• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Nog geen eisen aan elektrische ramen in VS

Auteur: Dennis, gepost 10 maart 2011 om 13:15 – 33 Reacties

Grote hond op de achterbank

Jaarlijks belanden in de Verenigde Staten minimaal 2.000 mensen, waaronder veel kinderen, op de eerste hulp met verwondingen veroorzaakt door elektrische ramen. Er zijn gevallen bekend van gekneusde vingers tot doden als gevolg van wurging.

De organisatie Kids And Cars had bij de Amerikaanse National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) een voorstel neergelegd, waarin veiligheidseisen worden beschreven waaraan elektrische ramen zouden moeten voldoen. Belangrijkste punt hierin is een “auto-reverse” functie waardoor het raam weer automatisch open gaat wanneer er bij het sluiten teveel weerstand ontstaat. Veel auto’s zijn hier al mee uitgerust, maar dit is wettelijk nog niet verplicht.

De NHTSA heeft het voorstel van Kids And Cars echter verworpen. Niet omdat de organisatie het belang zou miskennen, maar door de slechte wijze waarop het voorstel is geformuleerd. Kids And Cars gaat met de kritiek aan de slag om te komen tot een goed voorstel. Persoonlijk snap ik niet waarom de NHTSA zelf geen bindende richtlijnen opstelt. (via: egmcartech)

Ook interessant!

  • toyota elektrisch
    Toyota strijdt in de VS tégen elektrische auto's
  • Ferrari introduceert 812 VS aan trouwe klanten
  • Gespot - Deze elektrische Lotus is géén Tesla
  • Volvo XC40 Recharge Twin vs Recharge T5
    Volvo XC40 Recharge Twin vs Recharge T5: elektrisch vs PHEV

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

NHTSA, Techniek

Vorig bericht: « Saab acuut in grote financiële problemen? [UPDATED]
Volgend bericht: Facebook contest: Configureer de lelijkste Veyron »

Lees Interacties

Reacties

  1. rvssax zegt

    10 maart 2011 om 13:18

    Allemaal weer typisch amerikaans geneuzel.
    Ze moeten die kinderen gewoon stilhouden. Tevens is het bij veel auto’s al mogelijk dat je de achterste ruiten niet kan bedienen, enkel van voren.
    Dit ligt eerder bij de ouders dan bij de auto’s.

    Login om te reageren
  2. mout zegt

    10 maart 2011 om 13:20

    Zeg me dat het een fotoshop is…
    Zoveel hond, dat past nooit op je broodje hotdog.

    Login om te reageren
    • Megakix zegt

      10 maart 2011 om 13:29

      @mout: Nou ! dan mag de bakker wel een kwartiertje eerder opstaan… ;-)

      Login om te reageren
    • dotternetta zegt

      10 maart 2011 om 16:18

      @mout: Tuurlijk, kijk maar naar de schaduw van hond, op het dak van de auto. De hond is de enige mét schaduw :-)

      Login om te reageren
  3. Megakix zegt

    10 maart 2011 om 13:30

    Hae…zijn daar nog géén regeltjes voor in Amerika ????? Jemig, die lopen achter !! Wij hebben jurisprudentie en wetgeving die zó fijnmazig is, dat een ruft laten nog belast of veroordeeld kan worden…hunnie nie….

    Login om te reageren
    • Hubert zegt

      10 maart 2011 om 13:36

      @Megakix:
      Amerika loopt voorop met veiligheidseisen.
      Alleen door geknutsel van de consument worden vele veiligheidszaken ongedaan gemaakt.

      Login om te reageren
      • Megakix zegt

        10 maart 2011 om 15:58

        @Hubert: was ook lichte sarcasme…

        Login om te reageren
  4. Hubert zegt

    10 maart 2011 om 13:35

    Probleem zijn niet de electrische ramen, maar de éénknopsbediening van de ramen.
    Als een raam via de comforttoets (=éénknopsbediening) gesloten wordt, zal een klembeveiliging in actie komen als er iets tussen het raam komt.
    Maar als je de knop vast blijft houden (wat meestal het geval is) zal het raam ten alle tijde proberen te sluiten.
    Dit is expres gedaan om het ook mogelijk te maken om het raam in de winter (met verhoogde weerstand) toch te kunnen sluiten.

    Dit staat allemaal omschreven in de Amerikaanse FMVSS 118 eisewaaraan iedere fabrikant moet voldoen.
    (ook met betrekkeing tot automatisch sluiten met de afstandsbediening met of zonder toezicht)

    En er zijn schakelaartjes te krijgen op de aftermarkt die simuleren een éénknopsbediening, maar dan zonder de vereiste klembeveiliging.

    Login om te reageren
    • straatpiraat zegt

      10 maart 2011 om 17:04

      Het elektromotortje gaat naar mate het ouder word steeds meer weerstand bieden. Op een gegeven moment zal het raam dus niet meer omhoog gaan omdat de elektromotor te veel weerstand biedt. Om dit tegen te gaan hebben ze een zwaardere elektromotor gebruikt. Als de auto nog nieuw is gebruikt de motor niet al het vermogen. Zodra er weerstand waargenomen word, word het vermogen aangepast. Dus als je vaak je vinger tussen het raam doet word dat ook als weerstand gezien en duurt het steeds langer voordat het raam stopt met omhoog gaan, omdat het elektromotortje dat het raam omhoog doet steeds meer vermogen krijgt. Op een gegeven moment kneus je gewoon je vinger zo sterk is het.

      Login om te reageren
  5. meneersander zegt

    10 maart 2011 om 13:56

    Volgends mij kan je je de achterste ramen in de auto ook voor bedienen. Dus als de ouders gewoon wat beter opletten of tegen hun kind zeggen dat ze niet hun hoofd uit het raam moeten steken en dan eht raam dicht moeten doen..

    Login om te reageren
  6. midasracer zegt

    10 maart 2011 om 13:58

    De ellende is dat er niets mis is met elektrische ramen. Ok, onder water sluiten ze kort en kun je er niet meer uit, pech. Had je maar gewoon slingerraampjes of een life hammer moeten hebben. Maar vingers e.d. kunnen ook tussen de deuren komen. Het gaat erom dat je er verstandig mee omgaat. En daar gaat het in Amerika mank, dankzij de claim industrie. Huur ns een auto in Amerika, inmiddels staat de gehele dakbekleding vol met waarschuwingen. Daar zal deze ook wel weer bij komen (warning, windows may close). Wat een triest hersenloos volk. De gehele technologische vooruitgang wordt er door geremd. Vanwege de claimcultuur is o.a. Cessna gestopt met het produceren van privé vliegtuigjes.

    Login om te reageren
    • bozewolf zegt

      10 maart 2011 om 15:40

      @midasracer: Wat trek jij nou weer voor bullshit uit je reet, man?

      Cessna maakt gewoon nog 2- en 4 zittertjes hoor…de legendarische 172 is nog steeds in productie.

      Login om te reageren
      • Megakix zegt

        10 maart 2011 om 15:59

        @bozewolf: hij bedoelt het bedrijfje van die ex-topman van Philips…Roel Pieper met z’n bedrijfje in vliegtuigjes.

        Login om te reageren
      • midasracer zegt

        10 maart 2011 om 16:11

        @bozewolf: we hebben beide gelijk. Ik heb het even op wikipedia nagekeken. In 1985 is Cessna gestopt met de produktie van de kleine vliegtuigen ivm de kwetsbaarheid voor claims. Nadat in 1994 een wet passeerde die de kleine vliegtuigbouw beschermde tegen overdreven claims, zijn ze weer begonnen met de produktie.

        Login om te reageren
      • midasracer zegt

        10 maart 2011 om 16:20

        @bozewolf: Hier staat het nog een keer mooi uitgelegd. De kleine luchtvaart was bijna kapotgemaakt door de vele rechtzaken. Clinton heeft er een eind aan gemaakt:
        http://avstop.com/history/needregulations/act1994.htm
        Dit zou eigenlijk voor de hele Amerikaanse economie moeten gelden.

        Login om te reageren
  7. RoT___ zegt

    10 maart 2011 om 14:08

    Volgensmij staat er in instructieboekjes van auto’s vermeld dat objecten die de sluiting van het raam kunnen verhinderen verwijderd moeten worden? Moet er dan ook nog op het raam een sticker komen voor die kortzichtige lui, zodat ze geen claim in kunnen dienen omdat ze het niet wisten? Wat ben ik toch blij dat we aan de goede kant van de plas wonen, de kant waarbij we tenminste wel nadenken en ons zelf een keer voor de kop slaan als we een pijnlijke hand hebben omdat deze klem kwam te zitten tussen het raam. Ik vind het overigens nog knap ook dat je tussen het raam komt, hoe raar moet je in de auto zitten om een arm buitenboord te hebben en het raam tegelijk te sluiten? Dat doe ik in elk geval met dezelfde hand. Ik ga er maar even vanuit dat het in de tekst ook gaat over de ramen zonder comfortfunctie, zoals eerder gezegd hebben deze de functie dat ze vanzelf weer zakken bij een zekere weerstand.

    Login om te reageren
  8. bpc zegt

    10 maart 2011 om 14:14

    effe off topic : pfff wat is het toch saai geworden op AB zonder bvb @lincoln
    @vla ook al een tijdje niet gehoord …
    AB word mischien wat te commercieel …

    Login om te reageren
    • bakkerst zegt

      11 maart 2011 om 12:10

      @bpc:

      Als je de achterliggende website bekijkt, wellicht is men bij autoblog toch te commercieel bezig. Iedereen die reageert en een profieltje aanmaakt is alleen maar bezig geld binnen te harken voor de mannen achter autoblog. Ik ga binnenkort mijn profiel wat aanpassen zodat het wat minder waardevol wordt.. Mocht het qua commercie echt dramatisch worden dan ben ik bang dat ik uit principe óók pleite moet..

      Login om te reageren
      • bakkerst zegt

        11 maart 2011 om 12:10

        @bakkerst:

        bijna vergeten:

        http://motomedia.nl/

        Login om te reageren
      • AlwinH zegt

        11 maart 2011 om 21:27

        @bakkerst: Dat moet je me toch es uitleggen. Het is toch juist goed als AutoBlog.nl geld verdient? Dat betekent dat deze site blijft bestaan.
        En waarom zou het erg zijn als AutoBlog.nl geld verdient aan jou? Het is niet alsof JIJ er voor moet betalen? Rare principes hou je er op na.

        Login om te reageren
    • vla zegt

      13 juli 2011 om 00:45

      @bpc:
      Heeeeey ik word gemist! :D Hallo daar! :D (sorry voor het offtopic AB :P ) Tjah wat kan ik zeggen.. Ik check AB wel nog elke keer ik de tijd heb, mr reageren daar komt het meestal niet meer van, shame I know..

      Login om te reageren
  9. tjorque zegt

    10 maart 2011 om 14:24

    kom kom, hoe kan je dan verkeeragressievelingen tussen je elektrische raampje klemmen en rustig doorrijden om ze een lesje te leren?

    ik vind dat ramen perfect moeten gehoorzamen aan het knopje… dan kan je tenminste die leuke scene uit “lock stock and two smoking barrels” naspelen :)

    Login om te reageren
  10. sjazz zegt

    10 maart 2011 om 15:10

    hoe kun je dan je car-jacker wurgen?

    Login om te reageren
    • Hubert zegt

      10 maart 2011 om 15:39

      @sjazz:
      Zet zo’n hond in je auto zoals hierboven…
      Probleem met carjackers is dan vanzelf opgelost.
      (of je neemt een car-monkey natuurlijk….)

      Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      10 maart 2011 om 23:23

      @sjazz: Handwerk…

      Login om te reageren
  11. The360box zegt

    10 maart 2011 om 16:18

    Als ik me hand tussen het raam stop terwijl hij dicht gaat en hij voelt me hand gaat hij weer open, is dit speciaal ofso?

    Login om te reageren
    • Hubert zegt

      10 maart 2011 om 16:32

      @The360box: Probeer het nog eens, maar hou dan de knop ingedrukt.
      Ben benieuwd naar het resultaat.

      Login om te reageren
  12. roestvrijstaal zegt

    10 maart 2011 om 19:26

    Als je kinderen zo dom zijn om zichzelf ermee te wurgen hebben ze waarschijnlijk ook niet de noodzaak om zelf het raam te openen. Dus gewoon het slot erop !

    Login om te reageren
  13. janklaassen zegt

    10 maart 2011 om 19:55

    Hebben ze in Amerika geen veiligheidsregels oid? Als ik mijn hand uit het raam steek, en die knop helemaal open trek (zodat je niet telkens naar je toe hoeft te halen maar na 2 tikjes automatisch omhoog gaat, (of in de manuele stand gewoon die knop inhouden)(moeilijk)) gaat hij weer terug als hij mijn hand oid voelt.. Merkwaardig die Amerikaanen

    Login om te reageren
  14. Esprit_de_Flandre zegt

    10 maart 2011 om 23:22

    Leuk voor de liefhebbers van onzinnige rechtszaken…

    Login om te reageren
  15. the-budel-guy zegt

    11 maart 2011 om 11:19

    Dan zie je maar niet alleen Amerikaanse volwassene zijn DOM.
    Ook hun kinderen.
    Ik heb nog nooit het idee gekregen om m’n hand en of hooft tussen een sluitend raam te doen.

    Login om te reageren
    • Hubert zegt

      11 maart 2011 om 12:04

      @the-budel-guy:
      Ik zou zeggen, lees je tekst eens kritisch door.
      Wie is hier nu dom?

      Login om te reageren
  16. tarquesh zegt

    11 maart 2011 om 23:02

    Bij mijn bakkie gaan de ramen gewoon omhoog zonder te stoppen als ik mijn arm erdoor wurm. Bij een kennis die eens een Mitsubishi spacestar had had wel een raam beveiliging.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North