
Geef maar toe, jij wil dit ook.
Wielen zonder spaken zijn heersend, daarom vergeven we de man op bovenstaande afbeelding voor het rijden op een motor. Het stukje techniek is afkomstig van Amen Design, een bikershop uit Rogersville, Tennessee.
De wielen werken door het vastzetten van de niet-draaiende delen (rem, lagers, velg) aan de buitenkant van een niet-roterende binnenste ring, welke weer vastzit aan de voorvork. De voordelen zouden oa bestaan uit een lager onafgeveerd gewicht, lagere structurele druk (geen doorgezakte spaken), extra hefboomeffect voor de remmen, een meer nauwkeurige stuurinrichting, minder trillingen en een lager zwaartepunt. Dus. Filmpje! (via jalopnik.com)






Heeeeeel erg stoer dit….
zal wel bibbbbberrrren :s
gaaf man echt stoer, maar het gaat niets boven mooie spaakvelgen.
kunst / ingenieurschap van de straat ..
daar kan geen subsidie tegenop .. en ook geen universiteit ..
wat een gedrocht van een motor, afschuwelijk
oehd! I like
Tis al vrij oud nieuws. Tis al een aantal jaar terug op TV geweest (discovery channel)
erg mooi gedaan.
net als die wieltjes die ik laatst op discovery zag, waarmee je, als je ze tegen elkaar in laat draaien, zijwaarts beweegt
.. ah gevonden:
http://thefutureofthings.com/pod/279/sidewinder-sideways-moving-vehicle.html
@Lampuhkap: en dan waarschuw je ons niet even? ;)
Euhm, ’t is dat ik graag HD motoren schets anders had ik het niet geweten…maar dit is echt geen nieuwe vinding hoor. Tijdens de motorshow van Essen was al een “Duitse” Harley met dit systeem te vinden.
Wat overigens wel een bijzonder knappe vinding uit eigen land is is de olietank in het achterwiel van Badlands Custom Cycles. Misschien kunnen jullie daar iets over schrijven.
meer info vind je hier: http://www.badlandscustomcycles.com/php/viewpage.php?page_id=5
Groet, Robert
Ik heb nooit begrepen waarom bij die custom choppers het voorwiel groter moet zijn dan het achterwiel.. Verder is het best een gaaf ding.
Hoe gebeurt de overbrenging van de motor naar het achterwiel?
Dit is inderdaad al vrij oud… Toch wel dik.
En ik beweer dat ik ’t heb uitgevonden!
http://www.choppersinc.com/html/bikes.asp?bikeid=2
Dan is Franco Sbarro ze wel even voor geweest. Zie ook de Sbarro Osmos.
http://www.burningart.com/meico/moto/sbarro/
@ Aston Martin
Ik denk via eenvrijvingswiel op de achterband.
Gewoon een veredelde Solex dus….
Oud, maar heel vet bedacht.
Ziet er raar uit, vindt het wel cool. :D
Vet cool man, echt gaaf! Maar waarom die uitstekende schroefjes (of spijkertjes ofzo)
Yep, dit gaat de nieuwe tuning trend wordn!!
Goeie link Fortuna !
Onderaan op de pagina ook heel wat argumenten waarom het, behalve speciaal, niet praktisch en zo goed als onbruikbaar is (want van die voordelen, daar geloof ik niks van).
Als het alleen maar voordelen heeft, waarom is het er dan nog niet? Wat zijn de nadelen?
En wat gebeurt er met dat gevaarte op wielen wanneer je over een drempel gaat?
@ Citrofiel
Zoals pvkampen al aangaf, het friction drive systeem, net zoals op een Solex.
Wanneer ik de ‘ophanging’ van het achterwiel bekijk dan kan ik niet anders concluderen dan dat dit een doorontwikkeling van de Solex is.
Nadelen: misschien veel verlies in deze manier van aandrijving.
Daarbij is de ophanging krachten technisch denk ik niet zo jovel. Ik zou er in ieder geval niet hard op willen rijden voordat dit ding een flinke duurtest en stresstest heeft doorstaan..
@Autoblogger: Als je het dan toch over motoren hebt, schrijf dan liever over dit: http://www.autoblog.com/2009/01/27/three-wheeled-death-wish-blown-hemi-powered-trike ….heftig ding met een geblazen Hemi erop !! Is meer autogerelateerd ook! :)
Hier kan je zien hoe het aandrijfwiel (friction drive system) een spoor achterlaat op de achterband. Dat lijkt me nu niet de beste manier om je pk’s aan kwijt te raken.
Dit zal in de toekomst nog vele toepassingen kennen. We hebben al tal van concepts gezien met zo’n wielen!
@lampuhkap
Idd niet echt iets nieuws onder de zon :P
Maar zoiets overtreft natuurlijk nooit de vette velg met band, ja op de motor en op de auto :D
De echte uitvinder van het spaakloze wiel, Franco Sbarro, heeft jarenlang bij de industrie lopen leuren met dit principe. Hij heeft diverse conceptcars en -bikes met deze wielen gemaakt, maar geen van allen hebben ooit tot iets werkbaars en produceerbaars doorontwikkeld kunnen worden.
@Rob
OMFG hoe ga je daar ingodsnaam normaal op rijden :P
Niet geheel hetzelfde, maar Bentley had indertijd ook zo ongeveer eenzelfde design, waarbij de velgen niet bewogen. Volgens mij door middel van magneten ofzo.
Sick
ziet er erg mooi uit!!!
Hier een paar foto’s die ik geschoten heb bij een bezoekje aan Sbarro, zo’n 10 jaar geleden.
Een Jaguar V12 met kettingaandrijving… Kan je nagaan…
Hier een naafloos voorwiel op een Formule-auto van Franco Sbarro:
Ik vind het er naafloze wiel er nog steeds zeer bijzonder uitzien. Het is ook een typisch Sbarro product. Onconventioneel, zich niets aantrekkend van geldende normen.
Sbarro’s eerste product was overigens een replica van de Lola T70 (dinkel, iets voor jou!): http://clcalvet.club.fr/sbarro/voitures/lolaT70/lolat70gb.html
:?: Ehhhhhhhhhhhhh…… A-U-T-O- blog ….? :-?
Verder- Ja leuke fiets, maar inderdaad al wat jaartjes geleden gebouwd.
Maar het blijft spectaculair om te zien dat je IN de wielen nog ruimte hebt voor je campingspullen.
Jammer, autoblogger. ;)
http://en.wikipedia.org/wiki/Hubless_wheel
@ Jandepandaman: auto is afkomstig van automobiel > vrij vertaald: zelf bewegend. Daar vallen brommers dus ook onder ;)
Jaja, wrijf het er maar in ;)
Niemand kende deze bike… dus…
stel je voor dt je zoiets onder je auto hebt ik vind het lelijk
dn zou ik liever een leuk setje velgen hebben dnk ik :P
jaja voordelen: een keer een goed gat in het wegdek meepikken en daaaaaggg met je lagers. Daarom is het nooit als product verschenen. En die lagers krijgen lekker meer speling dus hoezo beter weggedrag (hoewel misschien voor een Harley ;)
zo 1 heb ik in het echt gezien in essen! heb als het goed is nog wel een foto ervan!
Holy shit wat vet.
Zag dit artikel reeds een aantal weken geleden.
Het is wel cool moet ik zeggen. Maar of het elke moto staat betwijfel ik.
Op een auto staat het zeker niet! Een velg is 1 van de belangrijkste delen van een auto waar je je eigen touch aan kan geven. Een velg zonder spaken (of hoe je het ook wil noemen) is gewoon saai! Voor een auto dan toch.
Greetings from Oostakker
‘daarom vergeven we de man op bovenstaande afbeelding voor het rijden…’ Volgens mij hoort ‘voor’ daar niet thuis.
OT: Ik wil dat inderdaad ook!
Deze knakker van Amen (inspired by the Lord!) Design was ooit in een Biker Buildoff te zien op Discovery Channel. Ik meen dat hij in het programma zelfs een onenigheid had met zijn tegenstander over wie als eerste het hubless achterwiel had toegepast (voorwiel was nog ‘conventioneel’) in een chopper. Vond het wel zeer gaaf om te zien, en nog steeds. Het geeft het geheel wel een zeer futuristische uitstraling, vind ik.
Amazing stuff, maar het heeft wel een hoog jatgehalte.
Leuk allemaal hoor, maar lijkt me nogal funest voor de aftermarket-velgenboer. En vergeet niet de autofabrikant die z’n mooie velgjes niet meer
op de optielijst kan zetten, en dus inkomsten mist. ;)
Maar ik moet zeggen dat de techniek me wel aanspreekt! Knap wat ze 10 jaar geleden allemaal niet hebben verzonnen en blijkbaar blijven ontwikkelen. :)
doe maar met spaken aub. Als het echt zo fantastisch zou zijn dan was het wel eerder en grootser doorgebroken…..
-edit: nutteloze bijdrage-
…”Geef maar toe, jij wil dit ook. “…
No I don’t.
Die auto die Michiel van den Brink laat zien…die vind ik stoerrr.
Ook al is die ongeveer even bruikbaar als die motor.
Persoonlijk ga ik meer voor voertuigen die praktisch zijn en qua wielen…vind ik de stalen wielen al goed genoeg.
leuk om boodschappen mee te doen?
Ziet er wel vet uit, maar je krijgt door dat friction systeem waarschijnlijk niet genoeg pk’s op het achterwiel. Het lijkt mij waarschijnlijker dat het ‘aandrijfwiel’ eerder gaat spinnen dan het achterwiel op asfalt. Dus burnouts kun je denk ik wel vergeten…
Geachte redactie,
Zou u zo vriendelijk willen zijn om de stukjes die u plaatst even op taalfouten te checken, alvorens ze worden gepost? (jij wilt!!!)
Bij voorbaat dank!
@ het groene boekje?
daar zat ik dus ook te denken…
ik geef toe, dit vind ik vet!
heb je ineens veel meer opbergruimte op die chopper. Kijk een hoeveel je kwijt kunt in dat achterwiel(boodschappen, helm, slot, al zou je aan dat slot niet meer zoveel hebben)
Kan ik weer ander werk zoeken.
Heb net een cursus spaakpoetsen gedaan.
Maar die creaties van Sbarro vind ik VEEEEEEL mooier.
op men fiets ja!!
http://www.derijwielshop.nl/chopper%2024inch.jpg
Er was ook een nederlandse custom bike bouwer die een aantal jaren terug de Rat’s hole prijs won met een hubless bike. Weet iemand hoe die beste man of zijn bedrijf heet?
Ik kan me alleen herinneren dat de bikes er best futuristisch uit zagen.
Michiel vd B. was me al voor, maar het is idd zo dat Sbarro daar ook al concepten van had, die echt werkten..
Jammer dat er nu weer anderen het (naafloze) wiel gaan uitvinden.
Is zoiets als beweren dat Porsche de eerste sportwagen fabrikant was met een snelle SUV..
Fijn om te lezen dat er meer mensen zijn die wat meer lezen dan de huis-tuin en keuken autobladen :þ
@ Mr Abarth
wie had dan als eerste een snelle SUV??
mooi artikel, wist niet dat er al vol op mee geëxperimenteerd werd lang gelee. veel nieuwe concept cars hebben ook het principe. dat blijkbaar al lang bestond
Nee van mij hoeft het niet… het rijd voor geen meter en je kunt om de paar honderd kilometer je achterband vervangen! en spaakwielen zijn toch mooier! die motor is trouwens ook lelijk!
deze topic heeft volgens mij geen waarde hier op autolbog, misschien moterblog proberen?