• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Kijk mam, zonder spaken!

Auteur: autoblogger, gepost 28 januari 2009 om 21:05 – 64 Reacties

Midlife crisis


Geef maar toe, jij wil dit ook.

Wielen zonder spaken zijn heersend, daarom vergeven we de man op bovenstaande afbeelding voor het rijden op een motor. Het stukje techniek is afkomstig van Amen Design, een bikershop uit Rogersville, Tennessee.

De wielen werken door het vastzetten van de niet-draaiende delen (rem, lagers, velg) aan de buitenkant van een niet-roterende binnenste ring, welke weer vastzit aan de voorvork. De voordelen zouden oa bestaan uit een lager onafgeveerd gewicht, lagere structurele druk (geen doorgezakte spaken), extra hefboomeffect voor de remmen, een meer nauwkeurige stuurinrichting, minder trillingen en een lager zwaartepunt. Dus. Filmpje! (via jalopnik.com)

Oh yeah

Ook interessant!

  • Video: daarom kijk je over je schouders
  • Video: daarom kijk je over je schouder
  • Video: onderstuur is slecht voor de velgen
  • Video: daarom kijk je over je schouder!

Nieuwste artikelen

  • Koop de Nederlandse voorloper van de Porsche 911 Dakar [video]
  • Kerstspecial: de geschiedenis van de Pausmobiel
  • Dit waren de dikste spots van 2025!
  • Video: Zijn Golf-rijders over de hele wereld hetzelfde?
FacebookTweetPinLinkedIn

motoren, velgen

Vorig bericht: « Vrouw bijt chauffeur omdat hij geen hybride bus heeft
Volgend bericht: Aston Martin going down: driedaagse werkweek »

Lees Interacties

Reacties

  1. patrickdelsol zegt

    28 januari 2009 om 21:07

    Heeeeeel erg stoer dit….

    zal wel bibbbbberrrren :s

    Login om te reageren
  2. jeroen zegt

    28 januari 2009 om 21:08

    gaaf man echt stoer, maar het gaat niets boven mooie spaakvelgen.

    Login om te reageren
  3. lincoln zegt

    28 januari 2009 om 21:08

    kunst / ingenieurschap van de straat ..

    daar kan geen subsidie tegenop .. en ook geen universiteit ..

    Login om te reageren
  4. Belikenoother zegt

    28 januari 2009 om 21:08

    wat een gedrocht van een motor, afschuwelijk

    Login om te reageren
  5. Graziano Pelle zegt

    28 januari 2009 om 21:08

    oehd! I like

    Login om te reageren
  6. Lampuhkap zegt

    28 januari 2009 om 21:09

    Tis al vrij oud nieuws. Tis al een aantal jaar terug op TV geweest (discovery channel)

    Login om te reageren
  7. Simpson zegt

    28 januari 2009 om 21:10

    erg mooi gedaan.

    net als die wieltjes die ik laatst op discovery zag, waarmee je, als je ze tegen elkaar in laat draaien, zijwaarts beweegt

    .. ah gevonden:
    http://thefutureofthings.com/pod/279/sidewinder-sideways-moving-vehicle.html

    Login om te reageren
  8. autoblogger zegt

    28 januari 2009 om 21:10

    @Lampuhkap: en dan waarschuw je ons niet even? ;)

    Login om te reageren
  9. The Honda spirit zegt

    28 januari 2009 om 21:12

    Euhm, ’t is dat ik graag HD motoren schets anders had ik het niet geweten…maar dit is echt geen nieuwe vinding hoor. Tijdens de motorshow van Essen was al een “Duitse” Harley met dit systeem te vinden.

    Wat overigens wel een bijzonder knappe vinding uit eigen land is is de olietank in het achterwiel van Badlands Custom Cycles. Misschien kunnen jullie daar iets over schrijven.

    meer info vind je hier: http://www.badlandscustomcycles.com/php/viewpage.php?page_id=5

    Groet, Robert

    Login om te reageren
  10. Diederik zegt

    28 januari 2009 om 21:12

    Ik heb nooit begrepen waarom bij die custom choppers het voorwiel groter moet zijn dan het achterwiel.. Verder is het best een gaaf ding.

    Login om te reageren
  11. Aston Martin zegt

    28 januari 2009 om 21:14

    Hoe gebeurt de overbrenging van de motor naar het achterwiel?

    Login om te reageren
  12. Edman zegt

    28 januari 2009 om 21:15

    Dit is inderdaad al vrij oud… Toch wel dik.

    Login om te reageren
  13. Billy Lane zegt

    28 januari 2009 om 21:17

    En ik beweer dat ik ’t heb uitgevonden!
    http://www.choppersinc.com/html/bikes.asp?bikeid=2

    Login om te reageren
  14. Fortuna zegt

    28 januari 2009 om 21:21

    Dan is Franco Sbarro ze wel even voor geweest. Zie ook de Sbarro Osmos.

    http://www.burningart.com/meico/moto/sbarro/

    Login om te reageren
  15. pvkampen zegt

    28 januari 2009 om 21:23

    @ Aston Martin

    Ik denk via eenvrijvingswiel op de achterband.

    Gewoon een veredelde Solex dus….

    Login om te reageren
  16. Een betere ontwerper zegt

    28 januari 2009 om 21:25

    Oud, maar heel vet bedacht.

    Login om te reageren
  17. Graafke zegt

    28 januari 2009 om 21:27

    Ziet er raar uit, vindt het wel cool. :D

    Login om te reageren
  18. YaSo zegt

    28 januari 2009 om 21:31

    Vet cool man, echt gaaf! Maar waarom die uitstekende schroefjes (of spijkertjes ofzo)

    Login om te reageren
  19. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    28 januari 2009 om 21:31

    Yep, dit gaat de nieuwe tuning trend wordn!!

    Login om te reageren
  20. Hagar zegt

    28 januari 2009 om 21:32

    Goeie link Fortuna !
    Onderaan op de pagina ook heel wat argumenten waarom het, behalve speciaal, niet praktisch en zo goed als onbruikbaar is (want van die voordelen, daar geloof ik niks van).

    Login om te reageren
  21. Citrofiel zegt

    28 januari 2009 om 21:37

    Als het alleen maar voordelen heeft, waarom is het er dan nog niet? Wat zijn de nadelen?

    Login om te reageren
  22. ..............? zegt

    28 januari 2009 om 21:38

    En wat gebeurt er met dat gevaarte op wielen wanneer je over een drempel gaat?

    Login om te reageren
  23. Jerudo zegt

    28 januari 2009 om 21:40

    @ Citrofiel

    Zoals pvkampen al aangaf, het friction drive systeem, net zoals op een Solex.

    Login om te reageren
  24. Guan zegt

    28 januari 2009 om 21:42

    Wanneer ik de ‘ophanging’ van het achterwiel bekijk dan kan ik niet anders concluderen dan dat dit een doorontwikkeling van de Solex is.

    Nadelen: misschien veel verlies in deze manier van aandrijving.
    Daarbij is de ophanging krachten technisch denk ik niet zo jovel. Ik zou er in ieder geval niet hard op willen rijden voordat dit ding een flinke duurtest en stresstest heeft doorstaan..

    Login om te reageren
  25. Rob USA zegt

    28 januari 2009 om 21:49

    @Autoblogger: Als je het dan toch over motoren hebt, schrijf dan liever over dit: http://www.autoblog.com/2009/01/27/three-wheeled-death-wish-blown-hemi-powered-trike ….heftig ding met een geblazen Hemi erop !! Is meer autogerelateerd ook! :)

    Login om te reageren
  26. Jerudo zegt

    28 januari 2009 om 21:50

    Hier kan je zien hoe het aandrijfwiel (friction drive system) een spoor achterlaat op de achterband. Dat lijkt me nu niet de beste manier om je pk’s aan kwijt te raken.

    Login om te reageren
  27. Buyck zegt

    28 januari 2009 om 21:51

    Dit zal in de toekomst nog vele toepassingen kennen. We hebben al tal van concepts gezien met zo’n wielen!

    Login om te reageren
  28. ZwerverRoodbaard zegt

    28 januari 2009 om 21:54

    @lampuhkap
    Idd niet echt iets nieuws onder de zon :P

    Maar zoiets overtreft natuurlijk nooit de vette velg met band, ja op de motor en op de auto :D

    Login om te reageren
  29. Michiel_vd_Brink zegt

    28 januari 2009 om 21:54

    De echte uitvinder van het spaakloze wiel, Franco Sbarro, heeft jarenlang bij de industrie lopen leuren met dit principe. Hij heeft diverse conceptcars en -bikes met deze wielen gemaakt, maar geen van allen hebben ooit tot iets werkbaars en produceerbaars doorontwikkeld kunnen worden.

    Login om te reageren
  30. ZwerverRoodbaard zegt

    28 januari 2009 om 21:55

    @Rob
    OMFG hoe ga je daar ingodsnaam normaal op rijden :P

    Login om te reageren
  31. Jax zegt

    28 januari 2009 om 21:55

    Niet geheel hetzelfde, maar Bentley had indertijd ook zo ongeveer eenzelfde design, waarbij de velgen niet bewogen. Volgens mij door middel van magneten ofzo.

    Login om te reageren
  32. papa zegt

    28 januari 2009 om 21:56

    Sick

    ziet er erg mooi uit!!!

    Login om te reageren
  33. Michiel_vd_Brink zegt

    28 januari 2009 om 22:05

    Hier een paar foto’s die ik geschoten heb bij een bezoekje aan Sbarro, zo’n 10 jaar geleden.

    Een Jaguar V12 met kettingaandrijving… Kan je nagaan…

    Login om te reageren
  34. Michiel_vd_Brink zegt

    28 januari 2009 om 22:10

    Hier een naafloos voorwiel op een Formule-auto van Franco Sbarro:

    Login om te reageren
  35. Klassiekerrally zegt

    28 januari 2009 om 22:10

    Ik vind het er naafloze wiel er nog steeds zeer bijzonder uitzien. Het is ook een typisch Sbarro product. Onconventioneel, zich niets aantrekkend van geldende normen.

    Sbarro’s eerste product was overigens een replica van de Lola T70 (dinkel, iets voor jou!): http://clcalvet.club.fr/sbarro/voitures/lolaT70/lolat70gb.html

    Login om te reageren
  36. Jandepandaman zegt

    28 januari 2009 om 22:12

    :?: Ehhhhhhhhhhhhh…… A-U-T-O- blog ….? :-?

    Verder- Ja leuke fiets, maar inderdaad al wat jaartjes geleden gebouwd.
    Maar het blijft spectaculair om te zien dat je IN de wielen nog ruimte hebt voor je campingspullen.

    Login om te reageren
  37. Michiel_vd_Brink zegt

    28 januari 2009 om 22:13

    Jammer, autoblogger. ;)

    http://en.wikipedia.org/wiki/Hubless_wheel

    Login om te reageren
  38. Klassiekerrally zegt

    28 januari 2009 om 22:15

    @ Jandepandaman: auto is afkomstig van automobiel > vrij vertaald: zelf bewegend. Daar vallen brommers dus ook onder ;)

    Login om te reageren
  39. autoblogger zegt

    28 januari 2009 om 22:16

    Jaja, wrijf het er maar in ;)

    Niemand kende deze bike… dus…

    Login om te reageren
  40. arnold zegt

    28 januari 2009 om 22:20

    stel je voor dt je zoiets onder je auto hebt ik vind het lelijk
    dn zou ik liever een leuk setje velgen hebben dnk ik :P

    Login om te reageren
  41. JH zegt

    28 januari 2009 om 22:25

    jaja voordelen: een keer een goed gat in het wegdek meepikken en daaaaaggg met je lagers. Daarom is het nooit als product verschenen. En die lagers krijgen lekker meer speling dus hoezo beter weggedrag (hoewel misschien voor een Harley ;)

    Login om te reageren
  42. Berkan zegt

    28 januari 2009 om 23:28

    zo 1 heb ik in het echt gezien in essen! heb als het goed is nog wel een foto ervan!

    Login om te reageren
  43. Jan Rap zegt

    28 januari 2009 om 23:39

    Holy shit wat vet.

    Login om te reageren
  44. masta zegt

    28 januari 2009 om 23:44

    Zag dit artikel reeds een aantal weken geleden.

    Het is wel cool moet ik zeggen. Maar of het elke moto staat betwijfel ik.

    Op een auto staat het zeker niet! Een velg is 1 van de belangrijkste delen van een auto waar je je eigen touch aan kan geven. Een velg zonder spaken (of hoe je het ook wil noemen) is gewoon saai! Voor een auto dan toch.

    Greetings from Oostakker

    Login om te reageren
  45. kowalsk zegt

    28 januari 2009 om 23:51

    ‘daarom vergeven we de man op bovenstaande afbeelding voor het rijden…’ Volgens mij hoort ‘voor’ daar niet thuis.

    OT: Ik wil dat inderdaad ook!

    Login om te reageren
  46. Jorrit zegt

    29 januari 2009 om 00:22

    Deze knakker van Amen (inspired by the Lord!) Design was ooit in een Biker Buildoff te zien op Discovery Channel. Ik meen dat hij in het programma zelfs een onenigheid had met zijn tegenstander over wie als eerste het hubless achterwiel had toegepast (voorwiel was nog ‘conventioneel’) in een chopper. Vond het wel zeer gaaf om te zien, en nog steeds. Het geeft het geheel wel een zeer futuristische uitstraling, vind ik.

    Login om te reageren
  47. BmwMPower zegt

    29 januari 2009 om 07:45

    Amazing stuff, maar het heeft wel een hoog jatgehalte.

    Login om te reageren
  48. StormRAM zegt

    29 januari 2009 om 09:39

    Leuk allemaal hoor, maar lijkt me nogal funest voor de aftermarket-velgenboer. En vergeet niet de autofabrikant die z’n mooie velgjes niet meer
    op de optielijst kan zetten, en dus inkomsten mist. ;)

    Maar ik moet zeggen dat de techniek me wel aanspreekt! Knap wat ze 10 jaar geleden allemaal niet hebben verzonnen en blijkbaar blijven ontwikkelen. :)

    Login om te reageren
  49. KaiserSoze zegt

    29 januari 2009 om 09:39

    doe maar met spaken aub. Als het echt zo fantastisch zou zijn dan was het wel eerder en grootser doorgebroken…..

    Login om te reageren
  50. Wouterman! zegt

    29 januari 2009 om 10:23

    -edit: nutteloze bijdrage-

    Login om te reageren
  51. Bas zegt

    29 januari 2009 om 10:40

    …”Geef maar toe, jij wil dit ook. “…

    No I don’t.
    Die auto die Michiel van den Brink laat zien…die vind ik stoerrr.
    Ook al is die ongeveer even bruikbaar als die motor.
    Persoonlijk ga ik meer voor voertuigen die praktisch zijn en qua wielen…vind ik de stalen wielen al goed genoeg.

    Login om te reageren
  52. Jaap zegt

    29 januari 2009 om 10:50

    leuk om boodschappen mee te doen?

    Login om te reageren
  53. Mc zegt

    29 januari 2009 om 11:27

    Ziet er wel vet uit, maar je krijgt door dat friction systeem waarschijnlijk niet genoeg pk’s op het achterwiel. Het lijkt mij waarschijnlijker dat het ‘aandrijfwiel’ eerder gaat spinnen dan het achterwiel op asfalt. Dus burnouts kun je denk ik wel vergeten…

    Login om te reageren
  54. het groene boekje zegt

    29 januari 2009 om 11:54

    Geachte redactie,

    Zou u zo vriendelijk willen zijn om de stukjes die u plaatst even op taalfouten te checken, alvorens ze worden gepost? (jij wilt!!!)

    Bij voorbaat dank!

    Login om te reageren
  55. NLX zegt

    29 januari 2009 om 13:09

    @ het groene boekje?

    daar zat ik dus ook te denken…

    Login om te reageren
  56. audi0holic zegt

    29 januari 2009 om 17:06

    ik geef toe, dit vind ik vet!

    Login om te reageren
  57. Viper zegt

    29 januari 2009 om 17:17

    heb je ineens veel meer opbergruimte op die chopper. Kijk een hoeveel je kwijt kunt in dat achterwiel(boodschappen, helm, slot, al zou je aan dat slot niet meer zoveel hebben)

    Login om te reageren
  58. eed zegt

    29 januari 2009 om 18:18

    Kan ik weer ander werk zoeken.
    Heb net een cursus spaakpoetsen gedaan.
    Maar die creaties van Sbarro vind ik VEEEEEEL mooier.

    Login om te reageren
  59. Yeelen zegt

    29 januari 2009 om 18:31

    op men fiets ja!!
    http://www.derijwielshop.nl/chopper%2024inch.jpg

    Login om te reageren
  60. Race_Kees zegt

    29 januari 2009 om 18:36

    Er was ook een nederlandse custom bike bouwer die een aantal jaren terug de Rat’s hole prijs won met een hubless bike. Weet iemand hoe die beste man of zijn bedrijf heet?

    Ik kan me alleen herinneren dat de bikes er best futuristisch uit zagen.

    Login om te reageren
  61. Mr.Abarth zegt

    29 januari 2009 om 19:40

    Michiel vd B. was me al voor, maar het is idd zo dat Sbarro daar ook al concepten van had, die echt werkten..
    Jammer dat er nu weer anderen het (naafloze) wiel gaan uitvinden.

    Is zoiets als beweren dat Porsche de eerste sportwagen fabrikant was met een snelle SUV..

    Fijn om te lezen dat er meer mensen zijn die wat meer lezen dan de huis-tuin en keuken autobladen :þ

    Login om te reageren
  62. EnRiCo zegt

    30 januari 2009 om 02:54

    @ Mr Abarth

    wie had dan als eerste een snelle SUV??

    mooi artikel, wist niet dat er al vol op mee geëxperimenteerd werd lang gelee. veel nieuwe concept cars hebben ook het principe. dat blijkbaar al lang bestond

    Login om te reageren
  63. edgar zegt

    30 januari 2009 om 14:36

    Nee van mij hoeft het niet… het rijd voor geen meter en je kunt om de paar honderd kilometer je achterband vervangen! en spaakwielen zijn toch mooier! die motor is trouwens ook lelijk!

    Login om te reageren
  64. bigcar zegt

    18 september 2011 om 13:51

    deze topic heeft volgens mij geen waarde hier op autolbog, misschien moterblog proberen?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North