
Wat een mooie dag in de 2013-editie van de Elfstedenoldtimerrally moest worden, liep uit op een drama.
Dit gebeurde vanmiddag op Camping ’t Hop in Wijckel, waar zo’n 650 deelnemers uit binnen- en buitenland zich hadden verzameld voor de opwarmronde voorafgaand aan de Elfstedenoldtimerrally die morgen begint. Het zou gaan om een MG uit 1938. Volgens organisator Wim Bouland was een klemmend gaspedaal de boosdoener, waardoor het voertuig zonder vaart te minderen de feesttent niet meer kon ontwijken.
Tegen de Leeuwarder Courant zegt Bouland:
“De auto is een flink eind de tent in gereden. Toch wel dertig meter”
Hierbij raakte vier personen gewond, waarvan twee ernstig. Drie zaten aan tafeltjes in de feesttent. Het vierde slachtoffer is de bijrijder van de MG. De rest van het rondje Gaasterland werd afgelast, de rally gaat morgen wel door.
UPDATE: Slachtoffers stabiel. Rally heeft groen licht.
Foto: NOS
Dus niet alleen een toyota probleempje :O
@darkpluisje: Ontopic; natuurlijk erg naar dat dit gebeurd en dat daardoor de rally word afgelast , zitten altijd weer erg mooie auto’s bij :(
@darkpluisje: niet afgelast.
@darkpluisje: Zelfde doelgroep, geen toeval.
Vasthangend gaspedaal?
Ik voel een recall aankomen!
@bozewolf: nope hij was afgeslagen en meneer had de auto onder de kap weer aan de praat gekregen helaas stond hij nog in de versnelling hij had nog geprobeerd bij de rem te komen maar werd mee gesleurd door de deur “bron omrop fietsbân”
Helemaal afgelast? Dit is de eerste bron waar ik dat lees. Waar hebben jullie dat vandaan? 40 minuten geleden plaatste de NOS nog: “De festiviteiten van vanavond zijn afgelast. Morgen gaat de Elfsteden Oldtimer Rally in Friesland wel gewoon door, zegt burgemeester Hoornstra.”
@Citrofiel: Correctie, het rondje Gaasterland was voor vandaag verder afgelast. Rally gaat wel door. Bericht aangepast.
Tsja, zoals bij alle auto evenementen in Engeland, waar je overal bordjes vind met: “Warning, motorsport can be dangerous” ,(kleine lettertjes:) despite the organizers taking all the reasonable precautions, unavoidable accidents can happen in respect of these. You are present at your own risk.”…
it giet d’r mar om wei.
Gewoon klote zó’n ongeval.
Wel knap dat er nu al een oorzaak bekend lijkt te zijn.
Bestuurder wellicht zelf bij kennis?
Kan je dan je koppeling intrappen zodat ‘ie niet meer snelheid krijgt? Of remmen?
@135i: zal wel te snel gegaan zijn. Vaak oudere bestuurder, dan afvragen wat er gebeurd, paniek en dan is het vaak te laat.
Dat krijg je ervan als je oldtimers rijdt.
@porsche996fan: Natuurlijk wijsneus, want bij moderne auto’s gebeurt dit natuurlijk nooit…
@motoragent: Minder
@porsche996fan: Ik kan me een grote hype van een tijdje terug herinneren waarbij er miljoenen, relatief nieuwe auto’s teruggeroepen werden vanwege het risico op een hangend gaspedaal… vergeten?
@motoragent: Ja: Toyota Prius. Dat + oldtimers.
@porsche996fan: Je bedoeld miljoenen Toyota’s en een enkele MG uit 1938?
@motoragent: Ja dat klopt. Maar nu gaat het om die MG.
@porsche996fan:
En de Alfa Giulietta. Heeft nu een rubber plaatje onder het gaspedaal als modificatie.
@porsche996fan:
Ik zat al te wachten op iemand die als 1e zo’n opmerking zou maken.
Metéén weer alle oldtimers in een kwaad daglicht zetten. Ik rij ook oldtimer (gewoon benzine, dagelijks) en niét voor de belastingvoordeeltjes, maar omdat ik een zwak voor die auto heb…ja!.dat kan ook nog namelijk. Want als ik écht zuinig en goedkoop (en relatief nieuw/luxe) wil rijden kan ik beter een Audi a2 of smart forfour oid kopen.
@sanderm3: Welke auto is het?
@porsche996fan: ik gok een m3
@betonstaal:
Geen m3, wel gehad..
Een ..jawel, Mercedes w124 230e.
Gewoon een oerdegelijke auto, en zoeft over de weg. Met airco, automaat, electrisch dak etc.
En ik denk dat ik qua brandstof en onderhoud méér kwijt ben nu, dan met een jongere auto. Dus laat dat profiteur maar gauw weg, diegene hieronder..
@sanderm3: maar als ie niet MRB-vrij was, dan had je die auto nooit gekocht, geef maar eerlijk toe..
@betonstaal:
Nope, het was een MG uit 1938.
De door @bozewolf voorspelde recall zit er dus niet meer in.
@betonstaal: Ik denk wel dat je gelijk hebt. Ook al is een M3 geen Oldtimer.
@porsche996fan: en een Porshe is geen sportauto
@betonstaal: nee, MG, geen M3
@sanderm3: profiteur!
@flippert: lees eens 2x voor je reageert
@ruudw: ok, ok.. Correctie: profiteur met je stinkdiesel!!
Hartstikke zonde dit en jammer dat een mooie rally hierdoor overschaduwd wordt. Gelukkig zijn de slachtoffers ok en ik wens ze nog wat extra sterkte toe.
Oei, is mij ook een keer overkomen in mijn Midasje vanwege een (door de vorige eigenaar) verkeerd ingebouwd pedaal. Je schrikt je wezenloos en het duurt dan even een seconde voor je reageert. In dit geval een naar ongeluk omdat er een tent in de weg stond. In mijn geval reed ik op een dijkje en had ik de ruimte en tijd om het pedaal met mijn tenen terug te trekken. Geweldig evenement, ben er vorig jaar nog wezen kijken. Dit zal helaas de sfeer wel wat hebben verpest. Ik hoop in ieder geval dat ze morgen mooi weer hebben. Blijft stoer om met die oude dingen even 200km te rijden. Vanmiddag sprak ik de motorrijder van een antieke 1 cylindrige Franse motorfiets. Ik krijg spontaan pijn in mijn ballen van het idee zo’n stampend en trillend ding 200km lang tussen je benen te hebben.
Mensen waren blijkbaar zo in shock dat ze niet eens de titel van het filmpje in normaal Nederlands konden typen.
@Rick-dos: denk even na juh.
En niemand die zich afvraagt hoe ’t nu met die oldtimer is…
Pff .. hard :(
Ziet er uit als een in Nederland zeldzame MG WA Saloon uit 1938..
Waarom niet gewoon koppeling en rem intrappen? Of denk je in zo’n panieksituatie gewoon niet meer logisch na?
@mgmgb: ’t was een DSG…