Japan enkele feiten:

    Bernd Maylander (bestuurder safetycar) had bijna zijn eerste F1-race gewonnen.

    Na Luca, Fernando (weg bij Ferrai) het 3′ slechte nieuws uit Maranello : Vettel komt en wordt overbetaald……………

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North