Italië tegen Lamborghini: “bouw de Urus hier en krijg geld”

Auteur: , 36 Reacties

Zo kennen we ze weer, de Italianen. Dreigt er iets niet naar je zin te gaan, dan ga je gewoon lekker wapperen met Lires.

Terwijl Lamborghini (of eigenlijk Audi) überhaupt nog moet beslissen of er wel of geen SUV gaat komen, neemt de Italiaanse overheid vast een voorschotje. Tegenover Bloomberg hebben insiders te kennen gegeven dat de Italiaanse regering graag ziet dat Lamborghini haar SUV in Italië in elkaar gaat schroeven.

Om Lambo’s CEO Stephan Winkelmann en het Duitse opperbevel te overtuigen, stelt Italië gouden bergen in het vooruitzicht. De regering van minister-president Matteo Renzi zou namelijk bereid zijn Lamborghini te ontzien bij de belastingaanslag en het bedrijf een financieel voordeel gunnen van 100 miljoen euro. Lamborghini moet op haar beurt dan 300 pizza-eters extra in dienst nemen.

Eind juni zou de kogel definitief door de kerk moeten gaan voor wat betreft de productieplannen van de Lamborghini Urus, de conceptcar die alweeer in 2012 zijn debuut maakte. We zijn benieuwd of Renzi’s regering haar steentje kan bijdragen aan de komst van de super-SUV. Daarvan zouden er dan jaarlijks zo’n 3000 van gebouwd moeten worden, waarmee de productie van Lamborghini ruimschoots verdubbelt. Een nieuwe fabriek is dan ook geen overbodige luxe.

De combinatie Italiaanse regering en de automobielindustrie staat overigens niet bepaald garant voor succesverhalen. Toen Alfa Romeo in de jaren ’60 nog een staatsbedrijf was, liet men nabij een Napels een grote fabriek verrijzen waar weinig gemotiveerde werknemers de Alfasud in elkaar schroefden. Deze wagens hadden zo’n slechte roestpreventie dat het spreekwoord “hij roest al in de folder” speciaal voor deze wagens bedacht werd.



36 reacties

genoeg vluchtelingen in italië die hem in elkaar kunnen steken alleszins
@uselessblogger: dan zouden ze weer terug gaan naar de oude kwaliteit van Lamborghini, waar de auto al uit elkaar valt na het in ontvangst nemen van de sleutels.
@agera:
Die tijd heb jij nooit mee gemaakt, zo erg is het namelijk nooit geweest.
Hooguit waren ze licht ontvlambaar dus in dat opzicht is er helemaal niets veranderd….
@jrk68: dat waren toch ferrari’s?
@uselessblogger: met zo’n reactie doe je je naam wel eer aan.
@alfaitak: ooh zo saai wauw, dat is nog maar de honderdste keer dat die opmerking wordt gemaakt.. als ik ooit vind hoe ik die naam kan aanpassen doe ik het direct
Kom maar door met dat ding.
Die gaat er dus komen, we weten allemaal hoe gevoelig vag is voor steekpenningen….
Nu onze overheid nog die tegen Philips zegt: Haal jullie productie hier heen dan krijgen jullie van ons wat guldens…. Zien we het gebeuren?
@henkhupelschoten: guldens? Jij hebt wel heel veel vertrouwen in Wilders…….
@henkhupelschoten: Nou ja, de euro’s gaan toch naar onze Griekse vrienden, dus ja blijft er Maar 1 valuta over……
Heyo spaghettiyo! Bonn, wat een lelijke wagen, boeit niet of hij deftig in elkaar wordt gevezen, Lamborghini’s moeten ”fout” zijn, anders is het geen echte
@oranje123456789: U bent van Vlaanderen neem ik aan? OT: money makes the world go round, mooi of niet, mensen kopen dat ding toch wel, omdat rijk.
Oh, VAG, Lamborghini, SUV, Porsche, PC hoofdstraat trekker.. uhmm nee.
Zal de europeese commisie leuk vinden…
@norge: dat was ook het eerste wat bij mij op kwam; is dit legaal?
@healey: Als het niet legaal is, wordt er net zo lang aan gedraaid tot dat het wel wordt toegelaten. Als je naar de ontwikkeling van autofabrieken kijkt zoals dat in Europa de laatste tien, vijftien jaar heeft plaatsgevonden, dat verloopt dat proces als volgt:
– fabrikant kondigt nieuw model/serie/reeks aan.
– fabrikant heeft vanzelfsprekend ‘modernste’ en ‘meest efficiënte’ productiemethode in gedachten
– oude fabricage/assemblage ‘te oud’of ‘niet rendabel’ voor upgrade
– nieuwe fabriek gepland, bij voorkeur in Oostelijk EU land
– nieuwe fabriek = nieuwe banen = regionale ontwikkeling = bakken (EU-)subsidie ontvangen
– oude fabriek kan nu ‘wegens overcapaciteit’ worden gesloten = baanverlies = daling belastinginkomsten = stijging sociale kosten = aanslag op regio

Zo is het gegaan met fabrieken van Ford, van Opel, van PSA, enz, die allemaal in landen als België, Frankrijk, Duitsland, etc. dicht moestenen, terwijl diezelfde fabrikanten in Polen, Hongarije, Slowakije, Turkije (non-EU!) met miljoenen aan belastinggeld hun winstmarges weer mochten opkrikken.

We mogen God/VDL/BMW/Maxime Verhagen (d.w.n.v.t.i.) wel op onze blote knietjes danken dat het bestaansrecht voor NedCar in Borne in ieder geval voor de levensduur van de Mini geaarborgd is.
@RRRobert: Je vergeet erbij te vertellen dat arbeid steeds duurder wordt, mensen steeds luier en de sociale zekerheden en vakbonden steeds meer grond krijgen (te veel imho), en daarbij enorme bedragen aan belastingen..
Is gewoon vraag en aanbod/onderhandelen. Niks mis mee.
@norge:
Ach, die maakt ook geen punt van de fabriek die ooit door Portugal werd betaald om de Sharan/Galaxy te bouwen.
Ford is er inmiddels vertrokken maar vag plukt er nog steeds de vruchten van.
Wel een uitdaging om dit ding even extreem te krijgen als de rest van de lambo’s. Zijn ze wel verplicht aan het DNA van het huis. Best ook wel een oerouder met track record – de LM’s. Vraag me dus af welke techniek errond/erin zal zitten.
@ce: of je zou, met een beetje slechte wil, kunnen zeggen: “tractor record” :-)
Misschien een rare gedachtegang, maar kan de Italiaanse regering dan niet met Fiat gaan praten om dat Alfa eindelijk weer eens levensvatbaar te gaan maken? Die paar duizend SUV’s die er per jaar gebouwd kunnen worden staan in het niets vergeleken met 100.000 (of meer) Alfa’s. Kun je veel meer banen uitdelen.
@gtwillem:
Alfa heeft het geld niet om die ambtenaren om te kopen….
@jrk68: Chrysler wel…
3000 per jaar? Spannend zeg. Gaan We behoorlijk wat lambos tegenkomen voortaan.
Als Google zoiets afspreekt met een land mag het niet
Opzich slim. Wel krijg je nu dat ferrari dit ook wil. En pagani. En maserati en al die andere Italiaanse merken. Ik hoop trouwens wel dat die ursus mooier word dan dat concept op de afbeeldingen.
@mrrallycross: Ik denk dat wel meevalt, zeker in het geval van Pagani, die bouwen nog geen 50 auto’s in hun atelier. Maserati in totaal zit nog op zo’n 6.000 auto’s (alhoewel de nieuwe Quattroporte en met name de Ghibli voor een stijging gaan zorgen) en Ferrari wilt niet boven de 10.000 komen. Let wel: alle modellen bij elkaar.
Als VAG zijnde zou ik de kans met beide handen aangrijpen! Behoud je nog iets van Lamborghini DNA! Vervolgens zal in iedere folder trots vermeld worden “made in italy” en iedere ursus eigenaar op de borrel zeker niet onder stoelen of banken steken dat het een Itiliaansraspaardje is.
Het lijkt me verboden om belastingvoordeel te geven. En om voor 300 banen miljoenen te spenderen is ronduit belachelijk. Helaas wil dat niet zeggen dat het niet gaat gebeuren. Het merk Lamborghini heeft zijn charme (en heritage) overigens al lang verloren en in dat opzicht maakt het niet uit of ze die sloep in een ander land maken.
@hetzwartesaabvandefamilie: het zijn Italianen.. daar kan alles.. Mafiamaatjes
Wat een onzin verhaal…Audi en Porsche maken het grootste gedeelte van die SUV en gaan dat echt helemaal niemalsin Italië doen..
Overigens… Zij draaien wel mooi op voor de mega stroom van vluchtelingen die vanuit Libië, Syrië, en Nigeria, Somalië enzovoort Europa binnen probeert te komen. Wel erg makkelijk om de Italianen weg te zetten als corrupte pizza vreters maar ondertussen zijn ze alleen maar net zo corrupt als de gemiddelde VVD of PVVer.
2 Jaar geleden vond ik hem nog te futuristisch er uit zien, Nu past hij prima binnen het Lamborghini gamma. Maken dus!
Kansloze actie. De Q7, Touareg en Cayenne worden gebouwd op één lijn in Bratislava, Slowakije. Als de Urus er komt, komt die vast in dezelfde fabriek terecht. En een belastingsvoordeeltje van ocharme 100 miljoen kan daar niet tegen op…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).