• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Mercedes Attention Assist technologie in 2009 productierijp

Auteur: Dennis, gepost 11 december 2007 om 21:11 – 39 Reacties

Mercedes Attention Assist

Er zijn maar weinig dingen zo eng als achter het stuur in slaap vallen. Nog te vaak kruipen mensen onverantwoord vermoeid achter stuur en gaan al rijdende het gevecht aan tegen de slaap. Helaas zijn er tal van gevallen bekend waarin mensen deze strijd verloren, met alle gevolgen van dien. Volgens actuele Europese onderzoeken is 24 tot 33 procent van alle dodelijke verkeersongevallen te wijten aan oververmoeide bestuurders. Dat betekent dat er door oververmoeidheid waarschijnlijk meer zware ongevallen worden veroorzaakt dan door alcohol. Mercedes gaat ons helpen wakker te blijven met techniek die verder gaat dan de meeste systemen die we tot nu toe zagen.

We kennen apparaatjes die je achter je oor klikt en beginnen te piepen, zodra je begint te knikkebollen, of modernere systemen die met camera’s in de auto het hoofd en ogen van de bestuurder in de gaten houden om te detecteren of deze in slaap valt en dan een boel kabaal maken om de bestuurder wakker te houden.

Mercedes gaat een stuk verder en legt een compleet profiel van de bestuurder aan, waarbij tal van zaken vastgelegd worden. Denk aan bijvoorbeeld de rijstijl van de bestuurder, het moment op de dag waarop de rit plaatsvindt, weersomstandigheden, etc. Zodra er in een bepaalde situatie een te grote afwijking ten aanzien van het profiel optreedt, zal het systeem van zich laten horen en de bestuurder erop attenderen een pauze in te lassen.

Wanneer alle testen zijn afgerond, kan het systeem in 2009 in serieproductie worden toegepast.

Mercedes Attention Assist

Het volledige persbericht:

Nieuw systeem van Mercedes-Benz waarschuwt bestuurder bij oververmoeidheid

Bij Mercedes-Benz begint de laatste testfase van een nieuw assistentiesysteem dat automobilisten tijdig voor oververmoeidheid en het gevaar van inslapen waarschuwt. Met behulp van verschillende sensoren analyseert het systeem het rijgedrag en stelt vast wanneer deze persoonlijke rijstijl als gevolg van vermoeidheid anders wordt. Wanneer dit het geval is, wordt de bestuurder opgeroepen om een pauze in te lassen. Wanneer alle tests zijn afgesloten, zal het systeem vanaf 2009 door Mercedes-Benz in de serieproductie worden toegepast.

Volgens officiële statistieken is oververmoeidheid de oorzaak van circa een procent van alle zware verkeersongevallen. Experts gaan er echter van uit dat het werkelijke aandeel veel hoger is, omdat vermoeidheid als oorzaak bij de reconstructie van ongevallen vaak niet meer kan worden vastgesteld. Volgens actuele Europese onderzoeken is 24 tot 33 procent van alle dodelijke verkeersongevallen te wijten aan oververmoeide bestuurders. Dat betekent dat er door oververmoeidheid waarschijnlijk meer zware ongevallen worden veroorzaakt dan door alcohol.

Naast nachtelijk slaaptekort geldt vooral de eentonigheid tijdens het autorijden als een van de voornaamste oorzaken voor het gevreesde inslapen achter het stuur. Twee derde van de ongevallen door vermoeidheid vindt in het donker plaats, de helft ervan bij geringe verkeersdichtheid. Volgens wetenschappers neemt het risico van ongevallen vooral tijdens lange ritten onder gelijkblijvende omstandigheden toe, omdat daarbij de concentratie van de bestuurder afneemt en door de eentonigheid het gevaar van inslapen groter wordt.

Onderzoek door ingenieurs van Mercedes-Benz bij meer dan 420 automobilisten (m/v) laat zien dat vermoeidheid door veel mensen niet juist en vooral niet op tijd herkend wordt. Vermoeidheid treedt in de regel niet plotseling op, maar ontwikkelt zich gedurende een bepaalde tijd. Daarbij nemen het reactievermogen en de waarneming zo sterk af, dat bestuurders zelfs in een vroegtijdig stadium van vermoeidheid al vaak niet meer juist kunnen handelen.

Het door Mercedes-Benz ontwikkelde systeem kan al de eerste tekenen van vermoeidheid herkennen en de bestuurder waarschuwen. Daardoor levert dit systeem een belangrijke bijdrage aan het voorkomen van ongevallen.

Individueel bestuurdersprofiel gebaseerd op verschillende meetwaarden

Anders dan bij andere processen ter herkenning van vermoeidheid, analyseert het systeem van Mercedes-Benz een reeks van indicatoren om de oplettendheid van bestuurders te beoordelen en de glijdende overgang van een wakkere toestand naar vermoeidheid te herkennen. Bij elke rit houdt de Attention Assist constant typische gedragskenmerken van de bestuurder in de gaten en stelt zo een individueel bestuurdersprofiel vast, dat als basis dient voor het herkennen van vermoeidheid. Bij belangrijke afwijkingen van de opgeslagen ervaringsgegevens stelt het systeem vast of er sprake is van tekenen van vermoeidheid of niet. Of en wanneer de bestuurder wordt gewaarschuwd, hangt ook af van het tijdstip, de duur van de rit en de rijstijl.

Stuurgedrag als belangrijkste aanwijzing voor vermoeidheid

Naast de snelheid en de beweging van de auto in lengte- en dwarsrichting meet de vermoeidheidsherkenning ook de stuuruitslag, de bediening van de richtingaanwijzers en de pedalen en bepaalde handelingen, alsmede externe invloeden als zijwind of oneffenheden in het wegdek. De stuurbewegingen zijn daarbij een duidelijke indicatie gebleken: oververmoeide bestuurders vallen op door een reeks van typische stuurbewegingen, die daarna direct weer gecorrigeerd worden. Het nieuwe assistentiesysteem van Mercedes-Benz herkent zulke signalen en waarschuwt de bestuurder op tijd wanneer zijn of haar stuurgedrag verandert en ook als andere signalen op dreigende oververmoeidheid wijzen. In dit geval klinkt een waarschuwingssignaal, en een aanduiding op het combi-instrument roept op om een pauze in te lassen.

Wereldwijde test over meer dan 500.000 kilometer

De ontwikkeling van het unieke assistentiesysteem begon met een reeks proeven in een rijsimulator in Berlijn. Daarna volgden ritten overdag en ’s nachts op autosnelwegen, waaraan tot dusver meer dan 420 proefpersonen deelnamen. Deze legden in totaal meer dan 500.000 kilometer af. Lange-duurtests in verschillende klimaatzones, in stadsverkeer, op routes met slecht wegdek en tijdens lange-afstandsritten completeren het testprogramma van de Attention Assist. Naast ingenieurs maken ook systeemwetenschappers, wiskundigen, informatici en psychologen deel uit van het Mercedes-ontwikkelingsteam.

Aanvulling op beproefde assistentiesystemen

Bij de ontwikkeling van assistentiesystemen voor bestuurders richt Mercedes-Benz zich van oudsher op werkelijke ongevalssituaties en ontwikkelt het technologieën om de veiligheid in gevaarlijke situaties te verbeteren. Tot dusver ging daarbij de meeste aandacht uit naar ongevallen door het verliezen van de controle over het stuur, botsingen, ongevallen in de nacht en met voetgangers, die bijzonder zware gevolgen hebben. Met de Attention Assist zet Mercedes-Benz zijn inspanningen voor het vermijden van ongevallen voort en levert hiermee een zinvolle aanvulling op beproefde assistentiesystemen als ABS, de rem-assistent, de PRE-SAFE-rem, de nachtzichtassistent en ESP, die het voertuig en zijn omgeving in de gaten houden. Het herkennen van vermoeidheid is de eerste technologie die ook de bestuurder permanent in de gaten houdt en waarschuwt wanneer aan de hand van typische gedragingen het gevaar van een ongeval wordt vastgesteld. Gepland is dat het systeem vanaf 2009 in de serieproductie kan worden toegepast.

Ook interessant!

  • mercedes gaat EV-technologie
    Mercedes gaat EV-technologie zelf ontwikkelen en bouwen
  • Mercedes-Benz EQA 250 rijtest video
    Mercedes-Benz EQA 250 rijtest video
  • Mercedes EQS: 11 waanzinnige dingen
    Mercedes EQS: 11 waanzinnige dingen
  • Video - Mercedes EQB in beweging

Nieuwste artikelen

  • Video: Automobilist doet Dukes of Hazzard op rotonde
  • Jonge automobilisten zijn een stel angsthazen op de weg
  • Lotus Eletre PHEV krijgt een teleurstellende motor
  • Je betaalt wegenbelasting, maar waarvoor eigenlijk
FacebookTweetPinLinkedIn

Mercedes, Techniek

Vorig bericht: « Support our troops! Saleen Mustang Patriot Edition
Volgend bericht: Special Edition Aston Martin V12 Vantage RS [UPDATED] »

Lees Interacties

Reacties

  1. mercedesfan zegt

    11 december 2007 om 21:14

    goed systeem,
    het is weer mercedes die dit ontwikeld heeft :-)

    Login om te reageren
  2. MRTN zegt

    11 december 2007 om 21:21

    mercedes, de enige echte, het enige nadeel is dat de huidige s-klasse door alle goede inovaties op de nieuwe c-klasse inmiddels niet meer zo über is.

    Login om te reageren
  3. Armada zegt

    11 december 2007 om 21:22

    zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz

    Hé, watte?

    Login om te reageren
  4. MRTN zegt

    11 december 2007 om 21:23

    alleen, hoe werkt het precies, hoe detecteert het systeem dat je niet aan je profiel voldoet?

    Login om te reageren
  5. bob zegt

    11 december 2007 om 21:26

    Een heel lang verhaal en technische oplossing voor iets dat een dodemans knop heet in de trein wereld.

    Login om te reageren
  6. El Loco zegt

    11 december 2007 om 21:26

    Zo geweldig is dit nu ook weer niet. “Voorkomen is beter dan genezen.” –> Campagnes of andere opvoedmethodes moeten de bestuurders een schop onder hun hol geven. Je auto helpt met een trillende stoel of een piepje ook niet meer als je bijna in slaap valt.

    Login om te reageren
  7. m5 zegt

    11 december 2007 om 21:30

    ik val altijd in slaap in een taxi ;)

    Login om te reageren
  8. Benny1 zegt

    11 december 2007 om 21:30

    Had de de nieuwe V70 en S80 ook al niet een vergelijkbaar systeem? Volgens mij is dit systeem van mercedes alleen iets uitgebreider. Mercedes zal het wel fine tune-en zodat het net weer iets beter is.

    Weetje wat alleen wel jammer is altijd aan die snufjes, het is bijna altijd een optie…

    Login om te reageren
  9. Rick dos zegt

    11 december 2007 om 21:31

    Ja, nog ff en je zal je auto HAL 9000 noemen..

    Login om te reageren
  10. mart zegt

    11 december 2007 om 21:31

    kann immer und allein mercedes sein

    Login om te reageren
  11. VonStroke zegt

    11 december 2007 om 21:32

    Ik vind het onzin, laat mensen zelf verantwoordelijk zijn. Al deze ‘bemoederende’ technologie hoef ik absoluut niet in mijn auto. Mogen we eigenlijk zelf nog rijden?

    Login om te reageren
  12. Breinstein zegt

    11 december 2007 om 21:40

    @Vonstroke: ik hoop dat het verplicht in jou auto komt. ik moet er niet aan denken dat jij in slaap valt achter het stuur en mij frontaal pakt. kortom, invoeren en verplicht stellen!

    Login om te reageren
  13. poet zegt

    11 december 2007 om 21:46

    Hmmm, intro niet gelezen? “Volgens actuele Europese onderzoeken is 24 tot 33 procent van alle dodelijke verkeersongevallen te wijten aan oververmoeide bestuurders.”
    Overduidelijk kunnen mensen deze verantwoordelijkheid niet toevertrouwd worden, de cijfers spreken voor zich…
    Goed dat dit soort systemen ontwikkeld worden, het zal de rij-ervaring echt niet veranderen, alleen de bestuurder helpen als hij of zij echt verkeerd bezig is.

    Login om te reageren
  14. bob zegt

    11 december 2007 om 22:03

    @poet …

    “if you make it fool proof, human evolution will create a bigger fool”

    of

    “there are seldom good technological solutions to behavioral problems”

    Ik ben voor dit systeem .. maar verwacht er geen wonderen van.

    Login om te reageren
  15. VonStroke zegt

    11 december 2007 om 22:03

    Ik heb wel degelijk het artikel gelezen van begin tot einde. En ik zeg niet dat dit er niet voor kan zorgen dat er minder ongelukken zijn maar wat er gebeurd is dat door al deze technologie er een vals gevoel van veiligheid gecreëerd wordt. En daar ligt het grote gevaar in. Ik vind dat de dag van vandaag sommige auto’s nu al veel te veel technologische snufjes met zich meedragen om goed te zijn (Lexus LS bvb). Het kan alleen maar kappot gaan, op zich heb je er niets aan, het maakt auto’s zwaarder en duurder en creëert zoals al gezegd een vals gevoel van veiligheid bij de mensen waardoor er mss slechte chauffeurs zijn die beginnen te denken dat plots alles mogelijk en roekeloos, of zeg maar onaangepast beginnen te rijden met alle gevolgen van dien. Laat mensen zelf verantwoordelijk zijn voor hun wagen, het bijpassende rijgedrag en de gevolgen. Ok, wanneer ze dan anderen meesleuren in hun onkunde dan is dat absoluut niet goed te praten. Maar dit? Nee, dit is ondanks dat het een mooi staaltje technologie is volgens mij niet de oplossing. Wat dan wel de oplossing is? Mensen wijzen op hun rijgedrag, de gevolgen tonen etc etc. Waar dit wel nuttig zou kunnen bij zijn, dat is bij vrachtwagenchauffeurs. Mensen die duizenden km’s afleggen in rechte lijn en die verantwoordelijk zijn voor het overgrote deel van dit percentage. Ik geloof niet dat die 33% allemaal autobestuurders zijn. (of staat dat ergens anders expliciet vermeldt?)

    Login om te reageren
  16. iFi® zegt

    11 december 2007 om 22:12

    Lol booskijkers :P

    Login om te reageren
  17. Armada zegt

    11 december 2007 om 22:34

    http://blogs.elsweb.org/arynna/files/2007/07/hal9000.jpg

    Login om te reageren
  18. Armada zegt

    11 december 2007 om 22:36

    Hoe kun je in verdorie nou zo’n afbeelding laten zien, in plaats van alleen een link?

    Heb het nou al meerdere keren geprobeerd, maar ik krijg het maar niet voor elkaar.

    Login om te reageren
  19. bob zegt

    11 december 2007 om 22:38

    de instructies staan boven het commentaar veld

    Login om te reageren
  20. Armada zegt

    11 december 2007 om 22:42

    @ bob

    Moet je gewoon dat hele gedeelte kopiëren?

    (zo dus)

    (, en ) en dan het gedeelte “image url” vervangen door de link naar de afbeelding?

    Login om te reageren
  21. bob zegt

    11 december 2007 om 22:43

    Dave?

    Yes HAL?

    You are thinking about speeding and breaking the law are you?

    No HAL

    I still think that we should stop and have a break Dave so that we can have these immoral thoughts move on….

    Login om te reageren
  22. Juppe zegt

    11 december 2007 om 22:47

    Gewoon zo:

    ;)

    @img src=”http://blogs.elsweb.org/arynna/files/2007/07/hal9000.jpg”$
    @=kleiner dan teken
    $=groter dan teken

    Login om te reageren
  23. Armada zegt

    11 december 2007 om 22:48

    wat ik dus bedoelde was het gedeelte van ( tot en met width=”450″>) kopiëren?

    Login om te reageren
  24. Zoef zegt

    11 december 2007 om 22:49

    Okee … en als we dus gaandeweg de échte oorzaak van ongevallen beter leren kennen én de technologie ontwikkelen om ze te voorkomen, mag dan de snelheid terug omhoog? Mogen de flitspalen dan weg?

    Dat zal, vrees ik, andere koek zijn.

    Login om te reageren
  25. bob zegt

    11 december 2007 om 22:50

    Yep .. moet je nog wel de ( en de ) weghalen .. en image-url vervangen door de http link

    Login om te reageren
  26. Armada zegt

    11 december 2007 om 22:50

    Ah, ik geloof dat ik het snap. Let me try.

    Login om te reageren
  27. Armada zegt

    11 december 2007 om 22:51

    Mijn dank is zeer groot.

    Login om te reageren
  28. Zoef zegt

    11 december 2007 om 22:52

    haha lol met bob, ik denk dat ie gelijk heeft. Eigen verantwoordelijkheid werkt best.

    Login om te reageren
  29. Rick dos zegt

    11 december 2007 om 22:57

    Aha! Ik zie dat er nog meer Space Odyssey fans aanwezig zijn! HAL 9000 dus! ;)

    Login om te reageren
  30. Rick dos zegt

    11 december 2007 om 22:58

    Aha! Ik zie dat er nog meer Space Odyssey fans aanwezig zijn! HAL 9000! ;)

    Login om te reageren
  31. Armada zegt

    11 december 2007 om 23:00

    Weer even on topic.

    Hoe meer van dat soort veiligheids systemen er komen, hoe minder goed de chauffeur wordt. Men wordt gemakzuchtiger. Deels omdat de auto steeds meer voor ze doet en deels omdat men (ten onrechte) vaker gaat denken dat de auto de inzittenden wel uit een gevaarlijke situatie kan redden.

    Login om te reageren
  32. bob zegt

    11 december 2007 om 23:06

    @armada .. Hierin moet ik je gelijk geven (althans ik deel je mening) ik zou wel eens willen weten in hoeverre mensen meer bewust gaan rijden als de airbag vervangen wordt door een dolk.

    Login om te reageren
  33. C200 Kompressor zegt

    12 december 2007 om 04:20

    @M5-Ik denk dat je jaloers op ben, omdat BMW dit niet heeft.
    Ik vindt een domme opmerkking, ik val altijd in slaap in een taxi.
    Trouwens als BMW zo goed is, waarom rijden er geen BMW taxi’s???

    Login om te reageren
  34. Fej zegt

    12 december 2007 om 06:32

    C200 Kompressor

    de Ring-taxi is een BMW M5 :-)

    Login om te reageren
  35. SKODA OCTAVIA II - 34000km zegt

    12 december 2007 om 08:33

    De 5-serie zie je steeds vaker als taxi,….

    Login om te reageren
  36. Pieter zegt

    12 december 2007 om 12:13

    Naarmate de auto’s beter worden, valt de zwakke schakel, de bestuurder, steeds meer door de mand. Natuurlijk is elke oplossing voor menselijke beperkingen welkom, maar wat wordt het volgende systeem; een ‘kort lontje’-dover of een ‘a-sociaal-rijden’-begrenzer? Nog even doorgaan en we rijden gewoon in een soort treinwagon, volledig gestuurd door fool-proof electronica, met de bestuurder diep in slaap. Dan kun je ‘auto’ van het woord ‘auto-mobiel’ wel schrappen.
    Wellicht moeten we gewoon eerlijk toegeven dat 100% veilig verkeer een illusie is. Vermoeid achter het stuur is natuurlijk onverstandig, maar overkomt iedereen wel een keer. Ik heb mezelf aangewend om, als ik maar even merk dat mijn aandacht verslapt, zo snel mogelijk te stoppen. Zelfs als ik nog maar 5 minuten van mijn bestemming ben. Je kunt het naar je medeweggebruiker en je dierbaren niet veroorloven door te rijden als het eigenlijk niet meer kan.

    Login om te reageren
  37. Juppe zegt

    12 december 2007 om 12:55

    @Pieter,
    De bestuurder is natuurlijk altijd al de zwakke schakel geweest. Dat is diegene die de wagen naar de grenzen van de verschillende onderdelen stuurt. Het wordt pas eng als de bestuurder deze grenzen niet meer aanvoelt, of dat er systemen komen die deze grenzen bewaken. De verantwoordelijkheid gaat van mens naar systeem en dat lijkt me geen goede zaak.

    Al is dat met veel systemen het geval, en toch zijn veel van die systemen wel goed. Noem zoiets als abs,esp etc. Zo’n slaapcontrole systeem lijkt een vrijbrief om maar langer te gaan rijden, het systeem waarschuwt immers wel.
    Misschien moet het systeem de auto compleet uitschakelen. Als je dat 1 keer meemaakt, probeer je dat de volgende keer wel voorkomen.

    O, het ‘auto’ deel van auto-mobiel wordt juist sterker toch? Zelfbewegend, het ‘zelf’ gedeelte wordt sterker.

    Login om te reageren
  38. Pieter zegt

    12 december 2007 om 13:09

    @Juppe
    Inderdaad, het wordt nu pas een echte auto-mobiel. Maar wat doet die sukkel voorin daar eigenlijk nog. Levensgevaarlijk.
    Je hebt overigens ook verder volstrekt gelijk; zodra techniek de grenzen bewaakt, lijkt het dat wij nonchalanter worden. Uit een wat ouder onderzoek van TNO bleek bv. dat mensen roekelozer rijden als ze hun gordel om hebben, wellicht uit een vaag gevoel van veiligheid dat de gordel biedt. Techniek mag natuurlijk nooit een vrijbrief voor nonchalance worden.

    Login om te reageren
  39. Vincentvld zegt

    12 december 2007 om 16:26

    Toch heb ik liever dat die slapende bestuurder in de auto voor/achter/naast me dit systeem heeft! En tuurlijk valt wat te zeggen over bestuurdersverantwoording e.d. maar de meeste mensen stappen toch wel in als ze moe zijn, des te eerder zijn ze thuis…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North