
Stukje bij beetje komen we steeds dichter bij de oplossing van het Lambo-raadsel. Dachten we na de eerste teaser nog over een Murcielago LP640 SuperVeloce, na de tweede teaser begon de mogelijkheid van een vierdeurs Lamborghini wel erg realistisch te worden. Volgens de laatste berichten gaat het inderdaad om een vierdeurs conceptcar, een productieversie moet het op korte termijn opnemen tegen de Aston Martin Rapide, Porsche Panamera en Audi A7.
Op de autoshow van Parijs zal de vierdeurs Concept debuteren, volgens insiders is de auto echter zo goed als productieklaar. Naast de V-10 Gallardo en de V-12 Murcielago zal deze vierdeurs coupé een derde modellijn van het Italiaanse merk worden.
De vierdeurs Lambo krijgt een motor voorin en de beschikking over four-wheel drive. Het vermogen is nog onbekend, maar de productieversie zou wel eens het minste aantal pk kunnen krijgen van alle modellen die Lamborghini nu biedt. De vierdeurs zou dan een kleinere motor krijgen dan de 5.0-liter V-10 uit de Gallardo, wat op zich geen gek idee is als je kijkt naar de groene trend… Maar het is wellicht tegenstrijdig met eerdere berichtgeving rondom de V10 en V12 motoren. Hoorde ik iemand over een Audi V8?
Volgens Automotive News, die zich baseert op bronnen binnen Lamborghini, zal de vierdeurs Lambo een volledig aluminum chassis krijgen. Ditzelfde platform zal worden gebruikt in de volgende Audi A8. De Rapide, die volgend jaar op de markt komt, krijgt een vergelijkbaar aluminum chassis. De Panamera en Audi A7 krijgen waarschijnlijk een stalen platform.
Lamborghini wil per jaar ongeveer 3.000 units produceren, hetzelfde aantal als Aston Martin plant met de Rapide. Porsche wil minimaal 20.000 Panamera’s per jaar maken en Audi denkt aan 30.000 units per jaar.
UPDATE: Lamborghini heeft de naam Urus en/of Ursus geregistreerd en daarmee lijkt het zeer waarschijnlijk dat dat de naam van de nieuwe vierdeurs coupe van Lambo wordt. Urus is een inmiddels uitgestorven, erg grote rundersoort.
bye bye rapide!
Wat kunnen ze goed jokken bij lamborghini, Ze hadden toch echt tot voorkort gezegt dat er helemaal geen mogelijkheden waren om de productie uit te breiden!
Kunnen we gelijk ophouden om de rapide te vergelijken met de panamera!!! (de productie aantallen spreken voorzich)
Och, ze gooien er gewoon de V12 TDI in!
wow.. ben benieuwd.. echt een goeie stap van lambo
alle coupe’s zullen zich dan voornamelijk nog steeds op prijsniveau onderscheiden als je het mij vraagt:
A7, BMW de nog iets concept, Panamera (die niet in Parijs staat), Rapide en als duurste de Lambo lijkt me
@joren: inderdaad, de Panamera kunnen we beter vergelijken met de komende Audi A7. Of met een Mondeo natuurlijk;)
logisch.
Nog een dikke audi erbij…
vette shit! ik ben benieuwd
@ autoblogger
haha wat zijn we weer lollig .
Alu chassis, quattro… Klinkt als een A8 in Armani.
@Solstice;
Met de spijker op zn kop geraakt.
Jammer, maar ik denk dat het noodzakeljk kwaad is.
wordt dan volgens mij een gelamborginiseerde Audi A7. Maar gaat het dan de overname van VW door Porsche wel overleven? Duldt Porsche nog een concurrent in eigen huis? Als de R8 al een bedreiging voor de 911 is…
@Solstice als ik het bericht lees zou ik eerder zeggen dat de a8 een lambo in casual kleding wordt..
Panamera (ok en A7) een stalen chasis? Geen idee hoeveel het kost en wat het gewichtsvoordeel is…. maar klinkt erg raar. Te vergelijken met de A8 en Phaeton…?
Waarom zie je de Panamera dan al tijden testrijden, en heeft niemand nooit een spypic van dit apparaat gezien?
Dan graag wel een Avant.
Waarom?
Waarom zie je de Panamera dan al tijden testrijden, en heeft niemand nooit een spypic van dit apparaat gezien?
misschien de bevestiging dat je hier nog meer te maken hebt met een opgewaardeerde audi… helaas
mwah… had liever nog een supercar gewild, en geen coupe…
Ik hoop nog steeds op een supercar met motor voorin, een beetje à la 599.
Maarja, zolang er nog niets officieel is, blijf ik duimen.
Ferari is dan een fiat als Lamborghini een Audi is
Ben nu toch wel benieuwd wat ze hiervan gaan maken. Een 4 deurs Murciélago…….een 4 deurs Gallardo, of toch een geheel nieuw design.
@GeoBem007
Haha, ja inderdaad, gooi die V12 TDI er in:P Als er een groen tintje aan moet zitten, maak er dan een diesel van:D
Iedereenhad natuurlijk allang kunnen weten dat het een vierdeurs moest zijn.
Ze mogen dan wel mager zijn maar Winkelmann heeft echt een vierdeurs NODIG voor zijn bitches.
Ben heel benieuwd naar het concept. Lamborghini is een sportwagenmerk. Een 4-deurs is toch echt andere koek.
@ prop Zijn in een jouw ogen alle Lambo’s opgewaardeerde Audi’s ?
Hahahaha, LOL @ vincent#1 !
Ehhh,lambo heeft ervaring met 4 deurs coupe….kijk het maar eens na…1968…350PK en bijna 260 km/u…dat zijn pas cijfers voor die tijd…
Ik ben zóó benieuwd naar deze auto, echt als nooit te voren.
@wow: dus jij bedoelt dat Ferrari een groot deel van de onderdelen en knowhow bij Fiat vandaan haalt en dat ze zelfs elkaar beconcurreren met een aantal van hun modellen?
Want daar ligt in dit geval de link tussen Lamborghini en Audi…
3-cilinder bi-turbo!
@ DAT
Nee zeker niet.. maar het is aannemelijk vanwege een aantal verdachte overeenkomsten die in een aantal posts worden genoemd… hoe jammer ik het ook zou vinden
dit is de doodsteek voor de lamborghini’s die feruccio ooit voor ogen had. een aluminium spaceframe van audi A8 betekent natuurlijk dat er helemaal niets meer van lamborghini op die urus zit. alles zal uit de schappen van audi komen. er komt zeker weten geen murci V12 in deze urus. want omzetten naar de nieuwe spaceframe zal onnodig veel kosten. triest maar waar.
hmmz.. ik denk een Bi-Turbo V8 of een supercharged V8 (nieuw ontwikkeld), de V12 TDI uit de Q7 lijkt me niet echt waarschijnlijk…en de 3.0 TFSI al helemaal niet. :D
Wellicht gewoon de 4.2 V8 uit de RS4 + een nieuw ontwikkelde V8 die kunstmatig wordt beademd?
Voor Lamborghini zou de nieuwe A4/A5 platform wel erg geschikt zijn. 4wd en een redelijke gewichtsverhouding (voor/achter). Beter dan de huidige A6 of A8 hoewel die qua ruimteaanbod beter teverkopen zijn in die klasse.
Of Lamborghini komt met een platform wat ook voor de A6/A7/A8 gebruikt gaat worden. Hierbij zal de motor ook wat meer tussen de voorwielen hangen in plaats van ervoor.
Zal wel beetje een concurrent worden voor de Bentley Continental…
Als ze hier een diesel in gooien wordt ik strict pro-Ferrari.
Ik zie ze er bij Audi AG nog wel voor aan om er een 2.7 TDI uit een A6 in te lepelen. Als het een diesel móét zijn, hoeft het van mij niet.
Ik denk: ik zeg het even.
Jammer, zeer jammer.
Lamborghini is een prachtig sportwagen merk en een Lambo wordt gekocht als weekend auto. Een 4-deurs coupé lijkt mij dan ook sterk overbodig imo.
@ audisport.be
Lamborghini maakte al een monstersuv voor audi er aan te pas kwam, ken je klassiekers niwit
Frua bouwde al eens een vierdeurs Lambo op basis van een Espada. Mooi? Mwah…
Oordeel zelf: http://www.lamborghiniregistry.com/Espada/Espada2/EspadaFrua.html
Aan de hand van de remmen op die teaser, denk ik niet dat het een echte supersportwagen wordt.
wie zag dat aankomen?
@jeroen, dan moet jij wel geweten hebben dat de lm 001 en 002 bedoelt zijn om legereenheden door de sahara te sleuren. niet echt een weekendtripje lijkt me dat… misschien voor jou wel, ieder zijn hobbies natuurlijk….
echt ik vind dit zulke onzin, waarom nou weer een 4 deurs :-S ze pakke gewoon een s8 met een lambo uiterlijk. ik vind dit heeeeeeeeeeel laag van lamborghini. Blijf gewoon sport auto’s en tractoren bouwen en geen domme marketing stunts.
De A7 komt gewoon op het volgende MLP-platform van de A6. Als deze lambo op het platform van de volgende A8 komt wordt dit wel een gigantisch groot gevaarte! Wees niet bang dat de motoren regelrecht uit een Audi komen, ze maken heus wel speciaal een moter voor deze auto. Een V10 of V12 zou trouwens dan moeten wel passen…
@tommy
ik geloof er niks van… VAG opereert als een hedgefund en maakt een klassieke merk als lamborghini kapot door het korte termijn denken. lamborghini hoort minimaal een eigen platform te hebben met eigen motoren, potverdikkie nog eens aan toe zeg!
Ben erg benieuwd!!!
Valt me vies tegen van Lamborghini. In mijn ogen hoort een 4 deurs niet bij dit merk, helemaal niet. Juist door de wagen 4 deuren te geven, mist hij die extreemheid van een echte Lambo. Hoe ga je ooit zo’n strak design kunnen maken icm 4 (bruikbare) deuren? Ik denk het niet.
En ik smeek echt dat ze zich houden aan hun “Steek CO2 regels maar in je reet”-stijl houden. :) Gewoon een V10 of V12 erin, dat compenseert de schade als 4 deurs coupé weer een beetje.
Twee deur coupés en traktoren, dat is wat Lamborghini hoort te maken. ;)
Aston en Lambo zijn stoer bezig, zolang ze een beetje trouw blijven aan het concept en geen zwakke V6 dieseltjes gaan leveren of zo (Porsche en Audi…) of ze in grote aantallen gaan produceren (Porsche en Audi…).
@sebastianchubasco: Tot nu toe heeft Audi het anders nog ongelovelijk goed voor met Lamborghini, het zijn nog steeds dikke supercars met een eigen moter, platform (ja de R8 leent die van de Gallardo). Goed dat ze er zo veel geld in pompen, kunnen andere merken nog wat van leren. Zonder de overname van Audi zouden ze misschien helemaal wel niet meer bestaan!
Heiligschennis! Lamborghini hoort extreme sportauto’s te maken met een dikke V12 achterin, geen auto’s voor managers die per se Lamborghini willen rijden! Ik hoop echt dat ze hun eigen CO2-citaat (steek die CO2 mar in je reet) in stand houden!
4 deurs ??
dat kan helemaal niet .. want dat is nog nooit zo geweest ..
dus mag het ook niet ..
Ik snap niet dat iedereen zich bij voorbaat al afkeert tegen een nieuw model van Lamborghini.. Hoezo ‘past niet bij het merk’en ‘heiligschennis’? Kijk even hiernaar:

Ik denk trouwens dat er eerder een diesel in de Panamera ligt dan in deze Lambo.
@ sebastianenzenz
Dus? Gebouwd is gebouwd…. dus wat is het probleem? Als je geen 4 deurs lambo wilt word je niet verplicht ‘m te kopen hoor.
Zo zo, uit de fabrieken waar een stier opstaat zal steeds meer en meer bullshit uit komen rollen. Niet alleen ga je straks meer en meer een gerebadgede Audi krijgen, wat eigenlijk weer een gerebadgede VW is dat ook nog onderdelen aan Skoda en SEAT uitleent, maar je mag daar ook nog het dubbele, zo niet het drievoudige er voor betalen…
En daar hebben we VAG allemaal voor te danken! Kids, say: “thanks VAG”…
Wat zijn de meeste van jullie een stelletje aanstellers zeg!
Wat Tommy schrijft is waar; als Audi er niet was geweest, dan bestond Lamborghini waarschijnlijk niet eens meer. Kijk eens wat voor moois Audi Lamborghini al gegeven heeft. Diablo 6.0 (beste en imho mooiste Diablo) Murcielago, LP640, Gallardo (Spyder, Superleggera) en nu de LP560-4.
Ik ga er vanuit dat ze niet historie van Lamborghini negeren en weer een extreme auto hebben gemaakt.
-edit: nutteloze bijdrage-
Een coupe maakt mij niet zoveel uit, zolang het merk wel wat bij hun roots blijft. de auto moet wel sportief blijven ogen en ook sportief zijn. Maar duimen dat er iemand binnen het concern is die het ook zo ziet, anders krijgen we zometeen een Urus met een v6 of v12 diesel en led strips als dagrjverlichting. misschien leuk voor de dieselboeren en grijze massa volk onder ons, maar van dit soort merken ga je niet met dat soort dingen kloten.
Ursus word het vast niet dat is een bekend vodka merk
@pfranze: helemaal mee eens! Alle vorige eigenaren van Lamborghini maakten er een zootje van of hadden goede bedoelingen maar geen diepe zakken. Audi heeft Lamborghini keurig op de rit. De identiteit is behouden, kwaliteit met sprongen vooruit en ze schrijven al enkele jaren zwarte cijfers. Ik zeg: hulde!
Degenen die menen dat een vierdeurs Lambo historisch niet verantwoord is, hebben alleen gelijk in het feit dat het de eerste vierdeurs gaat worden. Voor het overige negeren ze wel het karakter van auto’s als de Espada, Jarama, Islero etc. Hoezo, geen echte Lamborghini? Als je historisch besef begint bij de jaren ’90 misschien…
Geen Urus, maar Estoque?
http://www.worldcarfans.com/9080925.008/speculation-lamborghini-estoque-name-uncovered—4-door-concept-teasers-merged