• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Nieuwe Mercedes-AMG E53: 585 pk met dikke zes-in-lijn

Auteur: RubenPriest, gepost 11 maart 2024 om 10:46 – 23 Reacties

Nieuwe Mercedes-AMG E53: 585 pk met dikke zes-in-lijn

Mercedes-AMG heeft een nieuwe plug-in hybride voorgesteld in vorm van de E53.

Kom maar door met die PHEVs. Met het Nederlandse belastingklimaat is dit vooralsnog de voordeligste manier om een nieuwe auto te rijden met een dikke verbrandingsmotor zonder al te grote BPM-boete. Mercedes-AMG stelt de nieuwste telg voor met de E53, verkrijgbaar als sedan en als estate.

Specs

De nieuwe E53 combineert een drieliter zes-in-lijn benzinemotor met een elektromotor. Het systeemvermogen bedraagt 585 pk en 750 Nm aan koppel. Met Race Start heb je zelfs kortstondig toegang tot een piekvermogen van 612 pk. Met een sprint naar 100 km/u in slechts 3,8 seconden heb je niet veel meer nodig. De topsnelheid is elektronisch begrensd op 280 km/u, mits je het optionele AMG Drivers Package aanvinkt.

De 120 kW sterke elektromotor is geïntegreerd in de AMG SPEEDSHIFT TCT 9G versnellingsbak. Dit is een stukje hoogstaande techniek. Door de elektromotor in de transmissie te proppen heeft Mercedes-AMG ruimte kunnen besparen. De versnellingsbak zit er toch al. De elektromotor alleen is al goed voor 480 Nm aan koppels.

Waar de C63 een beetje een tegenvaller is met zijn viercilinder, heeft de E53 -gelukkig- twee cilinders meer. Zo’n zespitter draagt niet alleen bij aan rijcomfort, maar helpt ook in de beleving. Auto’s kunnen al saai genoeg zijn tegenwoordig. Gelukkig snappen ze dat bij Mercedes-AMG.

100 kilometer elektrisch rijden

Omdat het een plug-in hybride betreft kun je ook lief zijn voor de boompjes en de bijtjes. Tot 140 km/u is het mogelijk om volledig elektrisch te rijden. De 28,6 kWh grote accu zorgt voor meer dan 100 WLTP elektrische kilometers. Met koud weer en regen moet 60 echte kilometers ook wel lukken.

De PHEV kan 11 kW publiek of thuisladen. Snelladen kan ook tot 60 kW. De batterij van 10 tot 80 procent laden is in ongeveer 20 minuten gedaan. Je ziet steeds vaker dat plug-in hybrides uitgerust zijn met de mogelijkheid tot snelladen. In de praktijk gebruik je het misschien niet heel vaak, maar het is fijn dat het kan.

Rijgedrag

Om er geen sompige zware hybride van te maken heeft Mercedes-AMG serieus werk gemaakt van het onderstel met de E53. De boel is flink verstevigd met een stijver resultaat. Er zitten ook een aantal extra verstevigingen op de auto, waaronder op de achteras, voor betere stabiliteit en rijprecisie.

En verder

Standaard staat de nieuwe Mercedes-AMG E53 op 19 inch jetsers. Optioneel kun je voor 20 of zelfs 21 inch shoppen. De AMG herken je verder aan zijn eigen grille en vier uitlaatsierstukken.

In het interieur kun je het MBUX Superscreen bestellen zodat de passagier ook wat te doen heeft. In een gewone E-klasse ga je het niet vinden, in de E53 wel: het AMG Performance menu met het optionele AMG Track Pace. Dit laatste is natuurlijk kolder in een E-klasse AMG, wat moet je in vredesnaam op het circuit zoeken met deze auto.

Elektrisch verstelbare AMG sportstoelen zijn standaard. Optioneel kun je ook elektrisch verstelbare kuipstoelen krijgen. Kers op de appeltaart is een meesturende achteras, standaard op de E53.

Nieuwe Mercedes-AMG E53
Nieuwe Mercedes-AMG E53
Nieuwe Mercedes-AMG E53
Nieuwe Mercedes-AMG E53

De nieuwe Mercedes-AMG E53 beschikt over 4MATIC+ vierwielaandrijving. De adaptieve demping in vorm van de AMG Ride Control is op zowel het gebied als hardware als software aangepast voor de E53. De sportieve knop is wat verder opengedraaid, al zal het nooit een kneiterharde sportauto worden natuurlijk.

Prijzen en beschikbaarheid van de E53 zijn er nog niet. De E-klasse met AMG saus komt er ook als Edition 1 met extra goodies en unieke badges.

Ook interessant!

  • Video: de nieuwe Mercedes-AMG E53 duikt op
  • Video: nieuwe Mercedes-AMG GT getest op de Nürburgring
  • 544 pk voor Mercedes-AMG GLE 53 plug-in hybride
    544 pk voor nieuwe Mercedes-AMG GLE 53 PHEV
  • Nieuwe Mercedes-AMG GLC: tot 680 pk en 1.020 Nm
    Nieuwe Mercedes-AMG GLC: tot 680 pk en 1.020 Nm

Nieuwste artikelen

  • Video: De slechtste vrachtwagenchauffeur
  • Dit verandert er aan jouw Tesla na de grote Kerstmis-update
  • Mercedes geeft eerste beelden van vernieuwde S-Klasse prijs
  • Gespot – V10-legendes ontmoeten elkaar in Nederland!
FacebookTweetPinLinkedIn

amg, e-klasse, e53, Hybride, Mercedes, mercedes-amg, plug-in, Video

Vorig bericht: « Denk hier eens over na voordat je een nieuwe auto koopt
Volgend bericht: Nederlanders hebben meer geld over voor allrisk autoverzekering »

Lees Interacties

Reacties

  1. mennok zegt

    11 maart 2024 om 11:15

    Ah fijn, weer de oude vertrouwde zigeunerkermis van binnen.

    Login om te reageren
    • aerohead zegt

      11 maart 2024 om 14:33

      Dacht dat Mercedes altijd wel uitblonk in ergonomie, maar dit dashboard slaat inderdaad helemaal nergens meer op.
      Ik vond het dashboard van mijn 14 jaar oude Benz altijd keurig overzichtelijk.
      Ik werd ook best wel overprikkeld als ik een keer bij een beurt een recent A-model mee kreeg.
      Het is gewoon een information overload zo’n kerstboom voor je neus.

      Login om te reageren
  2. gregorius zegt

    11 maart 2024 om 11:23

    Het is in principe technisch gezien een perfect auto. Perfect technische combinatie voor de luxe papa. Snelheid als het nodig is, maar ook gewoon zuinig elektrisch naar werk rijden om de energie van de zonnepanelen.
    2 nadelen: 1: het uiterlijk van buiten en van binnen is niet meer a la Mercedes; het lijkt nu net een Chinese auto, waar hopelijk wel alles goed in elkaar zit; maar de klasse is weg.
    nadeel 2: We weten dan MB ook een prachtige AMG v8 heeft; dus er zal een E63 zijn, waardoor dit model nooit het topmodel is en daardoor gelijk afvalt bij velen.

    Login om te reageren
    • tjorque zegt

      11 maart 2024 om 11:53

      Je vergeet dat de hybride een heel groot stuk van de koffer weg vreet… (blijft over 460L 🤣)

      Deze kofferminnende papa vind dat een grote afknapper…

      Login om te reageren
      • jaso013 zegt

        11 maart 2024 om 14:35

        Dat is schrikbarend weinig idd! Jammer wel want verder is dit een plaatje. Wel in Donkerblauw oid zonder alle opsmuk en kermis verlichting.

        Login om te reageren
      • Johanneke zegt

        11 maart 2024 om 15:47

        Kofferruimte wordt bemeten tot de hoedenplank, wat nergens op slaat in een station.

        Login om te reageren
        • tjorque zegt

          11 maart 2024 om 16:43

          In mijn Octavia van 1/3e van de prijs, die een pak smaller is en ook wat korter, is dat 610L tot aan de afdek…

          Ik vind dat bovendien wel relevant. Want als ik op reis ga, wil ik dat alles netjes onder het afdekzeil kan, zodat er spreekwoordelijk niet van kilometers ver “TOERIST” op je auto staat, voor dieven ook niet duidelijk direct waardevolle dingen zichtbaar zijn en ook geen dingen naar voor kunnen vliegen bij het remmen…

          Login om te reageren
    • machielvdd zegt

      11 maart 2024 om 12:02

      De E63 krijgt waarschijnlijk ook de zes-in-lijn in plaats van een V8

      Login om te reageren
  3. William zegt

    11 maart 2024 om 11:30

    Deze aandrijving zou perfect passen bij de Aston Martin DBX.

    Login om te reageren
    • JelmerS zegt

      11 maart 2024 om 11:40

      anders wel in de C klasse AMG. Heel apart dat je 4 cilinder hybride meer vermogen levert dan je 6 cilinder.

      Login om te reageren
    • godfather zegt

      11 maart 2024 om 16:03

      Sterker nog……..of weet je het al?

      Login om te reageren
  4. rollingstoned zegt

    11 maart 2024 om 11:31

    Komogrijs en wit. Valt me nog mee dat er geen zwarte bij de persfoto’s zit.

    Login om te reageren
  5. RobTWo zegt

    11 maart 2024 om 11:31

    Die driehoekjes als achterlichten, alsof men wil zeggen: “Pas op, een gevaar op de weg!”

    Login om te reageren
  6. Johanneke zegt

    11 maart 2024 om 11:35

    Had ik veel meer geld gehad, was deze als station mijn daily geweest. Niks domme Urus ofzo. Dit als daily, en dan allemaal veel leukere auto’s als erbij, voor de fun, maar dit voor de dagelijke kilometers.

    Doug demuro heeft er zo1 van een paar jaar oud, maar dan de gelifte versie. Ook dat, perfecte daily. Superieur aan alle 5 zits crossovers.

    Login om te reageren
    • racerx zegt

      11 maart 2024 om 15:40

      Kan ik wel volgen, die redenering. Denk dat ik een G31 Alpina B5 Touring mee zou pakken, maar dit is ook een prima ding.

      Login om te reageren
      • Johanneke zegt

        11 maart 2024 om 15:48

        Zo die Alpina’s zijn ook prachtig zeg. Enige afknapper vind ik de enorme teksten op de kont met typeaanduiding. Maar als dat het enige is waar ik op kan zeiken, zegt genoeg over hoe tof ik ze vind.

        Login om te reageren
  7. kennone zegt

    11 maart 2024 om 11:37

    Ben wel benieuwd naar het gewicht. Dat zal wel een flinke SUV waarde hebben.

    Login om te reageren
  8. Dutchdriftking zegt

    11 maart 2024 om 12:03

    Doe mij maar een donkerblauwe, dat moet toch de ultieme daily zijn!

    Login om te reageren
    • cossiekiller zegt

      11 maart 2024 om 12:52

      Inderdaad. Dit was ik ook aan het denken! De estate met zilverkleurige velgen en een bruin interieur…

      Login om te reageren
  9. Jurgen zegt

    11 maart 2024 om 12:31

    Bij Mercedes zijn ze in mijn ogen volledig het spoor bijster.

    Login om te reageren
  10. herve11f zegt

    11 maart 2024 om 13:48

    Gewicht?

    Login om te reageren
  11. por100 zegt

    11 maart 2024 om 15:01

    Volgens mij wel een stuk betere prestaties dan een 550e. Of ie in dezelfde prijscategorie komt (550e sedan kost 84K) is nog afwachten, want standaard heeft deze E53 behoorlijk wat uitrusting.

    Login om te reageren
  12. sanderkomnogeensergens zegt

    11 maart 2024 om 19:39

    Ik vind het allemaal zo saai tegenwoordig bij Mercedes.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North