
‘Wat een rare veronderstelling’, zeg je welicht, maar hier is een reden voor. Bij de totstandkoming van deze kleine Alfa was namelijk hetzelfde concern betrokken dat verantwoordelijk is voor onze geweldige *kuch* Fyra-treinen.
Vanaf 1971 werd de Alfasud, een nieuwe Alfa Romeo-instapper, gebouwd door een concern waarvan zowel Alfa als Finnmechanica eigenaar was. Het laatste bedrijf kennen we natuurlijk als moederconcern van Ansaldo-Breda, de koekenbakkers die ons de ramp op wielen, beter bekend als ‘Fyra’ hebben aangesmeerd.
Het maken van de auto was onderdeel van beleid om de arme zuidelijke regio van Italië van werkgelegenheid te voorzien. Hiervoor werd de fabriek in Pomigliano d’Arco (bij Napels) opgericht, waar heden ten dage de Fiat Panda van de band rolt.
De productie van de compacte, voorwielaangedreven rakker (3.890 mm x 1.590 mm x 1.370 mm) ging tot en met 1983 door (en tussen 1987-1989 werd nog even een 1.7-versie gebouwd) en in dit tijdsbestek gingen er bijna 900.000 van over de toonbank. Met recht een succesnummer dus.
Dit was een van de laatste exemplaren voordat de 33 in 1983 het stokje overnam, de RDW heeft een eerste toelating op 1 april 1983 in de boeken staan. Het zwarte bijtertje is uitgerust met de zwaarste motorisering, een 1,5 liter viercilinder boxerblok met 105 peekaatjes. Op een massa van om en nabij de 900 kg helemaal geen slechte score. Ja, deze Alfasud verdient het felbegeerde groene klavertje 4 wel.
Nu maar hopen dat de Alfasudjes geen last hebben van een dak dat omhoog komt, vloerplaten die uit het voertuig donderen, constante stroomstoringen, en spontaan ontbrandende accu’s. Dit exemplaar heeft het in ieder geval gered tot aan de lokale meeting, waar meneersander hem op de foto zette, waarvan akte. Bekijk een grotere foto van de speelse ‘Sud op Alfajunk!
Prachtig exemplaar! en zeldzaam!
Ondanks de overeenkomsten toch een groot verschil: de Alfasud is mooi en de Fyra lelijk.
Gaaf!
Mijn moeder had destijds een rode 1.5 ti.
Wat een geluid zat er in.
Ging als de brandweer, maar was na 3 jaar compleet op…
Nice! Echt een leuke Alfa’tje, net als de Giulia Super 1.3 die ik gisteren spotte.
Fantastische auto. Echt alles klopte aan die auto behalve het vervelende roestspook waarover op menig verjaardag nog steeds gesproken wordt.
Door de lage boxer motor had de auto een fantastische wegligging en een mooi geluid. De Alfa sud is door menig andere fabrikant ( waaronder VW ) gekopieerd. Met recht een trendsetter.
Mijn ouders hebben er 2 gehad en deze waren schuldig aan het Alfa virus wat ik nog steeds heb.
@ferry832: nou roesten konden ze absoluut!
Mijn vader heeft een nieuwe gehad en binnen het jaar helaas roest.
Maar damn wat een wagen! door deze wagen is mijn Alfa liefde onstaan.
In de jaren 80 toen de TT baan nog open was menig rondje gedaan op de achterbank en mijn vader achter het stuur :)
@bofkont: Haha, met de zelfde paplepel gevoerd zullen we maar zeggen. Hopelijk krijgen we weer een mooi Alfa Romeo in de toekomst.
@ferry832: 4C is een mooi begin! :)
147/156GTA zijn voor mij ook toppertjes!
@ferry832: door VW gekopieerd? Ene Guigiaro tekende toen heel veel Alfa’s, Fiat’s en VW’s. De (deels) goede man is o.a. verantwoordelijk voor oergolf, de oerpasaat en de oerscirocco.
@ropbp: Het concept bedoel ik, niet het uiterlijk.
@ferry832: Gekopieerd? Wie had er als eerste een 4 cylinder boxer, die Italianen kregen alleen niet achterin ;-)
@carlo: Hmmm, typefoutje
Een auto waar ik ondanks het (voor mij) lage vermogen op 900 kg een absolute zwak voor heb, ik vind ‘m daarnaast ook erg mooi.
Achterin de kofferbak van een Mito staat ook AnsaldoBreda…
Ik wist trouwens niet dat de Alfasud nog even tussen ’87 en ’89 gemaakt werd. Zullen nog maar weinig exemplaren over zijn.
Het waren mooie maar helaas slechte autootjes. De Fyra is dus eigenlijk de Sud onder de treinen qua bouwkwaliteit dan. Qua uiterlijk is de Fyra eerder een Multipla.
@jippie: Het beste uit twee werelden dus.
Schitterende auto! Ziet er, ondanks dat de auto meer dan 30 jaar oud is, niet gedateerd uit!
Vriend van me had er ook 1tje vroeger… Damn wat roesten die dingen echt niet normaal. maar wegligging is perfect.
Geweldige Bella!!! Alfa’s die destijds de gti’tjes zoek reden, waar is die tijd toch gebleven…..
@sudsprint: 147/156 GTA ;)
@bofkont: Dat is idd waar, maar zijn die glorie dagen ook al niet lang voorbij? Met de 4C heeft Alfa weer een leuke snelle bolide, dat dan weer wel….
@sudsprint: Heb je gelijk in, maar ik mag graag blijven hangen in het verleden kwa auto’s.
Even nadenken, heb vroeger een groene Sud 1.2M /rode 1.5/witte 1.3 ti/zwarte 1.5 ti gehad en twee zwarte (sud) sprint 1.5 95pk en 105 pk gehad/ een sw 1.3S, gele sud sprint 1.3/ rode sprint 105QV en tenslotte een sprint 1.7 qv met 118pk. Om deze snerpende ,waar ik o.a mee naar Italië en Kroatië reed, nou als Fyra te bestempelen. Voor die tijd waren het snelle wagens en veel minder roestig als de alfetta’s (gtv).
Toen, kocht ik bijv. ook een splinternieuwe alfetta gtv 2.0 met 130 pk voor FL20.000,- (E9000,-).
Niet gek dat tegenwoordige auto’s in de vergelijkbare E30.000,- klasse een betere lwaliteit hebben dan toen. Sorry, haastig getypt ..moet eten.
Wat een ”brommerinhoud/ niveau ” weer ,
Typerender is dat hedendaagse (..) duitse auto”s roesten (mercedes) , of de techniek al ruim 10 jaar groot onderwerp van gesprek is in de Autobild (VW).
@tweede_woning: Als ik het goed lees ben jij dus verontwaardigd omdat mensen zeggen dat Alfa Sudjes roesten?
@baasbas: dan concludeer ik dat je niet goed gelezen hebt.
ps. weet dat roest nu zeer waardevol is , die die over zijn gebleven hebben hun waarde .
Roesten doet de fyra gelukkig niet.
@xiran: rijden ook niet.
@xiran: sarcastisch hoop ik…?
Mooie auto, deze Sud staat er goed bij, een echte liefhebbersauto, maar wel één die helemaal oké is.
Wat hem door de verhalen, alleen maar romantischer maakt, de overgebleven exemplaren zijn dan echte nekkendraaiers en veroorzakers van weemoed naar verledentijd.
Met de hartelijk dank aan de echte Alfisten en overige autoliefhebbers.
Mooie Alfa Romeo. Jammer voor AR dat het bij één leuk model is gebleven.
Mijn buurman heeft er enkele gehad. Roesten als de neten maar rijden als een droom!!
Ik weet nog dat een oom een Sud Sprint had. Werd je echt in de stoel gedrukt toen hij er volgas mee weg sprintte (ik was nog klein ;-) ).
Wat een lelijk hok zeg.
Euh, de meest elegante uit de Alfa-stal kun je het toch niet noemen.
mijn fijnste wagen ooit. denk met weemoed terug aan m’n witte ti qv .Golfjes en xr-3’tjes pesten.
De Sud en de GTV zijn de modellen die in mijn jeugd de liefde voorafga Romeo deden aanwakkeren. En toen kwam Alfa met de 75 en wist ik zeker dat er een Alfa Romeo voor de deur moest komen te staan wanneer ik mijn rijbewijs zou halen. Met weemoed denk ik terug aan die tijd, wat waren die bonkig vormgegeven Alfa’s toch mooi….
@moveyourmind: voorafga moet natuurlijk ‘voor Alfa zijn’
Eerste nagel in de doodskist. Het eerste verdwijnen van “Milano”.
Maar laten we even wel zijn, er is maar 1 reden dat de Fyra werd aangekocht en dat is smeergeld. Gaat verder nergens over.
@heidekonijn: Ja maar daarna is toch nog wel wat moois uit de fabriek gekomen ? Nu is het even nagelbijten.
@ferry832: Gelukkig wel, maar het was de eerste geut water bij de wijn.
@heidekonijn:
u is purist, net als ik dus.
en dat verdwijnen van het woordje Milano heb ik ze nooit vergeven !
Een rode Ti 1.3 gehad. Reed prima maar vanaf de eerste dag vielen overal parkertjes uit tot je je afvroeg hoe het ding bij elkaar gehouden werd. En na een jaar werd de rode verf hier en daar opzichtig bobbelig. Dat was de laatste van mijn drie Alfa’s.
Ik snap de intro even niet. De Sud is tot 1983 gebouwd, maar tussen 1987 en 1989 werd er een 1.7 liter geleverd?? In een auto die toen al 4 jaar uit productie was? Tikfoutje van Autoblog?
Wel leuke auto’s, die Suds. Maar zeldaam! Kan me niet heugen dat ik er een in het wild zag. Laatste keer was bij een garagebedrijf in de eigen autoverzameling-showroom (niet te koop dus). Met o.a. een Alfa Romeo Sei, ook in goed staat. En origineel Nederlands geleverde auto’s.
De verhalen die rondgaan over die fabriek in Napels zijn bizar. Ik heb ooit eens gelezen dat men soms facturen te laat betaalden, waardoor de gebruikelijke staalleverancier niet meer wilde leveren. Dan ging men goedkoper staal gebruiken, wat zoveel schroot bevatte dat dit inderdaad al in de showroom tot lakblaasjes kon leiden. Het was dan ook niet vreemd dat je destijds Alfasud’s kon aantreffen waarbij bijvoorbeeld na een jaar het linker voorscherm nog perfect was, terwijl rechtsvoor er de gaten er al invielen.
Leuk om mijn spot om de homepage de zien! Jammer dat ik alleen even snel één foto gemaakt heb omdat ik haast had…
Bekende Sud, deze. Mooi en net exemplaar. Mijn 33 uit ’87 deelt bijna alle techniek met deze, alleen heb ik dan de 118pk 1.7 8v erin liggen. Rijden echt fantastisch en natuurlijk met dat kenmerkende boxer geluid! Super om dit hier te zien.
Ik heb zowel de Sud als de 33 bezeten (daarna ook nog de 75), maar de 1e was veruit de leukste! Volop rijplezier en dat geluid!!! Vooral als je het gas losliet knetterde-die als een gek.
En roest? Nooit last van gehad. Kwestie van tectyleren en schoon houden.
Ja, ik ben nu aan m’n 10e auto toe, maar denk nog met weemoed aan m’n rooie Sudje!
Dit ziet er toch lekker dik uit, en dat voor een autootje wat korter is dan een Mito.
Ik zou zeggen, lees deze eens.
http://www.klassiekerrally.nl/iconen-de-alfasud/
Heb deze gespot tijdens Italia dag op Zandvoort. Echt een knap ding. Goeie look ook zo. Samen met de Ritmo 131 Abarth absolute wannahaves voor mij.
Dan mag je alle naoorlogse Alfa Romeo’s als Fyra’s beschouwen, want te uwer informatie: IRI-dochter Finmeccanica was van 1933 tot 1986 het moederbedrijf van Alfa Romeo.
Okee, die tot 1987 dan :-)