• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Om te hebben: ondergrondse testbaan

Auteur: Alwood, gepost 20 maart 2011 om 10:11 – 14 Reacties

Prive race tunneltje?


Goedemorgen! Stel je voor wakker te worden met een tunnel in je tuin. Toevallig staat er op het pad een BMW M3, Ferrari 250 GTO of gewoon een NASCAR wagen geparkeerd. Jij stapt in en kan minuten, uren, etmalen ongestoord heel veel geluid maken. Werkt toch wat beter dan de zoveelste suffe radio ochtendshow?

Helaas bestaan er maar weinig achtertuinen met een ‘vergeten’ treintunnel. Toch een belangrijk onderdeel van een ondergrondse dragstrip. Soms kom je een oude verlaten tunnel tegen, zelden is die meer dan een kilometer lang.

Mocht er in de nabije toekomst een tunnel-project in de buurt falen dan neemt Autoblog graag een kijkje. In de VS heeft er een raceteam besloten al haar tests in een verlaten oude afgesloten treintunnel te doen. De buis is 1384m lang en werkt ongeveer hetzelfde als een windtunnel. In plaats van alleen hard suizen heb je in dit geval ook een denderende soundtrack.

Het klimaat in de tunnel is geregeld en er ligt tegenwoordig een zijdezacht wegdek. De maximaal gereden snelheid bedraagt in verband met de lengte ongeveer 210km/u. Lees meer details bij racecar-engineering.com.

Zo ga je naar binnen

Zo ziet het er uit

Ook interessant!

  • Video: Ferrari schrijft zich af in recordtijd
  • Video: Ferrari deelt actiebeelden van 296 GTB
    Video: Ferrari deelt actiebeelden van 296 GTB
  • Video: glijden en gaan met de Ferrari F40
    Video: glijden en gaan met de Ferrari F40
  • De Ferrari F40 van Gerhard Berger
    Video - Ferrari F40 krijgt een grondige poetsbeurt

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

nascar, Racing, sound, Video

Vorig bericht: « Guck mal! De nieuwe Mercedes C63 AMG Coupe [updated]
Volgend bericht: Venturi Atlantique 300, zelfs in Abu Dhabi exclusief »

Lees Interacties

Reacties

  1. jesse3120 zegt

    20 maart 2011 om 10:51

    oehh… hebbe :D zal wel goed veel kosten…

    Login om te reageren
  2. mightymike zegt

    20 maart 2011 om 10:53

    Doet u mij maar gewoon een brok asfalt of circuit in me tuin in plaats van een tunnel

    Login om te reageren
    • spykerboy zegt

      20 maart 2011 om 17:25

      @mightymike: juist precies wat ik dacht

      Login om te reageren
  3. Jochempie zegt

    20 maart 2011 om 11:05

    Ik wacht vrij ongeduldig op een filmpje van een race in die tunnel!

    Login om te reageren
  4. Hubert zegt

    20 maart 2011 om 11:18

    Lijkt me vrij nutteloos.
    Je kunt een stukkie rechtuit rijden, als je mazzel hebt kun je aan het eind keren en vervolgens weer rechtuit terug….
    Als je hier je kicks uit moet halen.
    Maar als zij denken dat dit helpt bij hun ontwikkeling van auto’s, prima.

    Login om te reageren
  5. C220AMG zegt

    20 maart 2011 om 12:20

    Ik had mijn twijfels over het nut van de tunnel, echter denk ik dat het wel degelijk een toegevoegde waarde kan hebben, aangezien het in een gecontroleerde omgeving is en er geen weersinvloeden van buitenaf zijn denk ik zeker dat hier nuttige tests gedaan kunnen worden. Misschien moet ik het zien als een volgende stap na het ontwerpen en perfectioneren van een auto in de windtunnel?

    Login om te reageren
  6. Esprit_de_Flandre zegt

    20 maart 2011 om 12:21

    “en werkt ongeveer hetzelfde als een windtunnel.”

    ???

    Het nuttige van een windtunnel is net dat je ‘snelheid’ in je auto steekt, terwijl hij stilstaan. Wat een pak makkelijker is om testen te doen en zo…

    Login om te reageren
  7. 4991 zegt

    20 maart 2011 om 12:59

    Leuk, hier in A’pen zijn bestaat er minstens 1 ongebruikte tunnel

    Login om te reageren
  8. Jantje_555 zegt

    20 maart 2011 om 13:49

    @4991: idd, het hele pre-metro tunnelnetwerk zouden ze kunnen gebruiken, net zoals in die Top Gear aflevering waar ze in die tunnels onder dat paleis racen.

    Login om te reageren
    • 4991 zegt

      20 maart 2011 om 18:05

      @Jantje_555: Ze hebben hier geen verstand ervoor, ze denken alleen aan flitsen

      Login om te reageren
  9. youri509 zegt

    20 maart 2011 om 15:50

    ligt er onder het groene hart niet een hele lange tunnel waar nog steeds geen treinen doorheen rijden?

    Login om te reageren
    • tjorque zegt

      20 maart 2011 om 16:59

      @youri509: doe een goed bod! ;)

      Login om te reageren
  10. Ash zegt

    22 maart 2011 om 10:19

    Hmm leuke tuin idee!

    Login om te reageren
  11. Cantago zegt

    24 maart 2011 om 11:14

    Liever een circuit, ik hou niet van crashen tegen tunnelwanden en bochten maken het toch ietsje spannender. Het geluid is dan wel weer erg gaaf in zo’n tunnel!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North