• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Nederlandse Forze waterstofkart onthuld

Auteur: autoblogger, gepost 20 juli 2009 om 19:55 – 37 Reacties

Greenchoice Formula Zero
Vandaag is in Delft de nieuwe waterstofkart van Greenchoice Forze, het Formula Zero Team Delft, gepresenteerd. Ivo Opstelten en Jan Lammers onthulden de kart op het sportterrein van de TU Delft.

Twee jaar geleden schreef ik dat er in 2008 een nieuwe raceklasse van start zou gaan: Formula Zero. Het duurde een jaartje langer, de eerste van de vier races vindt op donderdag 20 augustus in Engeland plaats. Daarna volgt op zondag 23 augustus de Nederlandse race op het kartcircuit Nieuw Zevenbergen in Berghem. Daarna is er nog een race in België en Spanje.

Formula Zero Championship is de eerste racecompetitie waarbij op waterstof gereden wordt en waarbij er dus geen emissie is. Het enige autogeluid van de waterstofkart zijn de piepende banden en de zoemende elektromotoren. Als enige uitstoot komt er schoon water uit de kart. Na afloop dronken de gastsprekers een glaasje van dit water uit de uitlaat.

Opstelten roemde het initiatief van de studenten en zei vereerd te zijn samen met Jan Lammers het startschot te mogen geven. Jan Lammers zag in het project “de toekomst van de autosport’’. Naast de aandrijving met behulp van een brandstofcel, is het bodywork van de kart bijzonder. Het bestaat voor meer dan 70 procent uit hernieuwbare materialen, zoals natuurlijke vezels en een speciaal door DSM ontwikkelde duurzame hars.

De specificaties van de waterstofkart

De Greenchoice Forze kart heeft een topsnelheid van 120 km/u en accelereert in ongeveer 5 seconden vanuit stilstand naar 100 km/h. Het continue vermogen van 8kW (11pk) – om twee elektromotoren te voorzien – wordt geleverd door een brandstofcel. Hierbij komt er alleen water uit de uitlaat. Dit water is nog zuiverder dan water uit de kraan.

Een andere innovatie is de mogelijkheid om remenergie terug te winnen en op te slaan. Hierdoor beschikt de kart over een tijdelijk boost-vermogen van 45 pk. Daarnaast is het aparte aandrijven van het linker- en rechter achterwiel opvallend. Door in de bocht het vermogen van beide wielen te variëren, kan de kart sneller door bochten dan gewone karts.

Ook interessant!

  • Video: Nederlandse politie achtervolgt inbreker
  • Video: nieuwe Nederlandse dashcam compilatie
    Video: nieuwe Nederlandse dashcam compilatie
  • Video: Nederlandse Huracan gaat kablam
  • Nederlandse bermen zijn levensgevaarlijk

Nieuwste artikelen

  • UPDATE! Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Dit moet wel de debielste optie ooit zijn in een auto
  • Van deze occasion moet je óf braken, óf je wordt er juist heel er blij van
  • De overheid juicht voor vervuilende dieselbusjes
FacebookTweetPinLinkedIn

brandstofcel, co2, karting, Racing, tu-delft, waterstof

Vorig bericht: « Peugeot 207 Economique met 99 gram CO2 uitstoot
Volgend bericht: Porsche heeft 14 miljard schuld, werknemers zijn boos »

Lees Interacties

Reacties

  1. TR zegt

    20 juli 2009 om 20:01

    Nice! de toekomst..

    Login om te reageren
  2. TR zegt

    20 juli 2009 om 20:02

    Nou ja, als het op grotere schall ook toepasbaar is.

    Login om te reageren
  3. Benjamin1 zegt

    20 juli 2009 om 20:02

    omfg 45pk op die skelterwieltjes!?

    Login om te reageren
  4. XO101 zegt

    20 juli 2009 om 20:07

    Als autosport liefhebber zou ik liever zien dat er waterstof verbrandingsmotoren zouden worden gebruikt. Dat heb je tenminste nog lawaai !

    Maar voor die bomenknuffelaars is dit miss een reeel alternatief om mee te racen. En misschien ook wel de toekomst, zonder lawaai…..

    Login om te reageren
  5. Benjamin1 zegt

    20 juli 2009 om 20:15

    @X0101

    Zonder lawaai komen er wel meer trackdays op zandvoort :mrgreen:

    Login om te reageren
  6. Evil_homer zegt

    20 juli 2009 om 20:22

    Leuke techniek etc, maar doe maar die dames :)

    Login om te reageren
  7. clijde zegt

    20 juli 2009 om 20:23

    Een bom op wielen ! :)

    Login om te reageren
  8. lincoln zegt

    20 juli 2009 om 20:26

    kijk eens aan .. de overheid met 1 of ander nieuw paralympic speeltje ..

    jaaaaa .. we zijn allemaal winaars .. zal de fat lady zingen ..

    Login om te reageren
  9. Bertjan zegt

    20 juli 2009 om 20:50

    Wat is die Jan Lammers toch een klein ventje in het echt he?!

    OT: Jammer dat je zo weinig hoort over een verbrandingsmotor op waterstof…

    http://www.nieuwsbank.nl/inp/2004/09/21/R149.htm

    Login om te reageren
  10. Tadaaa zegt

    20 juli 2009 om 20:53

    Wat er groeit.
    Wat er bloeit.
    Wat er leeft in de natuur.

    Wat er staat.
    Wat er gaat.
    Wat er blijft voor lange duur.

    Water doet het.
    Water voedt het.
    Water geeft aan alles stuur.

    Oh, meest belangrijk: De rechter aub.

    Login om te reageren
  11. Arie Nap zegt

    20 juli 2009 om 21:03

    @Benjamin1
    45pk is opzich best kwijt te krijgen op die wielen, het gewicht van de kart is een stuk hoger dan het gewicht van een ‘normale’ kart.

    @Anderen
    Ik heb de dames mogen ophalen in mijn Daihatsu :D

    Ik heb voor deze kart de aanstuurelectronica ontworpen en alle software daarvoor geschreven, dus als jullie vragen hebben, brand los !

    Login om te reageren
  12. DD zegt

    20 juli 2009 om 21:10

    Zozo, de dames zijn met klasse gehaald :p

    Login om te reageren
  13. robindeelen zegt

    20 juli 2009 om 21:12

    hij is alleen wel 1000 kg zeker

    Login om te reageren
  14. bmw6cyl4life zegt

    20 juli 2009 om 21:30

    Doen die mooie vrouwen ook de TU…??? mooi en slim.

    Login om te reageren
  15. Fortuna zegt

    20 juli 2009 om 21:30

    [QUOTE]
    waarbij op waterstof gereden wordt en waarbij er dus geen emissie is.
    [UNQUOTE]

    En hoe wordt waterstof opgewekt denk je? Uit een waterstofboom geperst?

    Login om te reageren
  16. Fortuna zegt

    20 juli 2009 om 21:31

    Oh enneuh… Wat is de opstarttijd van dat ding?

    Login om te reageren
  17. Arie Nap zegt

    20 juli 2009 om 22:01

    De energie die benodigd is voor het produceren van waterstof is in principe overal vandaan te halen, tijdens de races maken wij gebruik van Linde waterstofgas wat volledig met duurzame energie is opgewekt.
    Het huidige gewicht is ongeveer 260kg schat ik.
    De daadwerkelijke opstarttijd is op dit moment ongeveer 20 á 30 seconden.

    Login om te reageren
  18. mrB zegt

    20 juli 2009 om 22:50

    Dit is toch al de tweede versie??? Ik heb in delft regelmatig al een formule zero kart zien staan die ook op waterstof werkt. Mijn eigen studie is er ook best veel bij betrokken, dus bij elke opendag word dat ding en de nuna te voorschijn getoverd

    Login om te reageren
  19. Freewarefreak zegt

    20 juli 2009 om 22:53

    Gaaf project… daar wil ik met die brunette voor Jan graag eens over praten… ;)

    Login om te reageren
  20. Edge zegt

    20 juli 2009 om 23:36

    Oh lol, 45pk boost op een opgevoerd skeltertje dat met de standaard 11pk al een top van 120km/h kan halen

    Login om te reageren
  21. Dave zegt

    21 juli 2009 om 00:04

    De dames zijn prachtig. Ik wil wel een potje racen met die rechter.

    Login om te reageren
  22. JanJansen zegt

    21 juli 2009 om 00:31

    @ Benjamin1
    Een standaard superkart heeft +/- 90pk
    http://www.superkart.nl/

    Login om te reageren
  23. Mee zegt

    21 juli 2009 om 00:40

    “Na afloop dronken de gastsprekers een glaasje van dit water uit de uitlaat.”

    Is dat geen gedemineraliseerd water aka niet drinkbaar?

    Login om te reageren
  24. 8 zegt

    21 juli 2009 om 02:14

    @ dave:

    Inderdaad, vooralsnog zijn de dames interessanter dan het lapje tekst.

    @ arie:
    als je het nr van de rechter nog ergens hebt slingeren en je doet er toch niets mee ……..

    Dan mag ze vanaf het begin van september wel meeliften op mijn ov jaarkaart ;)

    Login om te reageren
  25. BarneyStinson zegt

    21 juli 2009 om 08:58

    Dit is gewoon een elektrische kart met 1 groot verschil. Een lithium-ion batterij gelijk die in de tesla heeft een rendement van 90-95% en een waterstof cel (eigelijk ook een soort batterij) heeft een rendement van 50-60%. Dus eigelijk is dit helemaal niet milieuvriendelijk in vgl met een gewone elektrische kart. Enigste voordeel is dat de batterijen snel zijn opgeladen (gewoon H2 bijvullen)

    Login om te reageren
  26. Maikel zegt

    21 juli 2009 om 09:32

    Leuk project, alleen heb toch liever een dat er verbrandingsmotor met een heerlijk gebrul over het circuit denderd dan een zacht gezoem, of iets dergelijke.
    maar de linker mag er ook zeker wel wezen :D

    Login om te reageren
  27. Emile_Benz zegt

    21 juli 2009 om 09:43

    Geef mij die 2 dames maar…

    Login om te reageren
  28. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    21 juli 2009 om 09:48

    @ Emile: mag ik die rechter adn een keer huren? ’20 goelden’

    :D

    Login om te reageren
  29. DaWaN zegt

    21 juli 2009 om 12:58

    @MrB
    Klopt, er staat nergens duidelijk in het bericht dat het de Forze II betreft. Dit is onze 2e kart en hij is op werkelijk alle punten een enorme vooruitgang
    @Mee
    Het water is inderdaad gedemineraliseerd, daarom hadden wij ook maar glaasjes van enkele milliliters
    @BarneyStinson
    Het is inderdaad zo dat een brandstofcel maar zo’n 50% efficientie heeft en dat het grootste voordeel inderdaad het snelle verwisselen is. De toekomst zal uitwijzen wat voor infrastructuur het gaat winnen: het bestaande energienet of een compleet nieuwe waterstof infrastructuur.

    Login om te reageren
  30. Emile_Benz zegt

    21 juli 2009 om 15:07

    @ SAAB: “20 goelden” voor ’n “babe with brains”? Dacht ’t niet… “50 goelden”, omdat jij ’t bent… :wink:

    Login om te reageren
  31. BananaFlip zegt

    21 juli 2009 om 15:10

    Lekker dingetje!
    Maar wel veel te kleine bandjes.

    Login om te reageren
  32. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    21 juli 2009 om 15:15

    @ Emile: oh, heeft ze brains?? In dat geval 10 goelden!

    WHOAHAHHAHAAAAAA

    Login om te reageren
  33. Emile_Benz zegt

    21 juli 2009 om 15:39

    @ BananaFlip: Ja we weten dat jij graag <acronym=”TUNING FAIL ALERT!!!”dit soort gedrochten hebt…

    @ SAAB: ’t moest natuurlijk “babe with brain” zijn…
    Maar je hebt gelijk…
    http://www.youtube.com/watch?v=qqXi8WmQ_WM

    :lol:

    Login om te reageren
  34. Emile_Benz zegt

    21 juli 2009 om 15:43

    @ BananaFlip: Ja we weten dat jij graag dit soort gedrochten hebt…

    @ SAAB: ‘t moest natuurlijk “babe with brain” zijn…
    Maar je hebt gelijk…
    http://www.youtube.com/watch?v=qqXi8WmQ

    :lol:

    Login om te reageren
  35. Stefan-Venema zegt

    21 juli 2009 om 15:49

    Lol, dat ding wordt er hartstikke afgereden door Rotax’en en heel waarschijnlijk ook door de ProKart’s. Initiatief is wel erg goed, alleen nog het vermogen verdrievoudigen :P .

    Login om te reageren
  36. Mensen zegt

    22 juli 2009 om 13:01

    >> Mee
    >> 21 July 2009 om 0:40
    >> “Is dat geen gedemineraliseerd water aka niet drinkbaar?”

    Demiwater is best drinkbaar, maar je moet er idd niet te veel van drinken omdat ’t inderdaad niet de meest ideale osmotische waarde heeft. Een glas maakt dus weinig uit hoor. ;)

    Login om te reageren
  37. Jappie zegt

    22 juli 2009 om 21:42

    @Bertjan; Bij die ene foto zit ie op z’n knieen hoor.. :D

    Bertjan schrijft:
    20 July 2009 om 20:50
    Wat is die Jan Lammers toch een klein ventje in het echt he?!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North