• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Lexus LS400 demonstreert Bose vering

Auteur: Dennis, gepost 23 september 2007 om 11:09 – 50 Reacties

Bose suspension

Bose kennen we toch vooral vanwege de surround audiosystemen en de kleine speakertjes. Wat velen niet weten is dat het bedrijf duizenden patenten op zak heeft voor ontwikkelen in een heel breed gebied. Zo werkt het bedrijf onder andere al jaren aan elektromechanische veringsystemen.

In onderstaande video is een Lexus LS400 uitgerust met de Bose vering en wordt deze op verschillende manieren vergeleken met de standaardvering van de LS400. De verschillen die de video laat zien zijn zo groot, dat je je af gaat vragen of de twee auto’s werkelijk met dezelfde snelheid werden gereden. Aan het eind van de video laten de engineers zien dat je met de Bose veringen zelfs een huppeltje over obstakels heen kunt maken. (via)

Ook interessant!

  • Lexus
    Video: meneer bekijkt Lexus op zeer bijzondere wijze
  • Video - Lexus ES is iets kwijt
  • Video - Lexus wordt aangereden door... een vliegtuig
  • Lexus ES rijtest
    Lexus ES (2022) rijtest

Nieuwste artikelen

  • Max Verstappen gaat echt voor Mercedes
  • Dit zijn de hoogtes van de boetes in 2026 (snelheid, telefoon, parkeren)
  • Video: Met een motor van de trap rijden
  • Hierom worden auto’s in 2026 nog duurder
FacebookTweetPinLinkedIn

bose, Lexus, ls400, Techniek, Video

Vorig bericht: « Mercedes trekt boetekleed aan over verminderde kwaliteit
Volgend bericht: Elastisch staal moet auto’s veiliger maken »

Lees Interacties

Reacties

  1. w0o0dy zegt

    23 september 2007 om 11:13

    lexus ls400 hippieque uitvoering

    Login om te reageren
  2. NLX zegt

    23 september 2007 om 11:14

    Ziet er indrukwekkend uit, maar hij lijkt hoger in de veren te staan? En dat laatste, te grappig om dat een keer in het echt te zien:D

    Login om te reageren
  3. J zegt

    23 september 2007 om 11:21

    Ja, hij staat ook hoger zo te zien. Maar dan is ‘ie toch in het nadeel met de slalom…?

    Login om te reageren
  4. PieterA zegt

    23 september 2007 om 11:22

    Haha, heerlijk gewoon. Hoe oud is dit ding al?

    Login om te reageren
  5. Rick dos zegt

    23 september 2007 om 11:28

    Hahaha gaaf hoor.

    Login om te reageren
  6. M@RS zegt

    23 september 2007 om 11:29

    Het is gewoon de oplossing voor in ons drempelland…

    Login om te reageren
  7. Hansie! zegt

    23 september 2007 om 11:39

    M@RS :

    ja maar die drempels zijn er niet voor niks he.
    VEILIGHEID!!!
    Als nu iedere mongool met 80 km/u door een 30 km/u zone kan scheuren zullen er veel doden vallen.

    Login om te reageren
  8. Floryn zegt

    23 september 2007 om 11:41

    een auto die bulten ziet aankomen haha

    Login om te reageren
  9. Leejon zegt

    23 september 2007 om 11:45

    haha grappig, maar ik denk niet dat je dat echt nodig hebt.. Even een sprongetje maken op de snelweg ;)

    Login om te reageren
  10. RubenBaeten zegt

    23 september 2007 om 11:46

    Lijkt wel alsof ze er Citroën-vering onder gezet hebben.

    Login om te reageren
  11. TomRS6 zegt

    23 september 2007 om 11:47

    Haha, dat huppeltje…

    Doet mij denken aan onze jack russel die een uur staat te twijfelen, om de bank op te springen.. zelfde stand zeg maar:)

    Login om te reageren
  12. Rick zegt

    23 september 2007 om 11:47

    Leuk voor hippiesh!
    Vering lijkt beter te werken dan die uit de C5! en dat huppeltje en dat knielen, echt zo grappig XD

    Login om te reageren
  13. Tom zegt

    23 september 2007 om 12:02

    Allemaal heel leuk enzo, MAAR mocht dit toch zo een wondermiddel zijn waarom is het dan nog niet op de markt?

    Login om te reageren
  14. a_buis zegt

    23 september 2007 om 12:03

    Oud filmpje, leuk weer eens te zien! Just wondering…. als dit echt zou werken, waarom wordt het dan niet al lang en breed toegepast?

    Login om te reageren
  15. Chip zegt

    23 september 2007 om 12:12

    @ Hansie!

    Dat is echt onzin. Al de drempels die ik ken dwingen je om je snelheid ver beneden de maximum snelheid te halen. Een gruwelijk dikke drempel in de Waterloolaan (Groningen) moet je met 15 km/h over anders is je vering kaduuk. Of die leuke drempels buiten Eelde in een 60 km/h gebied waar je maximaal met 30 km/h over moet. Absurd! Die leuke mannetjes die ze neerleggen weten niet meer waar drempels voor bedoeld zijn, zodat iedereen zich aan de maximumsnelheid houdt. Maar niet dat iedereen zijn snelheid moet halveren!

    Login om te reageren
  16. als ik het geld had . . . zegt

    23 september 2007 om 12:18

    vooral die drempel was indrukwekkend

    Login om te reageren
  17. vinox zegt

    23 september 2007 om 12:30

    Wwwaw das knap! Die auto beweegt zo goed als niet, terwijl je goed kan zien in sommige shots dat de ophaning/vering zware kloppen krijgt. Hopelijk is dat een betaalbaar systeem (wat ik betwijfel, als je de rest van de Boseproducten ziet) want merken als lexus en consoorten gaan hier volgens mij veel klanten mee aantrekken.

    Login om te reageren
  18. vinox zegt

    23 september 2007 om 12:33

    ps: ik heb da jumpke op het einde nu vier keer bekeken, en ik blijf denken: HUH?!

    Login om te reageren
  19. Bertjan zegt

    23 september 2007 om 12:44

    @ Tom
    Ontwikkelingstijd, prijs??

    Login om te reageren
  20. De Boer zegt

    23 september 2007 om 13:00

    haha die porsche bij die Long Bumps.. die man word helemaal uit de auto geschud :P
    Haha, die obstakel.. geweldig!

    Login om te reageren
  21. alfaboy zegt

    23 september 2007 om 13:01

    als het echt zo goed is als op die filmjes die redelijk oud zijn,waarom gebruikt lexus of andere merken het nog niet?dit veert ongelofelijk als je de beelden ziet,maar kost het teveel of is er iets ander aan de hand,kende dit filmpje niet.

    Login om te reageren
  22. Klassiekerrally zegt

    23 september 2007 om 12:04

    Ha! Daar heb je toch geen Bose voor nodig!

    http://www.youtube.com/watch?v=9poq98aJquA

    Login om te reageren
  23. S4 zegt

    23 september 2007 om 13:04

    haha ook ideaal voor over een bussluis

    Login om te reageren
  24. Frank zegt

    23 september 2007 om 13:45

    Die vering staat me een partij hoog zeg! En daarbij geeft het je een vals gevoel van veiligheid, je voelt met dat soort vering dus niet wanneer de auto daadwerkelijk gaat schuiven. En schuiven zal die gewoon gaan doen hoor. Op de oude Discovery zit ook zon soort systeem die de auto recht houd terwijl je een bocht maakt, jemerkt pas als je op de limiet zit als je auto daadwerkelijk kantelt…filmpje is dus goed mogelijk maar wel gevaarlijk.

    Login om te reageren
  25. Mark zegt

    23 september 2007 om 14:01

    Kijk, zo’n verkeersdrempel kun je met een DS uit 1960 ook zonder remmen nemen. De wielen stuiteren dan wel tegen je wielkasten, maar de carrosserie beweegt niet. Het anti-overhellen is natuurlijk ook al een Citroen uitvinding, denk maar aan de Activa, maar dan in een electronisch-magnetische versie i.p.v. de mechanische (met allerlei kwetsbare reactiestangetjes…) zoals bijvoorbeeld in serie geproduceerd op de Xantia. Hierna heeft Citroen het zogenaamde ‘hydra-actieve veersysteem’ geintroduceerd, een combinatie van de hydropneumatische vering en een electronische ‘Activa-variant’ zeg maar. Dus wat is hier nu eigenlijk nieuw?

    Login om te reageren
  26. RCA zegt

    23 september 2007 om 14:26

    Het Bose-systeem is feitelijk een synthetische veer-demper combinatie, een “nepveer/demper” dus. De beroemde (ex-Lotus) engineer Peter Wright heeft dit 20 jaar geleden al bedacht (zie http://www.youtube.com/watch?v=AxzrQCnCaNA); toen nog geheel met hydraulische krachtopwekking omdat de electromotoren nog niet sterk genoeg waren. Dat is nu wel het geval, en Bose maakt handig gebruik van hun luidsprekerkennis (conus electrisch heen en weer laten bewegen).
    Een synthetische veer-demper combinatie is gewoon een actuator, waarvan de lengte door een computer berekend en aangestuurd wordt. Bij een bepaalde kracht (simpel te meten aan het wiel, of te voorspellen in de computer) laat je de actuator precies zoveel “in- of uitveren” als je wilt. Je bootst dus simpelweg de karakteristiek van een echte veer na, met alle mogelijkheden voor extra truucjes. De demping bepaal je door de bewegingssnelheid van de “nepveer” te beperken zoals je wilt. Kortom: elke veer- en dempersetting is door de computer na te bootsen.

    So far de gewone vering en demping.

    Het leuke is dat je ook bepaalde situaties kunt voorspellen, zoals de gewichtsoverdracht in een slalom of springen bij naderende verkeersdrempels. De computer krijgt allerlei inputsignalen (stuurhoek, stuurhoekverdraaiingssnelheid, dwarsversnelling, gierhoek en giersnelheid, voertuigsnelheid, naderende verstoringen etc.). Normaal beperk je bijv. de rolhoek van de auto m.b.v. de torsiestabilisator. Aangezien de computer vrij nauwkeurig weet wat de krachtsverandering op de 4 wielen zal worden als je aan je stuur draait bij een bepaalde rijsnelheid (gewichtsoverdracht), kan hij precies op het juiste moment een “voorspanning” op de buitenste veren zetten (en verminderen aan de binnenste). Hierdoor rolt de auto niet tijdens het nemen van een bocht. Je kunt hem zelfs naar binnen laten hellen als een motorfiets.
    Nu je alles kunt voorspellen en actief beinvloeden, kun je nog veel meer met zo’n systeem doen. Denk aan pitchcontrol (bij remmen en optrekken), hoogteverstelling (verlagen op snelheid), verkeersdrempels actief wegfilteren (op tijd elk wiel 1 x intrekkken), setting van ultracomfortabel naar ultraspportief schakelen, etc.

    In de Formule 1 werden deze “active suspension systems” met enorm succes ingezet (zie Senna’s Lotus: http://www.youtube.com/watch?v=E1ToRZfO-lI), binnen 3 jaar door alle teams noodgedwongen toegepast (anders maakte je geen enkele kans meer), en vervolgens door de FIA verboden (het was te duur voor de kleinere teams).
    Voor gewone auto’s zal het nog wel even duren voor ze breed worden aangeboden, want de kosten zijn nog hoog. Wel zie je in de laatste jaren gedeeltelijke actieve systemen opkomen, o.a. actieve anti-rol systemen (electrische verdraaiing van de torsiestabilisator om rol te elimineren) op BMW en Porsche, actieve dempersystemen (Electro Reostatische dempers, nu state-of-the-art o.a. Porsche, Ferrari, Audi). Ook Citroen verfijnde haar hydropneumatische systeem weer een stuk verder in de C6 (verkeersdrempel? waar?).
    Zodra de “lineaire electrische motoren” beter betaalbaar worden zullen we meer volledige synthetische veer-dempercombinaties gaan zien, met alle voordelen van dien: gewichtsbesparing, veiliger, en comfort van een Lelijke Eend gecombineerd met de wegligging van een Ferrari!

    Login om te reageren
  27. speedlimit zegt

    23 september 2007 om 14:43

    @ Mark

    Wat er nu eigenlijk precies nieuw is zou je aan Bose moeten vragen,die hebben er patent op en citroen niet aangezien die weer wat anders hebben;)

    Login om te reageren
  28. Nick zegt

    23 september 2007 om 14:45

    @Mark: Hydractive is niet bepaald een betrouwbaar systeem.

    Deze Bose vering komt overigens ook in de Deusenberg Torpedo Coupe, wat het echte Amerikaanse antwoord op de Bugatti Veyron zou zijn.
    Als hij de AMG 6 liter V12 Bi-turbo met 700 pk zou krijgen.

    Login om te reageren
  29. Citrofiel zegt

    23 september 2007 om 16:06

    Nou, dit ziet er wel heel hi-tech uit zeg. De auto beweegt gewoon niet. Dat haalt zelfs een Citroën niet (dat geef ik gewoon toe).

    Login om te reageren
  30. lincoln zegt

    23 september 2007 om 16:11

    toen was lexus nog wel heeeeeeeeeeeeeeeeel mooi…

    Login om te reageren
  31. Klassiekerrally zegt

    23 september 2007 om 16:25

    @ lincoln: toen was Lexus nog gewoon een saaie S-klasse kloon! ;)

    Login om te reageren
  32. lincoln zegt

    23 september 2007 om 16:33

    @klassiekerrally .. tja … en nu een spannende toyota kloon.

    Login om te reageren
  33. Klassiekerrally zegt

    23 september 2007 om 16:36

    Wat dat betreft vind ik dat ze eindelijk een eigen smoel krijgen. Maar ik ‘heb’ er niks mee en ik zal er ook nooit warm voor lopen…

    Login om te reageren
  34. SimonMc zegt

    23 september 2007 om 17:02

    @lincoln: hoe kunnen ze zichzelf nu klonen…

    Login om te reageren
  35. Rubo zegt

    23 september 2007 om 17:21

    deze BOSE vering werkt volgens een totaal ander principe dan de Citroën hydropneumatische vering. BOSE maakt gebruik van een ‘lineaire elektromotor’ per wiel die de taak van de veer en de demper overneemt.

    Het systeem werkt een beetje zoals een spoel in een luidspreker. Door de stroom te laten variëren kan men de spoel laten bewegen binnen een magnetisch veld. Bij deze vering komt dat er op neer dat men de hoogte kan aanpassen en tegelijk de stijfheid van de vering continu kan laten varieëren.
    Eenvoudig voorgesteld:
    Wanneer het wiel een put tegenkomt zal de lineaire motor aangestuurd worden om uit te schuiven. Bij een hobbel zal de lineaire motor ingeduwd worden waarbij er energie opgewekt wordt in de lineaire motor die terug naar de batterij kan gestuurd.

    Met sensoren die de ruimte voor het wiel afscannen zou men in theorie het wiel zodanig kunnen sturen via de elektromotor dat het wiel de onnefenheid volgt ipv ertegen te botsen…

    Een fantastisch mooi principe dat al jarenlang in ontwikkeling is, en waarschijnlijk zal het nog een tijd duren alvorens het betaalbaar wordt (helaas).


    Het systeem ziet er wel nog niet echt compact genog uit om in productie te gaan lijkt mij.

    Login om te reageren
  36. Onehp zegt

    23 september 2007 om 17:23

    Dit is eigenlijk geen vering zoals een gewone auto, want die is passief. Op een of andere manier leest deze auto de weg of voorhand en gaat dan zelf actief de wielen in en uit laten ‘veren’ (bewegen).
    Wat ik me afvraag: als het systeem faalt, dan heb je helemaal geen vering over… hoe foolproof is dit systeem? En wat gebeurt er als je sneller rijdt dan het systeem zich kan aanpassen? Maar als het – blijft- werken is het wel heel sterk!!

    Login om te reageren
  37. Onehp zegt

    23 september 2007 om 17:25

    Ha, bedankt voor de extra info Rubo!

    Login om te reageren
  38. Rubo zegt

    23 september 2007 om 17:29

    op de afbeelding is te zien dat er aan nog een torsieveer voorzien is aan elk wiel (correct me if I’m wrong) dus je valt waarschijnlijk niet tegen de grond als het systeem uitvalt.

    De duurzaamheid van dit systeem is mij wel een groot vraagteken, modder en water + veel trillingen en grote impact-krachten lijken mij niet de beste vrienden van een elektromotor.

    Login om te reageren
  39. GerreLekker zegt

    23 september 2007 om 18:09

    Van het moment dat er iets van Bose aan mijnen auto komt, breng ik het ding direct naar de sloop. “Better sound through research” yeah right, “Overpriced crap through marketing” is meer op zijn plaats.

    Login om te reageren
  40. lincoln zegt

    23 september 2007 om 18:35

    je kan natuurlijk ook gewoon lekkere balonbanden nemen .. ipv achterlijk grote velgen…

    Login om te reageren
  41. mashell zegt

    23 september 2007 om 20:58

    Knight Rider Turboboost! Yes! Maar eigenlijk is dat filmpje van Klassiekerrally nog veel indrukwekkender en leuker!

    Login om te reageren
  42. Pjotr zegt

    23 september 2007 om 21:11

    Dit systeem van Bose is zeker al 2 jaar oud (als het niet meer is)

    Met Citroën haar SC.CAR icm Hydractive, kan je ook ontzettend hard drempels nemen en vlak door de bochten raggen, maar dan zonder veerpoten met een diameter van 20 centimeter

    Overigens is de mannier van presenteren ook gejat van Citroën, bij de activa lieten ze ook 2 beelden (met en zonder SC.CAR) boven elkaar zien, net als hier.

    En ja, met voldoende HP druk (accumulators) en Electro-kleppen kan je ook een Hydropneumaat laten springen

    Login om te reageren
  43. RCA zegt

    23 september 2007 om 23:46

    Meestal worden dergelijke “volledig actieve systemen” alsnog uitgerust met een veer per wiel. Dit om de statische belasting op te vangen waardoor er geen (hydraulisch of electrisch) vermogen wordt verspild alleen om de auto op de juiste hoogte te houden. De actieve delen doen dan de rest.

    De “volledig actieve systemen” (Lotus, Bose) zijn niet vergelijkbaar met Citroen’s Hydractieve systeem. De Citroen systemen hebben nog steeds uitsluitend conventionele vering. De volledig actieve systemen zijn synthetisch (op die basis-veer na dan).

    Let maar op: zodra de electrische motoren (lineair of rotatie) kleiner en betaalbaarder worden schieten de synthetische veer/dempersystemen als paddenstoelen uit de grond. Zeker bij electrisch aangedreven auto’s.

    Login om te reageren
  44. henkjan zegt

    24 september 2007 om 00:59

    Een filmpje uit 1990, met ons aller geliefde Tiff-figuur (toen nog Top Gear), waarin de vergelijking wordt gemaakt tussen diverse auto’s uit de “oberklasse”. Hmmm, welk merk zou daar nou aardig uit de test komen…

    http://www.youtube.com/watch?v=RUdB1WUynhc

    Login om te reageren
  45. Hansie! zegt

    24 september 2007 om 09:20

    Chip:

    Fijn dat drempels werken waar jij woont.
    Hier in Gelderland stellen ze geen reed voor.
    We hadden vroeger bij een nieuwbouwwijk erg effectieve drempels
    maar die zijn verwijderd voor drempels waar je niet voor hoeft te remmen.
    En zeker niet met deze vering.

    Login om te reageren
  46. Fastback zegt

    24 september 2007 om 15:56

    Als je hier nu ook mee over auto’s kan springen is het fileprobleem opgelost!
    Nouja.. niet als iederen zo’n setje installeert. ;)

    Login om te reageren
  47. Windhoos zegt

    24 september 2007 om 17:46

    Als dit waar is dan hebben ze een gat in de markt gevonden, maar dan wel een gat in de markt waar niemand inspringt. Waar is die welbekende addertje onder het gras?………………

    Login om te reageren
  48. Tom zegt

    2 oktober 2007 om 14:47

    Hansie:

    mooi toch dat die drempels niet werken?;) Wij worden hier in Veenendaal (provincie Utrecht) helemeel gestoord van die drempels. Zoals “Chip” al zei moet je je snelheid gewoon halveren. En dat slaat helemaal nergens op, want het moet tegenwoordig bijna OVERAL terwijl er op de meeste plekken nog nooit iets gebeurd is en nog nooit wat zou gaan gebeuren, omdat er niemand te snel rijd. Het enige gevolg is dat je je auto zo naar de schroot kan brengen omdat je hele onderstel door midden gebroken is. Wat schiet je daar mee op?

    Login om te reageren
  49. Tom zegt

    2 oktober 2007 om 14:48

    sorry: en ook nooit iets zou gaan gebeuren

    Login om te reageren
  50. DJ zegt

    20 januari 2008 om 13:55

    Dit filmpje is mooi fake hoor mannen. Zoals iemand al opmerkt zie je op 1 filmpje gewoon veertjes steken. Ik manipuleer in mijn vrije tijd zeer veel films en dit is ook zo gedaan. Als we naar de foto’s van de doorsnee bose gaan kijken, dan zie je helemaal geen veren steken en op de filmpjes wel. Als je de vering neemt van een gmc en je rijdt veel vlugger dan normaal over de obstakels, dan beweegt het chassis ook amper, wat doen ze vervolgens, ze laten het langzamer afspelen.
    Bovendien heeft Citroën zowel patent als octrooi op hydropneumatische veringen hoor.
    Waarom heb je nu een patent op zo’n prul van een systeem als je het toch niet op de markt brengt, denk daar maar eens over na.
    Bovendien die jump over het balkje kan iedere auto. Als je ziet hoe je kan springen met airride, dan is dit piece of cake hoor. Je ziet die zakken en dan zet die zo’n grote kracht op de luchtbalgen dat je gewoon met de wielen van de grond gaat.
    Dit ziet er allemaal heel mooie en flashie uit, maar het zal nooit op de markt komen omdat het de veiligheid niet kan garanderen.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North