Op deze plekken kom je de Ferrari F40 tegen

Auteur: , 70 Reacties

Spotters en autoliefhebbers opgelet. De Ferrari F40 is een zeldzaamheid, maar in deze contreien wat minder.

Fraaie Ef Veertig

Het circuit
Sinds zijn introductie in 1987 is men het er over eens: de F40 staat zijn mannetje op het circuit. Een relatief kale auto van kevlar, koolstofvezel en aluminium die nooit om vermogen verlegen zit – 495 pk uit een 2936 cc V8 met twee turbo’s – doet het daar logischerwijs erg goed. Zeker de F40 Competizione. De meeste kans heb je om ze te circuitspotten tijdens een evenement van Ferrari zelf, een trackday of iets dergelijks. Want Ferraristi zijn dol op optochten. Onlangs gingen er dan ook 60 tegelijk het circuit van Silverstone op.

Italië
De heimat. Soms staan ze in al hun roodheid op en langs weggetjes in kustplaatsen, maar tijdens de hectiek van de Mille Miglia heb je altijd wel kans om er meerdere te treffen (niet als deelnemers uiteraard).

De Nürburgring
Op een doorsnee circuitdagje is op het Heilige Duitse Asfaltbeton zelden een F40 te zien, maar zodra de Modena Track Day zich aandient is dat andere koek, en wordt de F40 voor het serieuze werk gebruikt. Dolletjes.

Monaco
In de rijkenenclave aan de Franse kust is het tegenwoordig een komen en gaan van moderne poseer-supecars. Van Bugatti’s tot Lamborghini’s die niet ouder zijn dan de gemiddelde leasebak. Maar soms kom je ze nog tegen, die in perfecte conditie verkerende F40’s, geparkeerd voor de duurste hotels.

Nederland
Een auto die in 3,9 naar honderd accelereert, gruwelijk duur is, en in een oplage van 1337 stuks werd gebouwd. Die zie je zelden in Nederland? Valt mee. Op Autojunk staan er redelijk wat spots met gele platen, maar dan zijn uiteraard vaak dezelfde. Ons archief puilt echter uit met spots, en die zie je allemaal HIER.



70 reacties

Mijn droom is om er ooit eentje te rijden, zoals vele mensen op autoblog.
Maar ik heb er zelf nog maar eentje gezien, van heel ver dan nog…
Het is een droom die een droom zal blijven vrees ik.

Beetje offtopic:
Deze zomer ga ik een dagje naar Monaco als ik in z-frankrijk ben, daar gaan we zo wat de bekendste plaatsen zien (jachthaven, Place de ma tu vu, casino,…)
Maar wat zijn nu de beste plaatsen om supercars te spotten & rijden er ook veel supercars rond in de bergen rondom Monaco?
@vale46:
Ik zag in Cannes ook erg veel bijzondere auto’s, minstens evenveel als in Monaco. In de haven in het bijzonder toen.
@vale46:
Gewoon op en rond het circuit en bij de oude haven, daar zit trouwens ook de showroom waar ik de Zonda voor het eerst zag.
Als je net voor Saint Devot links naar boven loopt tref je aan je linkerhand een Ferrari specialist. Soms kan je daar gewoon de werkplaats in wandelen. Laatste keer dat ik daar was stonden er 2, een Enzo en het gewonere werk.
@vale46: Amen op je droom!
@vale46: je hoeft daar niet te zoeken, ik liep door monte carlo toen kwam er doodleuk een F40je langs
@vale46: Ik weet niet hoe oud je bent, maar toen ik student was werkte ik voor chauffeursbedrijf en als je een beetje voor een high-end bedrijf gaat werken verzeker ik je dat je zulke auto’s ziet en waarschijnlijk ook rijdt! Uiteraard zal een f40 rijden betekenen een paar 100 meter om te parkeren (valet) maar genoeg ander leuks komt voorbij! Met je hobby geld verdienen altijd leuk! Je zal niet geloven wat ik in 4 jaar allemaal gereden heb!
@Mpower: 20 jr,
Leuke hobby, maar je krijgt vast ook veel saaie bakken om te parkeren?
@vale46: Toen ik begon te werken voor Starpark deden ze alleen maar high-end feesten, recepties, bruiloften, product presentaties etc dus toen niks te klagen. Uiteraard zitten er ook saaie leasebakken tussen maar ook pareltjes. Tegen de tijd dat ze groter waren geworden en uit “noodzaak” lees financiele overwegingen, ook andere klussen aannamen had ik de luxe om de klussen een beetje uit te kiezen. Ook tijdje prive chauffeur geweest dan maak je wel veel km, voornamelijk gereden in cayenne turbo, 911, Scaglietti, G-klasse, M3, Mini GP, S6 en nog ander moois
@Mpower: Of je gaat gewoon werken bij een dealer in Groningen waar ze merken hebben als VW, Seat, Audi en Porsche en ookal was ik maar gewoon een administratief medewerker, als je aardig bent tegen de werkplaats-chef dan kan je leuke auto’s wegbrengen Audi S8, RS6 Porsche Cayennes, GT3, heerlijk om zo door de stad te rijden….. het nadeel is wel dat je dat weer terugrijdt in een euh minder groot leenautootje. En natuurlijk niet te hard rijden in de auto van iemand anders.
@maferick74: Klinkt ook niet verkeerd! MIts je bij een dealer werkt met leuke merken, wat in jou geval zeker zo was! Je moet echter wel administratief werk verrichten, moet je wel leuk vinden ;-)

Maar mooie evenementen zoals werken als valet bij een Ferrari bijeenkomst zit er dan niet…. Had ik op 1 dag ff in >20 ferrari’s gereden waaronder: F40,F50,Enzo,Testarossa, California, Scuderia, 599.
Ook het rijden in hele exclusieve auto’s (lees Veyron, Enzo, Zonda, Phantom, Maybach, M3CSl, etc) wordt vaak niet overgelaten door administratieve medewerker lijkt mij (alhoewel GT3 natuurlijk wel exclusief is)
@vale46: het casino is een goede combo-spot plaats heb ik gehoord
@linealuna: klopt ben er zelf een keer geweest en kwam toen veel ferrari’s en een Bugatti tegen
Een jaar of tien geleden zag ik er eens één op de openbare weg (Kortrijksesteenweg richting Sint-Martens-Latem), opdoemen vanuit de tunnel onder de spoorweg, volgas, om dan hard in de remmen te gaan aan een stoplicht. Fantastisch! Binnen het uur nog een Miura en een 993 GT2 gezien op het zelfde stukje weg.
@vale46: Bij het casino en Hotel de Paris staat altijd wel wat. Net als bij het Fairmont hotel aan de beroemde haarspeldbocht. In de haven is ook genoeg te vinden. Hier zijn overigens de betaalbare restaurantjes van Monaco. Je auto kun je het beste in Parking du Casino zetten. En als je dan nog wat wilt spotten moet je niet de trap/lift naar boven nemen, maar door de parkeergarage zelf naar boven lopen. Ten slotte kun je nog even kijken op deze parking, die ’s zomers helemaal vol staat: http://goo.gl/maps/zmxo8, Maya Bay en Monte Carlo Bay.
@vale46: Hôtel Hermitage en het Fairmont. Daar staan aan de voorkant dikwijls heel dikke bakken. Ik heb er respectievelijk nog een Veyron en een Enzo (beide in heel leuke combo’s) gespot. Aan het casino zie je ook zeer veel, maar daar is het vaak stukken drukker, dus iets minder aangenaam, vind ik.
Begin jaren 90 deden er meestal een stuk of 4 mee aan de Ferrari/Porsche challenge.
Dat waren mooie races waarin ze het vaak af moesten leggen tegen de 935 van Wolfgang Schrey.
Das war einmahl….
@jrk68: maar een 935 is in de juiste handen dan ook onverslaanbaar. Ik heb ze bij de opg op de nurburgring meerdere malen BMW m1’s en capri’s op enorme achterstand zien zetten, waarbij de porsches ook bijna altijd de finish haalden. Maar toen Klaus Ludwig eens meedeet, reed hij nog eens (volgens mij) 6.seconden sneller over het gp circuit dan de andere 935’s
Elk jaar op Zandvoort bij “Italia a Zandvoort”. Ik weet niet of het dit jaar nog gaat gebeuren.
@midasracer:
Is dat evenement niet een aantal jaren geleden naar Assen verhuist?
@jrk68: Neen, dat evenement heet Viva Italia.
@mauro:
Dat het zo heet weet ik, ik was in de veronderstelling dat het evenement onder die naam in Assen is voortgezet.
@jrk68: ney ik ben er de laatste keer ook geweest. Ondanks het weer was het een mooie dag daar
@jrk68: Even opgezocht, 30 juni weer op Zandvoort. Ik heb het wel gehad met de Italiaanse supercars maar voor de liefhebbers een onmisbaar evenement:
http://www.vvvzandvoort.nl/evenementen/evenementenkalender-zandvoort/italia-a-zandvoort-30062013/
Ik heb zelfs nog een foto van een 348 met aanhanger met balen stro erop! En de eigenaar in bijpassende overall en laarzen. Als geintje nav de Lotto reclame indertijd.
@midasracer:
Bedankt voor de info.
Heel vroeger was ik elk raceweekend op Zandvoort maar nu wordt ik er niet meer warm van.
Nu doe ik liever club evenementen, zo ga ik in augustus naar Smarttimes in Laussane en doe ik graag tourtjes met LCH.
@midasracer: *kuch* Was een testarossa, en voor de staatsloterij!
Nou, dan als eerbetoon nog maar even een rondje over het circuit van Le Mas du clos(F) in een F40LM met dHr. Lafitte achter het stuur. De beeldqualiteit is echt jaren negentig maar die sound…die sound…

http://www.youtube.com/watch?v=0YPabCzxMXM
@lemans96:
BEDANKT!!!
en +100
@Hubert: Cheers. ;-)
@lemans96: Heerlijk geluid! maar persoonlijk ga ik dan toch voor een rondje FXX op Mugello..

http://www.youtube.com/watch?v=QAr-vvgqzwg
@roberto: Ook zeker lekker. Maar ja, ongeblazen hè. Eigenlijk moet je die twee nooit vergelijken.
Het blijft een dikke kar, ik hoop er deze week een (paar) te zien in Maranello
Machtige auto de F40, gewoon een legende!
beste supercar ooit? heb er 2 keer een gezien, eentje op de RAI een paar jaar geleden, en eentje reed in het wild in Monte Carlo!
@salberts93: Zeker niet de beste ooit. Op Le Mans(wat toch een scherprechter is voor sportscars) hebben ze het niet best gedaan. In 1995 starten er vier en kwamen er twee aan, buiten de top tien, en 1996 starten er vier en kwamen er vier niet aan.
@lemans96: le mans is een scherprechter voor supercars? ik moet zeggen dat een auto z’n prestatie op Le Mans voor mij echt los staat van het ding wat de weg op moet hoor, sowieso omdat de meeste auto’s helemaal niet op Le Mans rijden, Bugatti’s, Zonda’s, Ferrari Enzo’s, ze hebben nooit op Le Mans gereden voor zover ik weet, en sure de F40 was niet de meest betrouwbare auto ooit maar dat waren Italiaanse supercars nooit. ik vind aan de F40 wel mooi dat ie nog lekker basic was, een auto uit het tijdperk voordat Ferrari gewoon hun auto’s volstopte met elektronica en er nog met het principe van lichtgewicht gewerkt werd
Vorig jaar kwam ik er een tegen bij de Vinkeveense plassen. Een rode, met Nederlandse platen. Ik heb er een lange tijd achter gereden. De eigenaar was wel in voor een stukje sportief sturen en reed alsof hij hem zojuist gestolen had. De stoplichtsprint won in wel, maar in de bochten was hij echt te snel voor me. Ik wilde hem nog bedanken voor de fantastische show, maar in een dorpje raakte ik ‘m kwijt. Als iemand de eigenaar kent, mag je hem namens mij alsnog bedanken.
@mynameisjeroen: Kroymans had toen zijn f40 nog maar is nu niet echt een sportieve rijder…
noem mij maar eens 1 “mooie” auto van bouwjaar 1987 ..

dingen zijn toch allemaal butt-ugly ..
@lincoln: Lamborghini Countach 5000
@Mpower:

1987 is een ander jaartal dan 1973 ..
@lincoln: Lees 500 niet 400, maar je hebt gelijk de 500 QV was ook nog noor 87 in productie gebracht. Ken iemand met een LP 500 QV uit 87 vandaar het antwoord
@lincoln: Porsche 944
@mynameisjeroen:

1982 is een ander jaartal dan 1987 ..
@mynameisjeroen:

Groot gelijk!
In ’87 kwam de 944 S Turbo?
@lincoln: Alfa 164
@sdk16420:

als dat het “mooiste” is uit dat bouwjaar ..

dan weet je dat het goed fout zit met 1987 ..
@lincoln:
Toyota Carina II ;-)
@lincoln:
http://www.autofans.be/sites/default/files/styles/foto_full/public/media/archief/galerijen/8095/vergeten_auto_volvo_780_bertone_5.jpg
@baasbas:
Heel gaaf, maar is die niet van ’86?
@Hubert: OK, knijp oogje dicht.
Hij is van 1987.
@Hubert: Bouwjaar 87 zei hij toch? Dus deze telt :-)
@baasbas: Hee, ik zag onlangs nog zo’n gevaarte rijden, in het rood. Stijlvol apparaat inderdaad.
@baasbas:

wow .. “mooi” ding ..
nauwelijks voor te stellen dat ie uit 1986 komt ..
vooral naast een 86er Thunderbird (de wel “mooie” 87er) ..

btw .. ding lijkt wel op een 80er Thunderbird ..
@lincoln: Niet? Je houdt niet van hoekig?

Een 87 Thunderbird is droefheid op wielen wat mij betreft. Dan liever een Chevrolet Beretta om naar te kijken.. die heeft trouwens 1987 als introductiejaar

http://encarsglobe.com/data_images/models/chevrolet-beretta/chevrolet-beretta-03.jpg
@baasbas:

dat mag ..
ik heb heel veel plezier aan gehad altijd ..
was 1 van mijn gezelligste auto,s ever ..

en yep .. ik houd van hoekig .. 1977 is mijn favoriete bouwjaar ..
bovenstaande Volvo is daarom wat vormgeving betreft hopeloos ouderwets ..

@Mpower .. @mynameisjeroen .. @sdk16420 ..@Hubert ..
dank voor jullie moeite ..
en dat we het er over eens zijn dat 1987 helemaal bout is ..
@lincoln: Ahaa, maar als je hem gehad hebt is het een heel ander verhaal. Liefde maakt blind. Mijn eerste auto was ook fantastisch. Maar als je eerlijk bent….

http://www.imcdb.org/i451369.jpg
De kleur klopt overigens ook met de mijne…
@baasbas:

als ik eerlijk ben is de Alto de beste auto ooit ..
zijn gewoon wonderlijke dingentjes ..
hoop dat je er spijt van hebt em ooit weggedaan te hebben voor die ene grijpstuiver ..

van de 100+ auto,s die ik gehad heb heb ik van hooguit 5 auto,s spijt dat ik ze niet meer heb waaronder de 87 T-Bird ..
@lincoln: Het was andersom, ik heb ‘m gekocht voor een bos bloemen en een fles wijn. Hij was stuk. Ik heb er nog 2 jaar leven uit weten te wringen voor hij te ver verrot was…

Met zoveel auto’s op je naam moet die Thunderbird meer in zijn mars hebben dan alleen maar leuk zijn omdat je er herinneringen aan hebt. Waarom was die zo goed? En van welke 4 andere heb je spijt?
Lijkt wel of de draairichting van beide achterbanden op foto 16 niet overeenkomen? Dat is bij dergelijke wagens toch wel iets om op te letten toch (grip / water afvoer?).

Prachtige rijderswagen trouwens!
@schildpadje:
Foto 16 nederlandse spots bedoel ik btw…
In de buurt van Bolward woonde een meneer die was eigenaar van zowel een F40 en een Clk-Gtr. Helaas brengt hij de meeste tijd rond in Zwitserland!
http://youtu.be/dR-QiEVBOuQ
@MARS: Bolsward
Vaak in de zomermaanden op de oprit van een woning aan de Eeuwige Laan in Bergen te vinden.
Heb erin gereden. Rijdt leuk.
476 pk jongens.. Ff jullie huiswerk doen! ;)
@baap: het viel mij ook al op inderdaad maar ik wist t exacte aantal niet maar wel dat t iets meer dan 470 was
Heb een keer mee mogen maken dat Michel Oprey zijn F40(LM volgens mij, lang geleden) startte in de pitbox van Zandvoort. Wat een genot… Kan niks verkeerds over deze auto bedenken.
Mooiste ferrari samen met de 512TR (testarossa)
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Erg gelijke Ferrari dit, lijkt net een prototype. Alsof losse onderdelen van verschillende auto’s bij elkaar gevoegd zijn. De Ferrari’s voor en na die tijd zien er veel eleganter uit.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).