• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Rubber wegdek is stil, maar niet duurzaam

Auteur: sir_smokalot, gepost 22 oktober 2010 om 12:58 – 35 Reacties

Rubber wegdek

Dit jaar is Rijkswaterstaat een proef gestart waarbij het wegdek een rubberen toplaag kreeg. Doel van dit nieuwe ‘rubberen asfalt’ is het behalen van een aanzienlijke geluidsreductie. Aan de A50 bij Apeldoorn werd er in mei op verzorgingsplaats de Brink een 300 meter lang stuk proefrubber opengesteld voor verkeer. Nu zijn de eerste resultaten van dit ‘stille asfalt’ binnen. Wat blijkt: het goedje slijt nogal vlot.

In Nederland is ‘stil asfalt’ zeker geen overbodige luxe. Ons land zit namelijk vol met azijnpissers die bij elke extra decibel geluidsproductie meteen in de telefoon klimmen om bij de bevoegde instanties hun beklag te doen. Het streven van Rijkswaterstaat om met poreuze elastische wegdekken 10 decibel geluidsreductie te halen ten opzichte van een dicht wegdek is dan ook erg welkom.

Probleem is echter dat het materiaal erg snel slijt als het over een betonnen laag wordt gelegd. Het probleem is namelijk dat water hierover niet goed kan weglopen. Als het rubber over zeer open asfaltbeton (ZOAB) wordt gelegd, dat een veel betere waterafvoer kent, verbetert de slijtvastheid aanzienlijk.

Nou zie ik het probleem niet zo, want volgens mij ligt op het gros van de Nederlandse snelwegen gewoon ZOAB. Hoe dan ook, in januari verwacht RWS met definitieve onderzoeksresultaten te komen. Voor die tijd wordt echter wel het stuk proefrubber bij Apeldoorn verwijderd. Better safe than sorry. (via zibb)

Ook interessant!

  • Video: opeens stoppen op de snelweg
    Video: opeens stoppen op de snelweg
  • Snelweg oprijden zonder te kijken
    Video: snelweg oprijden zonder te kijken
  • Video: mafkezen blokkeren een complete snelweg
  • Video: Twee idioten racen op de snelweg

Nieuwste artikelen

  • Nieuw automerk uit controversieel land, maar het is geen Chinees!
  • Is de dieselauto dood en begraven?
  • Doemscenario: komende jaren meer verkeersdoden
  • Video: Dit ongeluk zie je van een kilometer ver aankomen
FacebookTweetPinLinkedIn

snelweg, Verkeer

Vorig bericht: « We geven ze weg: Audi kalenders voor 2011
Volgend bericht: Kies maar: Alfa Giulietta of Citroën C4 »

Lees Interacties

Reacties

  1. bassie zegt

    22 oktober 2010 om 13:01

    en hebben we daar wel genoeg grip op? lijkt mij niet echt bevorderlijk voor de wegliggen/remweg dat spul!

    ohja, veiligheid is niet belangrijk in NL…

    Login om te reageren
    • Rdesign zegt

      22 oktober 2010 om 13:12

      @bassie: dat zullen ze wel onderzocht hebben…
      veiligheid is wel degelijk belangrijk! ze hebben net de boetes weer verhoogt om de veiligheid te bevorderen! ;)

      Login om te reageren
    • Macready zegt

      22 oktober 2010 om 13:19

      @bassie:

      Ik zou bijna denken zelfs meer grip. Niet voor niets dat er op een dragstrip of circuit bij de start liefst eerst een laagje rubber wordt achtergelaten, om zodoende meer grip bij de start te hebben.

      Login om te reageren
      • DePannekoek zegt

        22 oktober 2010 om 13:20

        @Macready: Als het droog is ja.

        Login om te reageren
        • pedro zegt

          23 oktober 2010 om 23:30

          @DePannekoek:
          als het nat is heb je sowiso minder grip …
          dus je zal aan die dragbaan toch meer grip hebben dan op een gewone weg …

          Login om te reageren
    • RickB zegt

      22 oktober 2010 om 13:38

      @bassie: Rubber op rubber is volgens mij juist beter dan rubber op beton/asfalt…
      Maar kan aan mij liggen!

      Login om te reageren
      • jzaero zegt

        22 oktober 2010 om 13:57

        @RickB: Tot het regent.

        Login om te reageren
  2. MDV zegt

    22 oktober 2010 om 13:09

    En de wielen van asfalt maken zeker?

    Login om te reageren
    • agarde zegt

      22 oktober 2010 om 13:22

      @MDV: :P

      Login om te reageren
    • RickB zegt

      22 oktober 2010 om 13:39

      @MDV:
      Nee, van geimpregneerd hardhout ;)

      Login om te reageren
  3. Eric zegt

    22 oktober 2010 om 13:20

    Hmm en hebben de slimmerikken ook gekeken wat er dan gebeurd met sneeuw en sub-zero temperatuurtjes?!

    Login om te reageren
    • Benjamin1 zegt

      22 oktober 2010 om 13:50

      @Eric:

      Het is gemaakt van winterbanden, komt goed dus :lol:

      Login om te reageren
      • Dev zegt

        22 oktober 2010 om 14:02

        @Benjamin1:
        Dat betekend natuurlijk helemaal niks. Winterbanden worden ook warm tijdens het rijden. En “bewegen” waardoor ze sneeuw weer uit de band gooien. Het wegdek wordt DENK IK minder warm.

        Login om te reageren
        • Guido_Pallemans zegt

          22 oktober 2010 om 17:57

          @Dev: Benjamin maakte natuurlijk een grapje.. tss

          Login om te reageren
  4. johanundpatrick zegt

    22 oktober 2010 om 13:23

    @Rdisign:

    yeah sure, ze zullen vast de boetes verhoogt hebben voor de verkeersveiligheid…

    Login om te reageren
  5. paulusrx7 zegt

    22 oktober 2010 om 13:26

    gewoon ordinair beton storten lekker veel grip!

    Login om te reageren
  6. Emc zegt

    22 oktober 2010 om 13:30

    10 Db is echt veel. Dat is ruim 2 keer minder geluid. Op zich mooi initiatief om wegen stiller te maken, want hier in de randstad hoor je altijd het geruis van verkeer op de achtergrond. Altijd en overal.

    Login om te reageren
    • Mairsil zegt

      22 oktober 2010 om 13:44

      @Emc: 10 Db is exact 10 keer minder geluid…

      Login om te reageren
      • NLBUURMAN zegt

        22 oktober 2010 om 13:49

        @Mairsil: dB is een logaritmische functie; dwz: per +-3 dB wordt het geluid verdubbeld, dus Emc heeft gelijk.

        Login om te reageren
      • Dev zegt

        22 oktober 2010 om 13:57

        @Mairsil:
        Een verdubbeling van het geluid is 3 dB.

        10 dB minder is dus Halvering, nog een halvering en nog een halvering (+1 dB over). De helft van de helft van de helft is een achtste. Het geluid wordt dus zoiezo 8x minder.

        Login om te reageren
  7. Appeltje zegt

    22 oktober 2010 om 13:48

    @emc
    Veel meer dan 2 keer! 10Decibel = 1 bell = factor 10. Het zou de geluidsdruk dus met 90%(!) moeten reduceren.

    http://nl.wikipedia.org/wiki/Decibel_(eenheid)

    Login om te reageren
  8. Zdev zegt

    22 oktober 2010 om 14:00

    Rubber op de weg?
    Dan asfalt om de velgen!

    Login om te reageren
  9. st zegt

    22 oktober 2010 om 14:09

    Rubber op de weg, dan ga ik op houten oorlogsbanden rijden :)

    Stiller asfalt is sowieso wel fijn, vooral met een oldtimer scheelt het een boel lawaai.

    Login om te reageren
  10. Jan1666 zegt

    22 oktober 2010 om 14:15

    Wel goed hergebruik…oude banden voor de weg :P

    Mag het ook in andere kleuren? Een kanariegele weg lijkt mij wel wat.

    Login om te reageren
  11. peter - italia zegt

    22 oktober 2010 om 14:29

    lijkt me leuk in de zomer…. kan je met 5G de hoek om :D
    en met regen ga je met 5G net zo hard rechtuit..ongeacht de hoek waaronder je voorwielen onder je auto staan (stuur niet camber he ;-) )

    Login om te reageren
  12. Laurens zegt

    22 oktober 2010 om 14:31

    Geen geluid + geen uitstoot (zo schoon is de moderne auto) = geen reden om niet meer snelwegen aan te leggen zodat het rondje randstad een spaakwiel wordt!

    Login om te reageren
  13. Larrs zegt

    22 oktober 2010 om 15:24

    En wat gebeurt er als je rubber onder ZOAB plaatst? ZOAB is van zichzelf toch ook al behoorlijk stil asfalt? En het slijt sowieso minder dan rubber.

    Login om te reageren
  14. The360box zegt

    22 oktober 2010 om 16:40

    Zag het laats in Blik op de weg, zij mn vader gelijk, gaat ook je verbruik lekker van omhoog, want rubber heeft een hogere of lagere, rolweerstand waardoor je dus meer moet verbruiken, vergelijk het met op te zachte banden rijden.

    Login om te reageren
  15. Lichtgroen zegt

    22 oktober 2010 om 18:33

    http://www.youtube.com/watch?v=Ep4L18zOEYI

    Login om te reageren
  16. steven simons zegt

    22 oktober 2010 om 21:14

    Bij jullie Noorder buren wordt het teminste getest !
    Wij Belgen moeten eerst doof worden voordat er iets gebeurt
    Wij hebben wel fluisterasfalt !

    Login om te reageren
    • BaRa zegt

      23 oktober 2010 om 14:05

      @steven simons: fluisterasfalt is hetzelfde als zoab (zeer open asfaltbeton)

      Login om te reageren
  17. Jochempie zegt

    22 oktober 2010 om 21:14

    @Lichtgroen: met de 15% efficiency die de man in het filmpje noemt gaan de zonnecellen in de weg niet voor zichzelf betalen helaas.

    Login om te reageren
  18. SimonMc zegt

    22 oktober 2010 om 22:28

    Ik dacht dat het geluid vooral van de banden kwam?En dat men door andere banden te gebruiken al aan een redelijke geluidsreductie toe kwam?

    Login om te reageren
    • RDS zegt

      22 oktober 2010 om 23:40

      @SimonMc: het geluid komt van het slaan van de noppen van je profiel tegen het beton/asfalt/iets. Als je tegen iets zachters slaat dan maakt dat minder lawaai….

      Login om te reageren
      • oli4k zegt

        29 oktober 2010 om 11:32

        @RDS: Dus groeven in de weg maken en allemaal op full slicks rijden! Kun je ook niet meer met te weinig profiel rijden :-)

        Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North