• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

MINI: kleiner is fijner [updated]

Auteur: CasperH, gepost 30 maart 2010 om 18:35 – 49 Reacties

Mini Roadster Concept
MINI creëerde een aantal jaren geleden een nieuwe markt maar heeft inmiddels concurrentie gekregen van de Fiat 500 en Alfa Romeo MiTo. Binnenkort komt daar de Audi A1 bij. Die concurrentie komt met steeds zuinigere en kleinere motoren terwijl de Mini het nog steeds met de 1.6 doet waar ze jaren terug mee begonnen zijn. Hoe gaat MINI deze concurrentie het hoofd bieden?

Sinds dit jaar zijn er upgrades voor de motor van de Mini, waaronder het BMW Valvetronic systeem en directe injectie. Dit moet een efficiëntere en krachtiger motor opleveren met minder uitstoot. De volgende stap is het introduceren van kleinere motoren en dual clutch versnellingsbakken.

De Mini Roadster en Coupé die we gezien hebben in Frankfurt vorig jaar zijn slechts het begin van een hele nieuwe reeks MINI modellen. Jim McDowell -vice-president van Mini USA- verwacht dat Mini met die modellen een flinke hap uit de door de Mazda MX-5 gedomineerde betaalbare sportwagenmarkt gaat nemen. Echter, zoals autoblog.com terecht stelt: het is nog maar de vraag of het een voorwielaangedreven Mini gaat lukken het de beste achterwiel aangedreven roadster ooit lastig te maken.

UPDATE 31-03-2010, 8:22 sorry mensen, te weinig koffie op de redactie gisteren. De 1.6 is al een aantal keer vernieuwd sinds de introductie en de laatste versies zijn begin dit jaar reeds geïntroduceerd. Meer daarover lees je hier en hier.

Ook interessant!

  • Video: Kever sluit deur van Mini
  • Video - vrachtwagen heeft onverwachte lading
  • Video: Alpina B4 Gran Coupe spyshot
    Video: Alpina B4 Gran Coupe spyshot
  • Video: Mclaren 720S crasht vlak voor Mini

Nieuwste artikelen

  • Welke Porsche met turbo kies jij?
  • Autoblog-lezer showt z’n dikke Fiesta
  • Video: BMW X5 koppen voelt zo
  • Deze Bentley is de beste wintersportbeuker, hier is het bewijs
FacebookTweetPinLinkedIn

Coupe, MINI, roadster

Vorig bericht: « Plaatjes kijken: Lambo’s op Vossen Forged
Volgend bericht: Utopie: één Benelux-systeem voor wegbeprijzing »

Lees Interacties

Reacties

  1. SHFT zegt

    30 maart 2010 om 18:38

    Met het dakje open is dit echt wel een pareltje en ik ben normaliter geen Mini-fan.

    Login om te reageren
  2. wuppie zegt

    30 maart 2010 om 18:38

    Ik denk ook niet dat deze Mini in dezelfde prijsklasse zal vallen als de Mazda MX-5… Daarnaast is dit nog meer een vrouwenautootje dan de Mazda als je het mij vraagt :P

    Login om te reageren
  3. DRU zegt

    30 maart 2010 om 18:42

    Het heeft mijn naam erop. I love it. Het lijkt op mijn voet. Net zo rond en dik en boyish.

    Login om te reageren
  4. sven2 zegt

    30 maart 2010 om 18:45

    Als het logisch is dat kleiner fijner is bij Mini, zal dat de rede zijn waarom de Countyman gaat floppen qua design!

    Login om te reageren
  5. majinstar zegt

    30 maart 2010 om 18:45

    Sjow de Audi TT heeft meteen een geduchte concurrent erbij.

    Login om te reageren
  6. bram zegt

    30 maart 2010 om 18:48

    hijs eigenlijk best fet.. alleen dan wel met een hardtop..

    Login om te reageren
  7. Coolio zegt

    30 maart 2010 om 18:54

    Wat een porno bak is dit. Echt weer een topper en… de juiste auto voor de vrouw zonder kids. Heerlijk :-)))

    Login om te reageren
  8. fant zegt

    30 maart 2010 om 18:56

    Laatst even gekeken naar mini’s, omdat mijn ouders een klein zuinig autootje wouden(sinds de buren dat ook hebben, energielabel A, belastingvrij en al dat gedoe). Ging er vanuit dat ie zuinig zou zijn, label A dus, maar dat bleek tegen te vallen. Toch zie ik ze echt overal rijden hier in Emmen, soms wel tien per dag ofzo. Moet zeggen dat het basisdesign wel leuk is. Die roadster ziet er ook wel leuk uit, maar zelf zou ik toch iets anders nemen.

    Login om te reageren
  9. creative zegt

    30 maart 2010 om 18:58

    neh, retro is over..

    Login om te reageren
  10. York zegt

    30 maart 2010 om 19:00

    Die nieuwe motoren met Valvetronic zijn sinds vorige maand al te bestellen?
    –edit: helemaal gelijk, is inmiddels aangepast–

    Login om te reageren
  11. laulau zegt

    30 maart 2010 om 19:01

    Gelikt! jammer dat ze best duur zijn.

    Login om te reageren
  12. b0z4 zegt

    30 maart 2010 om 19:01

    Ik vind hem echt mooi !

    Login om te reageren
  13. vpower zegt

    30 maart 2010 om 19:04

    Hoezo al jaren de zelfde 1.6 motor?
    1e generatie 1.6 Chrysler blok met compressor dat in Brazilië werd gebouwd.
    2e generatie 1.6 turbo, ontworpen door BMW, gebouwd door PSA.
    3e generatie 1.6 turbo met Valvetronic door BMW.
    Beter opletten Casper. ;-)

    Login om te reageren
  14. Flo zegt

    30 maart 2010 om 19:08

    Waar kan ik bestellen? Erg fraai design hoor! Ook als man zijnde zou ik hier best (op de zondag, lekker door de polder cruisend mét de kap naar beneden in het zonnetje) gezien willen worden.

    Een kap is sowieso storend, want dat is per definitie bij alle auto’s die open kunnen zo. Auto’s die open kunnen moet je lekker open rijden, als het daar een beetje weer voor is. Daar zijn ze voor gemaakt.

    Login om te reageren
  15. Pieter-Jan zegt

    30 maart 2010 om 19:10

    @Majinstar: de TT krijgt geen opvolger. De R4 (E-tron concept) komt in de plaats. Een middenmotor die zijn technische basis zal delen met een Porsche (spirituele 914 opvolger) en een VW roadster (BlueSport concept).

    Login om te reageren
  16. Ruben00 zegt

    30 maart 2010 om 19:10

    Ziet er puik uit!
    Maar of hij ooit in de buurt komt van de MX-5?

    Login om te reageren
  17. Alpinaa zegt

    30 maart 2010 om 19:11

    Mini is tenminste onderscheidend en heeft karakter en is een klasse apart. De A1 (polo!!) heeft dat niet, de 500 enigzins.

    Login om te reageren
  18. Deep zegt

    30 maart 2010 om 19:19

    Wat een porno bak. Zeldzaam.

    Login om te reageren
  19. ThomasBol zegt

    30 maart 2010 om 19:42

    Ik mis de DS3 als concurrentie?!

    Login om te reageren
  20. Dennis zegt

    30 maart 2010 om 19:48

    @ ThomasBol:

    Kwam de Mini ook gelijk met een cabrio uit toen de Mini gepresenteerd werd?

    Login om te reageren
  21. floryn zegt

    30 maart 2010 om 19:51

    een stuk beter dan de mini cabrio (en lekker onpraktischer). Hij is mooier, sportiever, maar de prijs zal er toch voor zorgen dat het geen MX-5 kan verslaan. Een MX-5 is eigenlijk ook een veel betere en rationeler keuze.

    Login om te reageren
  22. svenni zegt

    30 maart 2010 om 20:11

    heeft wel wat mg tf achtige looks, en dat was toch een roadster die heel erg goed verkocht. volgens mij krijgen ze deze mini echt wel verkocht

    Login om te reageren
  23. w0o0dy zegt

    30 maart 2010 om 20:17

    Ergens verwacht ik dat BMW hiermee vooral met zichzelf gaat concurreren… 1 serie cabrio en Coupé? Dezelfde doelgroep en objectief eigenlijk interessantere auto’s… maar ook die verkopen nauwelijks. Hetzelfde geldt voor de A3 cabrio… iemand de verkoopcijfers van dat ding? Een handvol vrouwen die voor beide auto’s (3 eigenlijk, tot de a1 cabrio/speedster er is) gaat, maar die zouden best wel eens naar de mini kunnen overstappen… kleiner, goedkoper en ook uitstraling en luxe.

    De Mx5 is een totaal andere auto, extreem goede balans, extreem veel feedback en fun, competent maar niet intimiderend. Deze Mini wordt misschien best grappig, maar in de buurt komen van de lol van de mx5 zie ik niet gebeuren.

    Voor een open boodschappenkarretje zullen de meesten blijven shoppen bij de cc’s van peugeot, renault, opel etc…. met de verkoopcijfers van een handvol vrouwen die een Mx5 laten staan ten faveure van dit ding gaan ze het niet redden… met de gecanibaliseerde verkopen van de andere premium aanbiedingen erbij zal het best een succes kunnen worden, maar tegen welke prijs?

    Login om te reageren
  24. hape zegt

    30 maart 2010 om 20:19

    Die Mini is een bakkie voor ouwe wijven die nog proberen een beetje hip te zijn.
    De MX-5 is de echte stuurmansauto.

    Login om te reageren
  25. BananaFlip zegt

    30 maart 2010 om 20:44

    Om de MX-5 te verslaan moet je wel van heel goede huize komen. Dat lijkt me onmogelijk, maar jonge vrouwen zouden het zeker leuk vinden om in een leuk roadstertje te rijden. Dat soort mensen maakt het toch niets uit waar de aandrijving plaatsvindt.

    Login om te reageren
    • w0o0dy zegt

      30 maart 2010 om 20:58

      @BananaFlip & hape: Matt Farrah legt het nog even haarfijn uit…
      http://www.youtube.com/watch?v=m67ZMn0tzg8

      Login om te reageren
    • bmw zegt

      30 maart 2010 om 23:34

      @BananaFlip: dat zullen dan toch jonge vrouwen met een dikke spaarrekening moeten zijn. Een mini kopen als jonge gast is niet echt evident, wanneer je het prijskaartje van dichtbij bekijkt.

      Ik vind het ongelooflijk dat in crisis-tijden dit soort onzin-auto’s op de markt gezet worden. Ik dacht dat men ging mikken op nieuwe technologie, vooruitstrevende aandrijflijnen, enz. En wat krijgen we: een opgeblazen kikker met een open dak. De crisis zal nog dieper moeten worden vooraleer de proliferatie van onzinnige modellen zal ophouden. We zijn nog steeds rijk.

      Login om te reageren
  26. Robert B zegt

    30 maart 2010 om 21:00

    De meeste mensen maakt het niet zo veel uit aan welke kant de aandrijving zit. Zelf heb ik een barchetta, en zelfs MX5’s van het laatste type hebben serieus moeite om bij me weg te komen (lees, dat lukt ze niet).

    Dat terwijl mijn barchetta achter gewoon een relatief simpele achteras heeft (langsdragers). Met een moderne achteras constructie en sperdifferentieel kun je tegenwoordig een voorwielaandrijver vrijwel even goed rijdend maken als een achterwielaandrijver, mits je niet boven de 200 pk uitkomt.

    Login om te reageren
    • w0o0dy zegt

      30 maart 2010 om 21:18

      @Robert B: best grappig hoor een Barchetta, maar ehm… bijhouden zal meer te maken hebben met de bestuurder en de omstandigheden, dan met de kwaliteiten van de auto…

      Voorbeeldje: Rondje Hockenheim Short track
      354. Mazda MX-5 2.0 MZR 1:21.8 ´05 160pk/1150kg SportAuto
      464. Fiat Barchetta 1:27.2 ´95 130pk/1060kg SportAuto

      Eerlijk is eerlijk, de mx5 heeft 139pk/ton en de Barchetta slechts 122pk/ton dus dat de mazda sneller zou zijn stond al wel vast. Maar zoals je ziet… met een goede chauffeur en een veilige situatie om tot de limiet te gaan is de Mx5 duidelijk sneller.

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      30 maart 2010 om 22:01

      @Robert B: maak daar maar 300+ pk van, zie de Focus RS.

      On topic, een auto als deze koopt 99,9998675% van de kopers vanwege de looks en niet vanwege de rijbeleving. Van de resterende 0,0001325 denkt 94,554158886% het verschil te kunnen merken maar zit 86,565889% er helemaal naast.
      En wat ziet deze mini er geweldig uit, dit is een Mini die je als man zelf wilt en niet om je vriendin kado te geven.

      Login om te reageren
  27. Cantago zegt

    30 maart 2010 om 22:33

    Zorg voor achterwielaandrijving in dat ding en dan weet ik zeker dat de kopers een succes van maken;)

    Login om te reageren
  28. robbie zegt

    30 maart 2010 om 23:23

    “terwijl de Mini het nog steeds met de 1.6 doet waar ze jaren terug mee begonnen zijn”

    De Tritec motor waar MINI “jaren terug” mee begonnen is, gebruiken ze allang niet meer…
    http://en.wikipedia.org/wiki/Tritec_engine

    Login om te reageren
  29. robbie zegt

    30 maart 2010 om 23:25

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  30. Dino2400 zegt

    30 maart 2010 om 23:32

    wordt een geduchte concurrent voor de Suzuki cappuccino…

    Login om te reageren
  31. Robert B zegt

    30 maart 2010 om 23:35

    Wooody, de mijne is ook niet helemaal standaard meer, ik zit naar schatting nu op 150 pk, met een verlaagd onderstel en bredere banden. Wegligging is een flink stuk beter dan standaard. Ding lijkt wel een kart. Dat zal er ook wel wat mee te maken hebben gehad.

    Login om te reageren
    • w0o0dy zegt

      31 maart 2010 om 08:32

      @Robert B: Dat ken ik, mijn mx5 is ook op een aantal vlakken niet standaard en dat merk je wel. Overigens denk ik dat je op de openbare weg toch al geen goed beeld krijgt van wat een auto (of de bestuurder met DIE auto) kan….

      Ilustrerend deze video van Autocar
      R8 v10 vs TT-RS… gelopen race toch? Middenmotor en 520pk en intelligent 4wd tegen een ondersturende kappersauto met iets meer dan 300pk..
      http://www.youtube.com/watch?v=PH1PatalLk4

      Login om te reageren
  32. Toonster zegt

    31 maart 2010 om 05:18

    Als Mini dan ook eens een kleiner model auto erbij gaat maken die meer in de richting van de oude Mini komt qua afmetingen zou het wel tof zijn:)

    Login om te reageren
  33. Pieter-Jan zegt

    31 maart 2010 om 07:13

    Het is een interessante look, maar persoonlijk heb ik liever een praktische hatchback of een pure sportwagen, en niet een hatchback met al de praktikaliteit van een superkleine coupé, maar geen van de inherente voordelen van een puur sportwagen chassis. Denk maar aan de originele Audi TT.

    OK, de Mini heeft een goeie wegligging. Maar het is nog steeds een hatchback. Ik heb geen behoefte aan een hatchback zonder koffer of bruikbare achterzetels.

    En waarom mag BMW zomaar de “MINI” veranderen in een bende wagens die alleen een beetje lijken op het origineel, waar niets van de “MINI” filosofie in terug te vinden is. In contrast met andere Duitse bedrijven die Britse merken hebben gekocht, en hun best doen om voort te bouwen op het DNA van het merk, en daarvoor allerlei verwijten naar hun hoofd krijgen geslingerd. De Audi A1 heeft meer weg van een MINI dan de MINI zelf, vanbinnen dan.
    Wat je krijgt is een bende generische wagens (de Golf-sized hatchback, de stationwagen, de SUV,…) die een beetje lijken op de nieuwe MINI, die een beetje lijkt op de oude MINI. Volgens mij lijdt hij aan het New Beetle syndroom, alleen met een beter chassis. Het is een pretencieuze Golf, en geen MINI.

    Maar dat ding weer klein, BMW. Het is een M-I-N-I.

    Login om te reageren
  34. Harold zegt

    31 maart 2010 om 07:45

    Leuke wagen, maar doe toch maar de enige echte cabrio de Mazda MX5

    Login om te reageren
  35. paulusrx7 zegt

    31 maart 2010 om 08:04

    ik vind de DS3 eigenlijk de leukste en fraaiste vind die retro zooi niks en audi is ook niets

    ik hooop nog steeds dat suzuki een opvolger van de cappucino gaat maken dat ding is echt geniaal goed.

    Login om te reageren
  36. CasperH zegt

    31 maart 2010 om 08:30

    Update geplaatst over de introductie van de nieuwe motoren.

    Login om te reageren
  37. Bertus zegt

    31 maart 2010 om 09:33

    Ze moeten bij MINI eens leren die stomme randen om de wielkasten heen in kleur te spuiten! Nu lijkt het net of ze een gigantische bodemspeling hebben ofzo…

    Login om te reageren
  38. Jokkebrok zegt

    31 maart 2010 om 10:06

    Cool, eindelijk een mini Mini!

    Login om te reageren
  39. Vincenzo zegt

    31 maart 2010 om 10:09

    gay car…zou er niet dood in gezien willen worden.
    Maar ja, het is duitse rommel…dus automatisch goed bevonden.

    Login om te reageren
  40. frits zegt

    31 maart 2010 om 11:34

    helemaal goed! gewoon weer een eye-catcher! ze zijn leuk bezig, zo ook de countryman! wacht maar totdat die in het echt te bewonderen is!

    Login om te reageren
  41. Mr. Dj M. zegt

    31 maart 2010 om 15:01

    Zolang de Mini roadster er uitziet als een gewone Mini cabrio maar dan met twee stoelen, snap ik het nut er niet van. Verder moet je inderdaad van goede huize komen om een Mx-5 te verslaan.

    Dat is gewoon de beste uit z’n segment, doet echter niets af aan het feit dat ik wel voor de Mg Tf ga :P

    Login om te reageren
  42. Tostitje zegt

    31 maart 2010 om 15:36

    mmmmhm kleiner dan de oude echte mini wordie niet denk

    Login om te reageren
  43. Dimglor zegt

    31 maart 2010 om 18:24

    Ik vind die roadster echt niet mooi… Ziet er zo raar uit..
    En dan dat stuk van concurrentie voor de mx-5.. hilarisch ;)

    Login om te reageren
  44. Golf FSI 2.0 zegt

    31 maart 2010 om 23:39

    Sluit me volledig aan bij SHFT…, wat een bommetje!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North