• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Scuderia Ferrari gaat chassis F1-wagen verkopen?

Auteur: evo, gepost 18 juni 2007 om 14:45 – 37 Reacties

Chassis Ferrari


De verkoop van F1-motoren aan andere F1-teams zal Scuderia Ferrari waarschijnlijk geen windeieren hebben gelegd, want de Italiaanse renstal denkt momenteel na om in de toekomst ook hun chassis aan andere teams te verkopen. Dit heeft Jean Todt medegedeeld aan La Gazetta dello Sport. Momenteel is het kopen van een chassis van een ander team nog verboden maar de FIA wil dit in 2008 toestaan.

Jean Todt meldt echter ook dat het geen prioriteit voor het Ferrari-team is. Hoe dan ook, aspirant-kopers hebben direct al aan de deur geklopt: Spyker en Toro Rosso tonen belangstelling en ook het nieuwe Prodrive heeft interesse getoond. Vooral voor Prodrive lijkt mij dit een goede stap in een succesvol debuut in de Formule 1. Ferrari moet er dan natuurlijk nog wel eventjes voor zorgen dat het chassis competitief blijft, want momenteel worden de Ferrari’s ‘zoek gereden’ door de McLaren Mercedessen (via: nu).

Overigens betekent dit natuurlijk niet dat Scuderia Ferrari zelf uit de Formule 1 stapt. Formule 1 vormt de basis van Ferrari en bovendien is Ferrari het oudste en meest succesvolle Formule 1-team, dus uitstappen zal niet gauw gebeuren. Wikipedia leert ons:

meest keer winnaar bij de constructeurs: 14
meest keer winnaar bij de coureurs: 14
meest aantal overwinningen: 192
meest aantal overwinningen in 1 seizoen: 15
meest aantal podiumplaatsen: 555
meest aantal podiumplaatsten in 1 seizoen: 29
meest aantal pole-positions: 186
hoogste aantal punten: 4550,8
hoogste aantal punten in 1 seizoen: 262
hoogste win percentage: 23% (voor teams met tenminste 10 overwinningen)

Ook interessant!

  • Video: Ferrari 250 GTO en McLaren F1 rijden door Londen
    Video: Ferrari 250 GTO en McLaren F1 rijden door Londen
  • Ferrari SP48 Unica wordt een unieke Ferrari
  • Video - waan je in een videogame met oude Ferrari F1 auto
  • Ferrari Roma vast in nauw straatje

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
  • LANDO NORRIS IS DE F1 WERELDKAMPIOEN VAN 2025
  • De enige Bugatti EB110 op Nederlands kenteken is gespot!
FacebookTweetPinLinkedIn

Ferrari, Formule 1, prodrive, Racing, Spyker

Vorig bericht: « Nurburgring bestaat 80 jaar!
Volgend bericht: Votoshop-monday deel II »

Lees Interacties

Reacties

  1. Barry330cd zegt

    18 juni 2007 om 14:47

    Als ze bij Spyker echt serieus aan de weg willen timmeren, dan is toch een hele goede optie lijkt mij!

    Login om te reageren
  2. Jordey zegt

    18 juni 2007 om 14:48

    zelfs ferrari doet er alles aan om aan geld te komen zeg.

    Login om te reageren
  3. PieterA zegt

    18 juni 2007 om 15:00

    Schaf de aparte teams dan af, geef ze allemaal dezelfde motor & chassis. Whats the point nog van aparte teams te hebben als iedereen bij iedereen zomaar kan shoppen…

    Login om te reageren
  4. Murrrphy zegt

    18 juni 2007 om 15:01

    @ PieterA

    Goed punt.

    Maar F1 zonder Ferrari????

    Login om te reageren
  5. PieterA zegt

    18 juni 2007 om 15:06

    Mss alle teams laten samenwerken aan één ultieme motor/chassis voor het hele seizoen, laat ze nog de naam & kleuren op hun wagens zetten (voor de show).

    Login om te reageren
  6. StyleX zegt

    18 juni 2007 om 15:07

    Ik ben geen Formule 1 kenner, maar volg het zo af en toe eens. Met de nieuws berichten van Spyker die ik gezien heb de afgelopen tijd zou ik haast zeggen dat een (waarschijnlijk zeer prijzig) chassis kopen niet zo verstandig is.

    Daarnaast zal het ontwikkelen van een eigen chassis ook de nodige duiten kosten…

    Wat denken jullie?

    Login om te reageren
  7. JLJ zegt

    18 juni 2007 om 15:08

    Op het eerste moment lijkt zo’n stap een goeie, maar owee als je klant sneller is dan jezelf, daar gaat je imago! Zie Honda/Super Aguri. Ik vermoed dat als gevolg hiervan heel wat grotere teams af zullen zien van het aanbieden van klantenchassis en het niet zo storm zal lopen.

    Login om te reageren
  8. Jan zegt

    18 juni 2007 om 15:15

    apirant=aspirant.

    – EDIT: thanks! –

    Login om te reageren
  9. 2XMX zegt

    18 juni 2007 om 15:16

    Een spijker met Ferrari chassis en Ferrari motor….
    Dan blijft er alleen eigen aerodynamica (bodywork) en electronica over.
    Dan kunnen de kleinere teams zich meer op de aerodynamica gaan richten,
    in plaats van zich ook zorgen te moeten maken over een chassis. Ben alleen bang dat die koop-chassis een behoorlijke kostenpost met zich mee gaan brengen, waardoor sommige teams bij tegenvallende resultaten snel in de schulden zullen komen…..

    Login om te reageren
  10. Jan zegt

    18 juni 2007 om 15:16

    Wiki=Wikipedia (Verschillende dingen!!)

    Login om te reageren
  11. autoblogger zegt

    18 juni 2007 om 15:30

    Klopt, Wikipedia it is ;)

    Login om te reageren
  12. Jan zegt

    18 juni 2007 om 15:33

    @2xmx: chassis is in dit geval toch monocoque, dus in ieder geval is deel van de aerodynamica van Ferrari dan?

    Een eigen chassis ontwikkelen lijkt me meer geld te kosten dan een te kopen (Zie: Kitcar -> Hier zie je vaak dat op basis van bijvoorbeeld een Eend een soort sportwagentje wordt gemaakt)

    Nu zal wellicht een deel wegvallen van de individualiteit. Aan de andere kant, in de jaren ’70 was het schering en inslag een F1-team te starten met een Cosworth-motor…

    Login om te reageren
  13. 2XMX zegt

    18 juni 2007 om 15:58

    @Jan: Dat zou goed kunnen inderdaad. Ik weet niet waar ze exact de grens trekken bij die wagens, normaliter is het chassis het dragend gedeelte. Daar kan de monocoque ook wel onder vallen.

    Een chassis ontwikkelen kost inderdaad veel geld. Maar ik vermoed dat het kopen meer een soort lease/huur constructie is. Dus dat een team per race een bedrag moet betalen aan de constructeur van het chassis. Dan kan het voor een team als Spijker, wat al een eigen chassis heeft, een erg duur geintje worden.

    Voor een nieuw team als ProDrive zou het zeker een optie kunnen zijn, zeker om de eerste investering enigszins binnen de perken te houden.

    Login om te reageren
  14. Jan zegt

    18 juni 2007 om 16:03

    @2xmx: Ik ga er van uit dat dat voor volgend ajaar is. Spyker zou dan zowiezo een nieuw chassis ontwerpen (ga ik van uit)

    Login om te reageren
  15. Armada zegt

    18 juni 2007 om 16:17

    Als Spyker tegen die tijd uberhaupt nog bestaat tenminste.

    Login om te reageren
  16. Silverarrow zegt

    18 juni 2007 om 16:24

    Koopt Prodrive geen klantenchassis van Mclaren? Lijkt mij (gezien de huidige situatie) toch een betere optie. En ik vraag me inderdaad serieus af of Spyker wel de (financiele) mogelijkheden heeft, gezien de persberichten van de afgelopen tijd… Wordt dus maar weer afwachten wat het wordt.

    Login om te reageren
  17. Jan zegt

    18 juni 2007 om 16:27

    @Silverarrow: Prodrive heeft een wens uitgesproken, maar of Mclaren die ookuitvoert? Spyker personenauto’s, waar je de berichten over hoorde en de F1 zijn verschillende entiteiten.

    Login om te reageren
  18. 2XMX zegt

    18 juni 2007 om 16:44

    Ik kan me vergissen, maar met de huidge veranderingen in het regelement die voor 2008 in de planning staan, lijkt het me niet logisch dat Spijker volgend jaar met een geheel nieuw chassis zal komen. Hooguit een doorontwikkeling van het huidige chassis, berekend op het krachtenspel van de nieuwe dubbele achterspoiler.

    Login om te reageren
  19. eMilt zegt

    18 juni 2007 om 16:59

    Voor iedereen die niet zo thuis is in de Formule 1, het eventueel verkopen van een chassis aan een andere team doet Ferrari niet vanwege het geld maar vanwege de extra data. Als er twee extra Ferrari chassis’ rijden, levert het ook twee keer zo veel gegevens op over het circuit en de afstelling. Het extra geld wat het oplevert is bijzaak want daar blijft onder de streep weinig van over.

    Login om te reageren
  20. JPM zegt

    18 juni 2007 om 17:32

    @ eMilt

    Hahaha onder de streep blijft er weinig over?
    Ferrari verdient daar heeeeeeeeeeeeeeeeeeel veel geld mee hoor, zo’n ding zelf kost niets, maar ze verkopen het voor miljoenen. Dat geld gaat uiteindelijk weer in de Ferrari bolide zitten..

    Login om te reageren
  21. Kristof zegt

    18 juni 2007 om 18:18

    Zo zie je maar dat de pers direct de dingen verdraaid…

    Prodrive gaat met McLaren in zee normaalgezien en Ferrari heeft gewoon vandaag gezegd dat ze er niet vies van zijn om er eens over te denken om eventueel hun chassis te verkopen.

    Helemaal niks zeker dus…

    Login om te reageren
  22. Jeroen zegt

    18 juni 2007 om 18:19

    Volgens de rtl gp reporters is het al zeker dat Prodrive met het chassis en motor van McLaren gaan rijden

    Login om te reageren
  23. DeAutogids.nl zegt

    18 juni 2007 om 19:15

    @Jeroen: RTL GP zegt wel vaker wat…
    @Kristof: Zie je het vraagteken bij de titel?

    Login om te reageren
  24. ZwerverRoodbaardNL zegt

    18 juni 2007 om 19:32

    Hmm krijgen we dan over 10 jaar alleen maar ferraries op de baan met andere merken erop en andere reclamen :S Vind het een beetje jammer maarjah zal misschien wel een eerlijkere strijd worden dan word de F1 nog saaier om naar te kijken :P. Nee doe mij maar Rally of D1.

    Login om te reageren
  25. DeAutogids.nl zegt

    18 juni 2007 om 19:35

    @ZwerverRoodBaardNL: Dan ben je de jaren ’70- vergeten, waar pak em beet de helft van het veld uit Cosworth-motoren bestond met een DHV-bak.

    Login om te reageren
  26. ronald zegt

    18 juni 2007 om 20:03

    en jullie denken dat ferrari de nieuwste designs verkoopt.. ;)

    Login om te reageren
  27. DeAutogids.nl zegt

    18 juni 2007 om 20:07

    @ronald: En denk jij dat Ferrari 2 ontwerpen gaat maken: Volgend jaar veranderen de chassis regels namelijk…

    Login om te reageren
  28. Roy zegt

    18 juni 2007 om 21:04

    Kan ik deze auto ook door de RDW laten keuren en er vervolgens mee de openbare weg op gaan? Twee kentekenplaatjes erop, verlichting eraan hangen en gaan.

    Login om te reageren
  29. 2XMX zegt

    18 juni 2007 om 22:01

    @Roy: Ik denk niet dat het RDW die spoilers en uitstekende delen veilig vindt voor voetgangers. Mocht je echter zo’n auto ergens op de kop kunnen tikken, dan help ik je met plezier om het street-legal te maken ;-)

    Login om te reageren
  30. J. zegt

    18 juni 2007 om 22:09

    Als je de prestaties/tijd vergelijking maakt is niet Ferrari maar Williams het meest succesvolle team. Ze staan ruim boven de rest.

    Voor zover ik weet wil Prodrive in één klap een complete McLaren kopen, dus chassis/motor. Dat ze interesse tonen in Ferrari is logisch, want als de deal met McLaren afknapt hebben ze een andere partij nodig om van te kopen, de voorkeur van Prodrive gaat echter naar McLaren uit.

    De verhouding Ferrari/Red Bull is niet meer al te best, omdat Red Bull de Ferrari motoren heeft weggeschoven naar het 2e team Scuderia Torro Rosso, en zelf de Renault motor boven die van Ferrari verkozen heeft.

    Persoonlijk denk ik dus dat Spyker en Prodrive de betere papieren hebben om het chassis te kopen (ik verwacht niet dat Ferrari aan meer dan 1 team het chassis verkoopt, net als ze dat het liefst met de motor hebben). Overigens denk ik dat Spyker nog meer kans maakt dan Prodrive, aangezien Spyker al ervaring met Ferrari heeft, en ook een verdrag heeft dat ze wanneer het echt nodig is van elkaars testcoureurs gebruik mogen maken.

    Login om te reageren
  31. Rick dos zegt

    18 juni 2007 om 23:20

    meest keer winnaar bij de coureurs: 14

    En daar heeft ene M. Schumacher 5 voor zijn rekening genomen.

    Historisch gezien is het altijd wel vruchtbaar geweest een samenwerking tussen Duitsers en Italianen. De ene samenwerking wat vruchtbaarder dan de ander, maar toch……..

    Over het verkoop van de chassis, dat is niks nieuws onder de zon. Dat stond al een hele tijd te gebeuren en dat is speculatief nu al aan de gang.

    Login om te reageren
  32. Job zegt

    18 juni 2007 om 23:26

    Volgens mij had ik ergens gelezen dat een constructeur aan niet meer dan 1 ander team z’n chassis’ mag gaan leveren. Dezelfde regeling als met de motoren dus.

    Login om te reageren
  33. GOD zegt

    18 juni 2007 om 23:29

    ik haat schumacher, hij kon goed rijden maar het is een vieze flikker als ik zo vrij mag zijn het zo te zegggen

    Login om te reageren
  34. Smokin zegt

    19 juni 2007 om 07:50

    Euhm, die waren toch al lang te koop?

    http://www.autosalon-singen.de/Ferrari/F310%20MICHAEL%20SCHUMACHER/Detail-08912_9005_01_02.aspx?languageID=de

    Login om te reageren
  35. chrizzzie zegt

    19 juni 2007 om 08:15

    Hiermee lost Spyker niet zijn problemen op. Toro Rosso en Spyker hebben dezelfde motoren. Toro Rosso heeft deze motoren in een vreemd chassis gelepeld (Namelijk die van Red Bull van vorig jaar) en Spyker heeft een chassis speciaal voor deze motoren gebouwd (OK toegegeven een evolutie op de auto van vorig jaar). Maar dit geeft dus aan dat Spyker gewoon de kennis niet krijgt van Ferrari en zelf de kennis ook niet bezit om het pakket verder uit te werken. Gascoyne heeft zowiezo nooit echt indruk gemaakt op mij en bij Spyker bakt hij er nu ook weinig van. Het kopen van de chassis zonder de knowhow van Ferrari zal daarom ook geen windeieren leggen als de kennis niet aanwezig is.

    Login om te reageren
  36. dekster zegt

    19 juni 2007 om 15:05

    Is nu eigenlijk die rel rond het huide klanten chassis van super aguri al opgelost?

    Login om te reageren
  37. eMilt zegt

    20 juni 2007 om 00:18

    @JPM: Je hebt duidelijk weinig kennis van het F1 spelletje…

    Allereerst is een F1 auto aan onderdelen alleen al niet goedkoop. De productiekosten liggen zo rond de 1 miljoen dollar per auto (dat is uiteraard exclusief de kosten van het ontwikkelen en het gedurende het seizoen doorontwikkelen). Veel componenten kunnen maar in 1 of een paar races gebruikt worden. Sommige onderdelen worden vanwege slijtage of vanuit veiligheid iedere race of paar races vervangen. Als een team doorontwikkeld aan de auto worden diverse onderdelen in de loop van het jaar weer vervangen door nieuwe onderdelen (wielophanging, vleugels en andere aerodynamische onderdelen worden veelal doorontwikkeld). En er wordt natuurlijk ook geregeld nog eens schade gereden. Zelfs de monocoque gaat maar een beperkt aantal races mee.

    Gemiddeld bouwt een F1 team zo’n 6 chassis’ per jaar. Bij grote crashes (zoals Kubica in Canada) of bij ontwikkeling van een B-chassis (Spijker, Honda, Toyota) midden in het jaar, kan dit oplopen tot wel 8 per jaar. De pure bouwkosten van alle chassis’ (incl. schade, nieuwe onderdelen, vervangen onderdelen) zullen schat ik zo uitkomen op zo’n 10-15 miljoen per jaar. Tel daar nog eens 15 miljoen bij op voor een motor (want als je kiest voor een chassis, zit je ook vast aan een bepaalde motor omdat de motor samen met de versnellingsbak tegenwoordig een structureel onderdeel van het chassis is).

    Wat een klantenchassis deal gaat kosten is nog niet echt bekend. Maar reken maar dat Ferrari of McLaren daar niet rijk van wordt. Dit is ook niet zo bij de motorendeals. De Ferrari motoren achter in de Spijker kosten bijvoorbeeld 15 miljoen dollar. Daarvoor moet Ferrari motoren leveren voor 17 races (= 18 motoren voor 2 auto’s) plus extra motoren voor +/- 20.000 testkilometers (ook zo +/- 18 motoren). En dan gaan er zo af en toe nog eens een paar kapiot. Dat kan dus zo maar oplopen tot zo’n 40 of meer custom-made motoren voor 15 miljoen dollar. Daarnaast heeft Spijker bij alle tests en races de beschikking over twee engineers van Ferrari die alles met betrekking tot de motoren regelen. Afstelling, data, etc… Die engineers worden ook betaald door Ferrari. Er blijft onder de streep erg weinig winst over voor Ferrari.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North