• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Racing Dynamics BMW 335i

Auteur: Wouter, gepost 17 september 2006 om 13:33 – 36 Reacties

BMW Racing Dynamics lichtmetaal

We konden er op wachten, BMW’s nieuwe 335i lijkt namelijk een ideale kandidaat voor een stevige powerupgrade. Bij turbo-motoren zijn relatief voordelig veel extra PK’s te voorschijn te toveren.

Zo ook bij de R35T, zoals de 3.0 twin-turbo zescylinder van BMW heet. Officieel heeft Racing Dynamics nog niets naar buiten gebracht, maar het blok schijnt relatief makkelijk over de 420 pk te tunen te zijn.

Daarmee wordt een getunede 335i al meteen een M3-killer. Spannende tijden dus voor BMW-liefhebbers, want de andere BMW tuners zitten ook niet stil.

BMW 3 E90 Racing Dynamics Tornado

Met dank aan CSL voor de tip!

Ook interessant!

  • Video: BMW M3 Touring op de 'Ring
  • BMW M3 CS gesnapt in Oostenrijk
    Video: BMW M3 CS gesnapt in Oostenrijk
  • Video: BMW M3 G80 lezersvragen beantwoord!
    Video: BMW M3 G80 lezersvragen beantwoord!
  • Video: BMW M3 CS op de Nordschleife

Nieuwste artikelen

  • Is dit de lelijkste politieauto ter wereld?
  • Tesla eindigt onderaan in nieuw betrouwbaarheidsonderzoek
  • Nu officieel in beeld: de Koreaanse RS6-killer!
  • Hoonigan gaat ondersteboven in nieuwe Gymkhana
FacebookTweetPinLinkedIn

3-serie, BMW, M3, tuning

Vorig bericht: « Gespot in Parijs
Volgend bericht: Carver videootje »

Lees Interacties

Reacties

  1. Nee! Die andere Rick zegt

    17 september 2006 om 13:35

    Racing Dynamics?! Bestaan die gasten nog dan? Daar heb ik al een tijd niks van gehoord.

    Dat gaan dus nog leuke tijden worden met BMW!

    Login om te reageren
  2. CSL zegt

    17 september 2006 om 13:46

    Skyline? TWINTURBO? Deze auto wordt een beest onder tuners.

    Login om te reageren
  3. Rikus zegt

    17 september 2006 om 13:51

    Die gasten zijn eigenlijk nog volop “in da game” en maken nog steeds leuke dingetjes voor BMW.. en 420 pk.. das ook leuk!
    die wielen zijn leuk geshopt bij die foto hier.. lekker diep! ziet er so strak uit..
    ofniet?

    Login om te reageren
  4. Alwood zegt

    17 september 2006 om 14:02

    tsja… toch vind ik een turbo en bmw niet helemaal samengaan. bmw moet kaal, mercedessen moeten kompressors en audi moet turbo’s.

    het liefts dan met bmw zesinlijn
    mercedes V8
    audi vijfinlijn en eventueel V8

    Login om te reageren
  5. Nee! Die andere Rick zegt

    17 september 2006 om 14:16

    Ik zie net op de site van Racing Dynamics
    (http://www.racingdynamics.com/Localized/International/RD_Int_Intro.htm)
    Dat zij alles al klaar hebben voor de a.s. M10 ze spreken over een RS55 coupe.
    Nu weet ik dat er geruchten zijn dat BMW er mee bezig is maar hun kunnen nu al sommige dingen met zekerheid stellen.

    Hun hebben de V10 opgevoerd naar 655PK en een topsnelheid van meer dan 215 m/ph. En ze zetten er zelfs bij dat je het model voor het eind van 2009 kan verwachten.

    Wisten we hier al van af of is dit nieuw voor ons?

    Login om te reageren
  6. Nee! Die andere Rick zegt

    17 september 2006 om 14:16

    nu doet ie het hopelijk
    http://www.racingdynamics.com/Localized/International/RD_Int_Intro.htm

    Login om te reageren
  7. bram zegt

    17 september 2006 om 14:19

    @Alwood: jij zal nooit van hokjesgeest beschuldigd worden…

    Login om te reageren
  8. the real stig! zegt

    17 september 2006 om 14:24

    @csl: een bmx gaat nooit beter tunebaar zijn aan de motor dan een nissan skyline let op mijn woorden.

    Login om te reageren
  9. CSL zegt

    17 september 2006 om 14:26

    Maar nu heeft BMW voor mensen die graag turbo willen toch een variabele turboblok gemaakt die voorbeeldig is. Sinds kort maakt de 911turbo ook gebruik van variabele turbo en die kost…ik zou niet verbaasd zijn als de tuners met 500pk komen aanzetten.
    En voor haters: http://www.da-motorsport.com/

    Login om te reageren
  10. CSL zegt

    17 september 2006 om 14:28

    @ Nee! Die andere Rick schrijft,

    Als het goed is, wordt daar nog over geschreven

    Login om te reageren
  11. slk55 amg zegt

    17 september 2006 om 14:35

    Het enige minpunt aan deze auto is de voor bumper, die vind ik erg lelijk met die gaten in de gril. nee doe mij maar een voorbumper van Lumma (weet niet of ik het correct spel):

    http://www.cartype.com/images/page/bmw-e90-clr3m_front.jpg

    en als achterbumper ook deze van lumma:

    http://www.cartype.com/images/page/bmw-e90-clr3m_rear.jpg

    Login om te reageren
  12. Eddy zegt

    17 september 2006 om 14:45

    RD Sport, Racing Dynamics, vroeger was het ooit één pot nat. In het verleden is het echter dik verkeerd gegaan op de Essen Motorshow. Men had een BMW 3-serie op de stand met de M5 motor in. Dit concept was echter eerder al door Hartge bedacht en ontwikkeld. Nu wat bleek, Racing Dynamics had eenvoudigweg een concept van Hartge ‘geleend’ en het Racing Dynamics gebrandmerkt. Maar blijkbaar was hun camouflage niet voldoende, en zijn ze door de mand gezakt.
    Racing Dynamics was ooit legendarisch bij ons in België. En bij het lanceren van hun BMW Compac met V12 motor vlogen wij naar Milaan om er verslag van uit te brengen. Het bleef echter bij statische foto’s, want het ding reed toen niet sneller dan 30 km/h.
    Nee, dit bedrijf heeft niet echt een vlekkeloze reputatie, om nog maar te zwijgen van de soap die zich onder het management (Italiaanse familie) afspeelt…

    Login om te reageren
  13. silasse zegt

    17 september 2006 om 15:29

    BMW tuners zijn inovatief aant denken + punt!!

    Login om te reageren
  14. O.D. zegt

    17 september 2006 om 16:58

    @ CSL: Porsche heeft variabele turbo’s inderdaad, maar BMW heeft serieel geplaatste niet-variabele turbo’s.

    Login om te reageren
  15. Mpower zegt

    17 september 2006 om 18:15

    volgens mij zat de variabele turbo op de 535d motoren, nu ook 335d.

    Login om te reageren
  16. SimonMc zegt

    17 september 2006 om 18:21

    Op diesels zitten al veel langer variabele turbo’s.Echter door een te hoge temperatuur van de uitlaatgassen bij benzinemotoren, kon er geen variabele turbo geplaatsd worden, de schoepen zouden gewoon kapot gaan.

    Nu heeft men ondertussen al turbo’s ontwikkeld waarvan de schoepen uit hittebestendiger materiaal zijn gemaakt waardoor het nu wel mogelijk is van variabele turbo’s te plaatsen op benzinemotoren, zoals bij de porsche turbo.

    Login om te reageren
  17. w0o0dy zegt

    17 september 2006 om 18:24

    variabele turbo’s worden al jaren toegepast op diesels, maar op benzine motor werd het nog niet gebruikt. Wat mij betreft zou BMW de techniek ook maar eens op de 1,6 liter motor van de Mini los moeten laten….. meer dan 160pk, meer koppel dan bij de atosferische motoren en dan ook nog eens vrijwel zonder turbo-gat. Dat moet best goed werken in een 116tti of een 316tti (twin-turbo injectie) en natuurlijk ook leuk voor de Mini.

    Mensen die iets tegen turbo’s hebben snap ik niet. Het enige nadeel is een eventueel turbo-gat. Als dat goed is opgevangen dan is er eigenlijk geen enkel rationeel argument om geen turbo(‘s) te gebruiken. Kleinere en lichtere motoren, als het rustig aan gaat dan verbruikt de auto stukken minder en als je wil versnellen heb je zonder terugschakelen razendsnel veel koppel en pk’s ter beschikking.

    Hebben de turbo-haters wel eens met een goede moderne auto met turbo gereden? (zo ja, welke? Indien nee, misschien toch eens doen, verruim je blik en gooi de vooroordelen op de sloop!)

    Login om te reageren
  18. w0o0dy zegt

    17 september 2006 om 18:34

    serieel geplaatste turbo’s werken in feite hetzelfde als een variabele turbo. Snel op toeren komen (door een kleine en lichte turbo of kleinere openingen in een variabele turbo) en bij voldoende druk in het uitlaatsysteem wordt de grotere turbo ingeschakeld (of gaan de kleppen van de variabele turbo steeds verder open) en is er veel laaddruk om veel vermogen uit de motor te halen.

    Overigens is de vinding van Antonov in dat verand minstens zo slim! Een soort versnellingsbak, die zelfstandig kan schakelen ingebouwd in een compressor-systeem. Hierdoor heb je ook een systeem dat ongeveer zo werkt als de seriele twinturbo van BMW maar je hebt maar één apparaat nodig en dat is veel efficiënter qua ruimte gebruik onder de motorkap. Door het schakelen van de “versnellingsbak” kun je een sneldraaiende mechanische compressor gebruiken die weinig kracht vraagt van de krukas, maar die bij hogere toerentallen schakelt om zo nogmaals een optimale vermogensontwikkeling mogelijk te maken. Je krijgt dan in feite twee koppelkrommes die in elkaar overlopen. Meer weten? http://www.antonov-transmission.com/amm.htm

    Login om te reageren
  19. Nee! Die andere Rick zegt

    17 september 2006 om 18:41

    Met de auto´s van tegenwoordig heb je inderdaad bijna niet meer door dat er een turbo inzit.
    Ik denk alleen dat men meer een psychologisch probleem er mee heeft net zoals ik overigens.
    Het denkpatroon van de gemiddelde persoon was altijd zo van wil je je auto harder laten gaan gooi er een turbo op. Dat is zonde het is hetzelfde als een atleet op steroide. Je wilt dat ze zoveel mogelijk uit een auto halen zonder hulp middelen, het moet puur zijn. Dit was altijd de filisofie van BMW geweest.
    Het feit dat BMW er alles aan heeft gedaan om bijna geen turbogat te hebben zegt genoeg denk ik. De puurheid van het autorijden wordt nagenoeg (wat ik begrijp) niet aangetast. Dus gas geven vol vermogen en niet gas geven even wachten turbo slaat in en dan vol vermogen.

    Login om te reageren
  20. w0o0dy zegt

    17 september 2006 om 19:00

    Zonder hulpmiddelen en puur? Wat is dat? Dan moet je toch weer naar een onderliggende nokkenas en carburateurs? Technische ontwikkelingen zijn juist goed. BMW maakt zelf ook gebruik van allerlei mogelijke hulpmiddelen…. Vanos? Weg met die moderne fratsen, da’s niet puur! 4-kleppen per cilinder? Balansassen? Weg ermee, niet puur. Gecoate zuigers? Uitgebalanceerde krukassen en high-tech materialen? Electronische ontsteking en motormanagement? Weg ermee, die zaten ook niet in de eerste verbrandingsmotor zoals Otto die bedacht heeft……

    Ik snap die denkwijze helemaal niet. Wat is er puur aan BMW motoren? Het gaat toch om de motorkarakteristiek? De koppelkromme, het geluid, wel of geen trillingen, hoe snel een motor in de toeren klimt….. Hoe ze het doen? Mij maakt het niet zoveel uit. Als NOS inspuiting een goede en goedkope en milieu vriendelijke manier is om mijn leasebak 40pk meer te geven mogen ze het er van mij best in proppen!

    Login om te reageren
  21. nico zegt

    17 september 2006 om 19:48

    Geef mij toch maar AC Schnitzer,
    RD-sport doet het in feite beetje na ,wat de velgen betreft.
    Groeten Nico

    Login om te reageren
  22. Nee! Die andere Rick zegt

    17 september 2006 om 19:59

    @W0o0dy
    Je kan een beetje doorslaan maar dan kan je ook volledig doorslaan natuurlijk.
    Ik heb ook nooit iets gezegd over technologische ontwikkelingen. Technologische ontwikkelingen met open armen ontvangen natuurlijk!
    Om even weer op die atleet terug te komen. Men ontwikkelt daar ook door om op topprestaties te komen zonder anabolen te gebruiken. Denk daarbij aan de legale voedingssupplementen of dat men nieuwe materialen gebruikt voor het schoeisel of outfit. En daarbij denk ik dat jouw interpretatie van het door mij gebruikte woordje puur net ff iets anders is.

    En als je de denkwijze helemaal niet snapt. (beetje vreemd want je vraagt de “turbohaters” om hun blik te verruimen en zelf wil je niet inzien dat er ook mensen zijn die er net anders over denken) Dan denk ik dat het weinig zin heeft om nog door te discussieren want dan zijn we volgende week volgens mij nog niet klaar.

    Login om te reageren
  23. w0o0dy zegt

    17 september 2006 om 20:54

    Ik snap dat het lastige vragen zijn, maar waarom is een turbo niet puur, maar variabele nokkenassen zijn dat wel en een variabel luchtinlaattraject is ook puur? En een compressor dan weer niet? Dat is toch een beetje inconsequent?
    Het zijn allemaal hulpmiddelen die gebruikt worden om de cilinders beter te kunnen vullen met het benzine/lucht mengsel. Wat is het grote verschil?

    Ik snap wel dat mensen iets hebben tegen turbo-lag, maar dat is een bezwaar tegen de uitvoering niet zozeer tegen de techniek op zich. Anyway…. discussiëren is wel leuk maar het hoeft niet per sé.

    Login om te reageren
  24. martijn zegt

    17 september 2006 om 21:59

    inderdaad inderdaad volgens mij is iedereen het er wel een beetje overeens, Turbo’s zijn alleen oke als je geen (lees: GEEN) turbo gat merkbaar hebt!! want dan val je echt in zo’n gat bij 5000 toeren en dan hoort het juist pas los te branden!!!! ook moet een turbo auto nog wel lekker toeren maken!!!!

    335i genoeg toeren, geen merkbaar toerengat en genoeg pk’s en koppel om heerlijk te rijden, mooi diep geluid, achterwielaandrijving om heerlijk te driften en rijd als een BMW dus wat wil je nog meer>???

    Laat maar komen al zou ik persoonlijk niet dat optische pakket willen…

    plus 335i is voor de sedan 53.000 krijg je BMW, 6 cilinder, 3.0L, 306 pk standaard met maar 0.4 bar turbo druk… gaat nog smullen worden..>!! ;-)

    Audi S3 4 cilinder, 2.0L, 265PK standaard maar levert al 1.2 bar turbo druk

    Ik vind persoonlijk dat de 335i prijs technisch gezien een super auto is!!!!

    En waarom BMW aan de turbo, als je geen turbo gat hebt waarom niet?? want door alle eisen tegenwoordig is het niet eens meer mogelijk een zogenaamde ‘pure’ auto te maken want die word niet eens toegestaan!! dus waarom niet relatief ‘zuinig’ een turbo auto die zo goed word dat ik verder inet meer over zeg dan: Wacht maar…..!!!!! ;-)

    BMW keep on going!!!!

    Login om te reageren
  25. martijn zegt

    17 september 2006 om 22:04

    PS het voorbeeld van de S3 was niet om audi of S3 af te kraken maar die lijkt opeens, in mijn ogen NOG duurder dan ie al was en de 335i opeens heel goedkoop!! dus sorry audi fans niet persoonlijk!!!

    Ligt het aan mij of heb ik gelijk??

    Login om te reageren
  26. slk55 amg zegt

    17 september 2006 om 22:32

    @ martijn

    je hebt gelijk.

    Login om te reageren
  27. Nee! Die andere Rick zegt

    17 september 2006 om 23:18

    @martijn
    haha je hebt helemaal gelijk!
    Even voor de duidelijkheid ik ben niet tegen de komst van de 335i. Het lijkt mij juist een heerlijke auto. En waarom ben ik er niet tegen? Nou, om precies dezelfde reden die jij al aangaf. Dat leek me wel duidelijk in mijn eerdere reageersels.

    En Audi is het blijkbaar met mij eens want waarom zouden ze anders van de turbo zijn afgestapt en overgestapt zijn op de hoogtoerige V8?!

    Login om te reageren
  28. Artijn zegt

    18 september 2006 om 10:26

    idd vond persoonlijk dat je in de nieuwe Porsche Turbo nog heel duidelijk door hebt dat je met een turbo auto te maken hebt en dat is toch irritant… helaas…!! Ben erg benieuwd naar 335i turbo ‘gat’ want voor zover ik heb gelezen is dit niet van toepassing… duss.. laat dan maar doorkomen die 335i!!

    Zou voor zover ik weet de eerste auto zijn waarbij je echt bijna niet meer doorhebt dat je met een turbo te maken hebt..??

    Dus keep up the good work BMW!!!!

    ;-)

    Login om te reageren
  29. Artijn zegt

    18 september 2006 om 10:27

    Zijn hier nog Turbo kenner die ook een uitspraak over het haalbare vermogen durven te doen?? ik namelijk niet…

    Ik weet alleen dat er momenteel maar 0.4bar turbo druk word geleverd bij de 335i en dat bijv. een S3 1.2 bar turbodruk over zich krijgt dus wat zegt dit over de mogelijke potentie van de 335i??? ik durf er geen preciese invulling aan te geven maar ben erg benieuwd!!!

    Login om te reageren
  30. Martijn zegt

    18 september 2006 om 10:30

    PS. de reacties van Artijn zijn ook van mij…

    Login om te reageren
  31. supergrover zegt

    18 september 2006 om 16:05

    @w0o0dy: De BMW 335 heeft geen seriele turbos, maar parallel. Het gaat om twee mitsubishi turbo’s, TD04, die lekker naast elkaar staan te blazen. Configuratie is zon beetje hetzelfde als bij de Volvo S80 2.9 Turbo, die heeft ook 2 turbo’s naast elkaar staan.. En toevallig (??) ook twee mitsubishi’s.. en toevallig, bijna net zoveel koppel en vermogen..

    Zou BMW een benchmark genomen hebben op Volvo???

    Grappig, die Mitsubishi turbo’s worden in Nederland gemaakt.. Kunnen we dus een beetje trots op die BMW en Volvo zijn :-)

    Enne, w0o0dy, die 1.6 turbo voor de Mini komt eraan… Dezelfde motor gaat ook door Peugeot gebruikt worden…

    Login om te reageren
  32. w0o0dy zegt

    18 september 2006 om 16:20

    oh, foutje, bedankt! Twee (kleinere) turbo’s die parallel werken idd.
    Ik vraag me af of de Mini dan ook een twin-turbo wordt….. dat lijkt me namelijk best aardig!

    Seriële turbo’s vind ik qua concept eigenlijk interessanter dan parallel, maar dat BMW blok is best een leuk stuk techniek.

    Login om te reageren
  33. CSL zegt

    3 oktober 2006 om 13:53

    nog een kleine test:
    http://www.youtube.com/watch?v=F69F9nT9Hg4

    http://www.h-c.co.jp/mt-web/news/media/file_20060302T075357081.jpg
    http://magazine.avtoindex.com/images/forum/2006/bmw_turbo.jpg

    Login om te reageren
  34. Lucky Me zegt

    9 oktober 2006 om 15:50

    Ik heb jullie discussie over de BMW 335I coupe en de dubbele turbo’s gevolgd. Ik ben sinds 23 september 2006 in het bezit van deze auto en ik moet jullie zeggen dat het een absolute aanrader is. Hij rijdt echt geweldig en ik moet moeite doen om me in te houden, gevaarlijk dus… Er zit ook een vervelende kant aan het geheel… Het rijden in een dergelijk auto is verslavend en zoals bij alle verslavingen wil je op termijn meer… Laat de tuners maar komen met slimme oplossingen.

    BMW, geweldig….

    Login om te reageren
  35. Elx zegt

    3 maart 2007 om 19:42

    Supergrover,

    Goed verhaal, nog een kleine opmerking, de turbo’s van zowel de BMW als de Volvo zijn TD03’s, maar beide met wel een compleet andere set wielen. TD04 zouden veel te groot zijn en een veel te groot TurboGAT opleveren….

    Volvo is voor zijn nieuwe geblazen 6-cylinder in de nieuwe V70 overigens weer van dit concept afgestapt en heeft gewoon weer een grote turbo.

    Login om te reageren
  36. pieter zegt

    2 augustus 2009 om 22:28

    als je de site wil van racing ga dan naar http://www.racing-dynamics.net daar vind je meer dan op de amerikaanse versie,en ik heb mn 118d cabrio in aachen bij racing laten tunen en het is super(vind ik tenminste!)

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North