Roekeloze jonge bestuurder wordt strenger bestraft

Auteur: , 43 Reacties

Minister Schultz van Haegen laat er niet bepaald gras over groeien!

Lessen met een Hummer

Vanaf vandaag is het systeem rond het welbekende puntenrijbewijs namelijk op de schop gegaan. De belangrijkste wijziging? Het roze pasje van beginnelingen telt voortaan nog maar twee in plaats van drie punten. Je krijgt als jonge bestuurder dus nog maar één gelegenheid (in de eerste vijf jaar na je rijexamen) om je flink uit te leven, de keer daarop mag je je meteen bij het CBR melden voor een rijvaardigheidsonderzoek.

Helaas is het nog steeds zo dat jonge onervaren bestuurders vaker verkeersovertredingen begaan dan meer ervaren automobilisten. Daarnaast zijn broekies relatief vaak betrokken bij aanrijdingen en andere ongevallen. Reden voor het ministerie om de regeling aan te scherpen, zodat de probleemgevallen in een vroeger stadium kunnen worden aangepakt.

Strafpunten worden overigens uitgedeeld indien de beginnende bestuurders ernstige ongevallen veroorzaken, veel te hard rijden of bumperkleven bij hoge snelheid. De termijn bedraagt voor mensen die op 18-jarige leeftijd hun rijbewijs halen 5 jaar, maar de gelukkigen die op hun 16e of 17e al in het bezit zijn van een roze pasje moeten respectievelijk twee of één jaar langer op hun tellen passen.

Fotocredit: autojunk



43 reacties

Op 16e rijbewijs kan geeneens
@Lennart95vdk:
Ooit gehoord van het AM rijbewijs?
@JvT: Oh, ik dacht al dat we op brommerblog.nl zaten
@Lennart95vdk:
https://i.imgur.com/mbh81Zq.png
@JvT: Volgens mij snapt iemand hier niet dat het hier voornamelijk om de auto gaat ;)
@Lennart95vdk:
Volgens mij snapt iemand hier niet dat het gewoon over beginnende ‘bestuurders’ gaat.

“Iedereen die voor het eerst een rijbewijs haalt, valt onder de regeling van het beginnersrijbewijs. Als u uw eerste rijbewijs hebt behaald op 16- of 17-jarige leeftijd, bent u zeven jaar een beginnende bestuurder. Als u uw eerste rijbewijs hebt behaald op 18-jarige leeftijd of daarna, bent u vijf jaar een beginnende bestuurder.

Het maakt niet uit voor welke categorie het beginnersrijbewijs is afgegeven. Dit kan zowel voor categorie B (personenauto) zijn als voor categorie AM (bromfiets) of categorie A (motor).”

Aldus het CBR.
@JvT: Zucht, ik weet ook wel dat een brommert rijder officieel een bestuurder. Maar kijk jij maar eens linksboven op wat voor website je zit..
@Lennart95vdk:
Oké, nog een laatste poging. Jouw statement: “Op 16e rijbewijs kan geeneens” klopt dus niet. Hoewel we hier op AUTOblog zijn, is het niet zo dat een beginnend “bestuurder” geen brommerbestuurder kan zijn; iemand die net zo goed een rijbewijs heeft, ware het AM. Zoals in bovenstaand stukje van het CBR te lezen is geldt het beginnersrijbewijs (en dus deze nieuwe regels) net zo goed voor AM.
@JvT: Wel mooi dat dit je laatste poging is, want dan hou je hierna iig op :)
@Lennart95vdk:
Haha, dat is misschien maar goed ook :p Vrede zij met u ;)
Én terecht!
Ik ben zelf 4 jaar in het bezit van een rijbewijs, en betrap mezelf ook nog wel eens op het hebben van een zware rechtervoet, maar de golfpetjeslui onder ons die zich flink misdragen mogen van mij worden aangepakt.
@viezefreddyw: Jij moet ook gestraft worden als je gepakt wordt. Niks te maken met petjes of hoedjes, het betreft een regel voor iedereen die zijn rijbewijs nog geen vijf jaar heeft.
En terecht. Ook ik was jong. Ook ik heb op een scooter dingen gedaan die ik nu nooit meer zou doen. Ook ik heb in een auto dingen gedaan die ik nu nooit meer zou doen.
Maar 3 punten zou je als teveel kunnen opvatten. 1 keer gepakt: krijg je nu 1 herkansing. Gewaarschuwd = gewaarschuwd.
Dus de jonge bestuurder straft strenger?
Ik heb een keer ergens gelezen dat er slechts zo’n 100 mensen in Nederland het voor elkaar hebben gekregen om daadwerkelijk 3 punten in 5 jaar op hun roze pasje hebben weten te bemachtigen, vaak wordt dit “vergeten” door de betreffende ambtenaar, omdat het nogal wat administratieve rompslomp met zich mee neemt, of ze er domweg niet aan denken..

Ben blij dat ik geen beginnend bestuurder meer ben in ieder geval, een kwaadwillende agent kan je héél snel een punt aansmeren als die wil
@rijbewijzer: Tegenwoordig heb je de beruchte artikel 5! Wedden dat je heel gauw bij het CBR zit voor een cursus ad 900 euri’s.
@wieledraaier:

Artikel 5 bestaat al sinds 1994..

Naai artikel 1e klas is dat, heel goed dat het er is, maar helaas laat de interpertatie/humeur van de ambtenaren vaak te wensen over.. en een melding naar het CBR is alsof je wordt gedeporteerd naar voormalig Auswitsch ja, je hebt niks meer te zeggen want het CBR is heilig en staat boven de wet..

Persoonlijk denk ik dat iedereen die bij het CBR werkt zijn/haar baas moet aanspreken met Herr Fuhrer
Goedzo. Ik heb in de eerste 5 jaar nooit een prent gehad. Terwijl ik lekker door rijd waar dat kan en er ook nog 10000 motor kilometers bijzaten.
Kortom, als je gepakt wordt voor een grote overtreding is de kans groot dat je het (veel) vaker doet.
Ik denk dat de verkeersboetes wel hoog genoeg zijn op dit moment voor een 16-17-18 jarige?

Als ze roekeloze inhaalmanoeuvres willen voorkomen moeten ze die 60+ers van de weg vissen. of een eigen rijbaan geven.
@clarkson: Totdat je zelf de 60+ gehaald hebt. Dan natuurlijk niet hé?
@clarkson: mijn vader is 60 . Denk dat die ouwe jou redelijk wegblaast…
@camber24: Ik wil ook niet zeggen dat alle 60+ers permanent van de weg moeten. Het is gewoon een feit dat de meeste schadegevallen door hun veroorzaakt worden. Dus geef ze een strengere keuring en vooral eerder. Ik vond zelf vooral die rijstrook een strak plan
@clarkson: denk niet dat dat allemaal hoeft. De mensen die ik ken tussen 60 en 70 rijden prima. Daarbij is je plan ook irreëel; we moeten werken tot 67..
@camber24: Jij je zin. 70+ apparte rijbaan
Ik weet dat het bijna niet mogelijk is maar ze zouden een manier moeten vinden om de mensen te bestraffen die voor alles en nog wat op hun rem trappen, dat is nou echt levensgevaarlijk!
Het is gevaarlijker dan die 15kmpu die ik te hard rijd op de snelweg, maar vervolgens kan ik daar wel een dikke prent voor krijgen.
@rempedaal: amen to that! Toepasselijke nickname;)
@jordy14:
Hahah, pijnlijk moment ja, ik kom er nu pas achter…
Heb de naam genomen destijds omdat ik hem wel toepasselijk vond op mijn eigen naam, Remco:p
De roekeloze jonge bestuurders rijden (vaak) in de auto van hun pappie of mammie. Als ze daarmee geflitst worden komt de boete niet op hun naam binnen, dus geen punten…
@eMbe: punt krijg je bij staande houding door agent
@lamborgfan: en artikel 5 trouwens 9 van de 10x ook alleen bij staande houding.

Toegegeven, ik rijd ook sportief, sinds 19 jaar bezit ik een eigen auto, dus alle boetes die ik ermee rijd, die zijn voor mij. Enige die ik heb zijn voor 6km/u te hard en 2 parkeerboetes (ben nu 22) Maar wat is er nou leuker dan af en toe op een lege rotonde het ESP knopje uit te drukken en gas te geven met je achterwielaandrijver.. Echt hard rijden toe ik met mate. Limiet van auto wordt op openbare weg nooit bereikt, die heb ik op het circuit al geprobeerd. Geloof me, een auto kan heel ver gaan.. Rijden naar omstandigheden, zeggen we maar.
Maar is dit voor de mensen die vanaf nu hun rijbewijs halen, of wordt dit van kracht op alle puntenrijbewijzen?

Ik heb zelf mijn rijbewijs nu 2,5 jaar en heb toch al 80000 km gereden, ben vertegenwoordiger.

Ook ik betrap mezelf regelmatig op toch redelijk hard doorrijden, maar alleen waar dit kan en anders niet.

Er is ook wel degelijk een verschil tussen redelijk hard doorrijden en je als een malloot gedragen op de weg.
@jrsmoke: dat vind ik een hele goeie vraag . Want ik heb m bijna 3jaar… Heb wel meer als 600.000 km gereden want ik was eerder koerier met routes in duitsland enz dat was tog al minimaal
700 tot 1000 km per dag… Heb wel veel snelheidsboetes gereden bij mekaar wel meer als 1500 euries in een anderhalf jaar… In me eigen auto heb ik gekgenoeg alleen nog maar een x pakeer boete gehad :p
Niet alleen de roekeloze bestuurder wordt gepakt, ook degen die netjes 30 rijdt in een 30 zone en 50 binnen bebouwde kom..

Maar dan wel 80/90 rijden op de polderwegen waar 60 is toegestaan en buiten de spits bijna niemand rijdt. Maak nie uit zo vaak laseren ze nu ook weer niet. Krijg alleen minder minder minder respect voor het blauw..
Kan dus beter een sloom hok gaan kopen? Komop iedereen doet wel eens een beetje gek.
@begbers: Een beetje gek. Maar zo’n punt krijg je niet bij een beetje gek. Daarvoor moet je heel erg gek doen (30+ te hard, ernstige ongevallen veroorzaken etc.). Ik rij al 4 jaar lang een beetje gek zonder problemen.
@fant: True.. Maar 30+ Te hard is zo gebeurt… In mijn geval dan.. (160 pk onder je kont maakt t lastig soms) Ik denk dat iedereen em wel eens even goed open trekt.
@begbers: Haha, ja, ik ga ook wel eens 30+ te hard hoor (heb er 1 met 116 en 1 met 250PK, dus dat gaat idd vrij simpel), maar als je dat tactisch doet gaat het wel. Om 3 uur ’s nachts op een industrieterrein kun je wel aardig veilig het gas intrappen. Als je dat overdag op een drukke snelweg doet is het gevaar wat groter, zowel voor de medeweggebruikers als je rijbewijs. Op wegen waarvan ik weet dat er risico op controle is ga ik altijd maximaal 30 te hard (een boete is kut, maar niet zo kut als je rijbewijs kwijtraken).
@fant: Juistem! Genieten van die pk’tjes;) Leuk speelgoed hebje met 250 pk! Een Jap toevallig?
@begbers: Haha, 1 letter ernaast; een jag ;) XJ40. En een Mazda MX-5, dus een jap en een jag.
@begbers:

Goedemiddag, u rijdt met 45km over een autosnelweg en u veroorzaakt een gevaarlijke situatie. Vanwege deze gedraging vorder ik u rijbewijs in op basis van artikel 5, u dusdanig gedragen dat u anderen in gevaar brengt.
Ik heb nog 9 maandjes te gaan en nog 2 punten over. Dat moet wel goed komen :) Vind het prima zo. Als je al een punt hebt moet je maar voorzichtig zijn. Ben je dat niet, dan is het je eigen schuld.
Ik ben heel erg blij dat ik mijn rijbewijs nu niet moet halen. Mijn schoonzus leert rijden en het is toch wel een pak strenger nu.
Ook hebben veel bestuurders het verkeer weten evolueren van rustig naar stervensdruk.
Zelf heb ik mijn rijbewijs al 13 jaar en ik heb ook al mijn deel boetes verzameld. Ik rijd nog altijd stevig door, maar ik kan het nu veel beter inschatten dan vroeger waar en wanneer het kan.
Grove snelheidsovertredingen en bumperkleven zijn juist de overtredingen die door 30/40-Plussers begaan worden…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).