
Wat moet je je voorstellen bij een tentoonstelling genaamd ‘Onze Auto’s’? Iets met auto’s, maar wat voor soort? De gemiddelde autoliefhebber zal waarschijnlijk denken aan de tien – zoveel zijn het er geworden – meest indrukwekkend presterende auto’s, zoals de Veyron, de McLaren F1, of iets multifunctioneels als de SLR, maar niets is minder waar. Deze tentoonstelling is uit een heel andere visie gemaakt. Het draait om tien auto’s waar een hele cultuur omheen is ontstaan, auto’s waarmee je je destijds een identiteit toedeelde als je er een had.
Centraal geplaatst is de meest begerenswaardige auto van het stel, compleet met geprojecteerd beeld van ‘C’était un rendez-vous’. Dat is een filmpje waarin schijnbaar een Ferrari in een vroege ochtend van 1974 plankgas door Parijs heen scheurt, wel te verstaan zonder trucage of enscenering. Een beeld dat perfect past bij de 250 GT S.W.B., zonder meer de beste keuze voor het thema ‘De ultieme droom’, aangezien dit het meest legendarische serieproduct van Ferrari was. Inderdaad, méér nog dan de 250 GTO, die in wezen minder successen boekte. Daarnaast is Ferrari heel belangrijk geweest in de racerij, en was de hoofdontwerper van Ferrari aanwezig voor toelichting, Donato Coco.








Waar is de volvo amazon?
Ha, leuk. In tijdschrift GTO stond een stuk over dat filmpje in Parijs, en hoe dat gemaakt was. Het rijden ging met een Mercedes 450 SEL 6.9 en later is het geluid van een Ferrari 12 cilinder eroverheen gemonteerd… de auto komt nooit in beeld, vandaar.
Filmpje zien? http://www.gto-magazine.nl/magazine.php?ID=490&cache=no
Hele mooie tentoonstelling! Zeker een aanrader voor in je vakantie of weekend.
@Markus: dat heb ik ook gelezen. dat was een leuk verhaal!
C’était un rendez-vous is niet echt met een Ferrari, maar met een oude Mercedes en een geluidsopname gemaakt. Check de wiki maar van deze, overigens er stijvolle, video.
Wat Markus schrijft dus. :D
Ja, of je kijkt gewoon in ons archief (incl reacties): ;)
http://www.autoblog.nl/archive/2006/08/14/rendez-vous-met-google-video-en-maps
http://www.autoblog.nl/archive/2005/11/11/rendezvous
@ eazy-e: natuurlijk kan iedereen wel een paar auto’s opnoemen die er ook bij hadden kunnen staan, maar sl je een top tien samenstelt, heb je maar weinig ruimte :-) voor iedereen zal de top 10 er weer een beetje anders uitzien. Als de Amazon erbij hoort, dan de Peugeot 404 ook bijvoorbeeld. En als echte ultieme supercar is die Ferrari onmisbaar, net als in dat segment de Mercedes Benz 300SL Gullwing
wat ik wel grappig vind, is dat de kever met 2 films wordt genoemd die ik allebei niet ken (alleen P&K ken ik van naam een beetje) maar ik moest meteeen aan Herbie denken :-) heeft blijkbaar toch meer invloed op mij gehad dan op andere mensen haha.
Je kan je afvragen hoe het komt dat het erover geplakte geluid mooi overeenkomt met het remmen voor bochten en terug op trekken. Men beweert dat de regisseur de rit 2 maal heeft gedaan. 1′ keer met de Mercedes voor de beelden en een 2′ keer met de Ferrari voor het geluid.
Een man weet het want de regisseur bestuurde de wagens zelf!!!!
Hoop in zijn memoires ooit de ware toedracht te lezen.
Toch lijkt me deze tentoonstelling wat te beperkt om speciaal voor naar Amsterdam te reizen. Ik bedoel: tien auto’s… (waarvan ik er slechts twee zelf gehad heb), daar ben je toch een keer klaar mee?
het is geen beste auto, maar toch mis ik de trabant een beetje, deze auto was namelijk in bezit van zo’n beetje heel rusland….
Hey.. mijn karretje staat er ook tussen (mini).. alleen comfort? alles is comfortabel behalve een mini
pffff 13 en een halve Euro!! Voor tien autokes die je met een beetje mazzel ook nog gewoon in het wild kan zien. Nogal straf.
Check ook eens de chrysler jeep site. Daarop is een kortingsbon te vinden. EUR 3.50 op de entree prijs. Max 4 personen.
“De Wrangler is natuurlijk wel voorzien van de nodige accessoires als airbags en ABS, maar toont duidelijk verwantschap met de Willys G.P. ”
Het is Ford GP en Willys MB ;)
Hallo appeltje,
Leuk stuk. Ik ga zeker even naar de Beurs van Berlage.
Over de DS: ik dacht dat deze auto, juist vanwege zijn excentrieke uiterlijk met open armen ontvangen werd. Bij mijn weten waren al tijdens de eerste drie dagen van de autosalon van Parijs, waar de DS gepresenteerd werd ruim 20.000 orders geplaatst. Dat hebben weinig auto’s nadien nog gepresteerd…
Even toelichten:
Dit is een ford GP
Dit is een Willys Slat-grill
Dit is een ford GPW
en dit is een Willys MB
@ douwe.
De DS sloeg inderdaad in als een bom. Op de eerste dag alleen al werden er 12.000 orders geplaatst
ehmmm… copy/paste van autogespot?
–edit: lezen is ook een kunst, kijk eens wie de auteur is–
Helaas had Citroen de DS iets te vroeg op de markt gebracht, dus de kinderziektes waren er nog lang niet uit. De slechte reputatie hierdoor was voornamelijk de reden dat de verkoop behoorlijk terugliep in de jaren erna. Pas begin jaren ’70 werden echte verkooprecords bereikt, bijna 20 jaar na de introductie.
Grappig was dat Citroen haast had omdat ze bang waren dat concurrenten ook met soortgelijke techniek zouden komen; ze dachten dat de auto een jaar of vijf voorliep. Als ze hadden geweten dat de DS 20 jaar later nog steeds goed verkocht, hadden ze misschien de introductie kunnen uitstellen en wellicht had de DS dan een veel betere technische reputatie gehad.
Interessant stuk (want stukje kun je dit niet noemen)
Overigens is die film gemaakt aan de voorkant van een Mercedes-Benz met het geluid van een Ferrari er overheen gedubt.
Wisten jullie dat de Jeep Willys nog nieuw gebouwd word door een bedrijf uit Manilla? Ze verkopen ze zonder motor omdat het dan geen auto is maar een verzameling onderdelen, allemaal vanwege regels wetten en aansprakelijkheid.
http://www.mdjuan.com.ph/index.php
@flo,waarvan meer dan de helft weer werd geannulleerd omdat ze zulke aantallen niet op tijd konden leveren.
@ Tabasco: dito bij ANWB-Auto van 3 juli, zit ook kortingsbon in t.w.v. €3,50 (voor 4 personen) en €5,00 korting op het boek “Onze Auto’s” (voor 1 persoon).
@ Race Kees: Dat is ’n KITCAR. Je moet zelf een chassis en motor zien te vinden, die er onder en in passen. Is dus geen echte Jeep Willys, maar ’n replica. En we gaan natuurlijk alleen voor het origineel :wink:
Net als klassiekerrally zie ik niet in wat ze hiermee willen. Tien auto’s is te weinig, en daarbij zijn het, muv de Ferrari, auto’s die je nog overal tegen komt. Wat moet de mensen nu trekken? :?
@ subaru555; Heb je de auteur(s) van beide artikelen al bekeken?
Niet zo gek dat het dan hetzelfde is, niet? ;)
Grappig. Laatst vertelde een reclameboy me dat een F1-coureur zijn F1-Ferrari had ge[pakt en er mee door Parijs was gaan scheuren. Ik vond het nogal romantisch eindigen daarvoor, maar dit is toch welk erg prozaïsch…
Voor de Daffodil was er ook nog de 750. Daarna kwamen de Daf 30, 31, 32 en 33. De 33 is nog gemaakt tot 1974, toen Daf volledig opging in Volvo. Volvo wilde hem niet langer maken.
250 GT swb kwijl kwijl :oops:
@dafmaf,…mijn scooljufrouw reed ook in zo”n 33 truttenschudder….of ze tot 74 gemaakt zijn betwijfel ik….het model en de techniek waren toen al verouderd……met een 55 of 66 kon je in die tijd nog wel een meisje in de kofferbak krijgen van een dafje.
leuk voor mensen die nog nooit een auto gezien hebben ..
Ik heb voor de grap eens de voertuiggegevens van die Ferrari 350 GT SWB opgevraagd bij de RDW. Wat blijkt, die auto is ROOD!!!
Anyone?
edit: Ferrari 250 GT SWB
@ menno pp (verander je nickname toch man!): de 33 is tot 1974 gebouwd, hoef je niet aan te twijfelen.
Ik twijfel er wel aan of je oud genoeg bent om destijds in een 55 of 66 een meisje in de kofferbak te krijgen…?
@klassiekerrally ,…hoppa,mijn nickname verandert….ik hoop dat je tevreden bent.
LOL @ opa ;)
Beste opa, gevoel voor humor kan je niet ontzegd worden! :lol:
Euhum, de fout omtrent Willys staat er nog steeds! ;)
Ik kan hem zelf niet wijzigen dacht ik :P
Check. Het is aangepast.
Wat een ongelooflijke domme expo is dit. Een paar open deuren in trappen van klassieke doodnormale auto’s met een emotieverhaal er boven. Super simpel, het zal de meute dus wel trekken en een succes worden. Kassa !
Het is misschien geen goede expo om er van mijlenver naartoe te komen, maar het is toch gewoon leuk om eens binnen te springen als je er niet ver van woont?
Het is ook meer iets voor mensen die weinig met auto’s of klassiekers hebben, maar daarvoor is het toch niet slecht? ;)
Destijds werden er 651.058 exemplaren gebouwd en gebruikt in de oorlog. Het einde van de oorlog leek dan ook het einde van Willys te betekenen,
Gelukkig is amerika nogal een oorloglievend land en is de willys nog in Korea en zelfs nog in Vietnam gebruikt voor hij daadwerkelijk met pensioen ging.
@DAFmaf, correct me if I’m wrong, maar de 30, 31, 32 ZIJN toch de Daffodil? De nummers zijn bij mijn weten in principe interne DAF-nummers. Dit ook naar aanleiding van een gouden DAFje…
@ JD: klopt niet helemaal. Hij werd toen niet meer geproduceerd, maar nog wel gebruikt idd. In de Korea-oorlog deed de Willys M38A1 zijn intrede, na de overname door Kaiser-Frazer, werd deze omgedoopt tot Kaiser-Jeep MD (in ons Land bekend als Nekaf). Deze heeft tot in de jaren ’80 dienst gedaan.
Hij (de Willys) deed meer dienst als reserve.
@ autoblogger: Willys-Overlang, moet natuurlijk Willys-Overland zijn… :roll:
-edit: maar natuurlijk, thanks!-