• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

McLaren onthult MP4-24 – Ron Dennis stopt als teambaas

Auteur: robbie, gepost 16 januari 2009 om 16:33 – 29 Reacties

McLaren Mercedes MP4-24
Als we aandacht schenken aan de nieuwe Formule 1 bolide van Ferrari dan kunnen we de nieuwe auto van het McLaren-Mercedes team natuurlijk niet overslaan. Vandaag werd in Woking het doek van de MP4-24 afgetrokken door Lewis Hamilton en Heikki Kovalainen. En die nieuwe auto is natuurlijk groot nieuws. Maar opmerkelijker is dat teambaas Ron Dennis bekend heeft gemaakt dat hij per 1 maart stopt als teambaas van het raceteam, Martin Whitmarsh zal zijn taken overnemen.

Dennis blijft nog wel werkzaam voor de McLaren Group en zal zich gaan richten op andere zaken. De reden van deze move? De crisis natuurlijk! Er gingen overigens al langere tijd geruchten dat Ron Dennis zou opstappen als teambaas. Ron Dennis was sinds 1981 teambaas van het McLaren team.

PS Het Nederlandse Akzo Nobel levert de verf voor de nieuwe auto!

INTRODUCING THE MP4-24

While still retaining the distinctive family look established with both the MP4-22 and MP4-23, this year’s car is visually very different from its predecessors as a result of two main factors:

Aerodynamics
This year’s aerodynamic regulations were framed by the FIA and the Overtaking Working Group (helmed by Vodafone McLaren Mercedes engineering director Paddy Lowe, Ferrari’s Rory Byrne and Renault’s Pat Symonds) which met throughout 2007 in order to address the issues affecting passing in Formula 1.

The OWG’s influence can be most clearly seen around the front wing, which has been widened, and the rear wing – which is now more compact. Other factors affecting aerodynamics include the banning of ancillary appendages, the addition of driver-adjustable front-wing flaps and a heavily revised diffuser.

KERS
The MP4-24’s KERS device has been developed in collaboration with McLaren and Mercedes-Benz HighPerformanceEngines, which has been developing and refining the system for almost two years. The device enables the car to recover energy under braking, store the energy for a lap and release it when the driver presses a button on the steering wheel.

With a fully optimised KERS device’s output capped at 400kJ (discharging 80bhp boost for 6.7s per lap), the development team’s primary focus has already shifted to further improving the unit’s integration within the chassis in order to minimise performance loss elsewhere within the package.

An optimised KERS package can be expected to deliver a 0.3-0.5s gain per lap.

VODAFONE McLAREN MERCEDES MP4-24 TECHNICAL SPECIFICATIONChassis McLaren moulded carbon fibre/aluminium honeycomb composite incorporating front and side impact structures. Contains integral safety fuel cell
Front suspension Inboard torsion bar/damper system operated by pushrod and bell crank with a double wishbone arrangement
Rear suspension Inboard torsion bar/damper system operated by pushrod and bell crank with a double wishbone arrangement
Suspension dampers Koni
Electronics McLaren Electronic Systems control units incorporating electronics for chassis, engine and data acquisition. McLaren Electronic Systems also supplies the electronic dashboard, alternator voltage control, sensors, data analysis and telemetry systems
Bodywork One-piece engine cover and sidepod covers. Separate floor section, structural nose with integral front wing
Tyres Bridgestone Potenza
Radio Kenwood
Race wheels Enkei
Brake calipers Akebono
Brake master cylinders Akebono
Batteries GS Yuasa Corporation
Steering McLaren power-assisted
Instruments McLaren Electronic Systems

Engine
Type Mercedes-Benz FO 108W
Capacity 2.4 litres
Cylinders 8
Maximum rpm 18,000 (FIA regulatory limit for 2009)
Bank angle 90°
Piston bore maximum 98mm (FIA regulation)
Number of valves 32
Fuel Mobil High Performance Unleaded (5.75% bio fuel)
Lubricants Mobil 1 – for higher performance, lower friction and better wear resistance
Weight 95kg (minimum FIA regulation weight)

Transmission
Gearbox Seven forward and one reverse
Semi-auto Yes
Driveshafts McLaren
Clutch Hand-operated

Ook interessant!

  • Video: McLaren verliest voorkant in Hyundai
    Video: McLaren verliest voorkant in Hyundai
  • Hoofdkwartier McLaren in Woking verkocht
  • Video: Mclaren 720S crasht vlak voor Mini
  • nieuwe McLaren Artura
    Video: McLaren Artura in de kreukels in Spanje

Nieuwste artikelen

  • BREEK: BMW iX3 komt volgend jaar ook met echte premium
  • Biem! Hoe vaak crasht die Tesla Robotaxi nu eigenlijk?
  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
FacebookTweetPinLinkedIn

Formule 1, McLaren, Mercedes

Vorig bericht: « Snelweg A50 wordt van rubber!
Volgend bericht: Broodje eten in de auto? 67 euro boete! »

Lees Interacties

Reacties

  1. NLBUURMAN zegt

    16 januari 2009 om 16:36

    jammer dat Dennis stopt, ik mocht hem wel, het is een icoon bij mclaren mercedes.

    Login om te reageren
  2. Nick_BE zegt

    16 januari 2009 om 16:41

    In ander nieuws, de auto is nog niet half zo lelijk als ik had gevreesd al blijft het nog wel even wennen.

    Login om te reageren
  3. Timmie zegt

    16 januari 2009 om 16:43

    Die typebenaming 108W… Had dat vroeger niet met de V-hoek tussen de cilinderbanken te maken? (Is nu blijkbaar 90°)

    Login om te reageren
  4. Brokkenpiloot zegt

    16 januari 2009 om 16:43

    Weer een icoon verdwenen.

    Login om te reageren
  5. DennieFR zegt

    16 januari 2009 om 16:46

    Sinds 1981 teambaas…Dan zit ie er vast warmpjes bij :lol:
    Verder heb ik 0,0 verstand van F1,maar vind het er weg eens een keer iets anders uit zien dan ik gewend ben,in positieve zin!

    Login om te reageren
  6. DennieFR zegt

    16 januari 2009 om 16:47

    Weg = weer

    Login om te reageren
  7. jOnas zegt

    16 januari 2009 om 16:51

    hij ziet er beter uit als de ferrari vind ik, maar daar draait het nu niet echt om natuurlijk :)

    Jammer van Ron :(

    Login om te reageren
  8. EnzoR zegt

    16 januari 2009 om 17:12

    Echt zo lelijk he! Zo klein lijkt wel GP2 :S damn! achja de Ferrari ziet er beter uit.
    Alleen jammer van de brede voorvleugel en smalle achtervleugel.
    Hoop op een spannend seizoen!

    Login om te reageren
  9. mjmd zegt

    16 januari 2009 om 17:16

    Het is vooral de achterspoiler die bij andere auto’s zo afschuwelijk is, bij deze valt hij goed mee. Maar de livery zegt me helemaal niks. Dan nog liever de kleuren van de bmw.

    Login om te reageren
  10. Brokkenpiloot zegt

    16 januari 2009 om 17:19

    @EnzoR: Ik niet! Ik slaap er zondagmiddag altijd zo lekker bij, liggend op de bank…

    Login om te reageren
  11. Negativan zegt

    16 januari 2009 om 17:24

    Slapen is goed voor een mens, dan herstel je sneller..

    Login om te reageren
  12. Audi0freak zegt

    16 januari 2009 om 17:25

    lelijk, echt waar! alles is buiten proporties, een achter spoiler hoort toch (ietsjes) groter te zijn dan de voorvleugel!

    Login om te reageren
  13. KaiserSoze zegt

    16 januari 2009 om 17:26

    Toch nog een nederlands tintje!

    Login om te reageren
  14. Sven zegt

    16 januari 2009 om 17:45

    95kg? door de FIA verplicht? Wauw 800pk op 95kg daar gaan ze zeker mee winnen :D

    Login om te reageren
  15. bozewolf zegt

    16 januari 2009 om 17:45

    K vind t leuk om de races te zien maar die auto’s op zich (spec-wise) doen me echt helemaal niks…

    nja, tot kaas Ron. Veel succes met uuh andere dingen.

    Login om te reageren
  16. Sven zegt

    16 januari 2009 om 17:46

    Wauw weeral verkeerde read van me. inderdaad gewicht van motoren minimum 95kg. Sorry domme post dan.

    Login om te reageren
  17. JPM zegt

    16 januari 2009 om 17:52

    Ja hoor de dictator gaat eindelijk weg. Ik denk dat dit goed zal zijn voor McLaren ondanks dat Dennis wel een staat van dienst heeft. Maar de laatste paar jaar beschermde hij z’n team nog meer dan Kim il Sung met Noord Korea doet. Hopelijk is de vrijheid voor Lewis en Heikki nabij.

    Login om te reageren
  18. JPM zegt

    16 januari 2009 om 17:54

    doet = deed

    Login om te reageren
  19. FERRARI zegt

    16 januari 2009 om 18:15

    Beter dat die stopt die slijmbal! maar massa gaat er helemaal voor dit sezioen!

    Login om te reageren
  20. danny zegt

    16 januari 2009 om 18:17

    @jpm: Dennis gaat weg als teambaas, niet bij mclaren. hij is naast mercedes en Mansour Ojjeh nog voor 30% eigenaar van mclaren.

    Login om te reageren
  21. daan zegt

    16 januari 2009 om 19:00

    bij de neus zitten toch nog 2 kleine vleugeltjes, ik snap niks van die regelementen

    Login om te reageren
  22. marruk zegt

    16 januari 2009 om 19:24

    @danny: Het lijkt me dat JPM de F1-tak van McLaren bedoelt, wat eigenlijk ook de belangrijkste tak van McLaren is..

    OT:
    Leverde Akzo Nobel sinds een aantal jaren niet ook al de verf dan?
    Ik zou namelijk niet weten waarom je van leverancier zou veranderen
    als je precies dezelfde kleurstelling behoudt…
    Maar ik ben wel blij dat McLaren laat zien dat je geen platte neus hoeft
    de ontwerpen zoals Ferrari dat nu weer heeft, net als rond de eeuwwisseling.

    Login om te reageren
  23. J. zegt

    16 januari 2009 om 19:28

    Opgeruimd staat netjes die Dennis, kwal van een vent dat het altijd al is geweest.

    Mooie auto van McLaren, toen ik die BMW bij de tests de baan op zag rollen sloeg m’n hart 3x over omdat ik nog nooit zo’n lelijk hok op een circuit had gezien. Nu de presentaties er zijn vind ik de McLaren en Ferrari gewoon mooi en de Toyota valt ook nog wel mee.

    Login om te reageren
  24. robbie zegt

    16 januari 2009 om 19:40

    @marruk, het gaat niet om de kleur van de verf! Het gaat meer om het gewicht van de verf en bijvoorbeeld de hittebestendigheid. Dat soort zaken zijn veel belangrijker. Stel dat Akzo Nobel een verf kan leveren die bijvoorbeeld 3 kilo lichter (op een hele auto) is dan die van de concurrent dan kan McLaren voor een beter gewichtsverdeling zorgen.

    Login om te reageren
  25. WieAndersDasAuto zegt

    16 januari 2009 om 19:55

    McLaren onthult MP4-24 – Ron Dennis stopt als teambaas

    Dus toen de McLaren hun nieuwe auto onthulde, toen besefte Ron Dennis dat hij maar beter kan stoppen? ;)

    Login om te reageren
  26. pomoek zegt

    16 januari 2009 om 20:25

    Dennis staat op foto 3 behoorlijk zuur naar zijn bolide te staren…Vind hem zelf waarschijnlijk ook niet zo mooi….

    Login om te reageren
  27. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    16 januari 2009 om 20:58

    Technical Specifications:

    Radio: Kenwood.

    Zit er wel een I-Podaansluiting op??
    Anders wil ik een andere radio graag…

    :D

    Login om te reageren
  28. RRRobert zegt

    17 januari 2009 om 15:59

    ’t Is even wennen aan die (achter)spoiler, maar wees eerlijk; al die wings, flaps, guiders en ander carbon rommel die er de laatste jaren op steeds willekeuriger plekken op de body verschenen deden de looks van een F1 wagen toch ook niet mooier op worden. En dan had ik het nog niet eens over die gedrochten van voorspoilers die men sinds 2006 liet omhoogwoekeren…

    Login om te reageren
  29. Arnoud zegt

    17 januari 2009 om 19:30

    Héhé.. Eindelijk dat misselijke kereltje weg. Wat een arrogante zak is dat.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North