Eerder deze week plaatsten we een filmpje waarop een testauto van Ferrari te zien was. Heftig gecamoufleerd en reden tot flink wat speculatie op het wereldwijde web.
Welnu, Autoblog zou Autoblog niet zijn als we de geruchtenstromen niet voor je in de gaten hielden. En dus werd onze speurneus Robbie aan het werk gezet om uit te zoeken waar we het nu eigenlijk over hebben. Hij kwam een aantal berichten tegen waarvan het volgende het meest aannemelijk lijkt.
Het zou gaan om een opvolger van de Ferrari 612 Scaglietti, die een bredere neus krijgt in de lijn van de 458 Italia. De auto wordt volgens de berichten voorzien van niet-permanente vierwielaandrijving en een “liftback” achterklep in plaats van een normale kofferklep. De foto’s schijnen komende week bekend te worden (of niet). De planning is dat dit model in 2011 op de markt komt en dat het misschien al in Parijs aan de wereld getoond gaat worden. Dat zou dus een jaar eerder zijn dan Ferrari destijds liet weten.
Daarnaast wordt er weer veel gesproken over een 599 “Spider” die op Pebble Beach waarschijnlijk zijn (besloten) debuut beleeft. Deze zal worden voorzien van de motor uit de 599 GTO en een soft-top, maar zal ondanks de dakconstructie ongeveer net zo zwaar worden als de normale 599. Met het dak dicht zal de topsnelheid gelimiteerd worden, waarbij wordt gesproken over een beperking tot 130 kilometer per uur maar dat lijkt ons wel erg traag. De auto zou gebouwd worden in een gelimiteerde oplage van 70 tot 100 stuks en zou al getoond zijn aan de dealers tijdens een dealermeeting in Maranello. Ook zouden deze dealers daar al details hebben ontvangen over de 612 opvolger. Kortom: er staat een hoop te gebeuren voor de Ferrari liefhebber, zodra er meer bekend is lees je het natuurlijk op autoblog!
Foto van jackyenjacky via autojunk.
BJ zegt
Met het dak dicht gelimiteerd op 130… moet dat niet dak open zijn?
robbie zegt
@BJ: nee, met het dak dicht. Een Murcielago Roadster is met dak dicht ook gelimiteerd.
Omdat het dak een soort tentzeiltje is kan je er niet te hard mee rijden. Als je namelijk te hard rijdt waait het dak er anders vanaf…
dd zegt
@BJ: nee omdat het dak geen hogere snelheid kan hebben, als hij open is kan dat wel… geld bijvoorbeeld ook voor de 550 barchetta
Tomaasss zegt
die 458-lichten passen niet op zo’n ontwerp… :?
Pantoffeldier zegt
Als ferrari nou eens oprot met die überlelijke koplampen, dan mogen ze van mij auto’s blijven bouwen.
Die 458-Italia lampen zijn toch echt verschrikkelijk, of heb ik dat?
joostmeister zegt
@Pantoffeldier: ik heb het zelfde, ouwe ferraris waren al niet het je van het, maar met die nieuwe koplampen is het al helemaal niets.
ascari15 zegt
Kan niet wachten tot er weer een nieuwe ferrari is.
Ben benieuwd wat er voor nieuwe technieken zijn.
Hupke zegt
De 612 vond ik nu net nog een van de mooiere Ferrari’s.
De rest vind ik ofwel spuuglelijk ofwel gewoon nog aan te zien zoals de California en de 599.
En aan de foto’s te zien is daar toch een neus die serieus bewerkt is.
koos zegt
Gezien Ferrari’s vermeende doelstelling van 40% uitstootreductie plus daarbij vierwielaandrijving durf ik wel een voorspelling te doen over elektrische aandrijving op de voorwielen.
Megakix zegt
Een nieuwe 612 wordt idd wel eens tijd; hoewel het model nog steeds tot de droomverbeelding spreekt ! Een V12 en ruimte voor 4 personen, geweldig decadent!
Edman zegt
@Megakix:
Pff, ruimte voor 4 personen… Met z’n vieren naar de Franse riviera doe je toch liever niet in een 612 kan ik je vertellen.
Maar oke, geweldig decadent is die zeker! Al helemaal vergeleken met die wanstaltige 599!
BaySideBlueBoy zegt
Ik ben vooral benieuwd hoe Ferrari bij de 599 Spider de kenmerkende C-stijlen met luchtstroomopeningen gaat vormgeven. Het moet natuurlijk wel enigszins op de 599 GTO lijken.
robbie zegt
@BaySideBlueBoy: daar schijnt Ferrari idd een zeer ingenieuze oplossing voor bedacht te hebben!
BaySideBlueBoy zegt
@robbie: Dus toch geïmplementeerd, verklaart gelijk de begrensde maximum snelheid. ;)
Moet er niet aan denken hoe het eruit kan gaan zien als de wind iets te veel vat krijgt op je dure Ferrari tentje. :D
robbie zegt
@BaySideBlueBoy: daarom mag je met de tent erop ook niet harder dan 130 km/u ;)
Fernando en Felipe zegt
In oktober vorig jaar schreef ik al dat ik verwachtte dat de opvolger al in 2011 zou komen. Zit er met mijn Ferrari-kennis niet ver van af. Over een maand zie ik in mijn “weekje Maranello” wel weer een aantal prototypen rijden…….Ook de F10 zal rond die tijd nog getest gaan worden. Kan niet wachten…….
JPM zegt
Als, zou, zou, zouden, als, als. Wat hebben we daar aan?
lambo4all zegt
Dit zijn echt de wagens waar ik samen met de Pagani C9 het meest naar uit kijk!!
Robert zegt
Kan dit geen Maserati zijn?
Eric zegt
@Robert: Ik dacht ook aan een Maser, daar de GT(-S) al lang meegaan en nog geen opfrissing hebben gekregen. Maar ja, een 612 is wel nodig gezien het grote aanbod op de markt van dit type voertuigen.
599 spider, waarom geen dak zoals de 575 waar je wel een normale snelheid mee kan halen.
spykerboy zegt
mmhmm klinkt spannend :P vorig jaar nog in een 612 mogen rijden, is echt super, aleen neit zoveel geluid zoals je verw8 van een ferrari, echt een cruiser, hopelijk word dat bij de opvolger anders
joostmeister zegt
oud= alles na de 575m
Vinny_93 zegt
Beter maken ze een Targa of een hardtop. 130 in een Ferrari, waar gaat het heen met de wereld…
Offtopic: Die Ford(?)-reclame is echt irritant als je wilt posten.
Dawg zegt
Zal wel eerder 130 mile/h dan 130 km/u zijn ;)