• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Hoofdkwartier McLaren in Woking verkocht

Auteur: Loek, gepost 21 april 2021 om 20:03 – 23 Reacties

De geldnood van McLaren heeft gezorgd voor wat we al dachten: het hoofdkwartier is verkocht. Toch kunnen ze de faciliteit blijven gebruiken.

In september 2020 kregen we te horen dat McLaren hun hoofdkwartier in de verkoop heeft gezet. Het merk had simpelweg te weinig geld. Ze hebben zich al in rare bochten gewrongen om geld terug te krijgen en de verkoop van hun hoofdkwartier is de volgende ietwat opvallende wijze.

McLaren Elva Gulf

Iconisch

Hoe zat het ook alweer? Het McLaren Technology Center (MTC) is een knap ontworpen gebouw in Woking, Engeland. Hier worden hun auto’s ontworpen en gebouwd. Het gebouw wordt vaak gebruikt als achtergrond bij onthullingen van McLaren (of MSO-projecten). Je kunt het gebouw herkennen aan grote, hoge ramen of het ‘meer’ met lange oprit wat voor het MTC ligt.

Verkoop

Toch zorgen wanhopige tijden voor wanhopige maatregelen. Bij McLaren was de enige oplossing dat het hoofdkwartier verkocht moest worden. Dat zorgt voor weer wat geld in het laatje. Het gebouw kan immers een lekker bedragje opleveren. Vorig jaar zochten ze nog een koper, maar die is gevonden. Het McLaren Technology Center is verkocht.

Sale and leaseback

McLaren wilde hun hoofdkwartier echter niet verkopen zonder een addertje onder het gras. Ze zijn namelijk niet van plan om het gebouw te verlaten. De nieuwe koper koopt het gebouw en McLaren leaset het terug. Deze sale-and-leaseback strategie zorgt voor geld in het laatje bij McLaren en toch kan het gebouw in gebruik blijven.

Miljoenen

Dat er in de grote boze bedrijvenwereld veel geld in de omloop is, dat is bekend. Daarom was het bedrag ook hier een flinke miljoenenkwestie. Het hoofdkwartier van McLaren is verkocht voor 236 miljoen dollar. De koper is het Amerikaanse Global Net Lease. Deze beheren dus het bedrijf voor McLaren. Het automerk leaset het pand voor 20 jaar.

Of ze het MTC ooit nog zelf weer in handen krijgen, is niet bekend. Wel kunnen de zaken dus gewoon doorgaan en kan er geld verdiend worden met modellen als de nieuwe Artura. (via Autoblog.com)

Ook interessant!

  • Video: McLaren verliest voorkant in Hyundai
    Video: McLaren verliest voorkant in Hyundai
  • Video: Mclaren 720S crasht vlak voor Mini
  • nieuwe McLaren Artura
    Video: McLaren Artura in de kreukels in Spanje
  • Koop de allereerste McLaren P1

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

fabriek, geld, McLaren

Vorig bericht: « Volkswagen Polo facelift is helemaal officieel
Volgend bericht: Ford Mustang Mach-E is los in Nederland »

Lees Interacties

Reacties

  1. dwfc zegt

    21 april 2021 om 20:34

    Dag Loek,
    Een sale en lease back = verkocht.
    Nu is de verkoper huurder geworden voor een ‘ meestal ‘ vastgelegde termijn.
    Heden ten dagen is deze constructie interessant voor de koper en verkoper.
    De lange termijn rente is laag wat resulteert in hoge vastgoedprijzen.
    Het eerste is goed voor de investeerder, het tweede leuk voor de verkoper.
    Als de yield tussen de 4 a 5 % ligt, kan je de jaarlijkse huur reeds berekenen.

    Login om te reageren
  2. nietcreatief zegt

    21 april 2021 om 20:52

    Ah een soort V&D constructie. Succes verzekerd…

    Login om te reageren
    • Stefje zegt

      21 april 2021 om 21:31

      Dat hangt van het management af. Als ze met het geld investeringen kunnen doen die meer opleveren dan de lease is dan is het geen slechte vinding. Bij v en d waren hele andere problemen.

      Login om te reageren
      • ghini zegt

        22 april 2021 om 08:39

        @Stefje: bij v en d waren idd hele andere problemen die ze de das om hebben gedaan.

        Login om te reageren
  3. flatsix010 zegt

    21 april 2021 om 20:55

    Tijd voor een SUV…

    Login om te reageren
  4. JanJansen zegt

    21 april 2021 om 21:03

    Als ze nu (net zoals bijv VW) hun visie op de toekomst een draai in de goede richting geven.
    Huur Gordon Murray weer in of zo.

    Login om te reageren
  5. dirkv zegt

    21 april 2021 om 21:46

    Waarom heeft een kleine auto fabrikant ooit zo’n megalomaan bedrijfspand laten bouwen?
    Ze denken zeker dat de investeerder die het nu gekocht heeft aan liefdadigheid doet.

    Login om te reageren
    • dakarbemo zegt

      21 april 2021 om 22:36

      Nu is t pand al gebouwd voordat men het automerk nieuw leven in blies en dus andere McLaren activiteiten faciliteerde.

      Login om te reageren
  6. vacano zegt

    21 april 2021 om 21:50

    Het begin van ’t einde. Nog even en McLaren ligt in de geschiedenisboeken om wat later te herrijzen als naam voor een Chinees merk

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      22 april 2021 om 06:13

      @vacano: een Chinees merk kinderwagens…

      Login om te reageren
  7. moveyourmind zegt

    21 april 2021 om 22:17

    Mocht mcLaren de lease niet meer kunnen betalen kunnen ze altijd nog verhuizen naar Nederland en hun intrek nemen in het hoofdkwartier van Spyker dat binnenkort op de markt komt.

    Al zal het zal wel even wennen zijn, een zolderkamer van twee bij twee.

    Login om te reageren
    • ghini zegt

      22 april 2021 om 08:40

      @moveyourmind: dat pand is al weg, , ze hebben of hadden alleen nog vaag kantoortje in Laren of Naarden ook?

      Login om te reageren
  8. rubend zegt

    21 april 2021 om 22:31

    Voor wie het niet meer weet: Peugeot heeft dit bij mijn weten ook gedaan/moeten doen. Geen idee of ze het hoofdkantoor inmiddels weer in eigendom hebben?

    Ze zijn echter niet op de fles gegaan.

    Login om te reageren
    • mopar zegt

      22 april 2021 om 15:07

      @rubend: Ja maar Peugeot opereert wel even in een iets ander prijs segment en heeft een veel grotere afzet dan McLaren. Tenzij ze daar in woking helemaal los gaan met auto’s bouwen zal het lastig worden om genoeg winst te behalen.

      Login om te reageren
  9. R zegt

    21 april 2021 om 22:37

    Kan iemand dit uitleggen – die modellen gaan toch als warme broodjes van de hand? Waar komt t geldgebrek door?

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      22 april 2021 om 06:16

      @notfastalwaysfurious: de R&D kost daarvan kost natuurlijk belachelijk veel geld en dan hebben ze ook nog een dure hobby, een formule 1 team. Dat team presteerde de afgelopen jaren maar matig en kreeg dus weinig sponsorgeld en TV rechten, het maakte gewoon enorme verliezen.

      Login om te reageren
      • JanJansen zegt

        22 april 2021 om 08:39

        @mashell: voor zover ik weet zijn de F1 tak en de staatauto’s twee aparte bedrijven die niets met elkaar van doen hebben behalve dezelfde naam.

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          22 april 2021 om 09:53

          Bijna niets… Ze delen wel het adres waarop ze gehuisvest zijn (het hier beschreven pand) en de holding maatschappij waar ze onder vallen, de “McLaren Group” zie: https://en.wikipedia.org/wiki/McLaren_Group
          Het zijn dus gewoon verschillende dochterondernemingen van hetzelfde bedrijf.

          Login om te reageren
    • Foramen zegt

      22 april 2021 om 06:35

      @notfastalwaysfurious: waarschijnlijk omdat ze iedere drie weken een nieuw model uitbrengen. Vergelijk eens hoe lang Ferrari of Lamborghini op één model teren.
      Oh en geen suv aan kunnen bieden natuurlijk.

      Login om te reageren
  10. Racing not posing zegt

    21 april 2021 om 23:22

    Onze vriend Ron Dennis draait zich alvast even om in zijn bed

    Login om te reageren
  11. birdnerd84 zegt

    22 april 2021 om 08:37

    Ik geniet erg van F1 maar als je ziet hoeveel geld daar in wordt gestoken.. eigenlijk abnormaal als je er over nadenkt. Meer nog een elite-sport dan de Super League.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      22 april 2021 om 09:56

      Kijk eens naar hoeveel miljoenen er in een film van 2 uur gestoken wordt, of in een TV serie? Maar als je bedragen die een film, voetbal teams of de formule 1 kost deelt door het aantal toeschouwers die ze er een plezier mee doen dan is het weer spotgoedkoop, het is gewoon de macht van de grote getallen.

      Login om te reageren
  12. Dutchdriftking zegt

    22 april 2021 om 10:10

    Tja, het zorgt in ieder geval voor tijdelijke cashflow. Als je dit juist gebruikt dan kan kan je hiermee het bedrijf redden. Moet je natuurlijk niet eindeloos specials gaan bouwen. Er is maar één merk dat hiermee weg komt en dat is Porsche. Doug Demuro heeft er een mooi filmpje over gemaakt, deze zou ik maar eens bekijken.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North