De nieuwe NSX Type S is precies datgene wat je wil van zo’n apparaat, nietwaar?
Acura, het luxemerk van Honda, heeft het doek getrokken van hun snelste en sterkste auto tot nu toe: de NSX Type S. De auto werd afgelopen weken al enkele malen geteased en collega @RubenPriest kon met jullie in dit NSX artikel de eerste gelekte details delen.
Het is een beetje bitterzoet, deze nieuwsmededeling. Enerzijds heeft Acura écht werk ervan gemaakt, anderzijds weten we dat het meteen hun laatste kunstje zal zijn. Laten we beginnen met het goede nieuws. De NSX Type S heeft een licht afwijkende carrosserie met een andere voorbumper en splitter. Het ziet er meer uit als een opfrisbeurt c.q. facelift dan een slechts een kleine wijziging voor een ander model (zoals Acura het zelf noemt).
Acura NSX Type S
Aan de achterzijde is dat ook het geval met een afwijkende diffusor en grotere spoiler. Al deze extra spoilers en grotere luchthappers hebben ook daadwerkelijk een functie. Op hoge snelheid reduceren ze lift én de koeling is beter voor elkaar. Dan zijn er nog wat hoogglans zwarte details voor de NSX Type S, de spiegels zijn bijvoorbeeld zwart. Standaard heb je nu ook een koolstofvezel dak. Als laatste is er de kleur: Gotham Grey, een lak met matte finish waar maximaal 70 exemplaren in afgeleverd worden.
Visuele présence
Deze wijzigingen geven de Acura NSX véél meer visuele présence die het originele model een beetje miste. Dat komt mede door de velgen. Deze zijn (uiteraard) gesmeed en staan nu iets verder naar buiten. Voor groeide de spoorbreedte met 1 centimeter, achter zelfs 2 centimeter. Tevens zijn er nieuwe banden ontwikkeld voor de Type S. Voor ligt er 245/35 ZR19 onder, achter meten de Pirelli P Zero Corsa’s 305/30 ZR20.
Gaat de NSX Type S dan ook harder dan een gewone? Jazeker! De V6 heeft een kleine opfrisbeurt gekregen. Zo zijn er twee nieuwe turbo’s, beide afkomstig van het blok van de Acura NSX GT3 Evo-raceauto. Deze turbo’s blazen iets (5,6%) harder mee dan de oude. Daarbij zijn er nieuwe injectoren en nieuwe intercoolers.
Ook het elektrische gedeelte is aangepakt. De batterij heeft nu 20% méér capaciteit en zorgt ervoor dat de motor ietsje meer vermogen kan leveren én dat de elektrische actieradius iets groter wordt. Hoeveel meer range, dat zeggen ze dan weer niet bij Acura. Wel dat de combinatie gezamenlijk nu 608 pk en 667 Nm oplevert. Dat was voorheen 581 pk en 645 Nm. De transmissie, een negentraps automaat met dubbele koppeling, is óók aangepast. Het opschakelen gaat nu 50% sneller dan voorheen. Ook zijn de rijmodi opnieuw gekalibreerd.
NSX Type S Lightweight Package
Maar wacht, Mike, er is meer!!! Je kunt de het fuifnummer ook nog eens uitrusten met het zogeheten Lightweight Package. Er worden prijzen uitgedeeld aan mensen die gokken dat het om een pakketje gaat met lichtgewicht onderdelen. Dan heb je een koolstofvezel motorcover, koolstofvezel interieur-pakket én keramische remschijven van Brembo. Dan kun je kiezen uit 4 kleuren klauwen (zilver, rood, zwart of oranje). Nu we het toch over het interieur hebben: een alcantara hemel is nu standaard. Daarnaast krijg je wat logo’s in de hoofdsteunen en op het handschoenenvakje.
350 exemplaren, 50 Honda’s
Alle wijzigingen hebben ervoor gezorgd dat het afscheidsmodel 2 seconden sneller is op het circuit van Suzuka. Ze hebben er behoorlijk werk van gemaakt, dus. Het is voor het eerst dat de Acura NSX als Type S komt, in 1997 en 2001 was er een Honda NSX Type S, maar alleen voor de Japanse markt.
Over markten gesproken, er gaan slechts 350 exemplaren gebouwd worden en 300 blijven er in de Verenigde Staten (en hebben een Acura-logo op de neus). De overige 50 worden verdeeld over de rest van de wereld en gaan als Honda door het leven. Daarna is het over en uit voor de tweede generatie NSX. Collega @machielvdd heeft van een man in regenjas vernomen dat er geen enkele NSX Type S naar Europa zal komen.
Meer lezen? Check dan hier onze special over de Honda NSX (NA1).
Verveel je je op het werk? Hier kun je de NSX Type S configureren!
tinnemans zegt
Wat ik me afvraag; ik las laatst dat EV’s hun volle vermogen enkel hebben bij 88 tot 100% batterijvulling, geldt dat ook voor dit soort accu’s? En zoja, is dat maximale vermogen dan niet heel erg theoretisch? Je moet de auto dan al op je lokale dragstrip lopen op te laden om dat volle vermogen te krijgen, als je een stukje ernaar toe moet rijden verlies je kostbare PK’s. En hoe groot is de kans dat je tijdens acceleratie je de accu’s volledig leegtrekt? Ben je druk bezig met inhalen en flut, een flink deel van je vermogen weg.
stefan82 zegt
@tinnemans: ging dat niet over de ID modellen van VW? Mijn Model S uit 2018 vertoont vergelijkbaar gedrag maar die afname ligt niet bij 88% maar bij <230 km resterende (weet zo het percentage niet). Van de nieuwe Plaid Model S begrijp ik dat deze nog 9.3s op de 400 meter doet bij 60% vulling. It depends dus. Voor een hybride, tja… als de accus geen kans krijgen op te laten en je belast het systeem continu volledig… dan ga je op een moment minder vermogen hebben. Ik herken dit gedrag iig van de v60 D6 modellen.
tinnemans zegt
@stefan82; Geen idee bij welke modellen dat is. Ik moest eraan denken omdat ik 3 weken geleden op een hoge bergpas, het hoogste punt ligt op bijna 2km, dus zeg ergens rond de 1700m, met m’n atmosferische motor een langzamere auto wilde inhalen. Dat ging wel, maar duidelijk veel minder enthousiast dan anders.
Het lijkt me erg irritant, en zelfs gevaarlijk, als je een substantieel deel van je vermogen kwijt blijkt te zijn op het moment dat je dat wilt aanspreken.
airditude zegt
Mooi apparaat 😍
Dutchdriftking zegt
Net als het origineel, over twintig jaar gaan we hem waarderen.
utregcity zegt
@dutchdriftking: ik waardeer hem nu al! 😎
RAW zegt
Erg fraaie auto, jammer dat Honda zichzelf in Europa volledig uit de markt geprijsd heeft en een heel beperkt modellengamma heeft (Jazz, Civic, HRV en CRV). Dan helpt zo’n NSX ook niet meer om het imago een boost te geven en verkopen aan te jagen.
chrisvis zegt
350 stuks? Gaan ze best moeite moeten doen om die verkocht te krijgen denk ik. De NSX van deze generatie is zo een beetje de unicorn vd sportwagens, ben er nog nooit 1 tegengekomen…
Frankypanky zegt
Hm,
De oude NSX zou ik in een “split second” kopen, indien ik er de centjes voor had. Deze nieuwe haalt het IMHO niet bij een Corvette C8.
Chauffeur zegt
Gemiste kans om hier Verstappen bij te betrekken zoals zij dit vroeger met Senna deden…
Ram-G-maN zegt
Idd, ze hadden Max kunnen optrommelen met witte sokken en Red Bull/Puma branded mocassins. Ze hadden het commercieel helemaal kunnen uitmelken. Gemiste kans!
utregcity zegt
@chauffeur: Honda en marketing zijn helaas geen goede combinatie. Ze hebben al zoveel laten liggen… 😭
santheman zegt
@chauffeur: dat heeft (helaas) met contracten te maken. Alpha Tauri maakt wel reclame voor Honda auto’s, maar red bull als hoofd team niet. Verstappen dus ook niet. Ik opper bij dealers al een tijdje om een Civic te wrappen in red bull kleuren, maar dan krijgen ze serieus een stevige boete. Waarom; geen idee, maar ze gaan het sowieso niet doen helaas…
kniesoor zegt
Deze NSX slaagt met vlag en wimpel voor de ‘hier-word-ik-hebberig-van’-toets. Zou er best eens mee willen rijden. Maar als ik het goed begrijp zal ik dan geduld moeten hebben totdat de Joe Es of Ee weer vrijelijk toegankelijk is voor ons, Europeanen. O en dan nog iemand vinden, die er geen probleem mee heeft, dat je een stevig rondje gaat ’toeren’ met zijn (m/v/x) beleggingsobject. Wordt vermoedelijk een uitdaginkje . . .
ffw88 zegt
‘licht’? 😂
mark383 zegt
Komt hij er ook met een Honda logo en het stuurwiel links? Of zijn alle Honda exemplaren voor de Japanse en Engelse markt?