• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Mercedes gaat EV-technologie zelf ontwikkelen en bouwen

Auteur: willeme, gepost 11 januari 2022 om 17:02 – 5 Reacties

Mercedes gaat EV-technologie

Mercedes gaat EV-technologie zelf in eigen huis ontwikkelen en bouwen.

De Duitse automerken hielden lang vast aan de verbrandingsmotor. Eigenlijk iets te lang, eigenlijk. Het feit dat een start-up uit Fremont, California het de Duitse fabrikanten erg lastig maakt is daar een teken van. Volkswagen, Audi en Porsche doen het op een eigen manier en zijn ietsje eerder begonnen, mede dankzij dieselgate. BMW begon al heel vroeg met de i3 met elektrische mobiliteit, maar vergat flink door te ontwikkelen.

Mercedes zit daar een beetje tussenin. Mercedes-Benz lijkt niet een uitgelezen EV-merk, maar stiekem groeit het aantal elektrische auto’s in hoog tempo. Modellen als de EQB en EQC zorgen voor de grote aantallen, terwijl de EQS de top is qua EV-technologie van Das Haus.

Mercedes gaat EV-technologie

Mercedes gaat EV-technologie zelf regelen

Maar nu gaan de Duitsers een stap verder. Mercedes gaat namelijk de EV-technologie zelf ontwikkelen en bouwen, dat meldt Markus Schaefer aan Automotive News Europe. Er komen twee nieuwe platforms, het MMA-platform (niet te verwarren met het platform van Alistair Overeem) en het MB.EA-platform. Deze zullen vanaf 2024 geleverd gaan worden, allemaal met eigen accu’s en motoren.

  • Mercedes gaat EV-technologie
  • Mercedes gaat EV-technologie

Op dit moment maakt Mercedes gebruik van leveranciers als Valeo-Siemens (EQS-motoren bijvoorbeeld) en ZF (diverse aandrijflijn-modules voor de EQC). Mercedes wil namelijk hetzelfde niveau qua elektromotoren als verbrandingsmotoren. Dat komt goed uit, want met de ontwikkeling daarvan is Mercedes een tijdje geleden gestopt.

  • Mercedes gaat EV-technologie
  • Mercedes gaat EV-technologie
  • Mercedes gaat EV-technologie

Stekkerauto’s

Gelukkig kunnen veel medewerkers overgezet worden naar de afdelingen EV-technologie. Zo worden de axial-flux-motoren in Berlijn gebouwd en gaat de fabriek in Untertürkheim gebruikt worden voor de productie voor radiaal-elektrische motoren voor de kleinere modellen.

  • Mercedes gaat EV-technologie
  • Mercedes gaat EV-technologie

Volgens Markus Schaefer moet Mercedes ook echt opschieten. In 2025 zal namelijk de helft van alle Mercedessen geëlektrificeerd zijn. Daarmee bedoelt hij overigens geen milde hybrides en gewone hybrides, enkel en alleen de stekkerauto’s. Dus zowel de PHEV en EV.

Via: Automotive News Europe.

Ook interessant!

  • Mercedes EQS: 11 waanzinnige dingen
    Mercedes EQS: 11 waanzinnige dingen
  • Video - Mercedes EQB in beweging
  • Video: Wouter stelt Mercedes EQS aan je voor
    Video: Wouter stelt Mercedes EQS aan je voor
  • Mercedes-Benz EQA 250 rijtest video
    Mercedes-Benz EQA 250 rijtest video

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
  • LANDO NORRIS IS DE F1 WERELDKAMPIOEN VAN 2025
  • De enige Bugatti EB110 op Nederlands kenteken is gespot!
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, eqb, eqc, EQS, Markus-Schafer, Mercedes, mercedes-eq, valeo, zf

Vorig bericht: « Column: heeft de handbak überhaupt nog toekomst?
Volgend bericht: Wat èèèrg! Maxime Meiland moet Range Rover verkopen »

Lees Interacties

Reacties

  1. faalhaas zegt

    11 januari 2022 om 17:56

    Wat een hondslelijke auto’s, een EV die uiterlijke karakteristieken heeft van een ICE auto. Je hebt geen grilles en happers nodig, gooi dat dinodesign in de vuilnisbak en maak goed gebruik van de extra design mogelijkheden.

    Login om te reageren
    • ty5550 zegt

      11 januari 2022 om 18:13

      Dat gebruik maken van de extra designmogelijkheden doet Mercedes al best aardig vind ik. Ik was ervan verbaasd dat ze voor de EQS zo’n aparte vormgeving aandurfden met een erg korte motorkap en koffer, de auto lijkt hierdoor in een kleiner segment te opereren. Bij vergelijkbare ICE-modellen staat de lange motorkap toch voor krachtige motoren en geeft het een zeker pprestige. Of het echt mooi is laat ik ook in het midden.

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      11 januari 2022 om 21:02

      Dat dinodesign is er voor de klanten, die zijn heel conservatief. Dat conservatieve merkt je hier ook op autoblog, om de uitlaatstaarders te plezieren monteren de fabrikanten fake sieruitlaten, de uitlaatstaarders gaan daar dan ook echt in staren (4 eindstukken, dat moet wel een dikke bak zijn!) en beklagen dan hun teleurstelling hier. Zelfde met een grille, er moet gewoon een grille op een elektrische auto, gewoon als sierornament anders krijg je geklaag over de Tesla vissebek. Nu heeft Tesla het ook niet bepaald fraai opgelost maar de gladde zwarte grille op de EQC modellen van Mercedes is al wat vooruitstrevender dan wat Audi, BMW en Volvo aandurven.

      Login om te reageren
  2. lieverrrelektries zegt

    11 januari 2022 om 18:19

    Tijdens onze proefrit ging de ‘Autopilot’ van de EQS met insturen vier keer in de fout op een provinciale weg. Geen gemakkelijke plekken, maar onze Tesla Model S en 3 sporen daar feilloos. Dus even flink aanpoten, Stuttgart!

    Login om te reageren
  3. mashell zegt

    11 januari 2022 om 21:07

    Ga je daar als klant nou echt iets van merken dat de batterij of elektromotor van Mercedes zelf is? 90% van een auto komt al van toeleveranciers, bij verbrandingsmotoren maken de fabrikanten ook alleen het simpele blok en de carrosserie nog zelf dus waarom wil Mercedes nou perse de batterij en elektromotor zelf doen? Ik denk dat het meer met controle (lessen uit het chiptekort) dan met klantenbeleving van doen heeft.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North