• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Nederlandse bermen zijn levensgevaarlijk

Auteur: machielvdd, gepost 23 december 2021 om 17:01 – 41 Reacties

Rijkswaterstaat komt erachter dat er een hoop obstakels in de bermen staan waar mensen tegenaan kunnen rijden.

Als je met je auto van de weg raakt en in de berm terechtkomt is dat in principe geen probleem. Het wordt pas een probleem als je een obstakel tegenkomt. Een boom bijvoorbeeld, of een paaltje. Dit kan hele nare ongelukken opleveren. Een deel daarvan had voorkomen kunnen worden, zo blijkt.

Rijkswaterstaat heeft onlangs onderzoek gedaan naar de staat van de infrastructuur in ons land. Daarbij werd er ook naar de bermen gekeken. Die moeten volgens Rijkswaterstaat “vergevingsgezind en vrij van obstakels” zijn. Helaas blijkt dat lang niet altijd het geval te zijn. Een kwart van alle dodelijke ongevallen zijn ‘bermongevallen’.

Om dit soort ongevallen zoveel mogelijk te voorkomen zijn er richtlijnen voor de inrichting van bermen. Bij snelwegen moet er een zone van 13 meter zijn waarin je geen obstakels kunt tegenkomen. Bij N-wegen moet deze zone 4,5 tot 10 meter zijn, afhankelijk van de snelheid. Als het onvermijdelijk is om een obstakel neer te zetten moet er voor afscherming gezorgd worden. In de vorm van een vangrail bijvoorbeeld.

Je raadt het al: veel bermen langs de Nederlandse wegen voldoen niet aan deze richtlijnen. De reden daarachter is vrij simpel. De richtlijnen zijn door de jaren heen aangescherpt, maar dat betekent niet dat meteen alle bermen in Nederland zijn aangepast. Dat gebeurt vaak pas de eerstvolgende keer als een berm om andere redenen overhoop gehaald wordt.

Rijkswaterstaat is aan het inventariseren geweest en komt tot de conclusie dat 42% van de snelwegen en 44% van de N-wegen niet aan de richtlijnen voldoen. De praktijk loopt dus behoorlijk achter op de regelgeving.

Bron: Rapport Staat van de Infra

Foto: @stayinyourlane

Ook interessant!

  • Dit autostoeltje is levensgevaarlijk, aldus de ANWB
  • Video: Nederlandse politie achtervolgt inbreker
  • Het wordt bloedheet en dus grijpt Rijkswaterstaat in
  • Video: nieuwe Nederlandse dashcam compilatie
    Video: nieuwe Nederlandse dashcam compilatie

Nieuwste artikelen

  • Is deze peperdure Tesla-SW mooier dan ‘de Nederlandse’?
  • Keileuke Kever-buggy is tof, maar maakt veel voorkomende fout
  • Gespot – De gloednieuwe Vantage Roadster in het wild
  • Ineos-CEO: “EV’s door de strot duwen van mensen werkt niet”
FacebookTweetPinLinkedIn

onderzoek, rijkswaterstaat, veiligheid

Vorig bericht: « Mercedes EQS: 11 waanzinnige dingen
Volgend bericht: Gespot – Bloedgave Lamborghini Miura, gewoon in Nederland »

Lees Interacties

Reacties

  1. frank2b zegt

    23 december 2021 om 17:24

    Je moet ook niet in de berm gaan rijden!
    Slecht idee. Niet doen!

    Login om te reageren
    • heckblende zegt

      23 december 2021 om 17:25

      maar ik heb een SUV meneer

      Login om te reageren
      • bischero zegt

        23 december 2021 om 22:39

        @heckblende: slecht idee. Niet doen!

        Login om te reageren
  2. petert zegt

    23 december 2021 om 17:32

    Zullen niet meer mensen in de berm komen door het gebruik van hun mobiel?

    Login om te reageren
    • joki zegt

      24 december 2021 om 08:18

      Of één of ander ingebouwd touchscreen om de ventilatie een standje krachtiger in te stellen…

      Login om te reageren
  3. 560pk zegt

    23 december 2021 om 17:32

    Nederland gaat ten onder aan zelf-opgelegde regeltjes waarna er paniek is omdat er niet aan kan worden voldaan. Ik noem PFAS, NOx, CO2, brandveiligheid van tunneldaken en nu dus weer de breedte van de wegbermen (en ik had uit bv de bouw en de haven nog veel meer voorbeelden aan kunnen halen).
    Ik ben redelijk progressief en milieubewust, maar enige realiteitszin bij het opstellen en/of aanpassen van regelgeving zou op z’n plaats zijn.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      23 december 2021 om 19:00

      Klopt, als we wat meer realiteitszin bij het opstellen van de regels zouden hebben dan zouden we niet telkens hoeven aanscherpen. Megastallen, afvalwater in de bodem pompen, alsmaar meer vluchten op Schiphol, iedereen kan op z’n klompen aanvoelen dat het geen goed idee maar de regels staan het gewoon toe. Want tja, het economisch belang…

      Login om te reageren
      • wimof zegt

        23 december 2021 om 20:56

        Indeed!

        Login om te reageren
      • wimof zegt

        23 december 2021 om 21:03

        Je kan die megastallen ook in België komen neerpoten, hier zijn ze nog zo dom, laks, hypocriet, vergevingsgezind, inhalig of van zich geen kwaad bewust.
        je mag wat schrappen doch ik vrees dat ze alle van toepassing zijn.
        In plaats van te stellen/ uw stallen mogen die jullie niet wel bij ons insgelijk.
        logisch toch.
        Nederland in lockdown, geen probleem Antwerpen is er (n)(t)oc(g)(h).

        Login om te reageren
        • ty5500 zegt

          23 december 2021 om 22:38

          Omgekeerd neemt een lockdown terwijl de cijfers afnemen wel erg vlug het draagvlak voor de maatregelen weg bij de bevolking. Maar goed, dat is eerder een politieke discussie.

          België heeft het geluk dat ze een stuk ruimer voorzien zijn van bedden op intensieve.

          Login om te reageren
  4. toniominestrone zegt

    23 december 2021 om 18:05

    Eerst al die flitspalen maar eens elimineren

    Login om te reageren
    • werf76 zegt

      24 december 2021 om 10:28

      Nee, nog veel meer neerzetten. Anders gaan mensen sowieso niet zachter rijden. Scheelt al een boel.

      Login om te reageren
  5. potver7 zegt

    23 december 2021 om 18:44

    Leuk die getalletjes, maar wat zegt het nou helemaal? Dat een kwart van de dodelijke ongevallen een bermongeval was, maar er wordt niet genoemd hoe vaak dat een, volgens de regeltjes, onveilige berm was. Wie weet vallen veel van die slachtoffers op plaatsen waar met de berm zelf niet zoveel mis is, maar mensen sneller afgeleid worden door iets op of naast de weg. Onduidelijk is dus ook hoe ver dat percentage zal dalen als alle bermen aan de eisen zouden voldoen. Kosten-batenanalyse anyone?

    Wie weet helpt het wel als we alle bermen bestraten met rubberen stoeptegels. Een grintbak schijnt ook te helpen.

    Login om te reageren
  6. DeWitteCondor zegt

    23 december 2021 om 18:59

    Zal wel weer een hoop geld kosten en een stukje natuur. Als je gewoon normaal doet beland je niet in de berm. Wat een nonsens dit weer. Laten we overal kussentjes en stootbanden neerzetten anders. Handig ook voor als de Tour weer eens doorNL gaat.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      23 december 2021 om 19:01

      Ik ben geen xenofoob maar wat heeft “de Tour” nou in Nederland te zoeken?

      Login om te reageren
      • DeWitteCondor zegt

        23 december 2021 om 21:16

        @mashell: https://www.touretappe.nl/tour-de-france-historisch/tour-de-france-nederland/

        Login om te reageren
    • tinnemans zegt

      23 december 2021 om 19:45

      Fantastische reactie @dewittecondor! Goeie oefening ook voor het kerstdiner op 2e kerstdag waar je dit jaar wederom ‘die oom met die opmerkingen’ bent. 👍

      Misschien, echt heel misschien zijn die bermen er voor die momenten dat er iets misgaat? En dan is een beetje vrije uitloop net zo fijn voor jou als het voor die droge kalkoen van €2.75 / kg was geweest.

      Login om te reageren
      • DeWitteCondor zegt

        23 december 2021 om 21:14

        @tinnemans: ok bedankt.

        Sinds wanneer is de berm er ‘voor als er iets misgaat’? Dat is toch betutteling op en top?

        Leuke reactie, maar inhoudelijk kan ik er niet zoveel mee, anders dan dat jij kennelijk lijkt te vinden dat dit een goed idee is.

        Login om te reageren
        • tinnemans zegt

          24 december 2021 om 07:17

          @dewittecondor: Sinds wanneer? Ehm, langs de snelweg in elk geval al sinds midden jaren 80. Ik ben niet oud genoeg om het van eerder te weten. Secundaire wegen weet ik niet, maar dikke beuken zie je alleen nog op oude wegen vlak langs het asfalt staan. Dat moet je toch haast weleens opgevallen zijn. Scheelt bij stormen ook takken en stammen over de weg, zodat hulpdiensten gewoon hun ding kunnen doen. Wat jij betutteling noemt is gewoon common sense en zeker niet iets nieuws.

          Login om te reageren
          • DeWitteCondor zegt

            24 december 2021 om 12:46

            @tinnemans: ik denk dat dit vooral een mening is van een select groepje mensen in NL. Weet niet of je wel eens in het buitenland komt, maar afgezien van een vangrail links en rechts zijn de bermen daar niet bedoeld als een soort vangnetje. Dus dit is geen breed gedragen gedachte en zeker ook geen bestaande praktijk. Dat van die dikke beuken heeft vooral te maken met kapvergunningen in de praktijk aangezien die zeldzaam zijn in NL. In mijn ogen typisch weer een discussie die alleen in dit landje kan opkomen.

            Login om te reageren
            • potver7 zegt

              24 december 2021 om 14:32

              Dat is toch ook precies wat er in het artikel staat? Als er geen ruimte is voor brede bermen, dan is het raadzaam om obstakels af te schermen met bijvoorbeeld een vangrail. Precies wat jij dus in het buitenland ziet.
              Dat jij in het buitenland geen 13 meter brede bermen ziet, wil niet zeggen dat die er niet zijn of dat dat daar niet ook de norm is. Alleen is het in de meeste buitenlandse streken een stuk lastiger te realiseren, bijvoorbeeld doordat het niet overal zo mooi vlak is als hier. Maar bijvoorbeeld in Frankrijk zie je dat recent gerenoveerde snelwegen aanzienlijk bredere vluchtstroken én bredere bermen krijgen dan voorheen.
              Hoezo geen breed gedragen gedachte, hoezo een typisch Nederlandse discussie?

              Ik zou zeggen: zet die fles azijn even weg en pak een biertje. Gezellige kerst gewenst, ook voor je familie! :)

              Login om te reageren
              • DeWitteCondor zegt

                24 december 2021 om 17:45

                @potver7: poehee het zit je vrij hoog he? Ik weet niet waarom de fles azijn erbij gehaald moet worden. Volgens mij is dit een autosite waar bij ieder artikel meningen worden gegeven.

                Denk je nou echt dat men in het buitenland zo’n bermenbeleid heeft? Franse tolwegen wellicht, maar dat is commercieel en ongetwijfeld onderdeel van de aanbesteding. Ieder heeft recht op zn mening maar wat jij verkondigd is klinklare onzin. De meeste eurolanden hebben geen cent om aan hun reet te krabben, laat staan om geld in bermen te stoppen

            • tinnemans zegt

              24 december 2021 om 16:18

              @dewittecondor: Een heel select groepje, de gezelligheidsvereniging Rijkswaterstaat. Lees vooral ook de reactie van @Potver7 en ga ook eens met de auto naar Spanje.

              Login om te reageren
              • DeWitteCondor zegt

                24 december 2021 om 17:48

                @tinnemans: misschien moet je het artikel beter lezen. We hebben het hier over N-wegen. Niet (commercieel aangelegde) (tol)wegen.

              • tinnemans zegt

                24 december 2021 om 19:08

                @dewittecondor: Het artikel heeft het over zowel snelwegen als N-wegen. Misschien moet je zelf beter lezen?

              • DeWitteCondor zegt

                24 december 2021 om 19:40

                @tinnemans: precies. En jij vergelijkt het met snelwegen in het buitenland. Of zie jij op B wegen daar soms ook vangrails staan?

              • tinnemans zegt

                24 december 2021 om 21:22

                @dewittecondor: Ja, best regelmatig, zeker op plekken waar de verkeersintensiteit vergelijkbaar is met Nederland. En ook brede bermen daar waar de ruimte dat toelaat. Ik snap echt niet waar je het idee vandaan haalt dat het hier zo vreselijk anders aan toegaat dan in andere landen, op de logische verschillen in landschap en bodemgesteldheid na. Als wegbeheerders de kans krijgen proberen ze wegen veilig aan te leggen en goed te onderhouden en jij doet net of dat raar is.

              • DeWitteCondor zegt

                24 december 2021 om 21:50

                @tinnemans: heb ik gezegd dat onderhoud aan wegen raar is? Je zuigt gewoon dingen uit je duim om maar een weerwoord te hebben.

                Genoeg gezegd over deze bermpolitiek.

              • DeWitteCondor zegt

                24 december 2021 om 17:59

                @tinnemans: oja en zelfs als iedereen binnen RWS deze mening is toegedaan is het alsnog een erg select clubje. Of denk je dat de gemiddelde belastingbetalende burger hier geld in wil stoppen? Lijkt mij sterk eerlijk gezegd

              • tinnemans zegt

                24 december 2021 om 19:09

                @dewittecondor: Ah.. je zit weer in rare-oom modus. De verdediger van de belastingbetaler. Grapjas. Ik betaal met alle plezier belasting voor een goed wegennet.

              • DeWitteCondor zegt

                24 december 2021 om 19:41

                @tinnemans: ok goed argument. Je hebt me. Wellicht ook de fles azijn nog even noemen, dan zijn we compleet

              • tinnemans zegt

                24 december 2021 om 21:26

                @dewittecondor: Als je belooft op tehouden met te doen alsof je de volksvertegenwoordiger bent van ‘de belastingbetaler’ noem ik je alle smaken azijn die je maar wilt. En ga nou maar een goed glas wijn voor je inschenken, het is kerstavond, oude zeurpiet. Geniet een beetje.

  7. SickDon zegt

    23 december 2021 om 19:51

    Ja begrijpelijk met al die flits palen onnodige borden en stilstand flits auto’s je zal er maar tegenaan rijden.

    Login om te reageren
  8. mustang750supersnake zegt

    23 december 2021 om 19:52

    als je nou gewoon normaal rijdt, niet op je telefoon zit en respect voor je medeweggebruikers toont….gebeurt dit niet…

    Login om te reageren
  9. jippie zegt

    24 december 2021 om 08:08

    Mooi excuus om nog meer bomen in Nederland om te hakken voor de biomassa centrales. Mensen zouden zich wat meer bezig moeten houden met autorijden i.p.v. zich te laten afleiden door allerlei digitale frutsels. Dan rij je ook echt niet zomaar de berm in.

    Login om te reageren
    • jeroenm83 zegt

      24 december 2021 om 13:07

      Exact dit hierboven (biomassa) zei ik gisteren tegen mijn ouders die dit nieuws al meldden.

      Pak nou eens aan:
      -drank
      -drugs
      -lachgas
      -mobiel
      -debiele schermen ipv voor de handliggende knoppen

      En anders heb je gewoon een Darwin-award te pakken en (over)belast je de zorg.

      Login om te reageren
      • tinnemans zegt

        24 december 2021 om 16:24

        @jeroenm83: Dat lijkt me echt allemaal geen taak voor Rijkswaterstaat. Maar als die dingen je zo dwars zitten, ga de pokitiek in, wordt beleidsmedewerker bij justitie, ga rechten studeren maar stop alsjeblieft met jammeren vanaf de zijlijn.

        Login om te reageren
        • DeWitteCondor zegt

          24 december 2021 om 19:49

          @tinnemans: wellicht kun je eens normaal reageren. Jeroen geeft hier gewoon een mening en je komt weer met termen als jammeren aanzetten. Volgens mij is de fles azijn eerder op jou van toepassing.

          Het gaat er niet om of het taken voor rws zijn. Het gaat erom waar geld, aandacht en middelen beter besteed zijn. Net als ik vinden veel reageerders hier dat dit soort beleid onzin is. Maar die mening mag van jou niet verkondigd worden kennelijk. Misschien iets minder op de man, en inhoudelijk iets zinniger

          Login om te reageren
    • tinnemans zegt

      24 december 2021 om 16:22

      @jippie: Die norm van de berm is er al echt jaaaaaren. Dit is geen nieuw iets, het is een nieuwe inventarisatie, net zoals ook bruggen gecontroleerd worden.

      Login om te reageren
      • jippie zegt

        24 december 2021 om 18:25

        Dat zal best. Ze zijn al langer bezig om van Nederland een ontzettend lelijk land te maken.

        Login om te reageren
  10. kminne zegt

    24 december 2021 om 13:35

    Wie gaat er nou ook in de berm rijden.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North